Annons:
Etikettdejting
Läst 2675 ggr
Alexandra87
2014-04-07 20:09

Välja mellan två killar

Hej! Har en pojkvän i USA sen 4 månader (varit vänner i ett år innan vi blev tillsammans) och gillar honom otroligt mycket! Vi är väldigt lika och delar samma intressen (träffades via ett spel) På senaste tiden har jag börjat bli intresserad av en kille i min skola, gillar honom men har inte samma känslor för honom som för killen i USA, kan verkligen vara mig själv med honom och känns som att vi kan ha en framtid tillsammans (amerikanen) Jag har kul med killen i min skola osv men känner inte att det kommer hålla för resten av livet om man säger så, snarare ett år högst tror jag Saker börjar bli seriösare med svensken och vet inte vad jag ska göra.. Osäker på vad jag har för känslor för båda två Måste välja mellan dom och vet inte vem jag ska välja.. Tanken att göra slut med amerikanen har slagit mig men känns ändå väldigt jobbigt då vi är så lika och jag trivs så bra med honom (vi har ännu inte träffats, han kommer nu i sommar om vi fortfarande är tillsammans då) Tror jag har valt svensken just för att jag är så ung och har så mycket tid kvar att träffa människor osv men vet inte hur jag ska hantera situationen.. Det är sjukt jobbigt Vem ska man välja och hur gör man slut egentligen..? Har aldrig behövt göra slut förut..

Annons:
Nelley
2014-04-07 20:12
#1

Vänta.., så ni är tillsammans men har aldrig träffats?🤔

[Rhodugune]
2014-04-07 22:20
#2

#1 Tycker det är upp till henne att bestämma om de är tillsammans eller inte, låt inte hennes tråd förvandlas till ännu en tråd om man kan ha känslor och vara tillsammans med någon man inte träffas, låt oss istället hjälpa och stötta henne, det låter som en väldigt jobbig situation att vara i.

Till ts, ibland går det inte att välja, ibland kan man ha väldig starka känslor för mer än en person, finns de som lever hela livet med fler än en partner, i lyckliga öppna relationer med mer än en person.
En del är det helt rätt för och en del mår bäst i monogama relationer, men jag tror fortfarande att man kan bli kär och älska fler än en person, precis som en förälder älskar alla sina barn lika mycket, det kallas för att vara polyamorös om du är nyfiken.

Det kan nog göra det svårare att se hur en framtid mellan dig och din kille i USA eftersom ni inte spenderat någon tid tillsammans på plats, delat en vardag?
Jag skulle vara öppen med hur jag känner med båda killar, vet de om varandra?
Det tycker jag är så viktigt annars riskerar du att förlora båda två med att inte var ärlig från början.
Kanske det skulle vara en idé om du kunde se om det var ok om ni dejtar, att du träffas båda så att säga?
Att ni tog ett steg tillbax så du hinner känna efter och tills du hunnit träffa din amerikan och fått känna på en vardag tillsamamns med honom?
Lite som en del gör när de nätdejtar att de ger sig tid att lära känna fler personer samtidigt, att de inte ser så allvarligt på relationen från början, utan ger sig tid att se vad det leder till.

Jag är i en långdistansrelation, vi blev tillsammans för ett halv år sen när vi träffades första gången, har känt honom i snart 2 år.
Vi valde att vänta med att säga vad vi var, att definiera det tills vi träffat varandra och känt efter, men jag kan säga att träffa honom förändrade inte hur vi kände.
Visst lärde jag känna nya sidor hos honom, lärde känna saker om honom som jag inte kunde veta om utan att träffas, hur det var att dela en dag med honom, laga mat tillammans, vakna upp tillsamamns. hur hans kramar kändes, hans doft.
Jag kände lika stark för honom som innan jag träffade honom, bara att det var lättare att se vad vi hade och vad framtiden kunde innebära för vår relation.

Vi tar fortfarande en dag i taget, vi fortsätter att planera att träffas så länge det känns rätt, i sommar kommer han att komma och bo hos mig en månad eller så och sen får vi se hur relationen utvecklar sig, vad som känns rätt då, med hur vi vill fortsätta träffas eller kanske flytta ihop.

Nelley
2014-04-08 01:33
#3

#2 Ja självklart, jag har bara inte hört det förr..:) jag brukar inte vara på den här sajten, så om det är vanligt att folk ifrågasätter ursäkta mej. Ville bara få en bild av situationen liksom:)

Nelley
2014-04-08 01:37
#4

Och #0 jag skulle nog fortsätta vara med svensken, fast som vänner då:) och inte ta nästa steg liksom, tills du har träffat amerikanen och tycker det känns bra. :) annars kan du ju göra som #2 säljer och köra med polygami;)

Nelley
2014-04-08 01:40
#5

Men du måste ju båda få veta det, så du inte döljer för dem båda och känslor blir sårade och det alltihop blir ännu värre!:) Oj nu blev det många inlägg..

[Rhodugune]
2014-04-08 02:15
#6

#4 Vill bara tilllägga att polygami inte är samma sak som att vara polyamorös, såvidare man inte förutom att man har fler än en partner också är gift med dem.

Kort sagt

Polyamori:Flera kärlekar

Polygami:Månggifte där en man har fler fruar

Polyandri:Månggifte där en kvinna har fler män

Annons:
Nelley
2014-04-08 02:19
#7

Okej polyamori då:) det finns fortfarande tid att redigera min kommentar men andra kan ju lära sej av mina misstag *flinar* ;D tack

[Rhodugune]
2014-04-08 02:38
#8

#7 Jag hoppas att du tog det på rätt sätt, var inte min mening att vilja få dig att känna dig dum på nåt vis eller sätta dig över dig, vara en besservisser, kändes det ändå så, så ber jag väldigt mycket om ursäkt! :)

Det är så härligt av dig att du kan bjuda på det misstaget, inte ändra och säga att andra kanske kan lära sig något också, de som kanske inte visste. 🌺

Anledningen att jag rättade dig, är att jag tycker det är så viktigt att när man pratar om andra typer av relationer än monorelationer, att man använder rätt namn och betydelse för att sprida kunskap och förståelse.

Att det också finns andra alternativ till att vara i monorelation, så folk som känner att det här är något som passar in på mig för reda på att det de känner och tänker inte är fel, att det finns andra som känner precis som jag, som kan bli kär i fler än en person och som har fina kärleksfulla förhållanden, att kärleken kan se så olika ut och det är okej.

Nelley
2014-04-08 02:55
#9

#8 Nej självklart inte, och tack så mycket🤗*försöker hålla det kort så det inte blir för mycket ot* ja jag förstår, känns bara som om polygami är det vanligaste när man talar om "flera relationer" så då blev det helt enkelt det som faller på tanken så att säja🙂men ordet polyamori var faktist nytt för mej, så tack för den😃

Gur4m1
2014-04-08 06:14
#10

Men den här amerikanen, han dejtar ingen "irl" under dessa åren ni inte träffats? De har ju en lite annorlunda dejtingkultur där på andra sidan.

Jag skulle vänta med att välja (om valet inte blir uppenbart) tills jag mött amerikanen. Däremot skulle jag inte dejta svensken, men absolut berätta att du faktiskt har en "pojkvän". För det är ju så du och amerikanen ser på det. Att du gärna lär känna svensken och så. 

Att sitta flera tusen mil bort och höra att ens "flickvän" kanske tycker om en annan måste vara en hemsk känsla och själv hade jag inte orkat spendera den kostnad som det är att ta sig över till Sverige för en tjej som i princip börjat dejta någon annan. Om ni aldrig uttryckt att ni är polyamorösa. 

Jag tror man kan ha känslor för många samtidigt men lät mer som att du är nyfiken på den nya killen och den första killen har ju bara funnits där för dig rent känslomässigt. Att kalla det för polyamori..känns inte som att det måste handla om det. Ibland kan man "ha känslor för flera" av andra orsaker, t.ex rädslan att vara ensam (bara sm ett exempel) när man är redo att lämna en relation så gör man det helst genom att starta en ny t.ex, betyder inte att man vill ha relationer med två personer. Hur du än gör riskerar du att förlora eller vinna båda tror jag, så ta det lugnt och känn efter.

Sen tror jag att man ofta även blir lite praktisk. En svensk känns mer tillgänglig än någon på andra sidan jordklotet. Men säger dina känslor att du gillar svensken mer än amerikanen? :) Eller stannar du med amerikanen på grund av alla löften och drömmar ni målat upp genom åren? Eller är det något som känns jobbigt med att han kommer i sommar och hälsar på dig? sådana saker skulle jag fundera på.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[rumelle]
2014-04-08 06:57
#11

Om du känner så starkt som det verkar inför killen i USA så är det väl värt att vänta till sommaren då han kommer till Sverige, för att se om ni verkligen fungerar bra ihop? Om du ändå inte tror att det skulle kunna bli något hållbart med killen i Sverige så är det kanske bättre att ni fortsätter att bara vara vänner istället. Jag tycker att det låter dumt att sumpa chansen med någon som kan vara "den rätta" för en kortvarig flirt med någon annan. Men det beror helt på vad man är ute efter i livet.

Upp till toppen
Annons: