Annons:
Etikettförhållande
Läst 17007 ggr
Jonte1979
5/6/14, 6:21 PM

Thaitjejer. Varför så dåligt rykte?

Hej,

Jag är helt ny på det här forumet och skulle vilja ta del av andra människors (kanske framförallt tjejers/kvinnors) syn på thaitjejer. 

Jag är sedan två år gift med en underbar thailändska på 26 år. Själv är jag 34. Ingen gigantisk åldersskillnad alltså. Ändå har jag så många gånger fått elaka, nedvärderande blickar när vi varit ute. Hon har fått utstå än mer skit. Glåpord, sexuella anspelningar, kallad hora, slampa, och till och med blivit bespottad vid ett tillfälle. 

Jag ställer frågan, varför? Ser svenska tjejer thaitjejer som ett hot? Tänker svenska killar bara på thaitjejer som slampor? 

Det gör ont i mig att tro så, men någonstans undrar jag.. Är det så här?

Annons:
PrincessMelpomene
5/6/14, 6:28 PM
#1

Jag tror det hela handlar om ovetenskap. Människor brukar hata och frukta saker man inte har kontroll över eller vetenskap om. Förr sas det att män i 50 årsåldern som inte kunde få något annat åkte till Thailand och skaffade sig en fru som mer än villigt åkte till ett rikare land och gifte sig därför med vem som helst för att få den chansen. 

Så jag skulle inte tro att det är något personligt utan mer ovetenskap hos människor. Man vet inte bättre och därför gör man antaganden. Tyvärr.

Some days are just bad days, that's all. You have to experience sadness to know happiness, and I remind myself that not every day is going to be a good day, that's just the way it is!

Jonte1979
5/6/14, 6:35 PM
#2

Tack för ditt svar och jag tror absolut du har rätt. Men det är illa att många, faktiskt väldigt många (framförallt kvinnor) stirrar och blänger på oss tillsammans. Jag störs utav det. Du har nog rätt i att det handlar om ovetenskap, men det gör mig nästan än mer frustrerad över allt. 

Tack för svaret.

Toxics
5/6/14, 6:35 PM
#3

Tror också att det handlar mycket om okunskap. 
men sen kan det handla om att människor inte tror på kärlek utan ordså att säga. Eftersom många av de thailändskor som kommer med hem inte kan mycket varken engelska eller svenska. Så då kan man undra om det var hennes humor eller kanske hennes vänliga ord som fick honom att bli kär. 

Nja, säger de inte mycket till varandra så är det utsidan de bli förälskade i, och det är ju jättehärligt. Men kanske inget man försäker bo ihop med. Så gör man inte i Sverige iallfall. Om jag skulle vara singel och träffar en kille som jag inte förstår, och han inte förstår mig mer än ett par leenden iblandså skulle min tanke att flytta ihop med nom vara helt obefintlig. 

De tyhailändskor jag har träffat har iallafall varit som jag beskriver. Men jag är helt säker på att det finns massor med underbara tjejer där ute som blir dömda av helt fel anledningar. 

Det är med sexuella anspelningar är fruktansvärt! Inte av någon ni känner hoppas jag ?

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

catcult
5/6/14, 6:35 PM
#4

Är din thailändska fru någon du träffade när du var i Thailand och sedan tog hem till Sverige? 

Jag känner en hel del killar som har skaffat eller planerat skaffa en fru från Thailand med motiveringen "de är inte inte lika krävande som europeiska tjejer och vet hur man behandlar en man(!)". Har man hört och sett många sådana killar bildar man lätt uppfattningen att "andrasorteringen" helt enkelt importerar en fru och det är något tragikomiskt över det. 

Jag har dock mycket svårt att förstå hur någon kan ropa hora eller liknande tillmälen efter en thailändsk tjej, det låter oerhört socialt missanpassat.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

sisela
5/6/14, 6:36 PM
#5

Nej usch, vad tråkigt att få ett sånt bemötande. Vad folk kan vara inskränkta och elaka. Buuh för dem!

Gur4m1
5/6/14, 6:38 PM
#6

Min pappa är född under början av 50-talet och är gift med en kvinna som var 5 år när jag föddes, jag är hans äldsta dotter.

Det är nog den främsta anledningen till varför Thaitjejer har dåligt rykte i Sverige och många andra länder där äldre män som vet att ingen svensk kvinna skulle "put it out fr them" /stå ut med dem, importerar en thaikvinna.

Där får de känna sig som hjältar för att 1. De rädda en kvinna från "misären" i Thailand… 2. För att Thaikvinnan oftast blir väldigt beroende av sin make både ekoomiskt och socialt när hon väl flyttar till Sverige. 3. Thaikvinnor verkar itne se några helst problem med att gifta sig med mycket äldre, fulare och elakare män så länge de har en "ekonomisk trygghet" att erbjuda. 

Själv tycker jag att thaikvinnor är fantastiska, Thailändskor är trevliga, "alltid" glada och de har humor! /om än lite annorlunda och kanske lite grymmare än många av mina svenska vänner :P
De thaikvinnor jag känenr är rak på sak, men tyvärr. är de alla med gamla, fula, gansk äckliga gubbar ….och de kallar det för kärlek. Det är inte samma sak som jag ser dig beskriva tillexempelt- men det är nog en bidragande orsak till att många har en viss syn på Thailändka Kvinnor, Precis som en dlemänniskor har en viss syn på Ryska Kvinnor (någon som mins  den "ryskimporterade" Olga som flyttade in med Reine i 90-tals serien "Tre kronor"- och bar runt dyra kläder, pälsar och smycken och var otrogen och väldigt "bortskämd".) Det var nog itne kul för ryska Kvinnor i Sverige då.

Jag gillade tvserien som gick förre året eller året innan som handlade om Thaikvinnor som gift sig och flyttat till Norge. Där upplevde jag mycke värme och det var inte samma åldersskillnader som ajg upplever i byn där jag växte upp och gubbarna skaffat Thaikvinnor som "hushållsmaskiner och sängvärmare" :///
De var människor, kära, nyfikna på varandra, men också rädda för allt det nya.

Jag känner mig inte hotad av Thaikvinnor. Jag känner mig inte hotad för att män väljer utländska Kvinnor av den anledningen att de inte kan bete sig på ett sätt så att en svensk, jämlik kvinna skulle orka med dem. Dessa män kommer förmodligen förr än senare få ett bakslag för Thaikvinnor är som sagt fantastiska de med och de är smarta och handlingskraftiga och om en man inte tar hand om dem så är det tji för den mannen.

En annan svensk äldre kvinna miste sin man till en Thailändsk "barflicka" när han åkte på "semester". Han runt 60, hon knappt 20. Det är sådana historier, sådana erfarenheter…somfår folk att var fördomsfulla när de möter en svensk man med en Thailändsk kvinna. För ni är kanske i minoritet, även om ni finns. Men även relationer som min egen far har kan ses som "fult" så är det upp till dem, de är vuxna och det är inte upp till andra att "spotta" eller fördöma deras livsval…kan man tycka.

Så nej, inte avund men däremot en hel del fördomar (fördomar föds  av okunskap) och kanske förakt (lite samma som mot en man som går till en prostituerad och inte klarar av att få en kvinna på annat sätt) är vad jag tänker. Andrahandssorteringen som någon nämnde. "männen inga Svenska Kvinnor vill ha" ;)

Varför drar du slutsatsen att Svenska Kvinnor skulle vara avundsjuka? Eller menade du att andra män är avundsjuka för att du har en Thaikvinna? :) Så är det säkert i några fall…Men tänkte mest: ärsvenska Kvinnor elaka mot henne? Eller är det mest blickar? För blickarkna vara svårtolkat. En Thailändska är ju fortfarande exotiskt, och jag måste erkänna att jag kan råka stirra, en del Thailändkor är ju väldigt vackra och attraktiva.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
Honestyisdead
5/6/14, 6:40 PM
#7

Bilden av äldre män som åker dit och tar hem horor finns kvar. Tyvärr. 

Min svägerska är thailändska.  Men har jobbat på kontor.

Tror dock hon varit utan glåpord.

Jonte1979
5/6/14, 6:42 PM
#8

Tack för era svar :) Jag träffade henne i Sverige efter att hon gjort slut med sin tidigare kille. Vi har nu varit ett par i tre år och gifta i två år. 

Och håller med om att man inte bör gifta sig, eller flytta ihop med en tjej/kille man inte förstår språkmässigt. Min fru talar engelska ganska bra och vi har alltid förstått varandra. 

Att män fortfarande åker till Thailand och tar hem en tjej vet jag är inte helt ovanligt. Men det är deras val. Jag kastar inte skit på någon, dömer ingen. Skulle önska andra inte heller gjorde det. I mitt fall är ålderskillnaden inte stor, och jag har inte "importerat" henne heller. 

Men ändock.. Och absolut, det är fel att kalla en kvinna för sådana saker. Om det vore en svensk tjej som fick höra det skulle hon aldrig acceptera det. Thaitjejer, har tyvärr fått vänja sig. Flera av min frust kompisar vittnar om samma typ av händelser.

Jonte1979
5/6/14, 6:52 PM
#9

Gur4M1. Det var kloka tänkvärda ord. Tack.

Det ligger nog en hel del i just det du skrev, och ja jag minns Olga i Tre kronor. Då tog man det som en sanning, som att hon likt andra ryskor föreföll mindre intelligenta. Så fel. Jag vet långt bättre nu. 

Och ja, thailändskor är intelligenta. Råare humor. Handlingskraftiga. Jag stör mig oerhört på de svenska män som inte tar hand om sina Kvinnor, försöker utnyttja eller försumma dem. Usch! 

Att svenska Kvinnor är avundsjuka är inte ett påstående, men en fundering? Därför jag riktar mig mot Kvinnor här. Min fru har fått ordentligt med glåpord från Kvinnor, jag likaså. På krogen eller annan lokal sker det tyvärr ganska ofta. Hänger kanske ihop med att min fru (för sin egen skull) inte skäms för sin sexualitet och kropp. Hon klär sig vad vi skulle kunna säga något utmanande. Hon är inte en slampa för det. Hon vill inte ragga på män för det. Hon vill vara fin. Känna sig sexig. För sig själv och för mig. 

Men det är svårt..

Honestyisdead
5/6/14, 7:19 PM
#10

9 Alla thailändskor har inte rå humor. Precos som alla svenskor inte är blonda. Man ska akta sig för generaliseringar. 

Stör du inte dig på män av annan härkomst om dom inte tar hand om sina Kvinnor?

Glåpord förekommer i Thailand också. Inte bara här. Utländska Kvinnor i Thailand får höra ett och annat de med. Så det är inget specifikt mot varesig thailändskor eller svenskor. Det händer överallt.

Jonte1979
5/6/14, 7:25 PM
#11

Allt händer överallt, naturligtvis. Helt korrekt ska vi ge 17 i att generalisera. Thailändskor har en viss typ av kulturell betingad humor, ungefär som vi säger britterna har sin. 

Jag stör mig på alla män eller Kvinnor som felbehandlar sina partners. Nu tog jag lämpligt nog thailändskor och svenskar som exempel.

Honestyisdead
5/6/14, 7:36 PM
#12

11 Jag har inte märkt av någon råare humor hos thailändskor varesig i Thailand eller här.

Jonte1979
5/6/14, 7:39 PM
#13

De har en annan typ av humor, ofrånkomligen. Betyder inte att vi inte kan skratta åt samma saker, gud bevare :). 

Thailändare, män som Kvinnor, jo de har en "råaare" humor generellt.

Annons:
Gur4m1
5/6/14, 8:08 PM
#14

#12 jag vet engelsmän helt befriade från humor, ändå är de kända för sin…"torra humor". Lite generaliserar vi alla. Svenskar SES som just blonda, utomlands är det bland de första orden du kommer att få om du ber någon att beskriva Sverige/norden och dess invånare. Generaliserar gör alla, både på gott och ont. Min egen erfarenhet är att thailändskorna (aldrig mött Thaimän, har en "råare" humor som TS sa det, det kommer från en annan kulturell miljö. Precis som miljön för Svenskar också varierar så har vi väl ändå "normer" för det? Lite som den ökända men älskade "torra" brittiska humorn (SOM SJÄLVKLART MÅNGA I ÖVRIGA VÄRLDEN också uppskattar och kan utöva!). :D

Men ja, bilden (som är rätt sanningsenlig) är ju den att äldre män tar hit Thailändskor. Det sker samma sak på Island och i andra länder där det tydligne är svårt att locka till sig en kvinna av en eller flera anledningar. Vet att i Norra sverige är det ju faktiskt kvinnobrist. Fler män än Kvinnor, på vissa orter, helt enkelt.

Men ingen förtjänar att bli tilltalad sådär och kallad för saker. Får jag fråga dig TS, bor du på en liten ort eller i en större stad? "alla känner alla…" eller alltid nya människor när man går ut på krogen? Fulla människor tenderar ju tyvärr att, förutom att drastiskt fördummas, bli frispråkigare.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Jonte1979
5/6/14, 8:14 PM
#15

Återigen tycker jag du träffar rätt Gur4m1. Som svar på din fråga bor jag i Stockholm. Jag förstår ditt resonemang, men jag tillhör inte nidbilden alls. Är 34 år, har ett helt ok utseende, bor centralt. 

Att vi fått emotta glåpord är trist. Värre hade det varit om vi bott i en mindre stad eller ort, det är jag införstådd med. Tragiskt.

Honestyisdead
5/6/14, 8:15 PM
#16

13 du anser det. Jag håller inte alls med. Så det du säger är endast sanning för dig. Inte en allmän sanning.

Jonte1979
5/6/14, 8:24 PM
#17

hehe du behöver inte hålla med. Det är en sanning för mig och många fler, låt oss nöja oss med det.

pyromanen
5/6/14, 8:53 PM
#18

Tror att det till stor del handlar om just generaliseringar och fördomar. Oftast finns någon förklaring till varifrån fördomar och generaliseringar kommer. Känner man inga thai-kvinnor eller bara träffat på någon enstaka är det lätt att man föreställer sig att "så" är dom.  Tror inte det är illa menat, tror det är mänskligt (inte bra men mänskligt) att vi försöker sortera världen omkring oss i våra huvuden, omedvetet, för att få det hela överblickbart.  Och på samma sätt som att nån som inte personligen har kompisar som är muslimer kanske får sin bild av muslimer från det som berättas på nyheterna om terrorattacker och kan få uppfattningen att muslimer är mer våldsbenägna än andra så tror jag att det man kanske sett på semestern i Phuket eller hört från polarn som varit där om Thaitjejer som är mer än lättraggade även för män som hemma i Sverige har svårt att få ihop det med Kvinnor på grund av ena eller andra.  Och då kanske man tror att "så" är Thaikvinnor.

Ovanståënde var väl kanske mest en allmän beskrivning av hur fördomar kan uppstå.   Personligen känner jag inga Thailändare alls, varken män eller Kvinnor och jag har ingen uppfattning om hur "dom" är. Har bara varit i Thailand én enda gång. Däremot får jag erkänna att jag nog har fördomar eller i alla fall inledningsvis nog är tämligen skeptiska till män som är ihop med Thai-kvinnor. Just för att jag på något vis blir orolig för om kvinnorna blir utnyttjade eftersom jag hört så mycket hemska berättelser och män som är otrevliga mot sina importerade fruar, som i sin tur är väldigt utlämnade och beroende av skitstövelmännen långt ifrån släkt o vänner o.s.v.  Men jag skulle alldrig vara otrevlig mot någon jag inte känner, varken kvinna eller hennes man.  Om det handlade om någon kompis eller släkting skulle jag försiktigt och med respekt lära känna personen i fråga. Och skulle det visa sig att mannen inte var schysst mot kvinnan skulle jag skicka Gudrun Schyman på honom :-) (det sista var ironiskt)

Jetaime
5/6/14, 9:39 PM
#19

Man ser ofta många äldre män tillsammans med thailändskor och jag tror precis som det nämnts tidigare att det beror på okunskap och att det gamla hänger "kvar". Men det är absolut inget som stör mig, trivs båda parterna så fine, inget jag har med att göra.

Min gamla chef var gift med en thailändare som han träffade i Thailand, han var över 60år och hon strax över 30år, hans bror som var ett par år äldre var också tillsammans med en thailändska som var ännu yngre än brorens fru. Jag kan finna åldersskillnaden lite lustig, men så länge dom som är i förhållandet är nöjda så är det ju härligt, och det inget jag har med att göra.

ewtyr
5/6/14, 9:49 PM
#20

För många thaitjejer så handlar allt om pengar. Jag vet om en thailändska som skadade sig själv och fick stora skadeståndabelopp av maken som senare gifte om sig och bad sin man sälja huset och köpa ett nytt för att det skulle gå genom sambolagen. Hon fick sedan halva husets värde. De har det mycket fattigt och följer därför med svenska männen hit till Sverige ju och söker rikedom här. Alla gör inte som den kvinnan såklart men många lämnar barnen i Thailand och allt. Barnen betyder inte så mycket för dem osv osv. Dem kommer hit och städar och sköter allt åt sin mansgris till Karl. Så är det i väldigt många fall så det är inte så konstigt att det blir en viss stämpel de får.

Annons:
Honestyisdead
5/6/14, 10:04 PM
#21

20 Att en del lämnar barnen har inget med lite kärlek att göra. Tvärt om skulle jag påstå. Känner flera som kommit hit för att jobba, tjäna pengar för att sedan ta med sig barnen för att slippa fattigdomen. 

Känner faktiskt ingen thailändska som är hemma och städar eller låter sig hunsas med.

Humbugg
5/6/14, 11:06 PM
#22

Att köpa/importera sin fru är synonymt med svenskar (eller vita äldre män överhuvudtaget) och yngre thailänska tjejer.

Man brukar säga att det oftast är killar som inte lyckas få "vanliga" tjejer då de (oftast) är lite väl "sluskiga" och/eller har en oroväckande kvinnosyn.

Samtidigt anser vi det (här i Sverige) vara en synd att:

1. Gifta sig för pengarnas skull.

2. Att köpa oss kärlek.

Kombinera detta och man får i regel det som äldre svenska män gör när de åker till Thailand och kommer hem med en ny ung fru.

Att de svenska männen i regel behandlar sina thailänska fruar väldigt illa och relativt öppet än vad de skulle göra mot svenska tjejer gör det hela inte bättre.

Samtidigt är det sorgligt när man är i en klädaffär och man ser en överviktig sluskig gubbe i 60-årsåldern som handlar barnkläder åt sin 20-åriga thailändska fru som är med och lägger några allmänna kommentarer som att "ja höhö hon är ju från thailand så hon kan ju inte handla kläder själv höhö" eller "ja man måste ju göra allt med dessa thaitjejer hö hö".

Tyvärr gäller det överhuvudtaget svenska killar och asiatiska tjejer, även om man är ung och har en tjej i samma ålder som dessutom är född i Sverige och pratar flytande svenska så får man samma blickar och samma fördomar som om man skulle vara gubben med en ung tjej.

Man får ju inte heller glömma bort att vi är extremt åldersfixerade här i Sverige, vi kollar redan snett så fort det handlar om exempelvis en äldre kvinna och en yngre man eller vice versa. Ännu värre är det om någon är 60 år och har en 20-30-årig partner, det tycker vi nästan ska vara förbjudet. Asiatiska Kvinnor ser dessutom mycket yngre ut än vad svenskar gör vilket gör att fördomarna sätts in mycket tidigare.

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

Fizzy
5/6/14, 11:21 PM
#23

#21

Min far har träffat en thailändska som togs hit av en "hemsk" man (Hennes egna beskrivning) som inte lät henne lära sig svenska utan hon skulle vara hemma och städa och laga mat. Hon lyckades få hjälp att komma ifrån honom men hamna i ytterligare två likadana förhållande. Så det sker. Trots att hon och min far träffades och blev ihop av kärlek sitter vanan kvar att så fort hon kan städar hon och lagar mat trots att min far erbjuder sig att göra både och.

Hon säger att gamla vanor dör sällan.

Såg du skrev innan att thailändskor inte har råare humor. Det stämmer inte på henne och hennes väninnor måste jag säga. Dom har väldigt rå humor om rasism, sex och dylikt. Min far har snabbt lärt sig att dom sällan menar illa. Hon kallar ofta honom "Falang/Farang" som är menat som kränkande men mellan min far, henne och hennes vänner är det på skämt trots att många tolkar det negativt.

Skulle kalla det rå humor. Men du kanske menar annorlunda? :)

May the Gerbils be with you :3

Honestyisdead
5/7/14, 6:27 AM
#24

23 Jag menar att de thai jag känner och träffat här och i thailand inte haft råare humor än de svenskar jag känner. sex, rasism och dylikt är något som även svenskar skämtar väldigt rått om.

[Linus123]
5/7/14, 8:11 AM
#25

Jag har två grannar som har två Thai tjejer, och jag ser inget fel med det. Det är fel att vissa ser ner på dom.

obstitant
5/7/14, 11:06 AM
#26

Det finns väldigt mycket fördomar om just thailändska Kvinnor, och ofta smittar de av sig på alla Kvinnor med asiatiskt utseende. Det har förmodligen att göra med just sexturismen till Thailand, och de män ni nämner som tycker det är enklare att hunsa en kvinna som dels kommer från en annan kultur, dels ofta är i en väldigt utsatt position.

Därigenom har det uppstått en föreställning om thailändskor som prostituerade och importhustrur vilket gör att asiatiska Kvinnor ofta möts av en riktigt otrevlig blandning av rasism och sexism.Har hört många berättelser från asiatiska Kvinnor som blir antastade och får frågor om vad det kostar nästan varje gång de går ut på kvällen. När flera thaimassagesalonger visade sig bedriva förtäckt bordellverksamhet blev det ännu värre för alla seriösa massörer som utsätts för sexuella trakasserier och män som blir aggressiva när de inte får vad de förväntade sig.

Så det kan nog vara läge att chilla lite med alla tankar och föreställningar om thaitjejer…

Gur4m1
5/7/14, 11:27 AM
#27

#23 jo, har en del hemska berättelser som jag hört från thaitjejer som kommit hit- som hamnat i dåligt sällskap och använts som jsut "sängvärmare och köksredskap". blivitmisshandlade och utnytjade och är i utsatta positioner. Speciellt när de fått barn med mannen och inte kan språket så bra.

Min pappa hjälpte en kvinna med rättegången t.ex. Hon kunde ju knappt ett ord Svenska, men de envisades med att skicka dokument till henne på just Svenska.

Kvinnor som lämnar sina barn bakom sig hoppas ju på något bättre, både för sig själa och sina barn. De lämna rju barnen hos någon de litar på t.ex sin mor eller något syskon. Så attde älskar sina barn tror jag absolut, däremot kan det te sig som märkligt för oss Svenskar, men vi kommer ju från ett samhälle och ett lanf där man int ebehövt bli så desperat, de senaste 70 åren. Men förr gjorde nog Svenska Kvinnor så också. Lämnade bort barn när de blev för många att föda upp. Min egen mormor och hennes syster fick växa upp hos en annan släkting för att hennes egna föräldrar inte hade råd med alla barnen. Men nog älskade de henne för det, just därför gör man det valet.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
Intehärutandär
5/7/14, 12:11 PM
#28

En kvinna från Filippinerna gick i min föräldragrupp och vi blev vänner och våra söner följdes åt i dagis och lekis (sedan flyttade vi från stan). Vi bodde i en liten stad (13.000 inv - 5000 i centrum) där bara ett fåtal mörka fanns. Hon berättade att folk skrek efter henne. En gång på lokala pizzerian då hon var gravid, så hade dem skrikit hora efter henne. Hon grät mycket under graviditeten berättade hon sorgset och hade svårt att njuta av sin nya tillvaro. Småstadsmentaliteten är hemsk, även för den med djupaste rötter där - så att komma utanför ovan med jargong måste vara skrämmande.

Nu är våra barn 15 år och hon är lyckligt gift med honom och fick en dotter också ett par år senare.

Bellbooh
5/7/14, 1:53 PM
#29

Jag tror att det genom åren då man fått se, höra och veta om de fall där svenska män reser till Thailand och kommer tillbaka med en fru, så bildar de flesta sig en enkel uppfattning om att Thai-tjejer är lätta i foten om de får möjligheten att flytta till ett rikare land. Den här uppfattningen är tyvärr väldigt spriden bland svenskar i allmänhet och jag vet av egen erfarenhet att även om man vill tro och tänka på ett annat sätt än att "den unga thailändskan är bara med den äldre svensken på grund av pengarna" så är det svårt att tänka på andra banor om man inte fått möjligheten att lära känna dessa thailändskor på närmare håll.

Återigen, ledsamt nog, finns det alltid dessa människor som inte kan tänka längre än sin egen näsa och väljer oftast/alltid att tro på det värsta om dessa kärleks relationer mellan en thailändska och en svensk. Jag tror på dig om det du säger att thailändskor får möta på mycket skit av vissa svenskar. Själv har jag ett utseende som av vissa tolkas som asiatiskt vilket inte alltid bemöts på ett positivt sätt. Ett exempel:

När jag var på semester i Bangkok för några år sen och min pojkvän ville köpa något i en butik på kvällskvisten bestämde jag mig för att stanna utanför butiken en stund eftersom jag inte orkade stå i kö. Detta fick jag ångra snabbt då en ung västerländsk man kom fram till mig några minuter efter att jag stått och väntat och sa "Come with me, I give you love" samtidigt som han drog i mig. Givetvis drog jag mig loss så snabbt jag kunde och gick snabbt in i affären.

Fördomarna finns därute och inte bara bland män, tyvärr. Dock tror jag inte att alla tjejer som tittar "snett" på dig och din tjej menar illa, utan det finns såklart nyfinket och beundran bland vissa. Själv försöker jag alltid att inte stirra på ett thailändsk-svensk par, då jag vet att det kan vara jobbigt av egen erfarenhet eftersom jag ser asiatiskt ut(enligt visa) och är ihop med en lång svensk man och får uppleva såna blickar som du beskriver även om jag och han är lika gamla. Oftast är det ju äldre Kvinnor som stirrar men jag försöker alltid tro på att de inte menar illa då det är få som gör det.

[Eleya]
5/7/14, 2:19 PM
#30

Jag hade en styvfar min mor var gift med som nu är inne på sin 8'e eller 9'e filipinska tjej. Tjejerna är aldrig äldre än max 23-25år och han fyller 65 iår. Tidigare dömd för flertalet sexbrott, har minst 5 barn från tidigare äktenskap/förhållanden, kanske fler nu med den senaste tjejen.

Den bilden har jag av utlänska "importfruar" och jag blir bara iskall i själen av vad de kan tänkas utstå..allt för att slippa fattigdom och misär.

Tyvärr har jag aldrig hört en sann kärlekshistora kring thai-fruar. men jag är villig att ändra uppfattning för de få som verkligen finner kärleken. För jag tror på sann, djup kärlek..lever i det själv och kan aldrig tänka mig annat i en relation, därför tycker jag det är otroligt sorgligt för de tjejer som lämnar land och familj för det okända.

Men jag själv dömer aldrig par jag ser på stan, önskar bara att tjejerna har det drägligt och att de respekteras.

Lamina
5/7/14, 2:24 PM
#31

Jag har tyvärr dessa fördomar, det erkänner jag. Om jag ser en yngre thailändsk kvinna med en äldre man så antar jag att hon gift sig med honom för pengarnas skull. Men jag skulle aldrig behandla varken kvinnan eller mannen illa för det, jag är bättre fostrad än så. Kan hända att jag har fel. Kan hända att dom faktiskt älskar varandra. Kan hända att båda parter faktiskt är nöjda med förhållandet. Oavsett vilket är det inte min uppgift att döma dom. Även om jag skulle ha rätt i att hon är med honom för pengarnas skull så betyder inte det att det är något fel med det. Alla får leva sitt liv som dom vill så länge dom är nöjda med det och inte skadar någon annan. Och att behandla folk illa för sina fördomars skull är i mina ögon något av det värsta man kan göra.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Gur4m1
5/7/14, 6:41 PM
#32

Och sen finns det helt enkelt en massa idioter, kort och gott. :) Har inget att göra med att de tär htaitjejer eller inte- en del människor beter sig svinigt och de som skriker saker efter en kinna pga hennes urssprng, gör nog en hel del andra sviniga saker mot andra. Usch

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

MsSofieG
5/7/14, 7:01 PM
#33

Jag har en vän som är tillsammans med en thailändska, hon är äldre en honom men hon ser ut att vara i sina yngre 20. De har en jätte fin historia och de är ett av de finaste paren jag känner. 

De har (så vitt jag vet) inte behövt utstått några sorts glåpord. Jag vet med mig själv att jag som liten hade lite fördommar då min mamma var väldigt öppen med vad hon tyckte om karlar som stack till thailand och kom hem med en fru. Men jag växte ur alla dessa fördommar i tonåren och försöker att se allt för vad det är och inte vad det verkar vara.

Gur4m1
5/7/14, 7:05 PM
#34

#33fast det ÄR ju så, att svenksa män drar till Thialand och hämtar fruar. Men det finns ju mer. Alla från Thailand är inte importerade fruar till gamla gubbar. Men det förekommer, så jag ser inte det som en fördom, det är något som existerar i allra högsta grad.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
MsSofieG
5/7/14, 7:13 PM
#35

#34 Ja självklart händer det, men jag försöker att inte automatiskt koppla ihop en svensk och en thailändska som något negativt som många gör, som min mor gjorde. Jag försöker se dom som individer. Jag har ingen aning om hur de träffades eller hur deras förhållande ser ut så varför skulle jag på något sätt se ner på dom eller dömma på annat vis? 

Var bara det jag försökte säga, såklart det händer. Men det händer också att en man åker till thailand och där hittar någon som han passar jätte bra med. Som min vän.

Gur4m1
5/7/14, 7:55 PM
#36

#35 precis, man kan inte veta om man inte känner personerna.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Chansun
12/11/16, 11:46 PM
#37

Bara för att thailändsk Kvinnor har svart hår och är ihop med vit man innebära det inte att de inte har kunskap. Jag tycker att ni befinner er i en dåliga miljö, därför ser ni bara dåliga människor. Varför inte öppna era ögon för att se Thailändska Kvinnor som har högre kunskap än er men gifte sig med vit man. Ni träffar bara Thailändska Kvinnor som jobba i bar och säljer kroppen. Många som resa till Asien till exempel Thailand, Kina, filipinerna, osv  väljer att gå till dåliga platser,  självklart träffar ni bara dåliga Kvinnor. Tror ni att  hög utbildade Kvinnor väntar på er i en Bar? Drömmer ni? Thailändska Kvinnor som även har högre utbildning än svensk och gifter sig med vita män vad ska man säga då?  Ni måste anse att det beror på platsen och samhället ni går till. Det är samma sak hela världen. Inte alla thailändska Kvinnor är outbildade så att ni vet! Och inte alla thailändska Kvinnor som gifter sig med gamla män p.g.a pengar. Det händer i hela världen att tjejer som jobbar i bar eller säljer kroppen på nätet samt jobbade som massör. Till exempel Ryssland, Filippinerna, Vietnam, Kina, Thai  även några svenska tjejer, vad ska ni säga då? Det finns överallt!
Ska ni bara sätta dåliga saker på thailändska tjejer? Tittar på era själv vilken hög utbildning har ni? Många svenskar kan inte ens prata bra engelska!
Gamla män som gifter sig med ung tjej, vad ska du hoppas på i den relationen? Ska du hoppas  att du kommer få jätte bra och har hög utbildad fru då? Drömmer ni? Vakna nu!!  Unga tjejer som gifter sig med män som är lika gamla som sin pappa, självklart vill de ha pengar. Ni få skylla er själva. Varför använder ni inte kunskap som ni har i hjärnan och istället för thailändsk kvinna hitta perfekt fru och se till hon inte var hora då? Istället förlorar ni er tid på att skriva och ger dålig uppmärksamhet på thailändska Kvinnor.

Honestyisdead
12/12/16, 3:12 AM
#38

#37 Lite märkligt skrivet. 

Men tråden kom att handla om thai eftersom det var det trådskaparen skrev om. Det brukar bli så att trådar handlar om det som står i första inlägget. 

Tycker för övrigt att ganska många faktiskt dementerar negativa påståenden. 

Förstår inte riktigt  det här

"Gamla män som gifter sig med ung tjej, vad ska du hoppas på i den relationen? Ska du hoppas  att du kommer få jätte bra och har hög utbildad fru då? Drömmer ni? Vakna nu!!  Unga tjejer som gifter sig med män som är lika gamla som sin pappa, självklart vill de ha pengar. Ni få skylla er själva. Varför använder ni inte kunskap som ni har i hjärnan och istället för thailändsk kvinna hitta perfekt fru och se till hon inte var hora då"

Vem är "du" som frågar om i början av stycket?  Varför tycker du att det är ok att generalisera som du angående unga tjejer med äldre män när du inte gillar att andra gör det samma fast med thai?

Sista meningen. Va?

Tjeja
12/14/16, 10:29 PM
#39

Med tanke på alla fördomar om vilka svenska män som skaffar sig en thailändsk fru och varför, så är det väldigt tragiskt och märkligt egentligen att just svenska Kvinnor skulle se ner på kvinnorna för det!

Det är ju inte kvinnornas fel liksom, tvärt om, har någon stackars tjej gift sig och flyttat hit med en fel man på grund av en strävan att komma ur fattigdom så är de ju desperata och deras relation ett rop på hjälp! 

De som gift sig och flyttat hit av kärlek är värda all respekt för sin styrka att flytta till ett annat land och bygga ett annat liv för kärlekens skull. DE kvinnorna kan jag däremot förstå om svenska Kvinnor känner sig hotade utav! 

En kvinna känner sig ju klassiskt sagt hotad av vilken annan kvinna som helst som på något vis skulle vara snyggare, bättre eller lyckas mer än dem liksom, om man skall tro klyshorna…  Avundsjuka helt enkelt! Något typiskt svenskt, tyvärr, bland både män och Kvinnor och alla andra folkslag också tror jag! 

Själv blir jag lätt lite avundsjuk (inte missunsamt utan att jag önskar att jag också hade samma sak) på par från två olika nationaliteter som har lyckats och trivs tillsammans. Tänk att kunna bygga ett liv i Thailand på vintrarna och ett liv i Sverige på somrarna? Gosh, gör min partner till Thailändare genast liksom! (om det gick) 😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: