Annons:
Etikettallmänt
Läst 10400 ggr
liinaaa
4/29/14, 12:08 PM

Olika närhetsbehov

Jag och min pojkvän som jag nu också är sambo med har så olika närhetsbehov och det känns jobbigt. Det ger upphov till sura miner från hans sida och en undring från min sida om jag är ovanligt kall eller avståndstagande

Hur ofta vi har sex är inga problem. Det sker några gånger i veckan, kanske 3 och det är vi båda nöjda med.

Men utöver det så är han väldigt klängig, medan han upplever mig som avståndstagande.

Jag gillar absolut att mysa kramas och pussas men det får inte bli för mycket. Han vill gosa och kela mest hela tiden. Värst är det när vi ska sova. Jag tycker det är mysigt att hålla om varann en stund på kvällen innan vi somnar men sen så vill jag sova själv på min sida under mitt täcke. Vi har en dubbelsäng 180 bred och när vi kelat en timme kanske och det är dags att sova så vill jag bara krypa över på min sida och rulla täcket runt mig. Då följer han efter under mitt täcke. Jag säger till honom att jag tycker det blir alldeles för varmt att ligga hud mot hud i 8 timmar och att han får sova på sin sida. Motvilligt går han med på det men blir stött och säger knappt godnatt istället utan vänder sig bort. Kvällen efter har han sänkt temperaturen till 16 grader i sovrummet och menar på att nu kan det ju inte vara för varmt att ligga och hålla om varann hela natten men jo jag tycker jag blir alldeles klibbig av att ligga hud mot hud i flera timmar oavsett temperatur i luften. 

Han accepterar men ofta får jag frågor som "älskar du mig inte"….jo varför tror du inte det svarar jag. "du vill gosa och kela så sällan"…. jag tycker inte att det är sällan jag vill gosa och kela men jag tycker han vill det väldigt ofta och framförallt långa stunder. Han tycker inte alls att han vill det speciellt ofta eller ovanligt länge.

Det är inte bara när vi ligger i sängen. När jag står och diskar står han bakom och håller om mig, gosar pussar kramar, masserar osv.. mysigt en stund men inte hela tiden. Men när jag tillslut säger att det räcker för den här gången så är det sura miner och hänga med huvet och "varför är du så kall"… "varför gillar du inte att kela så mycket"…"vill du bara att vi ska vara kompisar"

Är det jag som är ovanligt kall och avståndstagande? Måste man gilla att klänga på varann hela tiden bara för att man är ett par?

Är det onormalt att vilja sova ifred under sitt eget täcke även om man älskar sin partner?

Hur gör ni?

Annons:
Honestyisdead
4/29/14, 12:21 PM
#1

Alla har olika behov av närhet. Att vilja sova ensam under sitt eget täcke är ganska normalt. För precis som du säger blir det varmt och klibbigt.

Själv skulle jag kunna mysa hela tiden.  Men jag vet att alla inte är så. Men har man dåligt självförtroende kan man ta det personligt när ens partner tycker deträcker. 

Tycker inte du verkar kall. Du gillar ju det i vissa mängder.

Elcyion
4/29/14, 12:24 PM
#2

Jag har vissa nätter då jag inte står ut med att någon tar i mig. Andra tycker jag att det är jättemysigt.

Men något jag och min pojkvän kan göra är tex att "hålla handen" när vi sover. Inte direkt "hålla, hålla" utan mer handkontakt.

Det finns flera andra sådana varianter.

Jag kan dels tycka att det blir för varmt, men för det mesta känner jag mig bara instängd/fångad de nätter jag inte vill. Men att hålla handen fungerar oftast ändå.

Medarbetare på jack russel terrier

pyromanen
4/29/14, 1:53 PM
#3

Känner några som inte tycker det är något problem itan bara mysigt att sova två i en enkelsäng 70 cm bred :-) själv skulle jag stort sett inte sova alls så, utom möjligen nicka till några gångar. Så visst är vi olika! Tycker det låter som att din sambo har ett mycket stort närhetsbehov. Prata om era olika behov, försök båda förstå att olikheterna inte handlar om att någon älskar mer eller mindre än den andra utsn orecis som att allt möjligt annat är olika från person till person så är även behovet av fysisk kontakt olika. Och sen får ni försöka komma överens om en nivå som känns ok för båda.

Sk007
4/29/14, 4:12 PM
#4

Min sambo/flickvän har också ett väldigt stort behov av fysisk beröring. När vi ses hemma efter jobbet vill hon kramas, när jag lagar mat vill hon kramas, när jag dukar bordet vill hon kramas efter maten vill hon kramas, när jag krattar löv vill hon kramas. Och när jag ignorerar henne böir hon sur och tolkar det som hatar henne. Eftersom hon blir så sur av att jag ignorerar henne är det uppenbarligen ett problem för henne, och ju mer hon klänger på mig desto mindre vill jag kramas, så hon gör det bara värre för sig själv. Men det är ju till största delen hennes bekymmer och hon verkar inte fundera på någon lösning så hon får väl fortsätta sura.

Elcyion
4/29/14, 4:15 PM
#5

#4 Samtidigt är ni alltid två i ett förhållande. Det är väl bådas ansvar att trivas?

Medarbetare på jack russel terrier

Sk007
4/29/14, 4:32 PM
#6

Det kanske det är, men hon diskuterar inte saken och jag tycker det blir lite konstigt om jag ska starta en diskussion om hennes bekymmer.

Annons:
Honestyisdead
4/29/14, 4:35 PM
#7

6 Det är väl lika mycket dina bekymmer eftersom du inte kan ge henne det hon behöver?

Sk007
4/29/14, 4:42 PM
#8

7# Jag har inget behov av att kunna tillfredställa henne på alla sätt och vis.

Honestyisdead
4/29/14, 4:45 PM
#9

8 tydligen inget behov av att lösa problemet gemensamt heller.

Sk007
4/29/14, 4:56 PM
#10

Om jag ska föra vad jag anser vara hennes bekymmer på tal då blir mina bekymmer hennes sak att föra på tal och det blir ett välsigt besvärligt sätt att lösa problem på.

Honestyisdead
4/29/14, 4:59 PM
#11

Det är inte meningen att man ska anklaga varandra vid problemlösning.

Elcyion
4/29/14, 5:01 PM
#12

Du ska inte behöva ignorera din sambo = ditt problem. Din sambo blir ledsen av din ignorans = ditt problem. Att du behöver ignorera henne från början = hennes problem (som är ditt ansvar att ta upp).

Är hon medveten om hur du känner det? Det är alltid ditt ansvar att förmedla dina känslor. Sen är det partnerns ansvar att ta det på allvar och tillsammans försöka hitta fungerande lösningar.

Visst, det är din sambo som har större behov av närhet. Jag hade kunnat köpa dina argument om du hade gett henne kel så fort hon ville ha det. Men som det är nu, ignorerar du henne, och då blir det ett gemensamt "problem".

Medarbetare på jack russel terrier

[Ellenme]
4/29/14, 6:26 PM
#13

Jag hade ett ex som skulle hålla om mig medan jag diskade.. han släppte inte förrän jag var klar med disken. Gick jag ett steg åt sidan för att placera den rena disken i diskstället så följde han efter och var samtidigt en mänsklig ryggsäck. Samma när jag laddade kaffebryggaren.. Han skulle hålla handen genom HELA natten också. Det var ständig beröring 24/7.. något jag har svårt för då jag vill ha mitt egna utrymme. Jag vill diska ifred, ladda kaffebryggaren ifred och framför allt sova ifred. Jag vill till och med se på film utan att kramas. Det är så ett förhållande ska fungera enligt mig. Att man ska få vara ifred ibland… förutom mitt begär av att vara ifred utan kram och gos så är jag varm av mig, bokstavligen kokar året om och det blir bara jobbigt om det ska vara dubbel värme.

Man ska kunna vara utan gos-gos i ett förhållande, ständigt klängande (enligt min syn) är inte bra för ens egna individ. MEN SOM SAGT så är det så jag anser och fungerar.
Om man sedan blir kär i nån som behöver MYCKET gos-gos så får man kompromissa om man vill vara med varandra. Det är så det fungerar i ett förhållande, ge och ta men också acceptera och respektera.

Annons:
Gur4m1
4/29/14, 6:47 PM
#14

TS du är inte onormal eller kall, som andra redan påtalat har ni bara olika nivåer av behov av närhet. Ta upp emd honom och försök mötas på mitten. Låter redan som att han får gosas ganska mycket med dig. JAg har en pojkvän som är ävligt fysisk och jag själ får ju myror i kroppen och kna inte ligga i soffan "och bara mysa" mer än någon minut, annars somnar jag och då är dagen förstörd, och även nattens sömn.

så jag har sagt ifrån. Var sura miner och putande läppar i början :P Men nu vet han att jag vill inte ha en "ryggsäck" när jag diskar, jag vill INTE sova kramandes och jag vill inte ligga och kramas i timmar i sträck, jag har faktiskt annat jag vill göra.

Men då ha jag fått ge vika på att inte hålla handen. Min pojkvän hatar att hålla i handen för det blir svettigt :P Så…då får jag skippa det. Men vi pratar om det och vi vet att mitt mindre behov av närhet och hans äckel inför att hålla handen har ingenting med våra känslor för varandra att göra.

Man ÄGER inte varandra i en relation, självklart har man rätt till sitt personliga utrymme och måste respektera när det faktiskt blir obehagligt för sin partner. Speciellt när man bor ihop och måste umgås 24/7 under samma tak.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

obstitant
4/29/14, 7:45 PM
#15

Det finns ju en risk att det kan bli en ond cirkel, där den som vill ha mer närhet känner sig avvisad, vilket väcker oro och osäkerhet och leder till ett ökat behov av tröst och bekräftelse som man då kanske söker - vilket leder till att den med mindre närhetsbehov blir ännu mer irriterad och avvisande osv. 

Därför tror jag det är viktigt att prata om det, så att den som vill ha mer närhet kan jobba på att backa undan, hantera sina känslor själv i större utsträckning, och lämna plats åt den andre att få börja känna längtan efter närhet och också få ta initiativ ibland.

Elcyion
4/30/14, 1:22 AM
#16

#15 Precis det jag försökte säga (men gjorde väldigt mycket sämre).

Medarbetare på jack russel terrier

Upp till toppen
Annons: