Allmänt

''... pratar även illa om en''

2014-04-08 08:02 #0 av: [elmaek]

Tror ni det stämmer det man säger: ''Om en människa pratar illa om sina vänner till en så pratar människan även illa om en''?

Ska man akta sig för sådana människor eller hur gör ni, hur tänker ni om det begreppet?

Anmäl
2014-04-08 08:07 #1 av: [Tess86]

Jag tycker att det beror hur man pratar. Att ventilera i all förtrolighet kan alla behöva. Men i så fall handlar det kanske om att man behöver få ur sig ett problem man har med en annan person och få stöd eller råd, men att man ändå hela tiden pratar om den andra personen med respekt. 

En person som däremot "pratar skit" om andra titt som tätt, utan riktiga belägg, eller onödigt illa, eller bara gillar att skvallra, skulle jag inte lita på.

Anmäl
2014-04-08 08:12 #2 av: [elmaek]

#1 Klokt sagt!

Har funderat länge på detta begrepp då jag själv föredrar att prata MED personen i fråga och inte OM, behöver jag ventilera av mig om nåt så tar jag det med personen det handlar om för att just vara rättvis och visa respekt.
Och som vanligt, när jag funderar på nåt så blir jag otroligt nyfiken om hur andra tänker och fungerar Glad

Anmäl
2014-04-08 08:35 #3 av: Snovit79

Jag tar det absolut i beaktande varje gång jag hör någon säga något dumt. Sedan beror det på hur personen säger. Det kan ju vara negativt och positivt i samma mening; H*n är dryg, men omtänksam.

Sådana som ständigt pratar illa om andra, har jag lärt mig att plocka bort. Min mor t ex, hon är otroligt bitter och "alla andra gör fel, men aldrig hon".

Anmäl
2014-04-08 08:51 #4 av: [elmaek]

#3 Tack att du delar med dig!

Börjar själv lägga fokus på vilka jag har i min närhet..

Anmäl
2014-04-08 10:28 #5 av: pyromanen

I vissa fall tänker jag så. Har träffat på ett par stycken som pratat skit om andra i extrem grad. Den ena var mina ena faster. Hon sa bara elaka nerlåtande saker om de som inte närvarade och när personen fanns där hade hon sån glatt falsk yta.
en gång pratade jag och min kusin (skitprat he he) om denna faster och frågade varandra om vad för skit fastern sa om oss när vi inte var där. Och mycket riktigt, självklart hade hon pratat massa skit om mig och kusinen när vi inte närvarit. Har så lite som möjligt med henne att göra idag.
Har även träffat på en kvinna i en förening jag var med i ett tag som alltid pratade elakt om de medlemmar i föreningen som just då inte fanns på plats. Ja vid nåt tillfälle satt hon o hängde ut sin egen son inför mig och nån till som bara kände henne ganska ytligt. Hon väljer jag också att ha så lite som möjligt att göra med !

Anmäl
2014-04-08 16:33 #6 av: [elmaek]

#5 Vad finns det för människor egentligen? Ledsen

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.