Annons:
Etikettallmänt
Läst 1625 ggr
[elmaek]
2014-04-08 08:02

''... pratar även illa om en''

Tror ni det stämmer det man säger: ''Om en människa pratar illa om sina vänner till en så pratar människan även illa om en''?

Ska man akta sig för sådana människor eller hur gör ni, hur tänker ni om det begreppet?

Annons:
[Tess86]
2014-04-08 08:07
#1

Jag tycker att det beror hur man pratar. Att ventilera i all förtrolighet kan alla behöva. Men i så fall handlar det kanske om att man behöver få ur sig ett problem man har med en annan person och få stöd eller råd, men att man ändå hela tiden pratar om den andra personen med respekt. 

En person som däremot "pratar skit" om andra titt som tätt, utan riktiga belägg, eller onödigt illa, eller bara gillar att skvallra, skulle jag inte lita på.

[elmaek]
2014-04-08 08:12
#2

#1 Klokt sagt!

Har funderat länge på detta begrepp då jag själv föredrar att prata MED personen i fråga och inte OM, behöver jag ventilera av mig om nåt så tar jag det med personen det handlar om för att just vara rättvis och visa respekt.
Och som vanligt, när jag funderar på nåt så blir jag otroligt nyfiken om hur andra tänker och fungerar 🙂

Intehärutandär
2014-04-08 08:35
#3

Jag tar det absolut i beaktande varje gång jag hör någon säga något dumt. Sedan beror det på hur personen säger. Det kan ju vara negativt och positivt i samma mening; H*n är dryg, men omtänksam. Sådana som ständigt pratar illa om andra, har jag lärt mig att plocka bort. Min mor t ex, hon är otroligt bitter och "alla andra gör fel, men aldrig hon".

[elmaek]
2014-04-08 08:51
#4

#3 Tack att du delar med dig! Börjar själv lägga fokus på vilka jag har i min närhet..

pyromanen
2014-04-08 10:28
#5

I vissa fall tänker jag så. Har träffat på ett par stycken som pratat skit om andra i extrem grad. Den ena var mina ena faster. Hon sa bara elaka nerlåtande saker om de som inte närvarade och när personen fanns där hade hon sån glatt falsk yta. en gång pratade jag och min kusin (skitprat he he) om denna faster och frågade varandra om vad för skit fastern sa om oss när vi inte var där. Och mycket riktigt, självklart hade hon pratat massa skit om mig och kusinen när vi inte närvarit. Har så lite som möjligt med henne att göra idag. Har även träffat på en kvinna i en förening jag var med i ett tag som alltid pratade elakt om de medlemmar i föreningen som just då inte fanns på plats. Ja vid nåt tillfälle satt hon o hängde ut sin egen son inför mig och nån till som bara kände henne ganska ytligt. Hon väljer jag också att ha så lite som möjligt att göra med !

[elmaek]
2014-04-08 16:33
#6

#5 Vad finns det för människor egentligen? 😕

Annons:
Gur4m1
2014-04-08 19:49
#7

På jobbet aktar jag mig mycket från att prata elakt och "skit" om kollegor osv, men ibland är det vissa som ädå vill prata skit men då hakar jag helt enkelt inte på-

Men det finns människor som ajg har haft problem med och de har jag sagt "elaka" saker om. Inte påhittade saker, men ventilerat mina problem med dem- med kollegor för att se om de har noterat något/haft samma upplevelse. Detta har alltid varit fallet och dessa människor har inte blivit långvariga eller så har man insett att det är folk man inte ska resonera med :P för det går inte.

Så jag talar inte om mina vänner, däremot talar jag om folk som innebär ett problem för mig. Ibland har jag även tagit det med personen i fråga, men ibland går meddelandet inte fram.
Det är då jag har sökt stöd i kollegor, eller bland vänner. T.ex när en vän attackerade mig, då pratade jag ut om det med andra vänner som känner till den vännen och ändå vet vad allt handlar om- inte för att prata illa och vara elak utan för att få stöd och en hel del för att ecentuellt även få råd hur man ska handskas med händelsen.Jag pratar aldrig illa om mina vänner, däremot kan man prata "bakom ryggen" på en vän. Men det är mer av omtanke. T.ex att "oj såg du hur ledsen hon var? Undra vad som hänt?" haha. Inte "oj såg du vilken FUL jacka hon hade?" för sådant kan jag säga rakt ut till mina vänner om det var något jag brydde mig om och om den nu var så ful att jag inte kan tänka på annat :P Aldrig hänt hittills…

Jag tror det finns viss sanning i talesättet. Som någon annan skrivit redan, det gäller en del skvallerkärringar :P Som verkar leva för att tala illa och ibland rent av hitta på saker om andra. Sensationella saker, som ett sätt att binda band och ge sig själv en central plats i en grupp eftersom man tillför lite spänning och drama.

Haft en del sådana vänner och det är kul att sitta och lyssna om allt som händer i trakten men jag aktar mig för vad jag säger till sådana personer. Men sen finns det vänner jag litar 100% på som man fortf kan snacka en del om andra med ändå ;) Men aldrig om vänner, eller elakt förtal. :/

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Upp till toppen
Annons: