Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 2222 ggr
veraklaes
4/16/14, 3:11 PM

Hur får jag hans kärlek?

Min sambo och jag har alltid haft ett komplicerat sexliv i och med att han inte haft så bra sexlust och jag trodde det berodde på HONOM inte på mig. För han har alltid sagt att han älskar mig och varit omtänksam osv men mycket sex har det inte blivit och han slingrar sig ofta och skyller på huvudvärk, magont, stress på jobbet eller trötthet.

Jag har väl inte gjort nån jättesak av det utan accepterat då jag tycker det finns annat i förhållanden som är viktigare. Men senaste året har det blivit väldigt lite sex (4 månader sen sist nu och gången innan det var det 3 månaders celibat innan vi fick till det) Det är dessutom ALLTID på mitt initiativ. Han tog inga initiativ till sex ens när vi nyss träffats (3 år sedan nu)

Igår hade vi ett allvarligt snack då jag känner att när det börjar gå ett halvår mellan gångerna så är det lite för glest i mitt tycke. Jag fick då veta att han egentligen inte alls har låg sexlust (som han från början hävdat) utan han tillfrdsställer sig själv minst varje dag men han tycker sex är jobbigt med mig eftersom han ser mig mer som en jättebra kompis eller syster och ingen man har sex med. Jag blev naturligtvis HELT chockad och frågade när han började känna så och han svarade "alltid". Vad kan jag egentligen göra för att han inte ska se mig bara som kompis eller syster? Jag tränar reglbundet och är mån om mitt utseende och att ta på mig sexiga underkläder för att inte se alltför vardaglig ut. Jag gör också en del andra romantiska saker, skriver små gulliga lappar, skickar sms när vi är ifrån varann och lite sådant men jag får inget gensvar. Han säger att han älskar mig men som en vän.

Någon som har några tips.

Annons:
Fialialej
4/16/14, 3:16 PM
#1

Klurigt. Vad vill han egentligen då? Så länge han inte är intresserad av att lösa problemet är det nog inte så mkt mer du kan göra. Utifrån din beskrivning tycker jag det låter som du gör ditt bästa och vad du kan. Har du frågat honom om hur han tycker att ni ska lösa problemet?

"På natten är alla katter svarta"

veraklaes
4/16/14, 3:20 PM
#2

#1 Han tycker att det är onödigt att separera säger han, eftersom vi i övrigt har ett så harmoniskt förhållande. Så han tycker tydligen att det är helt ok att bo ihop med en vän. Men sexet vill han helst slippa nu när han släppt bomben och talat om varför han varit så svårflirtad under hela vårt förhållande.

parsley
4/16/14, 3:23 PM
#3

Föredrar han män framför Kvinnor, fast han inte vill erkänna det? Det är bekvämt att bo ihop med en tjej, i har trevligt tillsammans och han slipper de sociala konsekvenser homosexualitet kan leda till. 

Finns det någon otrygghet eller komplex hos honom som gör att han har svårt med sex och närhet? Tillfredsställer man sig själv har man kontroll över hela processen.

gavran
4/16/14, 3:31 PM
#4

Det låter som att du får fundera på hur DU vill ha det, om du vill leva i ett sånt förhållande. Det blir nog svårt att förmå honom att känna nåt annat.

veraklaes
4/16/14, 3:31 PM
#5

#3 om han är homosexuell har jag ingen aning om och har aldrig tänkt på att ens fråga. När han redan tidigt i vårt förhållande sa att han älskade mig så tog jag bara för givet att han älskade mig "på rätt sätt" så att säga och inte som kärleken till en syster. Jag känner mig ganska lurad och lite sårad också hur han kunde flytta ihop med mig om han inte var kär och älskade mig som en kärlekspartner. Nej jag vet inte av att han har några komplex eller problem i övrigt. Han kan lätt gå helt naken här hemma.

Sarah
4/16/14, 3:47 PM
#6

Om han ser på dig som en vän så kan du förmodligen inte ändra på det. Du får fråga dig själv om du vill vara tillsammans med ngn som inte är kär i dig. Det bästa är nog att göra slut och hitta ngn som faktiskt älskar dig på det sättet man vill bli älskad på i ett förhållande.

Annons:
[heyliii]
4/16/14, 4:37 PM
#7

Jävligt taskig kille anser jag! Han har sett på dig som en kompis som man inte har sex med hela tiden, och ni är ett par! Hade blivit tokig.

Honestyisdead
4/16/14, 5:08 PM
#8

Håller helt med #6.

Ser han dig om vän och alltid har gjort det kan du inte göra något alls för att förändra det. Han är nöjd som det är. Frågan är om du vill leva i ett vänförhållande eller om du vill uppleva kärlek.

veraklaes
4/16/14, 6:07 PM
#9

Ja det är väl dessvärre så att jag borde göra slut. Samtidigt är det så svårt när jag ju är kär i honom. Älskar honom. Och att han inte heller vill att vi bryter upp.

Hade varit lättare om vi varit osams och bråkat massor och haft det allmänt dålligt förutom sexet.

Honestyisdead
4/16/14, 6:11 PM
#10

9 Förstår att det är svårt. Men han har faktiskt fört dig bakom ljuset när han aldrig varit ärlug om vilka känslor han hyser för dig.

pyromanen
4/16/14, 6:15 PM
#11

Skulle det vara ok för honom om du hittar en älskare? Att i längden avstå från sex om man har en någorlunda vanlig sexdrift tror jag inte på. Förr eller senare kommer någon av er att hitta någon annan för att längtan blir för stor.

Leon1973
4/16/14, 7:08 PM
#12

Så var det ett tag för min del också innan jag flyttade ut från mitt ex…

Hon vill ha sex titt som tätt men efter att ha tappat känslorna för henne och inte var sexuellt attraherad till henne så blev det helt enkelt celibat.

Om han är OK med att du hittar en älskare som #11 frågar så tror jag problemet är riktigt stort, då ser han ju inte ens er som partners.

Jag tror du mår bättre i att göra slut på lidandet och dumpar killen och skaffar dig någon som älskar dig på riktigt och vill ha sex med dig.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Honestyisdead
4/16/14, 7:09 PM
#13

12 Hon skriver ju att han ser henne som vän.

Annons:
veraklaes
4/16/14, 7:26 PM
#14

vet inte om han skullle godkänna älskare, men det är ändå inget alternativ för JAG kan inte tänka mig det. Jag vill ju inte ha sex med andra. Då gör jag hellre slut.😕

Leon1973
4/16/14, 7:28 PM
#15

Jag vet Hera….   jag har läst…

Men de lever ihop och har ett förhållande (därav min tolkning partners), på något sätt måste han nog innerst inse att de är partners och inte bara vänner som bor ihop, kan han inte ens inse eller medge det så bör han nog packa sina saker och dra eller om hon packar åt honom och skickar honom   ;)

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Angies bebben
4/16/14, 7:48 PM
#16

Hm ändå konstigt att han ser dig som en bra vän men ni flytta ju ihop. Undrar hur han tänkte då? Lider med dig inte roligt att känna sig ratad o att du inte duger.

[Udoon]
4/16/14, 7:59 PM
#17

Om han inte har dom känslorna för dig som du skulle vilja, är det inte så mycket att göra åt, i ett förhållande så har man ju 50% var att bidra med så att säga, och om den andra personen inte vill eller kan bidra med sina 50% så går det ju inte att tvinga fram på något sätt. Man får ta sig en funderare över vad man är villig att stå ut med, är förhållandet så pass bra i övrigt att man klarar sig utan sex osv. Och känner man att det som fattas är så pass viktigt att man inte vill leva utan det så är det nog bättre att avsluta det hela. Låter för övrigt som en ganska mysko snubbe som ljuger under så pass lång tid😮

JustMySelf
4/16/14, 11:17 PM
#18

Måste säga att jag tycker det är elakt av honom att ha låtit dig tro att han ser dig som mer än en vän. Han måste ju vara fullt medveten om att du ser honom som mer än så, så jag tycker han har fört dig bakom ljuset. Det är förstås upp till dig att bestämma om du vill vara kvar i förhållandet eller inte, men jag tror det blir svårt att vara lycklig i det. Det gör alltid ont att avsluta ett förhållande men då kan du gå vidare och till slut hitta någon som älskar dig fullt ut, som mer än en vän.

GråttNyttHår
4/17/14, 10:53 AM
#19

Låter ju som om snubben tycker att det är jäkligt bekvämt att ha en brud som älskar han men han inte dig. För din hälsa så gör slut.

Den enda som kan ändra dig är du.

_Fisken
4/17/14, 7:25 PM
#20

Jag har själv varit som han. Det berodde på att kärlek saknades. Jag älskade helt enkelt inte henne. Då vill man inte ligga. Sen skiljde jag mig. Sen skaffade jag en ny som jag verkligen älskade. Hett. Jag trodde förut att jag var impotent. Icke sa Nicke! "Jag lever!" skrek han. Då var det ligg typ 3-4 ggr i veckan. Hela tiden och jag ville bara ha mer och mer.

Nu sket sig förhållandet men det är en annan story i en annan tråd. Men jag går inte i ett förhållande utan kärlek. Inte igen. No More. Hellre Fröken Höger.
(Sen måste man fatta att förhållanden har svackor - men de är övergående).

Annons:
Honestyisdead
4/17/14, 8:33 PM
#21

20 och varför i hela fridens namn var du i ett treårigt förhållande när du inte älskade henne?

Leon1973
4/17/14, 8:48 PM
#22

Det är väldigt lätt att fastna i även om känslorna inte finns där, att stanna där man "känner" sig hemma är mycket tryggare än att lämna till något tomt, jag har tyvärr varit i den sitsen själv.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Honestyisdead
4/17/14, 8:55 PM
#23

22 det är en sak att ha känt känslorba. Här handlar det om att dom aldrig funnits.

_Fisken
4/17/14, 9:12 PM
#24

Ja, frågan är ju varför man stannar? Man känner sig hemma, trygg och bekväm. Man älskar "grejen" med familjen, barnen, vännerna, huset. Hela grejen lixom. Sen kommer man på en dag att "det är nåt som fattas". Åren har gått och man undrar var kärleken tog vägen. Det är nog en process det handlar om. 
Sen måste man nog avgöra för sin egen del om man är nöjd med förhållandet och kärlekslivet. Det kanske duger? Man kanske har ett hyggligt bra liv med bra stunder tillsammans?  Räcker det? Det svaret kan ta sin tid att locka fram. Tids nog kommer det.

#21, Hera. Det tar sin tid att inse att man inte älskar partnern. Det tar också tid att bearbeta tankarna om tunga beslut för konsekvenserna är stora många gånger. Man måste vara säker att man gör rätt. Så var det för mig.

Honestyisdead
4/17/14, 10:04 PM
#25

24 i DETTA fallet har killen erkänt att han alltid saknat rätta känslor.

_Fisken
4/17/14, 10:12 PM
#26

Som jag förstår så blir män mer kära i allt runt om. Bil. Hus. Gruset på gården. Inte bara i kvinnan. Så sade terapeuten vi gick hos ialla fall. Kvinnan ser mer till kärleken till mannen.

Honestyisdead
4/17/14, 10:30 PM
#27

26 Snicksnack. Då har den terapeuten antingen kvinnligt kön eller väldigt få referenser.

Annons:
veraklaes
4/18/14, 8:51 AM
#28

Varför man stannar alltför länge efter att kärleken tagit slut kan jag mera förstå. En del är rädda att bli ensamma, eller de har blivit bekväma av sig att ha vardagen ihop osv. Ja det finns många orsaker. Men jag kan inte förstå hur man redan från början kan välja att ha ett kärleksförhållande och även ta steget att flytta ihop med någon man alltid bara haft kompiskänslor för.

Jag har pratat med honom mer nu att jag verkligen inte kan vara tillsammans med honom om han bara ser mig som vän. Men han blir alldeles förtvivlad och helt förstörd och vill absolut inte att det ska ta slut. Han vill absolut att vi ska söka samtalshjälp först så vi ska göra det. Jag vet inte hur det ska hjälpa men det kanske kan vara bra att  prata med någon jag vet inte.

_Fisken
4/18/14, 9:12 AM
#29

Den där rädslan du beskriver att han har är exakt den rädsla jag hade när jag insåg att jag måste gå ifrån mitt X. Det är den rädslan som gör att man gärna försöker igen en tid - en längre tid.

Vi sprang också på familjerådgivning men när grundkonceptet inte finns där - kärleken, så blev också resultatet dåligt. Däremot kan det vara bra med kontakten den dag man bestämt sig för att separera. Då gör man det inför henne.

Gur4m1
4/18/14, 10:17 AM
#30

Han kan ju ha TROTT att det var kärlek men med tiden insett att kärleken är borta, och sedan att den faktiskt aldrig fanns där. Inte på det sättet.

Dvs han måste inte ha gått in i relationen utan att vara kär, det är snarare något man inser efter ett tag- som många av oss inser efter en relation: Det vi hade VAR aldrig kärlek. Men när manvar mitt uppe i det var det inte lika tydligt. Nu måste TS förhålla sig till denna information.

Jag skulle lämna. Man kan inte lura/locka någon till sådana känslorom de inte infunnit sig redan när man bott ihop i flera år.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

GråttNyttHår
4/18/14, 10:43 AM
#31

#28 Du är den som behöver prata.

Han har ju verkligen satt sig i skiten den stunden han sa det han sa.
Trodde han att det inte skulle få dig att tänka eller?

Ne lämna den bekväma latmasken, han kommer inte lära sig något om han inte får smaka på livet.

Den enda som kan ändra dig är du.

Gur4m1
4/18/14, 11:19 AM
#32

#28 om du vill försöka och han blir så förtvivlad och vill söka hjälp för er så skulle jag nog omvärdera det helaoch gå med på det. Du kan inte bli övertalad att stanna med någon som inte älskar dig- så ser inte faran med att gå på någon terapi ihop. Hankanse bara har  klantat sig i hur han uttrycker sig, eller har kanske svårigheter som inte har med dig eller eratt göra. JAg vet inte, men ja. gå med på det om inte annat för att göra ett bra avslut mellan er?

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

_Fisken
4/18/14, 12:51 PM
#33

Förlora inte åren i förhållanden som du inte gillar. Fy fasiken för det. Det har jag lärt mig!

Gimbergsson
4/18/14, 1:24 PM
#34

"Han säger att han älskar mig men som en vän."

Där reagerade jag som starkast. Det verkar inte som att det är så du vill ha det… Du bor med någon som ser dig som en kompis, inte en kärlekspartner, och jag lider verkligen med dig. Är det så du vill ha det? Eller vill du ha en partner som älskar dig, vill ha sex med dig, som bidrar med sina 50 % i förhållandet? 

Jag förstår att det är svårt eftersom du älskar honom, du är kär i honom och attraherad av honom men du måste fråga dig själv om du vill fortsätta ditt liv med någon som bara ser dig som en vän. Någon som inte kan ge dig den där äkta kärleken som bara en kärlekspartner kan?

Han kan inte rå för sina känslor men jag tycker att han gör fel som faktiskt vill fortsätta relationen med dig. Visst, det är bekvämt, men han måste ju ändå förstå att det sårar dig, att han genom att vilja fortsätta relationen hindrar dig från att verkligen bli älskad på "rätt sätt". 

Jag vill skicka styrka till dig! Jag tror att du tids nog kommer att känna vad som är rätt att göra, det är ingenting som behöver ske hastigt. Ta det lugnt, prata med honom och gör vad DU vill göra. 

KRAM!

Annons:
pyromanen
4/18/14, 1:24 PM
#35

Samtalshjälp/parterapi tror jag definitivt kan vara bra. Oavsett vad utgången bli så kan det bidra till förståelsen av vad som hänt. Har svårt att tro att han hela tiden varit alldeles medveten om att han såg henne som en kompis. Förnekelse är nig rätt vanligt. Kanske var set så mycket annat som stämde att han så gärna ville det skulle vara "rätt" och lyckades lura sig skälv ett tag. Eller så är det nåt helt annat, men ssmtslsterspi där dom rätta frågorna ställs kan hjälpa er att få fram sanningen och konsekvenserna så de blir tydliga för båda. Du har inget att förlora på att gå i terapi.

[Udoon]
4/18/14, 4:32 PM
#36

Undrar lite över hur det blir om han träffar någon som han inte ser bara som en kompis? Kanske är bekvämt för honom nu men vad händer då?

[silkesnosen]
4/18/14, 4:53 PM
#37

Du måste fråga dig själv vad du önskar i ett förhållande. Han kanske inte sett det som ett problem alls, alla söker inte samma saker. Många älskar sin partner som vän och mår bra av det, om inte annat så brukar det utvecklas till det och det är ju ofta vackert. Sedan tycker jag absolut att det kan vara bra att prata med någon utomstående.

[ohoneday]
4/18/14, 10:07 PM
#38

Jag håller med de flesta ovanstående. Du måste fråga dig själv om du inte tycker att du är värd någon som älskar dig på riktigt, på rätt sätt, för den personen finns där ute. Visst är det svårt att gå ifrån någon som man är kär i, i ditt fall, men du kommer ju aldrig komma ifrån känslan av att "leva i ett luftslott". Och tro mig, den dagen du hittar någon som är lika kär i dig som du är i den, kommer du få uppleva en helt annan typ av kärlek och förmodligen få en rejäl aha-upplevelse.
Dessutom känns det väldigt egoistiskt av honom att hålla dig kvar när han egentligen inte "vill va med dig". Vänner skulle ni ju kunna vara ändå, så för honom är det win win situation. Det enda han egentligen gör är ju att beröva dig chansen att hitta den du verkligen borde vara med. Det är verkligen inte lätt om man älskar någon, men du måste tänka på dig själv.
Säger också som föregående, att om ni inte har kärleken i grunden så kommer ingen terapi hjälpa, för det är inte där problemet ligger.

Önskar dig all lycka till!

majaliten
4/21/14, 6:25 PM
#39

Jag hade lämnat att inte bli älskad är gör mig inte ett alternativ .

[rosetten]
4/21/14, 7:53 PM
#40

Åh vilken svår situation. Inte snällt av din kille att säga så efter flera års tid och jag förstår att du känner dig sviken. Jag skulle inte vilja leva i en relation där man inte älskar varann på det sätt som jag önskar, kompisar eller syskon har man ju också, men på ett annat sätt än en partner.

Dock hade jag nog gått på terapin och sett vad som hände. Det kan ju inte bli så mycket värre, så du har inte något att förlora eller åtminstone få lite insikt och perspektiv i vad som har hänt.

[elmaek]
4/21/14, 8:19 PM
#41

Man kan väl inte göra slut med nån man inte är tillsammans med? För enligt han är du hans vän, och ska man gå efter det har ni väl egentligen inte varit tillsammans rent allmänt? Utan han har fört dig bakom ljuset och du har trott mer om er relation än den ens varit. Enligt han har ni varit vänner och enligt dig har ni varit ett par, det går inte att få till en relation riktigt anser jag.

Ta ditt pick och pack och lämna karln, finn en man som vill ha dig som sin flickvän och livspartner. För om en man ser dig som sin flickvän och du ser en man som din pojkvän så blir ni ett par! Och det är det du vill ha och det är det du bör satsa på och du lär aldrig få det livet med denna man.

Annons:
Calcifer
4/22/14, 2:54 PM
#42

Om du bara är hans vän skulle jag, om jag var du, säga "då är det ok att jag börjar dejta då alltså". Blir han arg och tycker det handlar om otrohet så vet du ju omedelbart vilken svinpäls det är du bor ihop med. Jag tycker personligen det är otroligt fult, alltså sådär extremt otroligt j*vligt, att gå bakom ryggen på någon så rejält. Och det ÄR att gå bakom ryggen på någon att under tre års tid låtsas att man är kär i dem bara för att det är bekvämt.

Jag skulle personligen aldrig ens vilja för ett ögonblick förlåta det. Jag var med om det en gång under bara några veckors tid och jag bröt omedelbart när han erkände hur det låg till. "Men vi kan ju vara vänner i alla fall?" Nej tack, glöm din dröm, inte en susnings chans när man blivit grundlurad på det sättet.

Är man för feg för att erkänna hur man känner efter så lång tid eller för bekväm så är man i min mening inte värd några extra chanser. Vad tror han själv att parterapi ska leda till? Han har ju sagt att han ser dig som en släkting, det är väl ungefär sista spiken i kistan, angående att någonsin kunna känna attraktion för någon…

Sen kan du nog tyvärr sätta alla dina pengar på att han lämnar dig omedelbart om han skulle råka träffa någon han faktiskt är kär i och vill ha ett romantiskt förhållande med. Det kanske är bra och bekvämt att bo ihop med en bästis nu, men du åker ut med huvudet före om han skulle hitta någon som han vill leva tillsammans med i ett riktigt förhållande.

Sorry om jag låter hård, men jag tycker det är helt galet att vissa verkar försvara snubben och hans lögner. Och jag tycker du, TS, förtjänar så mycket bättre! Du förtjänar en man som älskar dig, utan och innan, för den du är. Som inte ljuger för dig och som tycker att du är den vackraste och sexigaste människan i hela världen och som gärna har sex med dig ofta och är otroligt attraherad av dig! Det förtjänar du, och inte en droppe mindre!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: