Annons:
Etikettdjur
Läst 6600 ggr
tiredof
2014-05-03 18:34

bråk om husdjur

Jag är en kille som inte är intresserad av djur men min flickvän älskar djur. När vi träffades för 2 år sdn pratade hon redan om hur hon älskade alla djur, hundar katter kaniner hästar möss marsvin och allt möjligt men jag var och är som sagt inte intresserad av att ta hand om några djur.

Hon hade inga djur innan vi flyttade ihop. Hon bodde i en liten etta och tyckte inte hon hade tillräcklig plats hemma.

Vi flyttade ihop i en större tvåa efter att varit tillsammans ett halvår. Då började tjatet PÅ RIKTIGT.  En kanin att ha inne bara skulle hon ha. Men jag sa nej då blir vi särbos isåfall. Hon ville veta VARFÖR jag hatade kaniner så. Men jag hatar inte alls kaniner. Jag vill bara inte ha en i mitt hem. Hon ville veta varför och jag förklarade orsaken.

1. Den får inte gnaga sönder saker i mitt hem

2. Jag vill inte ha ansvar för att ge den mat, dryck och se till att den inte förstör eller gnager sönder saker, kablar, tapeter, inredning osv

3. Jag vill inte städa någon bur eller ha kaninhår  i soffan och runt golvet. (dammsuga måste man ändå göra men oftare med pälsdjur hemma)

4. Jag vill kunna åka iväg utan att känna att kaninen sitter ensam och att man måste fixa djurvakt

Allt detta viftade hon bort. Hon skulle städa buren, ge mat, göra den extra städning som tillkommer i lägenheten. Hon skulle passa den när den springer lös i lägenheten och se till att inga saker i hemmet blir förstörda. Och hon skulle se till att någon passar den om vi åker bort några dagar.

Jag sa ändå nej. Jag vill bara inte ha djur.

En eftermiddag för ett år sedan när jag kom hem från jobbet stod ett kaninbur i vardagsrummet med en dvärgkaninunge i. Jättesöt ja. Men jag kände mig överkörd då jag från början sagt att då får vi bo var för sig.

Men hon bedyrade igen att inget kommer bli annorlunda för min del. Hon kommer sköta ALLT kring kaninen och inget kommer förstöras. Vi blev lite osams men jag gav med mig tillslut och beslutade att acceptera kaninen bara jag slipper allt jag skrev ovan.

Nu har vi haft kaninen ett år och jag ångrar BITTERT att jag inte tvingade henne att göra sig av med den  eller flytta med den direkt. Det har nämligen inte alls fungerat det hon lovade mig. Jag har måstat byta scartkabel till TVn 3 gånger, djudkabeln till min stationära dator en gäng. Gardinlängderna i vardagsrummet är söndertuggade i nederkant och alldeles fransiga. Prydnadskuddarna i soffan är sönderbitna. Och vad som gör mig mest besviken; min skinnfåtölj som jag skaffade innan vi träffades har kaninen bitit tre synliga hål på. Det ser också bedrövligt ut runt alla väggar i vardagsrummet. Kaninen fick tag i en liten tapetbit i ett hörn som den rev lös. Sen har den varit som tokig i att få lös mer tapet så den har varit på alla fyra väggarna i vardagsrummet och gnagt bort tapet och även på väggen bakom så det blivit fula urgröpniongar i väggen runt om i hela rummet.

Direkt min flickvän kommer hem öppnar hon buren och kaninen hoppar själv ut. Sedan kan min flickvän ställa sig i duschen eller ringa ett samtal eller laga mat eller göra något annat som gör henne o-uppmärksam på vad kaninen gör i andra rum.

Från att ha lovat mig att inget ska förstöras så har hon ändrat sig till "Det är väl inte så himla farligt" eller "du kunde väl passat honom istället då om du tycker jag gör det dåligt"

Oj vilka bråk och diskussioner det uppstått pga denna kanin. Och den lever ju förmodligen många år till så det känns ingen mening att göra snyggt hemma förrän dess.

Annons:
Candela
2014-05-03 18:43
#1

Tycker du ska flytta ut. Ni behöver inte göra slut, men du måste ju stå fast vid ditt ord att ni blir särbos om hon vill ha ett husdjur som förstör i hemmet.

Då får hon chansen att välja vad hon ska prioritera; en gnagare som måste springa löst i lägenheten eller att vara sambo med sin pojkvän.

Leon1973
2014-05-03 18:43
#2

Sätt ner foten då och snacka med henne och säg att det inte fungerar…

Håller med Candela, flytta ut..

IRONI FÖLJER

Skaffa en orm och säg att om kaninen kommer ut ur buren en gång till så blir den ormmat  ;)

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Zolah
2014-05-03 18:45
#3

Tycker det är tråkigt att hon inte lyssnar på dig eller åtminstone diskuterar med dig om ett djur som skulle vara bättre anpassat till ett liv i en lägenhet. det är ju bara ren tur också att kaninen inte blivit stekt om den varit så intresserad av kablar - jag har tyvärr inga råd att ge dig än att stå på dig om hon skulle vilja skaffa mer djur. Iofs kan du ju testa stop och väx på kablar och/eller trä pet flaskor utanpå ( dock ser det förjävligt ut )

Har själv gnagade djur hemma ( råttor ) och har genomgått en del försiktighets åtgärder ibland. Men då har jagiofs aldrig lös mina råttor utan tillsyn så det har bara varit en gnagnings incident på mina gamecube kontroller

Candela
2014-05-03 18:48
#4

Tänk också på att ni blir ersättningsskyldiga för renovering av lägenheten när ni flyttar (om det är en hyresrätt). Bäst är kanske om hon bor ensam där den dagen hon flyttar, så att du slipper stå för kostnaderna som HON har dragit på er 😇

Rafflan
2014-05-03 18:50
#5

Det går att ställa kompostgaller utanför buren så kaninen får som en hage, så slipper man att den biter på kablar och förstör annan inredning.

KompostgallerHage

Ikajo
2014-05-03 18:50
#6

Problemet med att kaninen springer löst i lägenheten är egentligen väldigt enkelt löst. Det finns särskilda inomhushagar man kan köpa till gnagare. Den kan kaninen få vara i istället för att springa omkring löst. Din sambo kan också skaffa sele och koppel för att ta kaninen på promenad så behöver den inte springa lika mycket i lägenheten.
En sak tycker jag är väldigt dock låt inte kanin lida på grund av att ni inte kan komma överens! Kaninen är en levande varelse. Den har inte haft något att säga till om i det här. Slutar det med att kaninen inte kan vara kvar, se till att hitta ett vettigt hem åt den. Den ska inte behöva drabbas på grund av det här.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
Candela
2014-05-03 18:51
#7

#5 Fast man kanske inte vill begränsa flera kvadratmeter av lägenheten när man är hemma..? I så fall kanske man skulle ha den ute i en hage medan man är borta (jobbar/studerar) och sen ta in den när man kommer hem.

kigon
2014-05-03 18:51
#8

Ja, kan säga att om jag flyttade ihop med någon som skulle förbjuda mig från djur hade jag helt enkelt sagt att det är mina, jag tar hand om dem och betalar skadersättning om någon olycka händer, och sedan levt upp till det. Om det fortfarande var ett nej som du gjorde hade jag sökt nytt boende. Djur kan vara enormt viktigt i någons liv, oerhört mycket mer värt för mig än rivna tapeter eller några sladdar, så det är något som jag som djurägare fått räkna med.

Säg till henne att hon ska betala för alla skador hon gör på DINA egendomar, och sedan kanin-säkra rummet och tapeterna (kompostgaller eller hårdplast funkar bra) när den är ute, så borde det inte bli så mycket problem? Går även att sladdsäkra rummet, be henne kolla på IKEA för sladdskydd.

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Rebornbabyn
2014-05-03 18:59
#9

Måste ni ha kaninen lös i lägenheten då? För det finns ju hagar man kan köpa: http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/inomhushagar/340529 På sommaren kan man man ju ta ut kaninen i sele. Sedan finns det väl kabelskydd med att sätta över sladdarna?

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Honestyisdead
2014-05-03 19:07
#10

Fy vad respektlöst av henne.  Jag hade omplacerat kani en utan hennes vetskap direkt då hon skaffade den bakom ryggen.

tiredof
2014-05-03 19:11
#11

Ja tyvärr så måste kaninen vara lös i hela lägenheten (enligt henne) Jag försökte få till att vi skulle låta den vara i sovrum/datarummet istället för vardagsrummet och då ställa datorn i vardagsrummet istället men hon vägrar låta den springa lös i "bara" ett rum. Hon vill kela med kaninen i soffan på kvällarna och den hoppar upp och ner  i soffan och fåtöljen säkert 20 gånger varje dag/kväll.

#8 Nej ute får den ju aldrig vara då vi bor i centrala stan och äger ingen sommarstuga. Ja det vore ju lugnt om hon vidtagit åtgärder som att sladdsäkra rummen och betalade mig en ny fåtölj och såg till att den inte kom åt väggarna. Men det gör hon inte, och inte heller jag då kaninen är helt och hållet hennes så är det inte min sak. Men TVn vill vi ju båda använda så det faller på mig att löda kablar osv då hon inte kan ngt om elektriska saker.

Candela
2014-05-03 19:14
#12

Flytta om hon vägrar kompromissa.

pyromanen
2014-05-03 19:23
#13

Herregud! fruktansvärt respektlöst av henne att skaffa djur som ska bo i eran gemensamma lägenhet när du så tydligt inte alls är med på det! Sen tycker jag ärligt talat inte en kanin ska bo i lägenhet överhuvudtaget! En kanin ska ha bete och helst möjlighet att gräva gropar, andra kaniner att vara med mm. Jag tror säkert folk som har kaniner i lägenhet " älskar" sina djur men tyvär mer som en leksak för människans behov och mindre kunniga om djurens behov.

Annons:
Rafflan
2014-05-03 19:31
#14

Kolla upp vad det kostar att fixa alla skador i lgh och informera henne om att det är bäst hon börjar spara så hon har dem pengarna + biter den sönder en sladd får hon köpa en ny, man ska inte löda kablar pga brandrisken, så hon får glatt betala helt nya kablar.

Jag älskar också djur väldigt mycket, men i en relation måste man kompromissa då det funkar för båda, du har redan gjort "din del" genom att låta henne behålla kaninen, nu får hon göra sin del genom att kanin säkra lgh + ta sitt ansvar och betala för det kaninen förstör. Skulle hon fortsätta strunta i det, och du verkligen tycker det är jätte jobbigt så skulle jag säga åt henne att flytta ut (om det är din lgh?) annars vore ju det bästa om du flyttade så du slipper dem förstörda tapeterna och får en ny fin lgh :)

Leon1973
2014-05-03 19:39
#15

Det tråkiga i kråksången är att om båda två står på hyresavtalet och du flyttar ut så kommer det göras en besiktning på lägenheten när du flyttar, så var det när jag flyttade ut från mitt ex.

Men eftersom det är hennes kanin så kan hon ju ta på sig kostnader för det den har orsakat. Jag hade lämnat henne för hon är ju jäkligt respektlös.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

ivanhoe81
2014-05-03 20:23
#16

när jag och mitt ex flyttade isär och jag behöll lägenheten så var det bara 3 månaders uppsägning för henne men ingen besiktning då jag skulle behålla lägenheten själv så det är väl från kommun till kommun tror jag hur de gör

Saaara
2014-05-03 20:46
#17

Eftersom du valde att bli tillsammans med henne, och om du verkligen älskar henne så får du acceptera hennes djurintresse. Annars kanske ni helt enkelt inte passar ihop…  

Som #8 säger så kan djur betyda oerhört mycket för någon. Jag själv förstår henne, jag är också galen i alla möjliga djur och min pojkvän/sambo är inte alls lika intresserad. Jag föder upp raskaniner å åker ut å tävlar m.m. och i början var det väldigt svårt för han att jag skulle få ta med några kaniner hit men nu har jag 2 st här (ute på dagen och inne på natten) å han accepterar det nu. Å jag ska försöka hyra ett stall å ha resten i (har en hel hög kvar med kaniner hos min mamma, hehe). Men det är ju skillnad på att ha en kanin som husdjur och kaniner som hobby :)

Hade inte min kille accepterat att jag vill ha djur i mitt liv så skulle det inte funka. När vi flyttar till hus i framtiden så kommer jag ha alla möjliga djur å om inte han vill acceptera det så är det bara å packa å dra för mej. Det händer ofta att jag tvivlar då det kanske inte kommer funka i framtiden…

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Candela
2014-05-03 20:58
#18

#17

Egentligen var det väl hon som fick acceptera hans krav först? Eftersom hon gick med på att flytta ihop trots att han sa blankt nej till djur.

Honestyisdead
2014-05-03 20:59
#19

17 det är ju knappast ett så stort intresse för ts flickvän som inte ens hade djur innan dom flyttade ihop. Dessutom har hon inte hållit det hon lovat när hon var så ful och skaffade djuret. Wow vad hon verkar brinna för det.

Och oavsett,  hon visste var han stod och gjorde det bakom ryggen efter att frivilligt flyttat ihop med honom. Det är hon i denna situation som gjort fel. Han behöver inte acceptera något alls.

obstitant
2014-05-03 21:06
#20

Fast det är ju en sak att älska djur och inte kunna tänka sig att leva utan dem, att förklara det för sin partner och konstatera att om hen inte kan tänka sig att bo med djur så kan vi tyvärr inte leva tillsammans - och en helt annan att, flytta ihop, gå med på att inte ha djur, och sen skaffa ett djur ändå, mot partnerns vilja - och dessutom inte hålla den överenskommelse man gör när partnern är hygglig nog att inte omedelbart slänga ut en när man gått bakom ryggen på hen.

Hade jag varit TS hade jag satt ner foten redan för ett år sedan när kaninen dök upp. Hade jag sagt klart och tydligt att jag inte tänkte vara sambo med en kanin och det dök upp en i alla fall hade jag tolkat det som ett svar på det uttalade valet mellan mig och kaninen. Nu har TS varit hygglig och försökt få det att funka ändå, men nu är det nog läge att ta konsekvenserna och flytta isär. Möjligen ett sista ultimatum om att hon ska ersätta allt som gått sönder och se till att ingenting mer blir skadat från och med nu, nästa sak som blir tuggad på så flyttar du ut, eller hon, beroende på vems lägenhet det är.

Annons:
heathers
2014-05-03 22:01
#21

Det är väl lite försent för att tänka på någon hage, med tanke på att lägenheten är redan förstörd. Säger som de flesta andra, flytta därifrån medan du kan, innan kaninen tar en tå eller två 😉

[melowi]
2014-05-03 22:22
#22

Tycker det låter väldigt respektlöst. Nu är jag själv väldigt förtjust i djur men inte fasen skulle jag köpa en råtta utan att min fästman varit med på det. Sedan finner jag det extremt oansvarigt av henne att lämna kaninen vid en massa farliga kablar osv medan hon går och duschar? Nog inte med det, utan att den verkar springa fritt i lägenheten och bita sönder saker 🤔

Underbarn
2014-05-03 22:34
#23

En kanin kan leva i tio år… Flytta eller ha kaninen på balkongen om ni har någon. Eller sälj den :) eller gör som jag. Ha inte kaninen lös om den biter på allt. Jag har haft kaniner frigående inne dygnet runt och de har aldrig bitit sönder något. Den låter understimulerad/uttråkad. Sälj den bakom ryggen på henne… Jag älskar djur för allt i världen och har själv två hundar, en häst och två kaniner (har haft 10 kaniner…) men skulle jag träffa en kille som inte tycker om djur skulle jag slutat träffa denna man innan det blir för seriöst. För så viktigt är djur för mig, antagligen för henne också. Man vill ju inte vara särbo hela livet. Min sambo har ju dock fler djur än mig. Dels är en av hundarna hans, tre spindlar, en sköldpadda, tre ormar och tre chinchillor. Jag bryr mig inte så mkt om dom MEN jag får ta hand om chinchillorna (reptilerna kan jag inte med) för han matar dom inte så ofta (han är han vid reptiler a la mat 2 gånger månaden) för chinchillorna kräver nytt hö varje dag. Men sen sköter han resten. Jag stör mig även på hur ENORMT mycket plats alla hans djur tar! ;o vi bor i villa och dom tar upp ett helt rum för sig självt! (Men de är utspridda) och det är fult också! Ingen ide att göra fint och inreda…

[Udoon]
2014-05-04 12:27
#24

Vad är det för fasoner hon håller på med? Tycker hon låter väldigt barnslig faktiskt, att vilja ha nåt gulligt djur och looooova att ta hand om den själv och vara så duktig, och att det sen iallafall går ut över den man bor med var väl sånt man gjorde när man var 10? Fult av henne att ljuga också, lova att inte skaffa djur och sen göra det iallafall. Låter inte som en så värst pålitlig person. Tycker gott hon kan betala alla skador. Tycker inte ens det låter som att hon vill ha kanin, hon vill ha ett gosedjur istället! Kan inte vara så stort intresse om hon bara släpper ut den och sen går iväg och gör annat och inte håller nån koll, det är ju farligt för kaninen att bita på kablar.

Fialialej
2014-05-04 13:27
#25

Hon kanske skulle må bra av att läsa den här tråden. :)

"På natten är alla katter svarta"

Majken!
2014-05-04 16:38
#26

Respektlöst att inte följa er överenskommelse. Min sambo vill inte ha djur, det vill jag. Överenskommelsen om ansvar är därför solklar - jag sköter allt kring min hund. Någon gång ibland kan jag be honom om hjälp med en rastning om det verkligen krisar (det har hänt 4 ggr det senaste året), i övrigt gör jag allt för att han inte ska känna något besvär. Diskussioner uppstår alltid när man har så skilda åsikter om något som man ska leva tillsammans med, och ibland gör man inte tillräckligt, men målet måste för fasen alltid vara att följa den ursprungliga överenskommelsen.

Saaara
2014-05-04 16:52
#27

Att sälja kaninen bakom hennes rygg vore sjukt elakt. Om kaninen betyder mycket för henne och helt plötsligt kommer hon hem en dag å kaninen är borta… Jag skulle bli förkrossad om min pojkvän gjorde så. Bättre att du säger till ordentligt om du är trött på kaninen. Antingen flyttar du eller hon.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Annons:
Leon1973
2014-05-04 16:59
#28

Kaninen kan inte betyda mycket för henne om hon inte tar ansvar för den men självklart att sälja bakom ryggen på henne vore ju fult, lika fult som det var av henne att köpa den bakom ryggen på honom, hon sket ju fullkomligt i hans åsikt i det hela där.

Enklaste för TS vore att sätta sig ner och snacka om saken och sen ställa ett ultimatum…  Det är jag eller kaninen, välj.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Rafflan
2014-05-04 17:55
#29

Att sälja kaninen bakom hennes rygg vore verkligen inte okej, dock måste TS prata allvar med sin tjej, sköt kaninen och betala för allt den förstör eller så tycker jag TS borde flytta ut :/

Honestyisdead
2014-05-04 18:16
#30

29 Det är väl ändå HON som i så fall ska flytta eftersom hon bröt mot avtalet. Inte han!

Jag håller fast vid att ts skulle omplacerat kaninen direkt hon hade köpt den.

Gur4m1
2014-05-04 19:03
#31

Nä, att sälja eller göra sig av med kaninen bakom ryggen vore att gå väldigt lågt och förmodligen garanterat avsluta den här relationen, tror jag. Flytta eller ställ ultimatum på henne att flytta eller omplacera djuret.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

ElisabethB
2014-05-04 19:47
#32

Har inte läst hela tråden, men det stämmer som #16 skriver. Däremot var vi överens om djuren - även om det vart lite många ett tag…

Men jag tycker hon ska stå för skadorna som hennes djur orsakat - speciellt som ni aldrig var överens om att skaffa kaninen..

Jättetråkigt när djur komer imellan, men det var hon som skaffade den - inte du…

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

JoJo!
2014-05-04 22:20
#33

Totalt respektlöst att hon inte håller det hon lovar Visserligen är det kaninen som förstör, men det är hennes fel

Om hon nu är så himla förtjust i djur borde hon väl se till att hennes djurs basbehov tillgodoses Det är nämligen lag på att kaniner bör hållas två och två Inte konstigt stackaren är uttråkad …

Hanna
2014-05-04 22:23
#34

#33 Är inte det bara en rekommendation? Så vitt jag vet är det även rekommenderat att icke kastrerade hanar ej ska gå ihop.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Annons:
JoJo!
2014-05-04 22:36
#35

#34 Så här säger lagen :

8 kap. Särskilda bestämmelser för hållande av kaniner och gnagare

Allmänt om hållande av kaniner och gnagare

1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön,

eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl.

Tidpunkten för, och tillvägagångssättet vid, sammanförandet av djur till par

eller grupp ska väljas med hänsyn till djurens art, ålder och kön samt andra

omständigheter, så att risken för osämja minimeras.

Allmänna råd till 8 kap. 1 §

Kaniner bör hållas i par eller grupp, när så är möjligt.

Par och grupper av kaniner eller gnagare bör sättas samman av

unga djur och hållas stabila. Om vuxna djur ska sammanföras bör

buren eller inredningen ändras så att den upplevs som en okänd plats

för alla. Vuxna honor med diande ungar bör inte sammanföras i nya

grupper. En grupp bör inte bestå av fler än tio vuxna djur. Djur som

hålls i par eller grupp bör ha tillgång till gömställen eller föremål

som ger dem möjlighet att komma utom synhåll för varandra. Könsmogna

okastrerade hanar bör inte hållas tillsammans. En hona bör

inte hållas kontinuerligt tillsammans med en könsmogen okastrerad

hane om det innebär att honan utsätts för hälsostörningar på grund

av upprepade betäckningar och födslar.

Känns som en lösning i det här fallet kan vara att skaffa en kompis Men visst kan man (även efter att ha läst lagen) tolka det som att det går bra att ha en kanin, förutsatt att den mår bra ändå

kigon
2014-05-04 22:45
#36

#35 Bör är inte samma sak som ska. Bör är en rekommendation, ska är lag. Samma som t.ex. med vaktlar. JBV rekommendation är att vaklar BÖR ges mycket över 60cm i höjd på deras bur, men SKA ha minst 60cm. 

Du kan själv maila JBV och fråga om det är oklart.

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Leon1973
2014-05-04 22:49
#37

#35 redigera ditt inlägg, ta bort tomrummet…

be inte om hjälp om du inte vill ha den

JoJo!
2014-05-04 22:58
#38

#37 Fixat

#36 Jag förstår precis… Ursäkta om jag uttryckte mig lite oklart Ville med mitt inlägg bara påpeka att (som jag skrev i #35) att även om det mer är en rekommendation verkar inte denna kaninägare ta hänsyn till att hennes djur kan vara i behov av en kompis

Rafflan
2014-05-05 01:10
#39

#30 dock är ju frågan om det inte är skönast för TS att ta sitt och flytta till en ny och fin lgh än att stå kvar där när hon flyttar med kaninen, i en förstörd lgh med jobbiga minnen?

Katti
2014-05-05 01:25
#40

Verkligheten är att kaniner oftast inte fungerar att ha ihop i en bur. De behöver betydligt mer yta än så för att kunna fungera socialt tillsammans. Det enda som brukar fungera är en kastrerad hane och en hona tillsammans.

När det gäller kaniner så är de inte gnagare, så det som står i första stycket gäller inte dem utan bara gnagare. Däremot det som står senare, i allmänna råd: Kaniner bör hållas i par eller grupp, när så är möjligt. Så nej, kaniner behöver absolut inte hållas i par!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Honestyisdead
2014-05-05 06:25
#41

39 Hon ska ju självklart fixa det hon förstört först.

Vet inte hur det är där du bor. Men här är det bostadsbrist. Så lyxen att kunna välja en "bättre" lägenhet är inte alltid verklighet.

Annons:
Rafflan
2014-05-05 13:34
#42

#41 vet ej hur du är, eller hur TS är, men att "kasta ut" sin sambo, separera + mitt i detta ska massa gubbar komma in i din lgh och tapetsera om i några dagar så inget är som det ska, jag skulle tycka det hela vart för jobbigt och hade valt att flytta till en ny finare lgh, (finare = en som inte är förstörd)

Här är det som sagt ganska lätt att få bostad, antingen i denna stad eller i någon av dem mindre 5-10 min bort + vi vet inte var TS bor så vi behöver inte anta att han bor i Stockholm eller Göteborg ;) och är det svårt för honom att få lgh hur ska han då lyckas få tjejen att flytta, kasta ut henne att bo på gatan och leva på soc?

Honestyisdead
2014-05-05 13:38
#43

Jag bor varken i Stockholm eller Göteborg jag heller. Finns många fler städer än så med bostadsbrist. 

Jag hade inte tyckt det var mer jobbigt för att ddet kommer någon och fixar.

Oavsett om det är svårt eller inte är det den som gjort fel som bör flytta. Kan andra kan hon. Finns inte bostad inom en snar framtid får man hitta andra sätt.

[Eleya]
2014-05-05 14:18
#44

Fruktansvärt respektlöst!
Min man är heller inte direkt djurfrälst, men när han säger tvär-NEJ, då menar han det. Självklart hade jag velat ha ett zoo hemma jag med, men eftersom hans intressen är annorlunda så tvingar jag inte mina på honom.

Skulle aldrig få för mig att bara ta hem ett djur och se ifall du ångrar dig.

En ful grej, men ändå rättvis vore om du i smyg sålde kaninen medan hon inte var hemma. Lite synd om det lilla livet som råkat hamna mellan er två.

Gur4m1
2014-05-05 14:34
#45

#44 eller så gör han slut direkt`? Att en gör fel ger inte den andre rätt att göra etter värre. Det vore dessutom olagligt att göra sig av med hennes ägodel (som djur räknas som- som att han skulle sälja hennes msycken, tv eller telefon) att hon skaffade djur mot sin sambos vilja är moraliskt fel och respektlöst mot henens partner, men jag är rätt säker på att det inte är en i lagens ögon olaglig handling. Så ja, det vore otroligt fult gjort.

#42 i många norrländska städer kan man knappt hitta lägenheter och folk tvingas köpa svindyra hus istället för att ha någonstans att bo. Efterfrågan av bostad beror på tillgång av arbete på orten. Gruvor, industri, eller typ Sthlm och göteborg (vet inte riktigt vad de gör där 🤪 )

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Rafflan
2014-05-05 15:18
#46

#43 & #45 vi vet inte var TS bor, så vi kanske ska sluta anta att han bor i en stad där det är svårt att hitta bostad, så länge inte TS säger det själv, och sluta diskutera hur svårt det är att hitta bostad i dem städer ni bor i och i dem områden ni vet om.
Då det är väldigt OT, och inte har nåt med TS problem att göra eller hjälper TS?

Honestyisdead
2014-05-05 15:23
#47

46 Det är som sagt ointressant hur det ser ut med bostäder.  Det är fortfarande hon som gjort fel. Först genom att gå bakom ryggen och strunta i vad han sagt och sedan genom att inte sköta sin uppgift.

Underbarn
2014-05-05 17:40
#48

Fast har TS ens nämnt om att göra slut eller vill vara särbo egentligen? Ganska drastiskt att föra slut på grund av en kanin!

Annons:
Honestyisdead
2014-05-05 17:44
#49

48 För mig är det inte drastiskt när någon först struntar i en överenskommelse ich sedan dessutom skiter i sitt ansvar.

Det är ingen skitsak.

Leon1973
2014-05-05 17:53
#50

Kan inte göra annat än att hålla med Hera i detta…

Sviket förtroende och dåligt ansvarstagande.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

JossanH
2014-05-06 14:17
#51

Men vad spelar det för roll vem som "ska" flytta eller inte? Vad andra tycker i den frågan är väl totalt irrelevant? Det är ju något dom bestämmer om det skulle bli aktuellt. Det är respektlöst av din flickvän TS. Du måste få henne att förstå allvaret i det här. Lägg fram några förslag som du kan tänka dig att gå med på. Tex; 1. Begränsa kaninens yta när den är lös. 2. Säkra de ytor kaninen ska vistas på. 3. Omplacera kaninen. Allt som förstörs av kaninen ska din flickvän ersätta. Hålls inte det nya avtalet blir ni särbos. Jag förstår dock inte hur någon kan rekommendera pojkvännen att omplacera kaninen bakom hennes rygg!? Skulle det göra honom till en bättre människa än TS?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Honestyisdead
2014-05-06 15:28
#52

51 Jag anser att han skulle gjort det direkt. Inte för att vara bättre eller sämre utan för att visa att det inte är ok att dra hem ett djur utan överenskommelse.

JossanH
2014-05-06 17:04
#53

Jag kan inte direkt se hur det på något vis skulle kunna vara en fördel för kaninen om någon helt utan intresse (och kunskap förmodar jag) omplacerar den bakom ryggen på den som faktiskt har intresset. Då anser jag att man sjunker till samma nivå som tjejen och låter kaninen lida för det som brustit mellan 2 människor. Kaninen ska inte bli lidande av situationen- vilket det lätt blir om man förespråkar sådant handlande.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Honestyisdead
2014-05-06 17:27
#54

Det behöver inte alls betyda att kaninen får det sämre.

Hon verkar för övrigt väldigt okunnig.  Eller ser du hennes djurhållning som bra?

JossanH
2014-05-06 18:23
#55

Det enda jag kan se som dåligt (av det lilla vi faktiskt vet i och med texten) är att kaninen kommer åt att gnaga på kablar. Hon borde säkrat hemmet bättre. Annars ser jag det som ett ganska sunt tänkande att vilja vara med kaninen så mycket som möjligt. Kela med den i soffan och låta den vara på stora ytor under lång tid av dygnet. Och ärligt talat är det betydligt mer än vad många kaniner får som tvingas sitta i en liten bur hela dagen. TS kan säkert också hitta ett bra hem, men jag skulle aldrig uppmana någon att göra det bakom ryggen på sin flickvän, vars djur det faktiskt är. Hon har känslomässiga band till djuret och har större chans (och förmodligen större kunskap) att finna vad kaninen behöver. Och som nämnt ovan är det dessutom ett brott att sälja någon annans djur. Jättekonstigt att uppmana till det.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
Appelkakan
2014-05-07 19:16
#56

Som många redan har skrivit så är det egentligen inte mer än rätt att du ger bort kaninen bakom hennes rygg, men det känns ju bara FÖR elakt.

Mitt förslag är att du istället lämnar bort den till en vän några dagar eller en vecka, & samtidigt säger till tjejen att du faktiskt sålt den pga. att hon brutit avtalet ni hade. Antagligen blir hon hysterisk & vill veta var kaninen är osv., men ryck bara på axlarna & verka obrydd gällande hennes åsikter & funderingar - precis så som hon betedde sig mot dig när hon skaffade den - & ge dig inte förrän hon lugnat ner sig. Förhoppningsvis lär hon sig en läxa av att ha fått smaka på sin egen medicin, & ser till att sköta sin del av avtalet i framtiden när kaninen flyttar hem igen. Hon verkar ju uppenbarligen inte lyssna på ord, så då måste det väl bli till att ta till handling istället…

Funkar det inte så får du antingen stå ut, flytta till en egen lägenhet, eller ställa ett "mig eller kaninen"-ultimatum.

Lia
2014-05-07 19:19
#57

#56 👍

kigon
2014-05-07 19:29
#58

#56 Båda de första förslagen är olagliga. Ser ingen poäng i det, är bara barnsligt och skapar ännu större tillitsproblem.

TS, det är faktiskt inte SÅ svårt att kanin-skydda en lägenhet eller skaffa hage. Säg till din flickvän att hon är betalningsskyldig och ska betala dina sladdar, sen kan du ju ge som förslag att kaninen inte får springa lös i vardagsrummet, utan ni kan ha en hage vid soffan så de fortfarande får kela på soffan under kvällarna.

Hon kan skaffa sladdskydd och sätta för tapeterna, ni kan ju alltid ha kaninen i bur och snabbt o enkelt ta bort väggskyddet när ni har gäster om du är oroad över hur det ser ut 🤪

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Praefatio
2014-05-08 12:41
#59

Sälj inte kaninen. Ställer du henne inför ett ultimatum - kaninen eller jag - så ska hon ha chans att faktiskt välja kaninen om hon vill. I övrigt kan jag bara hålla med om att situationen är tråkig. Det har helt klart varit en del bristande kommunikation en längre tid. Det är självklart inte okej att skaffa ett djur bakom ryggen på sin sambo, men det känns som att problemet inte började där utan tidigare. Kan bara ta mig själv som exempel. Jag älskar djur. Älskar. Har inte varit djurlös sedan jag var fem år och var jättetydlig när jag träffade min man att om han valde mig, så valde han också ett liv med djur i hemmet för det är en av få saker jag bara inte kompromissar med. Däremot var jag också tydlig med att jag alltid skulle ta hänsyn till hans åsikter och aldrig skaffa nya djur bakom hans rygg, och att djuren alltid skulle vara mitt ansvar. Alltid. Jag ser det också som en självklarhet att han ska få chans att säga ifrån innan ett ev. djur skaffas. Så länge det finns ett husdjur i hemmet, vilket är mitt krav, så har han vetorätt mot fler djur. Han har utnyttjat sin vetorätt många gånger och det är helt lugnt för mig. Eftersom överenskommelsen var klar redan innan vi flyttade ihop officiellt så har det fungerat skitbra. Allt handlar om kommunikation och ömsesidig respekt. Så… Vad du ska göra? Svårt. Det bästa är nog om ni sätter er ner och pratar. Säg som det är: du vill inte leva med kaninen och så enkelt är det. Finns inga förmildrande omständigheter. Säg att hennes införskaffande av kaninen var helt oacceptabelt och att du på inga villkor ville eller vill ha in djur i hemmet. Säg att hon måste välja, att du inte kommer att leva med djur i ditt liv och att detta är så viktigt och glasklart för dig att du är redo att offra förhållandet för det. Här måste du ju dock bestämma först vad som är viktigast: att leva med henne eller att leva utan djur. Är hennes intresse så stort så måste hon få leva med sina djur, det är kanske ingenting du kan påverka. Däremot kan du ge henne en ärlig chans att få välja vad som är viktigast. Då måste du dock vara beredd på att ni kanske inte längre kan leva tillsammans.

tlover
2014-05-09 07:45
#60

En annan sak du kan testa för att få henne att ha den i hage/kaninsäkra lägenheten är att säga som det är. Kaninen kan dö av att bita på kablar Jag är inte säker på hur det är när det gäller annat men jag skulle kunna gissa att möbelläder och tapetklister varken är bra för kaninens matsmältningssystem och det borde också vara giftigt.

Tycker hon verkligen om sin kanin så tar hon tag på det och skaffar hage eller liknande för även om det bara är för kaninens skull så borde livet bli lite enklare för dig med.

tror hon inte dig kan hon fråga på tex kanin i fokus där är jag säker på att dom också rekommenderar att kaninsäkra lägenheten.

Bryr hon sig inte så bryr hon sig ju inte om kaninen och så är det antagligen nått annat bakom, då skulle jag tänka efter om hon är värt besväret (för det enda jag kan komma på i alla fall är att hon isåfall skaffar kanin för att djävlas med dig)

l'm back

[heyliii]
2014-05-09 16:10
#61

Men han vill ju inte ens ha en kanin? Hon skaffade den bakom hans rygg, varför ska han anpassa sig genom att säkra lägenheten mm? Är det rättvist?

Praefatio
2014-05-09 16:40
#62

#61 Som sagt, det går åt båda håll. Kanske är det så att hon inte kan tänka sig ett liv utan djur. Kan inte han tänka sig att leva med djur så får han, liksom hon, väga det mot förhållandet i sig. Flickvännen gjorde helt fel i att skaffa en kanin bakom ryggen på honom, det är det verkligen inte tu tal om! Men är djur hennes stora passion i livet och han absolut vill vara med henne, så får han troligen acceptera att det kommer finnas djur i hushållet. Människors stora livspassion måste man ta hänsyn till som partner, för att inte få utöva sin passion kan kväva en människa. Han kan bara be henne välja - mig eller kaninen. Kan hon inte välja, så får han välja att gå därifrån eller acceptera kaninen.

Det har varit uppe på tapeten i tråden huruvida tjejen faktiskt älskar djur på riktigt, om det verkligen är hennes passion, med tanke på att hon valt bort djur pga litet boende. Men vi känner henne ju inte. Kanske kände hon genuint att hon inte kunde ge ett djur ett okej liv i sin lilla lägenhet och valde bort det enbart därför, det kan vi aldrig veta. Kanske är det så att djur egentligen bara är halvviktiga för henne, men det är varken varken vår eller TS sak att avgöra. Det kan hon bara avgöra själv. Det lär hon ju få göra också, om hon ställs inför ett ultimatum.

Annons:
Honestyisdead
2014-05-09 16:58
#63

62 om djur var livsviktiga för henne hade hon knappast släppt kaninen vind för våg. 

Min känsla är att hon gärna vill ha djur, men inte en chans att det är livsviktigt.

Leon1973
2014-05-09 17:06
#64

Att hon släpper kaninen lös beror nog mer okunskap och ignorans än att hon tycker om den eller inte.

Men vi kan bara spekulera i detta då vi sitter i ett forum där vi bara har tillgång till en bråkdel av all information. Alla mynt har två sidor…

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Honestyisdead
2014-05-09 17:19
#65

64 ja vi vet inget.  Men om man är genuint intresserad av djur är man inte ignorant.

Leon1973
2014-05-09 17:27
#66

Sant…   men ignorans betyder okunskap och det finns många djurägare tyvärr som är väldigt okunniga, de har djuret för att det är gulligt eller häftigt, det ser vi bevis på varje gång någon coolings hund biter någon, hunden är oftast felaktigt fostrad, ormägare som håller giftormar och blir bitna osv…

Att ha ett djur och inte lära sig något om hur man hanterar detta och gör djurets tillvaro så säker som möjligt tyder mer på arrogans, man är ignorant men för arrogant för att lära sig.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Praefatio
2014-05-09 18:39
#67

Är inne på Leon1973s linje här. Jag tycker förstås att man, som verkligt djurälskande, ser till att lära sig tillräckligt om djuret för att hålla det säkert… men alla är inte sådana. En del älskar villkorslöst men förstår inte riktigt vad som är viktigt. Vi vet ingenting om TS flickvän och tycker inte att vi ska döma henne 🙂

kigon
2014-05-09 20:16
#68

Det kan helt enkelt vara så att ts flickvän pluggade, men hittade inte just DEN infon…! Jag läste på som en galning innan jag skaffa råttor, men det tog mig över en månad att hitta att de inte ska ha hjul. Det gäller att man letar på rätt ställen om man gör något dåligt omedvetet… Dock så borde hon ha sladdsäkrat efter första gången det hände oavsett, det kan jag inte ens tänka mig varför man inte skulle göra. Men ignorans om en sak betyder inte ALLTID att man inte har pluggat på tycker jag

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Fridaaaa
2014-05-09 20:26
#69

#68 Fast det är ju väldigt logiskt att man inte ska låta något djur gnaga på kablar mm. Sunt förnuft.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
tlover
2014-05-09 20:29
#70

#69 fast ibland missar man saker helt enkelt, det är ofta jag blir chockad över att folk säger ingefär "va!! är det så?" åt saker som jag tycker är helt naturliga och som jag tyckt varit naturliga sen ettan eller så (i grundskolan)

l'm back

Fridaaaa
2014-05-09 20:30
#71

#70 Sånt får man dock inte missa. För mig är det sunt förnuft i alla fall. Men säger som du, ibland blir man chockad hur vissa tänker kring vissa tänker.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
2014-05-09 20:33
#72

#71 nej det blir ju värre eftersom det har med nån levande varelse man har ansvar för. Men jag ser det inte alls som en omöjlighet till att det kan vara så därför tipsade jag ju TS om att säga att det är farligt för då kan det ju hända att han slipper gnagmärken på hans saker i framtiden (eller så får han veta hur mycket egentligen hon bryr sig om kaninen)

edit glömde o

l'm back

Honestyisdead
2014-05-10 00:16
#73

68 då har du letat väldigt dåligt.  Att råttor inte ska ha hjul är något av det första man hittar. 

Jag står fast vid att man som DJURVÄN faktiskt tar reda på hur djuren ska hanteras.  Sen kan du påstå annat. Det gör det inte sant för mig.

kigon
2014-05-10 00:53
#74

#73 Tyvärr Hera, så är inte synen i utlandet det. Jag letar inte ofta efter svensk information av den enkla anledningen att jag är säkrare i engelskan. I t.ex. USA så är det i princip helt acceptabelt att ha ett stort hjul som endast kröker svansen. Hittade inte iFokus förrän 1 mån efter jag skaffade råttor, och har sett flertal svenska hemsidor som rekommenderar hjul.

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Honestyisdead
2014-05-10 01:31
#75

74 skyll på vad du vill.  Informationen är lättillgänglig.

kigon
2014-05-10 01:42
#76

#74 Berätta gärna hur någon som är helt ny på t.ex råttor ska kunna veta att t.ex. Hemsida A som säger att hjul är jätte bra, och sedan hittar de sida B och C som också säger att hjul är jätte bra, inte är sant? Det finns avsevärt fler sidor som säger att råttor mår bra av hjul än antalet som säger att hjul inte är bra för dem, då företag inte gynnas av den korrekta informationen och sprider gladligen felinformation. Hjul är även en icon i media och djuraffärer för hamstrar/möss/råttor.

Hittade inte en enda råttbok i skolbiblioteket som inte hade hjul med i deras bilder, så även utan internet kan det vara svårt. 

Jag "skyller" inte på det, jag bara konstaterar att med all felinformation där ute, är det väldigt lätt att inte hitta rätt saker direkt när man inte vet vad som är rätt/fel. Det sitter inte rätt med mig att anta att personen inte bryr sig om att plugga alls bara för de har missat en sak.

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Annons:
Fridaaaa
2014-05-10 08:12
#77

#75 Info finns tillgänglig på nätet ja men tyvärr cirkulerar mycket felfakta och köper man från zoobutik ger de ofta mycket felfakta 😕 Så man kan ju vara djurvän men fått helt fel fakta.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2014-05-10 10:38
#78

76 en googling på "ska råttor ha hjul" visade endast en sida som rekommenderade hjul. Resten av sidorna avrådde från det. Så jag känner inte igen det du skriver. 

Är man ny på råttor är det klokt att läsa på tex srs. Sedan är sunt förnuft ganska bra.

Lamina
2014-05-10 10:57
#79

#78 Snacka om onödigt bråk! Om man inte ens reflekterar över om råttor ska ha hjul eller inte, vilket man ju knappast gör om någon har sagt till en att dom ska det, så ger man sig väl knappast ut och söker efter den faktan? När jag skaffade råttor så hade jag hjul till dom. Min kompis som också hade haft råttor sa att dom skulle ha det. Likaså djuraffären där jag köpte råttorna. Jag vart medlem på vad som då var ett av Sveriges bästa råttoforum samma dag som första råttan flyttade in. Och jag läste på allt vad jag kunde. Höet och spånet åkte ut fort som ***, och en kompis till råttan införskaffades illa kvickt. (Fast det hade jag tänkt skaffa iaf, men ändå…) Det är liksom sånt som tas upp och diskuteras jämt och ständigt, den infon kan man inte missa. Men hjul… Ja, det diskuteras inte lika ofta. Så såvida man inte råkar snubbla över den infon eller av någon anledning ställer sig frågan om huruvida hjul är bra för råttor eller inte, så kan det faktiskt dröja ett tag innan den infon kommer fram. I mitt fall tog det 2 månader, när jag frågade vad jag skulle göra åt att råttan sprang i hjulet hela tiden. Att älska sina djur och vara en bra djurägare innebär inte per automatik att man vet precis allt om djurets skötsel. Jag har haft råttor i säkert 5-6 år och möss i snart 3, men det finns fortfarande mycket jag inte vet om dessa djur. Och visst, en sån grundläggande sak som att det är farligt för djuren att bita på sladdar kan man ju tycka att folk ska kunna. Men du vet inte om bristen på den kunskapen beror på att personen ifråga inte har ett genuint djurintresse eller något helt annat. Det visar inte heller huruvida personen ifråga skulle kunna tänka sig ett liv utan djur eller inte. Det finns folk som är betydligt sämre djurägare som aldrig skulle kunna tänka sig att leva utan djur…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Honestyisdead
2014-05-10 11:22
#80

79 bråk?

Lamina
2014-05-10 11:25
#81

#80 Kalla det vad du vill. Det är onödigt i vilket fall.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Honestyisdead
2014-05-10 11:28
#82

81 Vi diskuterar.  Intressant att du kallar det bråk.

Jag finner det allt annat än onödigt. Tydligen var det inte onödigt nog för att få dig att avstå ;)

tiredof
2014-05-10 11:35
#83

nog tal om hjul till råttor tycker jag. Oavsett hur okunnig man är tycker jag det är en självklarhet att alla friska vuxna människor borde förstå att husdjur kan skadas av att gnaga av elkablar som är ström i. Och jag sa till henne också den första gången jag fick lov att byta kabel att det här är ju livsfarligt för kaninen. "men passa honom du då"… nej det är inte min kanin och jag har inte intresse av det. "men klaga inte då" svarar hon då.

Så jag har svårt att känna att hon då "älskar djur"

Men hon säger nu att hon kan betala allt som är förstört och att hon vill flytta till egen lägenhet med kaninen för att jag "tjatar så om småsaker" . Så då får vi se hur länge kaninen lever i en osäkrad lägenhet med hennes obefintliga tillsyn.

Annons:
Honestyisdead
2014-05-10 11:43
#84

83 Låter bra att hon vill flytta.  Men synd om kaninen att hon inte bryr sig mer.

Fridaaaa
2014-05-10 11:46
#85

#83 Livsfarligt, det hade jag anmält till länsstyrelsen ingen vettig miljö för en kanin :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Emmetem
2014-05-14 10:58
#86

Ni som rekommenderar att TS ska sälja kaninen bakom hennes rygg, hur tusan tänker ni? TS köpte inte kaninen, den är inte hans kanin. Ska jag då komma hem till er och sälja era saker? Jag har lika stor rätt att sälja era saker som TS har att sälja sin flickväns. Kaninen är ett levande djur! Jag blir rasande av att läsa det ni skriver! Självklart så är det flickvännens ansvar att se till så att avtalet sköts. Gör det inte det får hon hitta ett nytt hem åt kaninen. Men TS har ingen som helst rättighet att sälja hennes kanin oavsett vad hon eller kaninen har gjort. Dock kan han ställa kravet att kaninen ska ut ur lägenheten, beroende på vem som äger lägenheten. Är det TS kan han begära att antingen ryker kaninen ur lägenheten eller kaninen och flickvännen. Är det flickvännens lägenhet kan han ställa kravet antingen behåller hon kaninen eller så flyttar han.

Förstår inte hur vissa människor tänker när de säger att han ska sälja den bakom ryggen på henne. Hade detta hänt mig hade jag polisanmält direkt. Fruktansvärt respektlöst. Lärde man sig inte på dagis att man inte ska ge igen? Lite dagisnivå över det hela tycker jag då flickvännen var respektlös mot TS, men då har ju han tydligen rättighet att sälja hennes kanin för att hon köpte den utan hans vetskap eller godkännande.

Ni får ursäkta min otrevliga ton men att man ens föreslår att han ska sälja kaninen gör mig så rasande så jag undrar verkligen vart hjärncellerna sitter på vissa människor! Kaninen är hennes egendom, hennes ansvar och ingen annan än hon har ansvar för om kaninen ska säljas eller inte. Dock kan du begära saker av henne (att hon ska välja, dig eller kaninen.), men du kan verkligen inte sälja kaninen bakom ryggen på henne. Det är inte ens bara respektlöst, det är olagligt.

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

dejtbar
2014-05-14 11:10
#87

 #86 "Ska jag då komma hem till er och sälja era saker? Jag har lika stor rätt att sälja era saker som TS har att sälja sin flickväns."

Fast skillnaden är ju att ts har kaninen boendes i sitt hem. Inte riktigt samma som att du åker hem till nån annans hem och säljer dennes husdjur

Emmetem
2014-05-14 11:18
#88

#87 Han har inte rätt att sälja hennes kanin i alla fall! Han har bara rätt att begära att den ska ut! Det är inte hans kanin, han har ingen som helst rätt att sälja den. Är det TS lägenhet? Oavsett om det är det eller inte är det inte hans kanin. Kan man och har rätten till att sälja andras tillhörigheter? I sådana fall kan jag rent hypotetiskt sätt sälja vems som helsts saker.

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Emmetem
2014-05-14 11:19
#89

Trippelinlägg.

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Honestyisdead
2014-05-14 11:24
#90

86 det är stor skillnad på att gå hem till en främmande person och ta saker och på att bestämma i sin egen lägenhet. 

Ser du inte skillnaden blir jag oroad.

Jag bestämmer i mitt hem. Skulle min partner dra hem något bakom min rygg hade jag utan att tveka gjort av med det om inte han gjorde det.

Igår inte djur i ssmbolagen?

Annons:
Emmetem
2014-05-14 12:23
#91

#90 Är TS ägare i lägenheten har han rätt att begära att kaninen ska ut, han får definitivt inte sälja den för det är faktiskt stöld och olagligt! Däremot kan han på ett lugn och sansat sätt flytta ut bur och tillbehör utanför lägenheten, men han bestämmer verkligen inte någonting över kaninen. Han bestämmer lika mycket som du och jag gör över kaninen. Alltså ingenting. Det är en sjuk skillnad mellan rätten att bestämma över sin lägenhet eller rätten att bestämma över att han ska sälja hennes kanin.
Ser inte du skillnaden blir jag oroad.

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Emmetem
2014-05-14 12:27
#92

#91 Nu framstod jag som väldigt otrevlig i tidigare inlägg. Ber om ursäkt för det, blir lätt så om man inte använder smileys..

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Honestyisdead
2014-05-14 12:28
#93

91 jag ser det som humanare att omplacera än att ställa den utanför lägenheten. 

Kan vaea till en kompis,  men ut skulle jag tagit den.

Nu skulle min sambo aldrig få för sig en så dum grej som tur är.

Emmetem
2014-05-14 12:33
#94

#93 Det har han inte rätt till heller, då det inte är hans kanin. Det är hans flickväns ansvar att ta hand om kaninen, och hon är nog mer kaninkunnig än honom och kan nog också hitta ett bättre hem till kaninen än vad han kan. Man ska se till kaninens bästa, men man får aldrig göra något olagligt. Och att sälja hennes kanin, omplacera hennes kanin eller helt enkelt avliva hennes kanin är lika olagligt vad man än väljer. För det är hennes kanin, hennes ansvar, och hade du gjort det mot din sambo hade han kunnat anmäla dig. Jag tycker det är riktigt dumt av TS flickvän att ens sätta honom i en sådan här situation. Men man måste även respektera lagar - och att sälja hennes kanin är inte lagligt då det inte är hans kanin. Det är inte ens deras.

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Honestyisdead
2014-05-14 12:36
#95

94 hade ts gett kaninen till en kompis hade hon kunnat hämta den där och omplacera själv. Kan knappast vara olagligt att ta ut något ur sin lägenhet,  något man inte gått med på.

Emmetem
2014-05-14 12:42
#96

#95 Flickvännen kan inte helt plötsligt komma hem utan förvarning och kaninen är borta. Då bör TS ge henne ett ultimatum. Antingen tar du ut kaninen inom en vecka eller så åker den ut." Att då skicka kaninen till en kompis tycker faktiskt inte jag är riktigt okej.. Kaninen ska inte behöva lida för att tjejen inte kan flytta kaninen. Om kompisen är totalt okunnig om kaniner? Nej jag tycker att varje människa ska få ha sina saker ifred och då även få ta ansvar för sina egna saker. Gör de inte det tycker jag det är en rättssak och definitivt inte någonting man tar tag i med egna händer och bara flyttar andras djur hux flux.

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Honestyisdead
2014-05-14 12:43
#97

96 ja vi är uppenbarligen oense.

Annons:
Emmetem
2014-05-14 12:45
#98

#97 Ja, då jag tycker man ska följa lagen och jag tycker inte man ska uppmuntra att bryta mot den! Därför "tjatar" jag och envisas med att det inte är rätt väg att gå.

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

JossanH
2014-05-14 12:51
#99

#93 men vem har sagt att det okej (ens lagligt!) att ställa kaninen utanför lägenheten? Och att det ens är ett alternativ? Att han kan kräva att kaninen inte ska bo där är en helt annan sak än att bokstavligen flytta ut kaninen i trappuppgången/gatan. Det är fortfarande tjejen som bestämmer över sin kanin, men han kan själv flytta eller kräva att kanin/flickvän och kanin ska flytta ut om det är hans lägenhet. Och ja, han kan ha vissa regler att följa i sin lägenhet, men bestämmanderätten sträcker sig inte till att allt som är i ens egen lägenhet plötsligt tillhör den som bor där. Nu handlar det väl inte riktigt om det heller egentligen, utan att flickvännen helt enkelt struntat i deras avtal (han gick med på att skaffa kaninen, även om det var ett fult sätt hon tog hem den på).

Sajtvärd på Iller.ifokus

Honestyisdead
2014-05-14 12:53
#100

99 #91 skrev det. Därför kommenterade jag det.

Gur4m1
2014-05-14 13:55
#101

Jösses. Det är iallafall barnsligt beteende och förmodligen ändå abra en omväg till att göra slut och abra skiljas åt- att göra sig av med någons husdjur bakom ryggen.

Nu ska ts flickvän flytta så hela diskussionen blir…onödig.

Men ja, jag håller med Emmetem här, sånt där beteende "om han gör mot mig ska ja gö mot han!" lärde man sig av med i dagis. Hämnd är inte okej.

Man kan i så fall säga att det är okej att min sambo heltplötsligt lessnar på min hund, och säljer dne på blocket när jag inte är hemma. Det är inte okej, bara för att vi är sambos. Sambolagen i all ära, det har aldrig inneburit att man msåte såga isär TV, Datorn och soffan. Man KAN införskaffa saker var för sig också under överrenskommelse och TS var ju uppenbart inte med på att köpa kaninen. Sen låter det inte som att de ens bott ihop så länge att sambolagen gäller…

Man ska ha bott ihop en viss tid, är det inte två år? För att sambolagen ska gälla.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Honestyisdead
2014-05-14 14:14
#102

101 för mig handlar det inte om att ge igen.

Var hittar du information om att ssmbolagen gäller först efter två år?

Majskiii
2014-05-14 15:05
#103

Jag kan förstå det stora behovet att ha ett djur, och samtidigt känslan av att man bara inte orkar med djur. Jag tycker du ska flytta ut.

Honestyisdead
2014-05-14 15:26
#104

103 hon ska flytta har ts skrivit.

Vilket är helt rätt eftersom hon bröt överenskommelsen.

Annons:
Nelley
2014-05-14 15:31
#105

#103 Hur förstår du båda?😃

Gur4m1
2014-05-14 21:19
#106

#102 Vet inte var jag fått 2år ifrån, men rätt äsker på att jag läst det- men läser nu  på lagen.nu att sambolagen träder i kraft direkt. MEN…

Då yrkar jag på denna istället, dit jag anser att kaninen hör- då det enbart är TS's flickvänn som har intresset av kaninen och är den som införskaffat den och den inte räknas som ett brksföremål, möbel ller något annat än en "hobby" skulle jag säga. Kaninen är inte något jag räknar som 2avsett för det gemensamma hemmet".

""

6 § Med sambors gemensamma bohag avses i denna lag, om inte annat följer av 7 §, möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet. Till gemensamt bohag räknas inte sådant bohag som används uteslutande för den ena sambons bruk.

7 § Till sambors gemensamma bostad och bohag räknas inte egendom som används huvudsakligen för fritidsändamål.""

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[rosetten]
2014-05-16 00:56
#107

Det var väldigt dåligt gjort av flickvännen att skaffa ett djur när inte båda vill ha det. Dessutom låter det som kaninen är understimulerad/får för lite mat och pinnar att gnaga på och det är oansvarigt av flickvännen att inte hålla kaninen under noga uppsikt. Inte ska kaninen behöva sätta livet till för att hon inte kan se till att den håller sig borta från sladdar mm.

Jag skulle ha svårt att leva utan husdjur, men man måste ju komma överens om vad som gäller i sitt förhållande och inte göra så stora saker bakom ryggen på sin partner. Och hur mycket jag än tycker om djur får de inte förstöra mitt hem, lite uppfostran och strikt uppsikt får det ju finnas. Samtidigt som jag ändå skulle ha kaninsäkrat hemmet lite med kabelskydd mm.

När ni hade så olika önskemål borde ni tänkt er mer noga för innan ni flyttade ihop och givetvis hålla vad man kommer överens om.

Dock tycker jag det är en mycket sjuk tanke att TS skulle sälja kaninen bakom flickvännens rygg. Jag hade inte kunnat komma på det hur länge jag än tänkte ur bådas perspektiv och gjorde min kille en sådan hemsk sak skulle det definitivt ta slut direkt.
Det är trots allt en levande varelse inblandad och TS som inte ens är intresserad bör nog inte ge sig in i att leta efter ett nytt hem - känns som bäddat för en katastrof för kaninens del.

Däremot har TS all rätt i världen att ställa ultimatum eftersom han inte ville haft någon kanin alls och har klargjort detta tydligt. Så det är bra att tjejen flyttar ut med kaninen tycker jag och hoppas hon skäms för att hon gjort något så respektlöst.

Sk007
2014-05-17 07:00
#108

Hon är totalt respektlös denna människa. Göra slut omgående och be flickvännen flytta är det enda rimliga.. Uppenbarligen har hon tyckt att kaninen är viktigare än honom och då är det bara att tacka och avsluta. Med tanke på hennes hand med djur verkar hon direkt olämplig som kaninägare. Passa på att anmäl henne för vanvård också.

Honestyisdead
2014-05-17 07:44
#109

Jag finner det väldigt intressant att omplacering av sambo ses med dessa ögon när det är tjejen som visat sitt fruktansvärt dåliga ägarskap. 

Hade säkert varit annat liv i luckan om kaninen dött av ström.

Upp till toppen
Annons: