Annons:
Etikettallmänt
Läst 984 ggr
Ronja06
2014-03-19 17:04

Ordet "älskar"

Använder ni ordet "älskar" väldigt ofta? 

Ibland uppfattar jag att ordet "jag älskar dig/jag älskar…" - har tappat bitvis mening i dagens samhälle. När jag tänker "älskar" - så tänker jag på något som man näst intill inte kan leva utan. Något som man värderar otroligt otroligt högt, en väldigt djup mening, som inte ska "spillas" ut till vem som helst, åt höger och vänster, utan snarare ska vara något otroligt unikt och vackert. Känns som man använder ordet "älskar" lite väl ofta. Eller är det bara jag som känner så ibland? Att ordet "trubbas av"?

Jag har haft några tidigare pojkvänner, men kan faktiskt säga att det enbart är med min nuvarande som jag sagt "jag älskar dig" och  kallat "älskling". Det bara slank ur mig rent naturligt en dag, och han blev nog lika chockad som jag själv. Jag kan säga ärligt att jag älskar min mamma, min pappa, min bror och mina hundar. Nu även min nuvarande bättre hälft. Då de fått så starka band med mig och är en del av mig.

Men ibland så kanske en vän skriver "älskar dig" i ett meddelande - och vad svarar man då? Jag värderar ex. denna vän väldigt högt. Men aldrig så mycket som att jag skulle säga "älskar dig". 

Men det kanske bara är jag som har konstig relation till detta ord? Vad tycker ni om ordet "älskar"? 🙂❤️

Mvh Emelie Förlägen

Annons:
Honestyisdead
2014-03-19 17:16
#1

Jag säger det bara till min sambo och min mamma.  Så jag överanvänder det inte.

Sen tror jag att en del faktiskt känner att de älskar många.

Cireea
2014-03-19 17:18
#2

Älskar har ju olika betydelse för olika relationer. Jag älskar mat men det betyder ju nödvändigtvis inte att jag älskar mat på samma sätt som jag älskar min sambo, förstår du hur jag menar? 

Jag älskar min familj men inte på samma sätt som jag älskar min sambo, det är ju två olika typer av kärlek. Ordet älskar används ju på olika sätt i olika relationer.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

catcult
2014-03-19 17:26
#3

Jag tycker att det överanvänds något fruktansvärt idag, men jag tror att det är något som till stor del beror på alla amerikanska filmer folk är uppväxta med där "I love you" och "Love you" sägs stups i kvarten.

När jag var ung (hahahaha, nu låter jag skitgammal!) var ordet älska reserverat åt sin respektive, man sa det inte till sina föräldrar stup i kvarten eftersom den sortens kärlek man har till sina föräldrar är underförstådd och inget som sägs och man sa det definitivt inte till sina vänner och bekanta.

Nuförtiden kan man tro att folk är konstant packade med alla "älskar dig!" som delas ut till höger och vänster.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Cireea
2014-03-19 17:29
#4

#3 Jag satt precis och tänkte på det du nämner om amerikaner. Orden "I love you" eller "love you" används där väldigt ofta även vänner emellan. Där säger man det mer självklart. Typ "love you bye!" 

Sen tycker jag, personligen, att "Jag älskar dig" används lättvindigt mellan tonåringar (nu lät jag också skitgammal…) som precis blivit tillsammans. Men som jag sa tidigare så tycker jag att just ordet "älskar" har olika betydelser beroende på vilken relation man refererar till. 

Jag menar, vem har inte sagt något i stil med "Åh jag älskar sommar" eller "jag älskar korv". Det är ju hur vanligt som helst, både hos gamla och unga. Så..det beror ju lite på relationen och i vilken "grad" man säger "Älskar".


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

OlgaMaria
2014-03-19 17:30
#5

Jag använder ordet mycket. :) Älskar att älska helt enkelt. Haha. Kärlek kan man inte få för mycket av.

Om en vän skriver älskar dig och man inte känner sig bekväm att svara samma tillbaka kan man hitta på något annat. Typ "Du är underbar", "Gulle dig då", "Kärlek till dig" eller kanske "Love you" om det känns mindre laddat. Jag tror folk är medvetna om att vi använder detta uttryck ganska olika och att det inte är viktigt vad man får för svar. Det viktiga var att visa ens egna känslor. Att man själv är omtyckt tillbaka i en vänrelation vet man säkert redan om ändå. Och för vännen som sa så är det antagligen inte så laddat som du tycker att det är.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[rumelle]
2014-03-19 17:32
#6

Jag ÄLSKAR brysselkål! True story. 

Men nej, jag slänger inte omkring ordet till folk. De jag håller av vet att jag älskar dem. Annars säger jag det mest till min sambo. Man kan älska folk utan att behöva haspla ur sig det hit och dit.

Annons:
[Emma--]
2014-03-19 17:32
#7

Själv känner jag att jag är dålig på att säga det till dom jag faktiskt älskar. De jag kan säga det till är min sambo, mina föräldrar, min syster och det är nog bara en vän jag sagt det till. (och mina katter, men dom förstår nog inte vad jag säger haha)

Sen tycker jag det är svårt att säga till en vän om man verkligen känner att man älskar den vännen. Och jag misstänker att det kommer bli mer sällan man får den chansen att möta vänner som man verkligen känner så starkt för. 

Och älska för mig kan ha så olika betydelser. Jag älskar ju sambon på ett sätt, min familj på ett annat osv. I grunden handlar det väl dock om personer jag inte vill leva utan och som jag gillar väldigt mycket och bryr mig om.

OlgaMaria
2014-03-19 18:48
#8

Jag tror att de ord vi använder påverkar väldigt mycket. Och säger vi aldrig "jag älskar dig" så är det svårt att tro på att kärleken finns där, framför allt för den som inte får höra det, men också för den som inte säger det. Men om man talar ut det påminns man om att ja, så är det, jag älskar dig, och, jag är älskad.

Mina föräldrar tillhör väl en annan generation där man inte använde detta ord så ofta och jag har inte fått höra det så mycket under min uppväxt. Jag minns ett tillfälle när jag var i tonåren, tror det var alla hjärtans dag eller mors eller fars dag, som jag tog mod till mig att säga att jag älskade dem, och de sa inte samma sak tillbaka! De sa typ tack bara. Men det där sårade mig mycket och åren efter kände jag mig väldigt oälskad av mina föräldrar trots att jag alldeles säkert var älskad. Vet att mina föräldrar älskar mig och jag dem, men vi brukar inte säga det till varann. Och för mig är det ändå något som saknas.

Nu har jag själv barn och jag och min dotter (sonen är för liten för att säga det än) säger att vi älskar varann varje dag. Hon säger det ofta med enorm inlevelse. Jag tror det är viktigt för henne att kunna uttrycka sina känslor. Hon och hennes bästa kompis som har känt varann sen de var på BB kan också säga det till varann ibland.

Och jag och min man säger det så klart också till varann varje dag.

Vad vill jag säga med detta? Inte att man måste säga det varje dag eller ens ofta till de man står närmast. Men jag ifrågasätter kulturen där man aldrig säger det. Den kulturen sårade mig och säkert många andra. Tycker det är mycket bättre med t ex den amerikanska kulturen där man säger det ofta och enkelt. Det finns ju så många fler sätt att uttrycka kärlek på än att säga "jag älskar dig" också. Det är ju inte som att det inte finns något kvar om man sagt "jag älskar dig". Man kan beskriva sin kärlek för varann. Man kan överraska varann. Skicka blommor. M.m. Bättre att folk vet att man älskar dem ifall man gör det, än att de ska gå och känna sig oälskade. 

Sen är det inte många utöver min man och mina barn som jag säger "jag älskar dig" till ofta, men de som står mig närmast får ändå höra det någon gång ibland när jag känner att det passar att säga det, eller kanske skriva det i ett sms.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
2014-03-19 19:12
#9

Jag säger till min man att jag älskar honom varje dag. Flera gånger och jag menar verkligen det.

Till sonen säger jag det ofta också (han bor ju inte hemma)😉 men det är de enda två jag säger det till.

Och så katterna förstås❤️

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

ChristineL
2014-03-19 19:56
#10

Säger det nog varje dag till min dotter, eller något i stil med "Mammas älskling". Och min man får naturligtvis höra det då och då.

catcult
2014-03-19 20:05
#11

#8 Håller inte med dig överhuvudtaget. Orkar inte utveckla mer just nu, men jag kan säga att jag inte sett någon studie som tyder på att svenskar generellt känner sig mer älskade nu än för ~20+ år tillbaka.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Gimbergsson
2014-03-19 21:27
#12

Jag älskar de som står mig allra närmast, fast på olika sätt.

Jag har vänner som jag verkligen älskar som mina vänner, utan dem skulle jag inte riktigt vara jag och de betyder oerhört mycket för mig!

Sedan älskar jag mina föräldrar och min mormor otroligt mycket.

Även mina syskon, men det är en mer självklar kärlek, vi uttrycker den på ett syskonlikt sätt liksom. 

Jag har älskat flera av mina kaniner och min hund.

Men jag har aldrig sagt "jag älskar dig" till en partner. Där känns ordet så otroligt starkt, självklart är det starkt i andra relationer också men där känns kärleken mer självklar. Det är svårt att förklara. När jag väl säger att jag älskar en partner så är det verkligen på riktigt, då vill jag spendera mitt liv med honom och att han ska vara en del av min familj.

Vissa "jag älskar dig" tar längre tid än andra, kanske för att de personerna är väldigt speciella. För mig är det ett annat "jag älskar dig" till en partner, ett starkare liksom. Det är så jag kan förklara mina tankar kring det.

Dagen jag får barn kommer jag att älska det från första stund. Och aldrig sluta. Det är den kärlek som jag vet aldrig kommer att försvinna. Det är intressant vilken skillnad det kan vara beroende på personer.

[Forest]
2014-03-19 22:06
#13

Jag älskar 3 personer/samt 2 hundar  här som får höra att jag säger jag älskar dig dagligen det är mannen,dotter,sonen och hundarna. ❤️

Sen har jag en ganska ny vän som jag verkligen sätter högt värde på hon är en klippa godhjärtad o fin så till henne ska jag säkert säga jag älskar dig min varma goa vän. 🌺

Annons:
lanabanana
2014-03-19 22:55
#14

Jag älskar mina bästavänner och min underbara hund

Leon1973
2014-03-19 23:36
#15

Jag erkänner, jag har väldigt lätt att bli förälskad och att säga orden jag älskar dig, nu är det väldigt länge sen sist dock.

Till min barn säger jag det dagligen, det finns inget viktigare.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

[silkesnosen]
2014-03-20 07:50
#16

Jag tror att man faktiskt kanske även är olika stark i sin passion för olika ting. Jag älskar mitt jobb, har även kallat någon elev för älskling. Jag vet att det kan verka märkligt för många, men jag känner ju så oerhört starkt för mitt jobb och spenderar mina dagar med att kalla elever för lilla hjärtat och får dessutom så mycket fint tillbaka. För mig är ju mitt yrke en passion och energikick. 

Jag kan istället uppleva att det är svårare att få säga sådant till min familj, som har väldigt svårt för att visa den typen av känslor och det gör att jag kan känna mig låst. Även om jag älskar dem och de betyder massor för mig.

obstitant
2014-03-20 09:27
#17

Jag säger det inte på långa vägar så ofta som jag känner det! Men jag är lite som #16, jag känner starkt och har lätt att tycka om andra. Förutom mina närmaste, min man, min ursprungsfamilj och mina två närmaste vänner som verkligen funnits med genom vått och torrt, så finns det ett antal personer i min omgivning som jag verkligen kan översköljas av varma känslor för bara för att de är så himla underbara. Smarta, roliga, kloka, ambitiösa och varma människor som säger och gör såna toppensaker att jag bara vill krama och pussa dem och säga hur fantastiska de är.

Och så rätt många som jag aldrig känner så för, ha ha.

Sarah
2014-03-20 21:33
#18

4 pojkvänner genom livet har fått höra det, 2 vänner och mina föräldrar. Säger till killen flera gånger i veckan, men generellt tycker jag att det sägs för lite :) Jag älskar många, men det sägs inte till alla.

Upp till toppen
Annons: