Annons:
Etikettkänslor
Läst 9450 ggr
Lia
2014-04-07 15:12

Ordet "älskling"

Ja, hur ser ni på ordet älskling? Vem säger man det till? För min del tycker jag att man kan säga det till sina barn möjligtvis och sin partner då såklart. Men andra människor? Syskon? Nja, inte i min värld. Jag reagerar ganska starkt varje gång min killes syster kallar honom "min älskade älskling!". Det känns liksom som att det ordet är reserverat till någon annan, någon annan än sitt syskon alltså. Men alla är ju olika! Så hur ser ni på det?

Annons:
Honestyisdead
2014-04-07 15:16
#1

Säger det bara till min sambo.

obstitant
2014-04-07 15:24
#2

Jag skulle inte heller säga det till någon annan än min man, utom möjligen väldigt tydligt på skämt till någon jag hade en speciell jargong med. Det kan ha hänt när jag var yngre, skulle nog inte göra det idag. Till ett litet barn som jag hade en nära relation till skulle det också kunna kännas ok.

Maria
2014-04-07 15:25
#3

Säger det till min man, sonen (men bara om ingen annan hör)😉 och så till katterna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lia
2014-04-07 15:27
#4

Vad skönt, då är det inte bara jag 😃 Man vet aldrig! Alltså, det känns ju väldigt jobbigt när hon säger det till honom heeeeela tiden, så fort hon träffar honom (hon är två år äldre än honom och har flyttat). Men samtidigt finns det ju inget att göra åt det.

Namida
2014-04-07 15:27
#5

Säger det till min sambo och våra husdjur :)

/Felicia Meeske
 flickr  <- Mina fotografier  | dA - Mina teckningar | feliciaskonst.se

Medda
2014-04-07 15:53
#6

Jag säger  det till min pojkvän, son men också till min mamma och mina syskon 🙂

When life rains on your parade, dance in the puddles 🌈

🌺Änglar IFokus

Annons:
[silkesnosen]
2014-04-07 16:05
#7

Hrm jag kan ju säga det skämtsamt  till andras ungar, kollegor, vänner…. hah jag finner det mindre laddat så tror jag.

ChristineL
2014-04-07 16:42
#8

Jag säger det till min man och min dotter, skulle kännas konstigt att säga det till någon annan. Ibland säger jag det kanske till katterna.

fruktgumman
2014-04-07 17:11
#9

Bara sambon och djuren som är mina älsklingar

Miniland
2014-04-07 18:04
#10

Jag säger det endast till min pojkvän.

~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~

Jetaime
2014-04-07 18:19
#11

Hunden! 😃

MichelleLindh
2014-04-07 18:23
#12

Jag säger det till min lillebror men han är 9 år :)

/ Michelle 

MsSofieG
2014-04-07 18:34
#13

Jag säger det till min sambo och min bästa vän, men med henne så är det bara något vi alltid gjort. Hon har varit min älskling i 12 år innan min sambo blev det 😂

Annons:
[melowi]
2014-04-07 18:47
#14

Säger det endast till min partner och min hund :-)

silverhuldra
2014-04-07 19:45
#15

Min sambo och mina barn. Sen kan jag säga det på ett skämtsamt och plojigt sätt till kompisar men då går det inte att missta på att det är på skoj.

Mvh. Silverhuldra

[WickedAlly]
2014-04-07 21:02
#16

Säger det till mannen, bebis och katten :)

Ria74
2014-04-07 21:37
#17

Jag säger det till sambon, dottern och hunden :)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Malin688
2014-04-07 21:37
#18

sambon och mina små syskonbarn på 3 o 5 år får höra älskling :)

Blandad kompott är en bra kompott :)

[rosetten]
2014-04-07 22:00
#19

Killen. Ibland djuren fast då brukar det bli "pälskling" istället. :P

Lia
2014-04-07 22:07
#20

#19 Haha, så sött! 😂

Jo, djuren glömde jag att nämna i mitt översta inlägg! Jag kallade alltid min hund för älskling också. Men sen hon dog har jag lite glömt bort det där med att älska sitt djur. Så där är anledningen! Just nu har jag helt enkelt inga djurälsklingar ^^

Annons:
JustMySelf
2014-04-07 23:16
#21

Kallar min kille, min häst och min katt för älskling, min kille, min mamma och ibland min moster kallar mig älskling.

Kan dock säga "babe" till min bästa tjejkompis, det är ju lite liknande ord tycker jag.

Gur4m1
2014-04-07 23:21
#22

Pojkvännen, men om jag haft en sådan relation så hade jag absolut kunnat kalla min lillebror för älskade älskling vid speciella tillfällen ^_^ syskonkärlek är fint tycker jag. Säger ofta till min syster att jag älskar henne, även till hennes son, så ser inget märkligt med att jag egentligen även skulle kunna kalla dem för mina älsklingar men jag är inte en sådan person som uttrycker känslor på det viset ^_^ Men om jag var det…så skulle det innefatta mina närmaste. 

Nu kallar jag min pojkvän för älskling, Blir oftast när han är djupt försjunken i något och int reagerar på sitt namn eller "du". :D

Älskling lyssnar han alltid på 😃Märkligt sånt där 😉

Pälsklingar! Det kallar jag även mina katter och hamstrar men även pojkvännen får heta pälskling när han haft tentaperiod och är….rätt "pälsig".

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Lia
2014-04-07 23:25
#23

#22 Jo, absolut. Fast när min kille nästintill aldrig kallar min "älskling", och så självfallet än mindre "älskade älskling" så känns det lite märkligt också när hon kallar honom det, trots att de, enligt honom, har en dålig relation. Jag får inte riktigt ihop det. Men så kan det vara 😛

Gur4m1
2014-04-07 23:36
#24

#23 låter väl mer som att hon försöker ha en bra relation med honom då, kanske kompenserar med ord. Men förstod inte, vad har det att göra med er relation eller menade du att han aldrig kallar henne för det?

Min bror och jag har en dålig relation ^^ Men han är min lilla älskling för det…men det är inget jag säger för då skulle han nog bli sur. haha. Du får ta det för vad det är, hon älskar sin bror, och det är fint, även om deras relation kanske är invecklad på något vis och din pojkvän tydligen inte hyser samma känslor mot henne. Vet att många här inte lägger mycket värde i blodsband, men för många är det av stor betydelse även om man inte kommer överens i övrigt.

Min syster är ju en person med mig, och en annan med sin partner. Vi har ju en historia ihop, de har sin. En partner och ett syskon känner varandra på helt olika plan, antar jag. Kärleken och förhoppningsvis vänskapen ser ju annorlunda ut, även ofta jämfört med en kompisrelation…tror jag. Det är så för mig iallafall.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Lia
2014-04-07 23:40
#25

#24 Det är inte konstigt att du inte förstod, det är lite komplicerat det där. Fast det i och för sig, han säger aldrig liknande till henne heller.

Sen är det visst hennes sak om hon älskar honom, och det är ju också jättebra! Fast riktigt så öppen om det som hon är behöver hon ju inte vara. Precis som hon inte behöver prata sex vid frukostbordet, men det får man också ta när man hälsar på 😛

Fast en liten problematik som vi båda sett (främst då han), är att hon verkar se det lite som en tävling. Hon är den som ska älska honom mest av alla i hela världen, och samtidigt avsky honom och tillrättavisa honom precis lika bra. Så det kan vara lite svårt att förstå hennes toppar och dalar i relation till honom.

Gur4m1
2014-04-07 23:49
#26

#25 låter som en impulsiv tjej och en typisk storasyster ;) Vi älskar men känner även ofta ett ansvar ;) (därav tillrättavisningar och kritiken!) Äve om sådant inte är lika kul så kommer det oftast också ur hjärtat i en önskan att de man älskar ska lyckas. Men det är sällan ett bra recept ;(

Hon låter frispråkig, jag kan också prata om pinsamma saker vid bordet- speciellt om det innebär pinsamheter för sitt syskon :P Bara ta det med en nypa salt, hon retas med er/sin bror! ;D

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Lia
2014-04-07 23:54
#27

#26 Ja, jag hade kunnat hålla med dig, om jag inte kände henne. Jag har träffat många syskon som stämmer in på din beskrivning, men inte den här tjejen. Tror inte alls hon retas, hon är nog bara så. Och alla är ju olika, så det är ju okej på det viset. Det handlar mer bara om att jag ska lära mig att acceptera det, och det är en helt annan historia 😂 Jag har känt henne i 3 år, men det hjälper ju tydligen inte x) Haha!

Annons:
[Thiah]
2014-04-08 07:03
#28

Sambon och kanske katterna. Sonen kommer väl kallas älskling. Min pappa kallar mig älskling ibland. Skulle aldrig kalla min syster för älskling, skulle kännas helknäppt. :D

[WickedAlly]
2014-04-08 07:14
#29

Hade jag kallat min syster älskling hade hon nog skrattat ihjäl sig :D

[Tess86]
2014-04-08 08:08
#30

Min man, vår son och våra två hundar är mina älsklingar.

Toxics
2014-04-08 08:18
#31

Min sambo, enbart min sambo. 

men det händer att jag kallar hunden, mamma, eller småsyskonen för "hjärtat".

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Intehärutandär
2014-04-08 08:29
#32

Samma som ovan, min partner, son och hund. Ingen annan, det känns besynnerligt. Vi kan ju säga käring o guube, på dalmål, till partner.

[rumelle]
2014-04-08 09:41
#33

Jag har nog sagt det till mina marsvin någon gång.

PennyScarlett
2014-04-08 10:13
#34

Min pojkvän, mina två yngsta småsyskon (lillebror på 14 kan ju tycka att det är pinsamt, men vi kramas mycket och år väldigt kärvänliga), min häst, min hästs flock, min katt, min systerson, djur jag bara träffat en gång… Sen lägger jag till "älskade" om de som är äldre, min älskade lilla mamma, älskade moster osv. Tycker att det är positiva ord som jag inte ser någon anledning till att begränsa.

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Annons:
[LadyK]
2014-04-08 20:11
#35

Kan kalla alla möjliga för älskling ibland men det är sådan jag är…

Marvel-lous
2014-04-08 20:31
#36

Pojkvännen och katterna är det som kallas för älskling. 🐱

Dalek
2014-04-08 21:02
#37

Sambon och mina helt underbara katter 🐱

[Mintassen]
2014-04-10 12:02
#38

Jag säger det till killen ibland när vi smsar mer när vi ses annars till kaninen ibland eller  brorsa då säger jag lilla älsklingen till bror. 🙂

Jag säger inte de dock ute till min bror händer en staka gånger

Mona22
2014-04-10 13:10
#39

Till min man och ibland kissarna.

Love-
2014-04-10 20:21
#40

För mig säger man bara älskling till sin panter :)

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

 

  

Fridaaaa
2014-04-10 20:31
#41

Enbart till partner och mina djur för min del 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
KaiPon
2014-04-10 20:39
#42

Nu när jag är singel kan jag säga det skämtsamt till mina kompisar, men bara kompisar som jag vet kan ta den typen av humor, samt att deras eventuella partners kan ta det. Säger någon ifrån slutar jag. 😃

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

[neptunens]
2014-04-10 20:45
#43

Mina odjur, pojkvän och bästis är mina älsklingar, de verkar helt ok med det 😎

dejtbar
2014-04-10 20:46
#44

Helt ärligt så säger jag inte ordet "älskling" till någon.  Jag säger ofta att jag älskar min partner och han säger det ofta till mig. Men just ordet älskling använder vi aldrig.

Niiinah92
2014-04-10 23:43
#45

jag säger det till eventuell partner, min lillebror som är 14 och mina djur fast dem kallar jag mer pälskling än älskling. Lillebror har jag alltid kallat älskling enda sen han var bebis så det har blivit en vana helt enkelt men ju äldre han blir desto mindre blir det, han verkar dock än så länge inte tycka det är pinsamt.

[tralala Livi]
2014-04-11 15:51
#46

Till min lilla shettis ♥ annars aldrig :P Hon är min älskling, bebis, gumma, tant och sötnos ;) ♥

-Cissi-
2014-04-13 09:50
#47

Sambon och ena katten som faktiskt var min älskling först 🐱 skulle kännas helt fel att kalla nån annan människa älskling, det är reserverat för min partner.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Buspejfli
2014-04-13 19:44
#48

Min sambo och marsvinen är de enda jag kallar för älskling, syskon eller föräldrar osv skulle jag aldrig kalla för älskling 🤔

Annons:
majaliten
2014-04-13 21:04
#49

Säger det inte till mina syskon och de är allt från 4-20 så nej det är inget fel med det men älskling säger man till någon man älskar jätte mycket . Jag säger inte att man inte kan säga Det till syskon . Men jag kan inte säga saker jag inte menar och älskling har jag nästan råkat säga till den jag älskar men vi har en lite annorlunda sotvation där man inte riktigt bör säga det hehe jag va så nära men då va det för att jag verkligen mena det

[DenFallnaÄngeln]
2014-04-15 15:49
#50

min pojkvän är den enda jag kallar älskling, inte någon annan. känns fel att kalla sina syskon eller nån annan det än sin partner

Anterrabae
2014-04-15 21:50
#51

Min dotter är älskling, alltid, maken är det oftast. Djuren emellanåt. Och min bästa vän, är det ofta. Min bästa väns barn är också älsklingar. Dessa säger jag det till :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Kalle-B
2014-04-16 08:53
#52

Jag säger det bara till min fru, det är till 100% reserverat för henne. Men man måste acceptera att andra människor använder det på andra sätt.

Snuttefia
2014-05-01 20:48
#53

I mina ögon är "älskling" den man älskar. Sin partner. Ingen annan.

M.V.H Snuttefia

[Outlawly]
2014-05-02 19:39
#54

min sambo säger så till mig alltid! Får påminna honom att säga mitt namn så jag inte glömmer bort vad jag heter haha! Jag kallar honom älskling ibland, mest "Du" haha värsta romantikern ;)

Upp till toppen
Annons: