Annons:
Etikettallmänt
Läst 1459 ggr
himalaya27
2014-04-03 13:01

På jakt efter drömhuset

Jag och sambon är båda uppvuxna i hus men bor ju i lägenhet nu. Men vi känner att vi längtar till hus igen så nu har vi tittat runt ett tag och varit på måånga visningar. Men oj vad svårt det är att hitta sitt drömhus. Det är mycket som ska stämma med både läge och rumsindelning osv.

Jag som trodde att flyttlasset skulle gå iväg betydligt snabbare.😛 Jag vill slippa sitta på en minimini-balkong med en betongvägg som utsikt

Tog det lång tid innan ni hittade ert drömhus ni som flyttat till hus?

Annons:
pyromanen
2014-04-03 13:08
#1

Min erfarenhet är att man alltid får kompromissa med nåt jämfört med drömmen. Att gå på många visningar kan vara en bra "träning" i att känna efter vad man kan vara beredd att kompromissa med och vad som är absolut viktigt och inte kan kompromissas med. Mitt drömhus skulle t. ex. ligga vid nån fin badsjö, men jag vill inte ha lån. Valde det billiga boendet med en bit till sjön hellre än att sitta med massa skulder.

LinaLj
2014-04-03 13:15
#2

Jag letar jag med 🙂. Egentligen trivs jag som jag bor med två undantag: liite för nära till närmsta granne och lite för lite mark, eller ja ingen mark bara en stor trädgård.

Så jag försöker hitta en kopia av mitt hus med mark och som ligger lite avsides 😉

soundtrack
2014-04-03 14:00
#3

Jag och sambon har letat hus i några månader nu utan framgång. Vi hittade vårat "drömhus" i början av året, men förlorade budgivningen :( sen dess har det inte dykt upp något annat som tilltalat oss. Jag hade en förhoppning om att vi skulle hinna flytta innan vårat första barn föds i augusti, men jag börjar nu ställa in mig på att vi får bo kvar i lägenheten ett tag till :/ Vi är nog tyvärr rätt kräsna. Vi har ett specifikt litet samhälle som vi helst vill bo i och huset ska vara fräscht och välrenoverat med hyfsat stor tomt. Och helst ska det vara ett par meter till grannarna. Dom husen växer tyvärr inte på träd just nu…

Underbarn
2014-04-04 01:13
#4

Bor i hus med sambon men inte vårat drömhus alls. Jag hade lika gärna bott i lägenhet, är ändå bara 20. Vi bor här mer tillfälligt/han vill inte bo i lägenhet. Han hoppas på att få ta över sina föräldrars gård och hus vilket är hans drömhem, inget mig emot heller. Det är en stor villa där nästan allt är renoverat (150 kvm) med stor gård med carport, två verkstäder, ett "garage"/tvätthall, stall, åker/äng, ett stort "garage"/skjul på två våningar med plats för skotrar/mopeder/bildelar och 8 bilar. Samt mindre skjul bredvid med förvaring. Ett uthus med bla sommarkök. Vedbod och stor parkering samt en gäststuga/tonårsstuga. ALLT. :) Största nackdelen är att det ligger en mil från "byn" åt "fel håll" Just nu bor vi längs en väg (gillar inte det) i ett fult tegelhus på 90-100 kvm med konstig planlösning. Där allt behövs renoveras både tomten och i huset. Mkt att göra. Dubbelgarage på platta enda positiva ;) enda anledningen till varför han köpte detta hus var för det ligger nära hans verkstad (inte ens en km bort) och det var billigt.

[Mustangcab]
2014-04-04 21:21
#5

Vi hittade inte vad vi letade efter så vi tittade på tomter istället och ritade vårt egna hus som vi bor i och har gjort sen 1987😃

[Forest]
2014-04-05 09:08
#6

Fundera ut vad ni har för krav och sen gäller det att se möjligheterna som 1 nämner så tror jag man måste kompromissa. Går ofta att göra om hus lite 😉

Här bor vi i stor lägenhet i kulturhus trivs fint fint då det är uteplats och få grannar som dessutom är bra grannar.

Annons:
Maria
2014-04-05 11:26
#7

Vi bodde i en etagelägenhet och promenerade i området runtomkring mycket om kvällarna och gick då ofta genom ett radhusområde med små trevliga hus och inhägnade trädgårdar.

En dag så var det en annons om visning på ett av husen och vi gick dit och la ett bud och vips så var det klart på 14 dagar.

Vi hade inte ens planerat att köpa hus.😛

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

ChristineL
2014-04-06 21:30
#8

Vi har bott i det här radhuset i 2, 5 år och tyvärr ser jag bara fler och fler fel med det :/ Trodde vi skulle stadga oss här men det blir nog en flytt ändå, om jag kan få min man att ta detta seriöst.

Upp till toppen
Annons: