Annons:
Etikettfamilj
Läst 3580 ggr
Malinkaa
2014-04-01 14:50

Berätta för mamma om abort?

Hej,

Jag upptäckte för ett tag sen att jag är gravid och har redan bestämt samt bokat tid för abort. Jag har berättat för vissa vänner som jag litar på samt min syster men inte för min mamma. Jag vet inte riktigt varför men känner mig inte bekväm med det, plus att min lilla mamma är en riktig skvallerbytta ibland :P och jag vill helst inte att hela släkten ska få reda på detta. 

Min pojkvän har ett antal gånger sagt att han tycker det är fel att jag inte berättar för henne, och att hon har "rätt att veta". Idag sa han det igen i telefon efter att jag suttit på sesammottagning i två timmar och redan kände mig lite trött. Det sårar mig lite att han säger så, vad hände med min egen rätt att bestämma själv? Vad är det som bestämmer att min mamma har "rätt att veta"? 

Vad tycker ni..?

Annons:
OlgaMaria
2014-04-01 14:53
#1

Vad känner din pojkvän för aborten egentligen?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Gronstedt
2014-04-01 14:54
#2

Vad du berättar för din mamma beror på hurdan relation ni har. Om du inte är bekväm med det så ska du inte berätta. Hon har ingen automatisk rätt att få veta allt vad du gör med ditt liv, i synnerhet inte om du är myndig.

Men var beredd på att det kan bli krångel om du inte berättar och hon får reda på det på annat sätt. Folk är inte alltid rationella.

Zolah
2014-04-01 14:55
#3

Det beror ju helt på din relation till din mamma, om du inte tycker att det vore bra för dig eller för din mamma så är det nog det bästa. jag tror bara din kille vill ditt bästa så se det inte som att han vill såra dig med flit

jag personligen skulle nog sagt till min mor, men det beror ju på att min relation till min mamma är som den är. Sedan känns det bättre att det kommer från mig än från någon annan, som kanske säger det av misstag.

[Thiah]
2014-04-01 14:56
#4

Jag berättade inte för min mamma förrän några månader efteråt då det kändes bekvämt att tala om det. Däremot hade jag stöd av sambon samt andra i min närhet.  Så jag tycker att man absolut gör som man vill.

Maria
2014-04-01 14:58
#5

Känner du dig inte bekväm med et så ska du låta bli tycker jag.

Hur gammal är du?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Malinkaa
2014-04-01 15:02
#6

#1 #5 

jag är 23år och min pojkvän har varit väldigt stöttande annars när det kommer till hela denhär grejen.

Jag och min mamma kommer bra överens men pratar ytterst sällan om sånahär saker, har aldrig gjort. och därför är det inget som känns naturligt för mig.

Annons:
OlgaMaria
2014-04-01 15:04
#7

#6 Okej. Ja jag fick en känsla av att din pojkvän har issues med aborten, eller är orolig för dig, när han uttrycker sig som han gör, men det kanske inte är så.

Jag tycker inte du ska berätta för din mamma om du inte känner att du vill det. Det är ju absolut inget hon har rätt att veta, speciellt inte när du är 23 år.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
2014-04-01 15:47
#8

#6 Du är vuxen och du ska göra precis som du känner är bäst.

Det kommer kanske tillfälle i framtiden att berätta för din mamma när det känns rätt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Gur4m1
2014-04-01 16:44
#9

Jag b pratar om allt mellan himmel och jord med min mamma men hon fick itne veta om min abort föräns det hände saker som var relevant, långt senare. Hon blev inte upprörd eller så. Det är inte en rättighet att få veta en sådan sak, många tycker att en sådan sak är väldigt privat. Det är en annan sak om man kanske fått ett missfall eller är gravid och bestämt sig för att behålla barnet. Men en abort, varför skulle man behöva delge det åt folk? annat än dem man söker stöd hos?

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Intehärutandär
2014-04-02 11:18
#10

Jag skulle aldrig berättat för mer än fadern, någon annan har inte med saken att göra helt enkelt. Abort är inget alternativ för mig, men samma gäller vid missfall.

Praefatio
2014-04-02 21:59
#11

Som sagt, om du inte är bekväm med det så ska du inte berätta. Som du ser här i tråden kommer det ändå ofta naturligt att berätta efter några månader, när känslorna lagt sig, så varför pressa dig själv? Och om du aldrig berättar, ja, då vet hon ju ändå inget och har inte ont av det liksom.

Abort är jobbigt som det är, fastän man är säker på sin sak och inte vill ha barnet. Inte ska man behöva blanda in någon man inte vill då.

[Forest]
2014-04-03 00:32
#12

Du är så pass gammal att du avgör det du tycker känns bäst. Du ahr folk runt dig som stöttar och det är bra att du talat om det för fler än bara pojkvännen, jag säger lycka till 🤗

Upp till toppen
Annons: