Annons:
Etikettskola
Läst 1643 ggr
kittymallan
2014-04-13 09:38

Hur orkar jag med henne?

Hej, för ett år sedan flyttade jag upp från Stockholm till Piteå. I min nya skola fick jag genast en vän. Vi blev riktiga kompisar och gjorde allt tillsammans. Men efter vårt första bråk så blev hon annorlunda. Hennes familj anklagar mig för att ha sänkt hennes betyg så jag började gå hem så fort hennes mamma kom hem. I början tyckte hon att det var en bra ide men nu blir hon bara irriterad. Nu anklagar hon mig för att trakassera hennes familj. Vi började bråka och varje gång när jag säger att vi kommer att bli vänner igen, och att vi bara behöver lite tid säger hon att det aldrig kommer gå att fixa, som om det handlade om värsta stora grejen. Asså hur orkar jag med henne, och någon som vet vad jag ska göra nu? + hon typ lämnar allt på mig för att jag ska fixa det (som jag brukar göra).

Annons:
Ove-D
2014-04-13 10:08
#1

Rent spontant så säger jag att vänta tills hon gått ut skolan. Håll kontakt med ses inte hemma hos hennes föräldrar. Men varför är ni ihop om hon anser att du trasserar familjen?

Gur4m1
2014-04-13 10:13
#2

Åh kul, jag är själv från Piteå och har märkligt nog liknande erfarenheter. Det är en fin stad men jag lämnade den mycket pga människorna och attityder som florerar där. Finns möjligheten att du lär känna och börjar umgås med andra vänner?

Vet inte om det är någonting i vattnet i Piteå :P För det där är inte de första föräldrarna som börjar skylla på umgänget när barnens slutar prestera i skolan (men det kanske är såi hela Sverige). Var med om det OFTA, både i min egen skolkass (där de fick för sig att skilja vissa personer åt som kom väldigt bra överrens för deras betygs "sjönk"när de var tillsammans eller någonting)- och blivit anlagad för samma sak av vänners föräldrar och sett vänner utsättas för samma sak. Jag vet inte hur föräldrar kna anklaga en annan unge för att ens betyg sjunker, är man "fördummande" eller vad menar de?

Men ja, om ens umgänge gör att man skolkar, sitter och pratar bort lektionerna och aldrig tar sig tid att göra läxorna hemma så är det kanske något man måste tänka på? Att man är i skolan för att lära sig saker, sen behöver man även vänner! Känns märkligt att anklaga vänner, det är väl i så fall föräldrarna som ska begränsa umgänget hemma- alltså, inte med specifika personer, menar det är kanske så att ni umgås FÖR mycket? Om ni pratar för mycket under lektionstid är det väl bara att sära på er, men hur menar de att du gör att hon fått lägre betyg?

Eller vad förväntar sig föräldrar att man gör ihop, sitter och pluggar? Kanske de inte är vana att hon har en kompis honumgås med, eller så vet de inte att inlärning flukuterar, hon är kanske i en period där det är svårare att hänga med just nu och det behöver inte alls ha med dig att göra. Eller så är detta en sak hon säger, för det är så hon uppfattar det-för att hon faktiskt behöver ägna mer tid till studier efter skolan, och därför måste säga nej till att umgås med dig. Då är det kanske lättast att säga att föräldrarna inte vill att ni umgås.

Men om du alltid är den som får göra allting så kanske du ska hitta en ny vän?

Sen undrar jag om hur du anser att er vänskap ska se ut. vill du umgås varje dag? Vad är det hon blir irriterad över- att du vill gå hem? Hur kan hon då anklaga dig för att trackassera hennes familj? Vad syftar hon på då?

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Upp till toppen
Annons: