Annons:
Etikettförhållande
Läst 2234 ggr
[postmortum91]
4/21/14, 12:53 AM

Vem har rätt/fel?

Hej på er!

Om min sambo åker iväg över helgen till sin mamma eller några kompisar, vilket han gjorde igår morse. Är det kontrollerande av mig att skicka iväg ett sms och fråga när han kommer hem, eftersom vi bor ihop?`

Jag vågar typ aldrig fråga längre när han kommer hem, för då typ skäller han på mig för att jag är kontrollerande och han tror att jag vill kontrollera honom. Det vill jag självklart inte, men eftersom vi bor ihop är det alltid trevligt att veta vilken dag ens sambo tänker komma hem och även ungefär vilken tid, eller gör jag fel i att bry mig?

Idag skickade jag ett sms där jag skrev porrigt till honom för att han inte skulle tolka det som att jag vill kontrollera honom, då fick jag reda på att han inte kommer idag utan imorgon. Om jag inte hade frågat så hade han säkert inte hört av sig om det, utan bara dykt upp imorgon även fast jag trodde att han skulle komma hem idag.

Det har ju att göra med att jag är rädd om honom också, jag vill ju veta så att jag vet när jag kan vänta hem honom ifall någonting skulle hända. Eller förstår ni hur jag menar?

Överdriver han eller gör jag fel att vilja veta vilken dag och tid ens sambo tänker komma hem på ett ungefär?

Annons:
[Majbot]
4/21/14, 12:59 AM
#1

Tycker inte det är något konstigt att vilja veta… Lite utrymme måste det ju finnas för att planera, exempelvis om du ska laga mat tills han kommer hem eller liknande?

kigon
4/21/14, 1:04 AM
#2

Tycker inte heller det är något konstigt, hade själv velat veta när de kom tillbaka om de var borta i flera dagar 🤪

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

FjantYoda
4/21/14, 1:16 AM
#3

Man vill väl ändå veta om man kommer vara ensam hemma eller inte, om man ska vänta med att käka middag tills sin partner kommer hem eller liknande! Så nej inte kontrollerande!

https://www.instagram.com/aros_yoda/

[Jane95]
4/21/14, 1:17 AM
#4

Inget konstigt med att veta när ens sambo ska komma hem, enligt mig. Jag tycker det låter konstigt att han blir så arg för att du frågar? Det visar ju bara att du saknar honom och att du bryr dig om honom. Det bästa är att fråga honom varför han tar så illa upp och kanske vrida på det, och låta honom se det ur din synvinkel.

[postmortum91]
4/21/14, 1:18 AM
#5

Okej, vad skönt att ni tycker som ni gör. Jag kanske borde göra som honom, dra iväg till en kompis och inte höra av mig alls, bara komma hem när jag känner för det. Då kanske han inser vad skönt det kan vara att veta. OCH om han skulle ringa och fråga, så ska jag köra med samma "sluta vara så kontrollerande, jag kommer när jag kommer".

[Majbot]
4/21/14, 1:24 AM
#6

Gör det för att bevisa din poäng, men att i längden ge tillbaka med samma mynt kommer nog bara ge upphov till bråk snarare än att lösa problemet. Så har det varit mellan mig och min kille iallafall haha. Man får helt enkelt försöka prata och möta den andre halvvägs och samtidigt hjälpa denne till att möta dig halvvägs. 

Om han skulle ringa och fråga efter dig - om jag hade varit du - hade jag frågat honom "kan du nu förstå att jag kanske vill veta ibland vart du blir av?" eller något liknande? :)

Annons:
[Jane95]
4/21/14, 1:26 AM
#7

#5 Njae, det vet jag inte riktigt om du ska göra. Då visar ju bara du samma dåliga beteende som honom. Jag tycker du borde prata med honom om det, hur skulle han känna ifall du bara drog iväg och inte sa något? Jag tror det räcker med att du visar bilden för honom så kommer han antagligen förstå att det inte är okej. Men förstår att du är sugen, skulle jag också varit, dock är det nog ändå bättre att prata om det.

[postmortum91]
4/21/14, 1:28 AM
#8

Jag har försökt prata med honom om det, han har alltid haft så svårt att sätta sig in i min synvinkel på det, man måste vara väldigt konkret för att han ska förstå hur det känns för mig. Därför kan det vara bra att göra som Majbot säger, att göra samma sak, men att istället bemöta trevligt när han väl hör av sig och frågar :)

Vyer
4/21/14, 8:38 AM
#9

Jag gillar att planera mina dagar och därför vill jag veta var min sambo är och hur länge han är borta. Det har inget med kontroll över honom att göra utan att jag vill ha kontroll över mitt liv/min vardag. 

Dessutom så underlättar det ju middagsplanering och annat praktiskt. 

Så nej, jag tycker inte att du är kontrollerande och det verkar konstigt att din sambo blir sur på dig för att du vill veta sådant. Gör du annat som han upplever som kontrollerande?


pyromanen
4/21/14, 9:03 AM
#10

Jag tycker ni ska fundera på och prata om vad som ligger bakom denna " konflikt" . Känner han sig för ofri och vill kunna vara med nån kompis utan att få frågor som "när kommer du hem " . Det du kallar ett porrigt meddelande är det nåt du skickar för att få hans uppmärksamhet eller bekräftelse och kan det kanske av honom upplevas som att han inte får vara i fred med sin kompis? Om han känner sig för bunden/ kontrollerat / ofri kanske eran relation skulle må bättre av att du lät bli kontakta honom när han är borta om inte det händer nåt bäldigt speciellt. jag tycker det är en självklarhet att man berättar ungefär när man tänker komma hem. Det kan man ju berätta innan man åker iväg.

[SophD]
4/21/14, 5:06 PM
#11

Jag tycker inte heller det är något konstigt. Eftersom ni bor tillsammans och han har varit borta några dagar kanske du vill vara hemma när han kommer. Kanske fixa mat tills han kommer och liknande :)

[rosetten]
4/21/14, 6:21 PM
#12

Jag tycker inte heller det är konstigt att vilja veta ungefär när ens partner kommer hem.

[elmaek]
4/21/14, 8:22 PM
#13

Jag är så mot min mamma till och med som jag bor med xD Jag kan säga till henne att jag åker iväg i några dagar, efter 2-3 dagar smsar hon och frågar när jag kommer hem och jag har ett klarare beslut då när jag kommer hem. Samma om hon ska iväg 😛 Då informerar hon när hon kommer hem och jag kan till och med smsa samma dag vilken tid hon kommer hem. Samma om vi är borta på ärenden under dagen, efter några timmar hör vi av oss till varandra 😛 Samma när vi jobbar, men då har jag ju min hund som mamma har ansvar över så hon vill väl mer veta om hon måste ut med henne någe mer innan jag kommer hem 🙂

Men jag tycker det tyder på omtanke när man frågar när den man bor med kommer hem.. jag brukar alltid sätta igång kaffe åt mamma när jag vet när hon är hemma för att jag vet att hon uppskattar det 😛 Det har ju lite att göra med att man vill veta, för man saknar och vill välkomna denna person hem. Så med all rätt kan man få fråga, inte tjata men fråga..

Annons:
Gur4m1
4/21/14, 9:20 PM
#14

Att man vill veta är inte alls kontrollerande men jag tänker på om det är annat du gör i er relation som gör att det här beteendet upplevs som kontrollerande. 

Från hans synvinkel handlar det om att göra saker spontant och han vet kanske inte själv när han tänkte komma hem. Kanske var det tänkt att åka dit och hem och sen ändrade han sig- men det minsta är att du ska kunna kräva att veta om din sambo far bort över natten kan man ju tycka. Som någon annan sa- det finns nog en underliggande konflikt för detta.

Kör hårt mot hårt men försök även reda ut varför han har den här känslan av att DU försöker kontrollera honom. Döljer han något, eller har något hänt mellan er, svartsjuka? tidigare? Eller något ex? det är det du får försöka ta reda på- genom att prata med honom. Lycka till!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Roamer
4/22/14, 7:39 AM
#15

Hur ofta ställer du frågor av det här slaget? Har han nämnt det först nu eller har det alltid varit så att han känner sig kontrollerad?

Har han en jobbig situation nu kanske det bara är för att han vill känna att han har frihet och slipper stressa. Om jobbet har blivit svårare eller om det är något i hans liv som är påtryckande kan det vara skönt och bara vara, vilket då gör att han upplever sig trängd om han måste planera varje steg. Som tidigare nämnts kan det också vara så att han har taskig erfarenhet av tidigare relationer som gör det. Att prata om det hela kanske belyser varför han upplever det hela så och hur du kan få den information du behöver för att må bra utan att orsaka irritation hos honom. Mitt råd är nog dock att inte köra över honom utan berätta först varför du vill veta och hur du upplever det när han blir arg på dig för något du tycker är naturligt. Låt sedan han berätta hur han upplever det och varför. 

Rent generellt utan svar på ovanstående tycker jag inte det är konstigt om du vill veta när han planerar att komma hem utan snarare ren hyfs att berätta.

-Cissi-
4/22/14, 8:13 AM
#16

Som många sagt, det är inte konstigt.

Jag vill gärna veta när min sambo kommer hem, dels för att om man ska laga mat tills dess och hålla koll på att han inte har hamnat i nån bil olycka på vägen hem eller så.

På vardagar slutar han tex 4 och då brukar han komma hem halv5 om klockan hinner bli 5 eller mer blir jag orolig och undrar var han är och om han har skadat sej. Därför frågar jag alltid om han inte kommit hem normal tid, om han nu inte sagt att han ska nånstans efter jobbet.

Om han åker hem till sin mamma genom halva Sverige typ så brukar han inte veta när han kommer hem när han åker dit men säger till mej när han vet. Och säger även till när han åker hemåt och lite uppdates under resan.

Samma sak om jag åker iväg nån stans! han kollar så det inte hänt mej nått. Och det kallar jag att vara omtänksam.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Ove-D
4/22/14, 8:52 AM
#17

Jag kan se båda sidor av myntet. Delvis din oro, men vad är du orolig för - att han ska lämna dig, att han gör något dumt eller en olycka på vägen? Hur ofta skickar ni sms till varandra på vardagen? Och är det någon risk att han gör något dumt? Kan han inte slappna av om han får sms av dig? Och visst kan jag också fundera hur han skulle reagera om du gjorde samma sak.

oh-la
4/22/14, 10:17 AM
#18

jag tycker absolut inte att det är något konstigt att veta när den men lever med planerar att komma hem. jag tycker inte ens att det är orimligt när vi pratar om tid samma dag, än mindre vilken veckodag personen planerar hemgång. jag och min sambo brukar alltid ringas när vi är något sånär på gång hem.det gör vi inte bara för att den som är hemma ska veta om att den andra är på gång, utan även för att jag (eftersom det ofta är jag som jobbar över) ska ha berättat att "nu lämnar jag jobbet, jag är hemma om ungefär 15 minuter". det är en trygghet att veta att min sambo väntar hem mig om ca 15 minuter, vilket kanske gör att han förhoppningsvis börjar fundera om jag inte är hemma på 40 minuter. i vardagsspusslandet kan det också vara lite trevligt att veta om den andra är på gång hem eller om det kommer dröja flera timmar. och skulle sambon inte komma hem en kväll utan stanna borta om han skulle vara borta vill jag gärna veta både så att jag vet att det inte har hänt något och för att jag ska kunna planera att hitta på något för egen del. själv hade jag tycket att det var fruktansvärt respektlöst av min sambo att inte berätta om eller när han planerat att komma hem. om jag väntar hem honom en dag och han inte dyker upp hade jag oroat mig till döds. jagh ade målat upp alla möjliga hemska scenario om att han ligger misshandlad någonstans, har kört av vägen eller att det hänt något annat hemskt med honom. det har hänt någon gång att han väntats hem en tid och fastnat i kö och glömt att ringa, när han väl kommit hem har jag varit halvvägs ut henom dörren med spårväst och polispatrull. nej, skämt åsido, men jag varit fruktansvärt orolig! jag tycker verkligen det hör till god hyfs i en familj att man hör av sig och berättar vart man är. sedan tycker jag verkligen inte att du ska "ge igen" genom att görap å samma vis. risken är bara att du blir arg för att han faktiskt inte känner samma oro elelr har samma behov och inte alls bryr sig. att hålla på och "ge igen" i en relation med samma mynt känns sådär. risken är bara att det blir missförstånd och ännu mer tjaffs om man ska hålla på och ge igen på varandra. bättre då att faktiskt sättas ig ner och förklara varför man vill veta. att det inte handlar om att vara kontrollerande utan om att man annars går och oroar sig och är rädd att det hänt något. man vill ju oftast inte hålla koll för att vara kontrollerande, utan för att man verkligen bryr sig och älskar sin partner och inte vill att något ska hända.

[postmortum91]
4/23/14, 1:13 AM
#19

Anledningen till att jag vill veta är dels för att det är skönt att veta hur man kan planera sin dag, när ska jag äta etc. Men en stor del är också om det skulle hända honom någonting. Om jag inte vet när han tänkt ta sig hem kanske jag går en hel dag och han ligger i ett dike någonstans. 

Jag har förlorat så många runt om mig under mitt liv, så att ta någon för givet är det sista jag gör. Jag oroar mig mer om jag inte vet när han kommer hem eller hör av sig alls, för då vet jag inte om han har dött eller ligger skadad någonstans.

vallhund
4/23/14, 3:51 AM
#20

I min värld så meddelar man att man blir borta ett par dagar o att man hör av sig när man vet närmare.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Honestyisdead
4/23/14, 6:49 AM
#21

För mig är det en självklarhet att man är tydlig med var man är och när man kommerhem.

pyromanen
4/23/14, 7:05 AM
#22

Hmm. Att oroa sig för om sambon ligger död låter obehagligt ! Och inte riktigt friskt heller med mindre han är en typ som ägnar sig åt högriskbeteende. Har du berättat för honom att du varit med om många dödsbud och att det nog gör dig mer orolig? Tänker att det kanske är lättare att höra av sig extra om det är av hänsyn till någon som inte mår helt bra jämfört med att få krav och argumentation om han man på något sätt är "dålig" om man inte gör det. Eller sagt på ett annat sätt utifrån din trådfråga " vem har rätt". Det kanske inte är så att någon av er har varken rätt eller fel. Men i just erat fall har du lite större behov av att få bekräftat att " han är kvar". På grund af ditt specifika bagage. Och han får försöka bekräfta lite mer /vara bättre på att höra av sig. Och du kan försöka jobba på din tillit. Är din oro befogad? Gör han mycket dumheter som är farliga eller "förtjäner" han kanske lite mer tillit?

Gur4m1
4/23/14, 1:14 PM
#23

#22 tror det är vanligare än ovanligare- att folkvill veta att en perosn kommit fram välbehållen/veta avfärd så man vet när de kommer hem- så man kan släppa det lite. Mina föräldrar använde alltid det argumentet- "så vi vet attdu är välbehållen" och det gneomsyrar även min önskan att min aprtner hör av sig nr han är framme efter en lång resa eller hör av sig om hans bryter "de vardagliga rutinerna" och inte kommer hem 17 utan 19: istället. Som någon sa, det hör till ett hyffsat beteende.

Det är att visa hänysn till sin partner- som i sin tur känner omtanke och oro.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Honestyisdead
4/23/14, 2:41 PM
#24

22 Jag tycker det är fullt friskt att vara orolug över någon som är på resande fot. Olyckor är inte ovanliga på våra vägar.

[postmortum91]
4/23/14, 2:41 PM
#25

#22 Självklart vet han att jag förlorat nära och kära genom åren, men jag ser egentligen inga problem med att jag oroar mig. Hellre det än att ta alla omkring sig förgivet, det är bättre att uppskatta dem man har omkring sig, enligt mitt tycke iallafall :)

CelsiusT
4/23/14, 4:53 PM
#26

Nu har jag inte läst alla inläggen så kanske kommer med något dubbelt.

Men det här måste ni nog prata om. Vi hade lite samma problem. Jag är ganska kontrollfreak, inte i form av att jag vill kontrollera min sambo utan att jag vill kunna planera min dag. Tex om någon säger att dom ska komma och hälsa på så vill jag veta om det är runt lunch eller på eftermiddagen eller någon annan tid. Folk tycker ofta jag är underlig som frågar, men jag vill inte sitta här och vänta hela dagen om personen i fråga inte behagar komma fören på eftermiddagen/kvällen. Samma med personen jag lever ihop med, jag vill kunna planera och kontrollera mitt liv och eftersom vi lever ihop så innebär det att jag vill ha ett hum om hur han planerar sin dag.

Vi pratar ofta om det här. Jag brukar poängtera för min sambo att det inte spelar mig någon roll när han kommer men att jag vill ha ett hum så jag vet hur jag ska planera min dag. Jag brukar också ofta påpeka och poängtera att jag inte är ute efter att kontrollera min sambo och att han självklart ska få åka iväg om han vill, men eftersom vi lever ihop så vill jag gärna ha lite update om han tänker äta middag hemma eller borta eller om han blir väldigt sen osv. Nu vet han varför jag frågar och frågar och då har han börjat mer och mer att informera mig i förväg vilket gör att jag inte behöver fråga. Så för oss har det fungerat jättebra att prata om det och att jag påpekat att det inte handlar om att jag vill styra honom utan att det för mig handlar om planeringen av mitt liv.

Medarbetare på westernridning.ifokus

AnnaFagerell
4/23/14, 5:30 PM
#27

Nu har detta inte med saken att göra kanske men jag tycker du ska ha i åtanke att han kanske är otrogen. Låter precis som mitt liv för några år sedan. tyvärr.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
pyromanen
4/23/14, 6:57 PM
#28

#det måste väl inte finnas något motsatsförhållande där! Man kan upskatta sina nära och kära och inte ta dom för givna och inte oroa sig i vardagen. Du tycker inte din oro är något problem. Tycker din sambo likadant? Som tidigare nämnt så är det även för mig en självklarhet att man berättar för den man lever ihop med ungefär när man kommer hem. Alternativt säger att man inte vet, för att man inte bestämt sig än. Det tycker jag också är självklart att man ibland vill hålla det öppet.

Angies bebben
4/23/14, 10:03 PM
#29

Det är väl klart att man vill veta när sin partner kommer hem. Känns som du är en mjuk o go tjej sträck på dig du gör inte fel som frågar. Jobba på din självkänsla känns som han trycker ner dig kram o lycka till

sisela
4/23/14, 10:52 PM
#30

Om man väljer att flytta ihop med någon och vara sambo så tycker jag också att man liksom har valt att leva tillsammans. Då ska man ju som minimum kommunicera med varandra om vad man gör och var man är. Det betyder ju inte att man inte får göra saker eller att man ska avlägga rapport och redogöra för detaljer. Känns bara som en naturlig del av att leva ihop. Jag är inte alltid så bra på att komma hem den tid jag sagt eller komma ihåg att berätta var jag är, men jag skulle aldrig bli sur om min kille frågar. Det är bara för att jag är lite tankspridd och dålig på att planera. Jag tycker t.o.m att det är skönt att det finns en som skulle reagera om nåt hände mig och jag inte kom hem. När jag bodde ensam kändes det ibland som att jag skulle kunna bli kidnappad och vara borta en vecka innan nåt fattade. (Ok, jag var lite skör psykiskt den perioden, men ändå…)

[postmortum91]
4/24/14, 12:40 AM
#31

#27 Jag VET att han inte är otrogen :)
Vi har för övrigt ett bra förhållande, och har levt i varandras sällskap i 5½ år. Dock har han och jag olika uppväxt och erfarenheter som har påverkat hur vi är och fungerar idag. Jag vet egentligen varför han tycker att jag är "kontrollerande", det ligger egentligen inte hos mig, utan hos honom. Däremot tänker jag inte gå djupare in på det, men nu vet jag iallafall att det inte är jag som beter mig konstigt, då vet jag att det ligger hos honom :)

viktoria91
4/25/14, 10:01 PM
#32

Inget konstigt med att vilja veta när ens partner kommer hem, varesig det handlar om tid eller dag. =)

Upp till toppen
Annons: