Annons:
Etikettförhållande
Läst 2584 ggr
Azeman86
5/7/14, 5:44 PM

Glöden

Hur håller man glöden till liv i ett förhållande?

Vi träffades för ett år sen snart, slutet utav oktober flyttade jag till honom (50 mils hemifrån), visst, gick lite snabbt men det kändes bra och vi trivs ihop! Sen vi flyttade ihop så har vi bråkat mer eller mindre varje vecka och glöden håller på att försvinna. Hur får man tillbaka den och hur behåller man den? Absolut bråka mindre, som även det har sina anledningar - tyvärr! Men som förhoppningsvis blir mindre snart (då jag får väldigt snart den hjälp som jag behöver som ställer till det mellan varven).

Vi älskar varann extremt mycket och går annars väldigt bra ihop, samma intressen, humor och allt. Han är det bästa som har hänt mig och är det finaste som jag har i mitt liv och jag kan inte tänka mig att leva utan honom eller med någon annan, även han säger samma sak. 

Men glöden och värmen försvinner och hålet växer allt mera… Vad ska man göra? Just nu så känns det som ett stort hål mellan oss! Hur minskar vi på den? Och vad kan man hitta på så att man kanske kan få lite utav det extra i livet/kärleken?

Annons:
Lia
5/7/14, 5:52 PM
#1

Vissa människor ska helt enkelt inte bo ihop. Tyvärr, men så är det. Det vet jag själv med mig i mitt förhållande, jag älskar honom, men skulle vi spendera allt för mycket tid under samma tid så skulle vi också ryka ihop hela tiden. Så honom kommer jag förmodligen aldrig flytta ihop med, men bo nära, eller i samma höghus, absolut! Sen är "att älska" ett roligt påhitt av hjärnan. Man blir ju förälskad, och endorfinerna flyger tusan i hjärnan och man känner sig varm och lycklig. Men hjärnan skulle aldrig orka att hålla igång den halten hormoner, så man slutar helt enkelt producera dessa hormoner, och kärleken försvinner. Då börjar hjärnan istället försöka återskapa minnen av hur det var att vara så förälskad, för att underhålla relationen helt enkelt. Detta kallar vi "att älska" eller "stabil relation", för att man helt enkelt inte är nykär längre. Då blir det plötsligt vårt jobb att hålla igång minnena som orsakar den nya sortens förälskelse, eftersom det inte längre sker på automatik. Det är ofta denna minskning av "glöd" som gör att folk gör slut efter 6-12 månader. De tror helt enkelt att de borde vara superkära alltid, och tror då att något är fel med känslorna. 

Alltså är mitt råd till dig: gör så mycket kul och mysigt tillsammans som ni bara kan! Se till att njuta av varandras sällskap, och var lyckliga att ni har varandra. Om det sen betyder att ni blir särbos, ja då är väl det bättre än att göra slut. Men underhåll kärleken så tror jag absolut att det löser sig.

Gur4m1
5/7/14, 7:54 PM
#2

Jag upplever det som #1.

Jag har varit med min pojkvän i 6 år, vi bor inte ihop. Vi försöker hitta på saker och vårt förhållande ser inte likadant ut idag som när vi blev ett par. Då bodde vi nästan hos varandra, och i sängen ;) Idag har jag jobb, jag har vänner jag ägnar mycke tid tilloch föreningsuppdrag och andra aktiviteter. Men vi har hittat nya gemensamma saker att göra, t.ex så tränar vi tillsammans. det gjorde vi inte de första åren :) Om man inte ""kämpar"" för det så glider man lätt isär. Vadagen är skön och ska vara det men man måste lägga manken till och vara öppen för sin partner och nya saker.

Om min partner t.ex vill bergsklättra men jag är livsrädd för det så får han göra det själv men föreslår han fjällvandring så ä jag på! :') Att man inte alltid är en "nej-jag är trött"-sägare. Att man vågar utforska saker med sin partner men också ha ett "eget" liv som man såklart delar med sin partner, det är ju inte hemligt vad man gör ^_^ men att man har saker man gör på egen hand, vänner osv- så man har saker att berätta för sin partner, saker osm utvecklar en som person och fortsötter att överraksa och intressera en kärlekspartner :) Så känner jag runt det där med att hålla glöden vid liv. Sen att aldrig sluta med att bekräfta varandra… Det är viktigt.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

_Fisken
5/7/14, 10:17 PM
#3

Om glöden finns och det finns knorr så sök Familjeterapeut. Det går att rädda. Ni har inget att förlora. Boka tid utan att diskutera.

Michiis
5/7/14, 10:55 PM
#4

Att hålla glöden i liv - Båda måste vilja hålla glöden i liv. 
**Båda måste kämpa för varann för att det ska funka! 
**
Vad startar problemen någonstans? - gör något åt det! 
Bråk kan vara nödvändigt men bråka över småsaker är ONÖDIGT. Gå till botten med bråken. Få bort det! Såklart ni tappar glöden om det är som du skriver ni bråkar väldigt ofta. 

En till grej varför det kan vara dåligt att flytta ihop väldigt tidigt i ett förhållande är att man känner inte varannan tillräckligt, det är skillnad att bo ifrån och sen bo tillsammans. Man måste veta vem man har att göra med. I början är kärleken väldigt blind, allt känns så bra, men ju mer man lär känna varann - då förändras det där och antingen gillar man människan bara mer och mer eller så kanske man kommer på nejnej detta kanske inte passar ändå. 

Sånt man kan göra för att hålla glöden: 
Visa uppskattning! Hitta på saker med varann! Va kreativ! 
Ett förhållande måste vårdas för att hållas i liv. ;)
Men en grej som också är väldigt viktigt är att vara ifrån varann så man får sakna varann lite. Annars kommer man ju gå nerverna på varann.

// Michis

_Fisken
5/8/14, 6:44 AM
#5

Heter det inte "orienteringsfas"? Det kan börja bråkas efter ett tag och bägge försöker hitta sin plats i förhållandet. Men som också föregående talare sade, att få lite ensamtid och ha en period/tid av egen aktivitet är hälsosamt.
Men rent allmänt kan en familjeterapeut kan hjälpa till i detta då två stycken personer slår ihop sina påsar och det sker gnissel.

Upp till toppen
Annons: