Annons:
Etikettförhållande
Läst 2445 ggr
pihå
2014-04-13 14:11

Vad kan man förvänta sig i förhållande?

Jag och min kille har varit tillsammans i ca 7 mån. Vi har tagit det lugnt och inte stressat fram i förhållandet och det har känts bra.

För min del har känslorna vuxit och jag är kär i honom

Mitt problem är att jag vet inte vad jag kan "kräva" för gensvar från honom. Han säger att han tycker om mig och vill träffa mig, att det känns rätt, men i nästa andetag säger han att han har svårt för att känna starka känslor numera och han är inte kär i mig (jag har frågat men han undviker att svara, eller säger att han tycker om mig)

Kräver jag för mycket?

Jag vill inte satsa på ett förhållande som kanske går åt skogen för att han sen kommer på att känslorna inte var dom rätta, och detta har jag sagt till honom. 

Tror ni att han kan bli kär i mig även om han inte är det nu, efter sju mån?

Jag skulle vara väldigt tacksam för lite input från ett objektivt håll!

Annons:
Vyer
2014-04-13 14:20
#1

Rent generellt tycker inte att en riktigt kan förvänta sig/kräva något utan att ha pratat om vad en har för förväntningar/krav på relationen. Ingen kan läsa tankar osv. 

Om du kräver för mycket att din partner ska vara kära i dig? Antagligen inte, men han kan ju inte bestämma över sina känslor och det är upp till dig att avgöra om du vill satsa på relationen och ge det mer tid eller om du vill avsluta den. Han är ju ändå ärlig och berättar att han inte är kär än.

Huruvida han blir kär eller inte i framtiden är ju omöjligt att veta. Jag ihop med min sambo i över ett år innan han var helt säker på att han älskade mig, så det är ju inte omöjligt. För en del tar det tid. 

Det var dock ganska jobbigt eftersom jag har lätt för att bli kär och var säker på mina känslor och önskade att de skulle vara besvarade.


Calcifer
2014-04-13 14:21
#2

Jag skulle inte vänta längre. Har det inte vuxit fram några starka känslor efter sju månader kommer det nog inte göra det längre fram heller. Bara för att man känner att man är kär i någon betyder ju inte att känslorna måste vara extrem starka och man typ vill gifta sig eller nåt. Men efter sju månader kan jag tycka det borde finnas något djupare än att man bara tycker om sin partner.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
2014-04-13 14:23
#3

Om han inte blivit kär eller fått känslor efter sju månader tvivlar jag på att det kommer ske. Jag hade lämnat eftersom jag vill bli älskad.

Vyer
2014-04-13 14:26
#4

Jag antar att det spelar roll hur en definierar "kär" dessutom. Det går ju att vara förälskad/gillad någon väldigt mycket/ha känslor där hen utan att vara kär. För mig är "kär" ett steg "djupare", är jag kär i någon så älskar jag den människan.


Calcifer
2014-04-13 14:34
#5

#4 Jag gör skillnad på älskar och vara kär. Mest för att du kan älska människor helt orelaterat till att vara kär i dem, som är en romantisk känsla men det behöver kärlek absolut inte vara. Jag älskar t:ex min familj och mina vänner men är knappast kär i dem. Var kär i mitt ex också, först, innan det utvecklades till en djupare kärlek än bara "kär".


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
2014-04-13 14:37
#6

Kär är inte att älska för mig heller. Det är kär man är först, sedan kan det bli starkare än så.

Annons:
Vyer
2014-04-13 14:42
#7

#5 Jo, alltså, jag kan älska människor utan att vara kär i dem, men de jag är kär i älskar jag. Typ. Rent generellt. 

Just förälskad/kär/älskar och sådant kan folk ha väldigt olika definitioner av och då blir det nog väldigt lätt att misstolka varandra. TS bör ju prata med sin partner och ta reda på vad han menar när han säger att han inte är kär, så att de inte pratar förbi varandra och misstolkar.


pihå
2014-04-13 14:42
#8

Tack för era svar!

#1 Ja jag är väl lite i din sits just nu eftersom jag har såna känslor för honom men vet inte hurpass besvarade dom är. Han visar dock att han tycker mycket om mig genom att pussa mig, hålla handen ute osv osv.

#2 #3 Han visar att han tycker om mig men vill ta det lugnt och inte skynda på nåt. Men ni tror att det är kört då?

#4 ja det är en definitionsfråga. Jag känner både tycka om /kär/älska när det gäller honom, men inte precis samma hela tiden.

Vyer
2014-04-13 14:50
#9

#8 Jag skulle inte tro att det är kört, men: det finns inga garantier för att han kommer att få djupare känslor.

Det du måste fråga dig själv är om det är värt att vänta och ta reda på om han får djupare känslor. Vill du investera mer tid i relationen trots att han inte är kär? Är er relation så bra och givande att det skulle kännas värt det, även om det tar slut för att han inte blir kär? 

Jag menar, om du inom en snar framtid vill typ… bo ihop/bilda familj/köpa bostad, ta det "till nästa nivå", då kanske du inte ska stanna och vänta och hoppas på att ska bli kär. 

Men om du mår bra av er relation och är nöjd och har lust att vänta och se hur det går, då kan det ju vara värt att fortsätta.


pihå
2014-04-13 14:50
#10

#7 Grejen är att han säger inte att han inte är kär. Istället kan han säga typ "tycker du inte jag visar vad jag känner?" eller liknande om jag frågar vad han eg har för känslor för mig. Eller så säger han t ex "jag skulle inte planerat sommaren med dig om jag inte tyckte om dig".

Så jag kanske bara är korkad som försöker få han att säga att han är kär?

pihå
2014-04-13 14:53
#11

#9 Det är väldigt bra frågor som jag ska fundera på. Tack!

Upp till toppen
Annons: