Annons:
Etikettdejting
Läst 2198 ggr
Ghosthunter
2014-05-10 17:17

Dejt!

Har ingen större erfarenhet av dejter. Men i morgon ska jag på en dejt och jag ska träffa henne på ett café. Men vem ska betala? Ska var och en betala för sig eller ska jag eller hon betala för fikat??

Vilket är vanligt på en dejt?

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[Devya]
2014-05-10 17:19
#1

Betala var för sig.

Tanjis
2014-05-10 17:21
#2

Var en gentleman och betala, det kommer du långt på! Men åh andra sidan är ju alla tjejer olika, men när min dejt betalar så växer han enormt i mina ögon.

[Devya]
2014-05-10 17:24
#3

#2 Stackars kille som börjar dejta och kanske hinner gå på flera olika dejter sen. Han lär nog gå miste om mycket pengar. :)

Jag personligen har blivit förbannad då killen har försökt betala för mig. Sen finns det de som blir förbannade då killen inte betalar på första dejten. Jag tycker det vettigaste är att man betalar var för sig. På det viset slipper man en massa strul.

Gur4m1
2014-05-10 17:26
#4

Var och en betalar för sig :) en om hon absolut säger "Nej emn jag kna betala" eller du kanskeär så nöjd med dejtne och vill ses igne kan man alltid köra med "Jag betalar nu så kanske du kna betala nästa gång vi fikar" ;)

Men ja, oftast är det att man betalar för sig, om man inte i förväg kommit överrens om något annat. T.ex en kille har betalat åt mig en gång, men då hade han arbete och jag studerade och hade väldigt taskig ekonomi. Det är svårt det där för som tjej kan man ju tycka att det är småtrevligt att en dejt visar "uppskattning" eller något, genom att betala- men det kan även slå fel och tjejejn känner att de tär som en muta. Samma med drinkar.

Jag har väninnor som har is ystem att få drinkar av killar och bli fulla ute på krogen utan att spendera ett öre själva, JAG tycker däremot det är fel och känner att jag lurar männen, för de bjuder ju för att de vill ha mitt sällskap och hoppas på "mer" och då känns det som att man blr skyldig dem något (vilket man inte borde vara såklart!). Mina vänner har råkat ut för riktigt arga, klängiga, jobbiga killar som resultat av deras drink-bjudande ;)

Jag tänker samma runt fika- bättre att hålla det rent oh fint och utan käslor av krav eller förväntningar. Därför betalar var och en för sig själv. Att mannen alltid ska bjuda är föråldrat om du frågar mig. Men självklart kan man bjuda om det är vad man vill göra, men känn inte att det är vad som förväntas av dig, eller krävs.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

_Fisken
2014-05-10 17:29
#5

Om du är man betalar du. Så tycker jag man uppför sig på en dejt.

MagArne
2014-05-10 17:30
#6

Det är ganska vanligt att mannen betalar första dejten så räkna med det.
Sen kan man betala varannan gång eller delad nota om det blir fler dejter med samma tjej.

Lycka till på dejten :-)

Annons:
Ghosthunter
2014-05-10 17:35
#7

Tack för era svar. Det är lite knepigt sånt här och det är känsligt också….vet som sagt inte vad som är rätt eller inte. Men att var och en betalar låter kanske bäst.  Men det är kanske nåt som jag känner på mig imorgon, för vi ska börja med en lång promenad och avsluta med en fika!Glad

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
2014-05-10 17:36
#8

Tack MagArneGlad

Jo, jag är beredd på att betala…vilket jag gärna gör naturligtvis!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

MagArne
2014-05-10 17:43
#9

Det är typ bara att säga. "Jag betalar idag" och vill hon betala själv låter man henne göra det utan att göra någon grej av det.

Så betalningen är typ det sista du behöver oroa dig för om ni inte ska till typ Café Opera där en latte kostar 98kr

[Rhodugune]
2014-05-10 17:43
#10

Jag tycker du ska betala som du känner det bäst, som du ser finns det så många olika sätt att se på saken.

Att hon lär känna dig och vad du tycker är rätt och riktigt är det viktigaste, så hon får reda på hur du är som person, om hon har problem med hur du vill ha det, så har ni inte så mycket att bygga på i alla fall, som jag ser på saken.

Om jag ser till mig själv, så vill jag helst att var och en betalar för sitt.
Som någon sa tidigare, blir väldigt dyrt om man som kille att alltid förväntas betala, känns för mig väldigt främmande och ojämnställt att ha det så. 

Jag tycker också att om man kliver utanför könsrollerna så lär man känna den andra personen mycket bättre och lättare när var och en får utrymme att få vara sig själv, än att gömma sig bakom hur man tror att den andra förväntar sig att jag som tjej eller kille ska bete mig. :)

Nelley
2014-05-10 17:47
#11

Men herregud vad dumt, man kan ju inte förvänta männen att betala. Betala var för sej säjer jag om det inte är något speciellt. Typ nån vill betala, glömt plånboken, dålig ekonomi.. haha jag vet inte men kör på var för sej! Tycker jag..😃

Ghosthunter
2014-05-10 17:51
#12

Haha…visst är det dumt….men ändå en viktig fråga!Skrattar

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Nelley
2014-05-10 18:10
#13

Ja kanske..😛😎

Annons:
Ghosthunter
2014-05-10 18:12
#14

Ja, korrekt beteende vid en dejt kan ju vara mycket avgörande!!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Nelley
2014-05-10 18:17
#15

Men jag tycker icke-korrekt beteende är när tjejer förväntar sej killen att betala, superlarvigt. Mitt tips är att var bara lättsam och betala inte om hon inte ber om det(fast då kan det ju också bli ganska awkward stämning). Fast alla är ju inte såna..😃 jaja men gillar hon dej och du henne så flyter det nog på ganska bra!

Ghosthunter
2014-05-10 18:21
#16

Jo, det har du rätt i, Nelley. Tillhör lite av det förflutna att mannen ska bjuda…känns lite så i alla fall!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Vyer
2014-05-10 18:24
#17

Om jag är på en dejt med en ny människa/någon jag inte känner sedan tidigare, då vill jag absolut inte bli bjuden. Vill betala för mig själv och inte känna att jag är "skyldig" något.


Candela
2014-05-10 18:46
#18

Om jag (som tjej) går på dejt förväntar jag mig inte att bli bjuden, och blir därför inte besviken om vi ska betala var för sig. Men OM han säger att han vill betala så får han plus-poäng 😉

_Fisken
2014-05-10 19:00
#19

Personligen tycker jag vi borde inom många områden lyfta oss i uppförande. Jag tänker på små vardagliga gester. Säga Godmorgon, Tack för maten, Bjuda på maten/fikat vid dejt, hålla upp dörren etc. Helt enkelt att vara vänlig. Orsaken ligger i att vi visar varann respekt och det blir en trevligare stämning i gruppen och i möten människor emellan.

Praefatio
2014-05-10 19:17
#20

#19 Fast den där vänligheten går ju åt båda hållen, den ska inte bara förväntas av männen :) I min vänskapskrets är det självklart att man bjuder varandra på fika etc, det jämnar ju ut sig till slut ändå! Däremot förväntar jag mig det absolut inte av en främling, varken man eller kvinna.

TS: Har varit på måååånga dejter i mitt liv och har varit med om båda varianterna, men brukar närmast bli lite obekväm om han vill betala på första dejten. På andra eller tredje, absolut! Då kan även jag bjuda. Men just på första dejten så vill jag känna att jag har gjort mitt och så att säga är fri från obligationer. Är dejten jättekass vill jag kunna ursäkta mig och gå därifrån, och det skulle jag av artighetsskäl inte klara av att göra om någon bjudit på fikan 😛 Men jag är kanske lite knäpp där. Gillar inte när främlingar bjuder. Det blir så laddat.

Nu ska ju ni dock ta en promenad först, så då får du chans att känna av stämningen lite. Klickar ni direkt på promenaden så kan du ju om inte annat bjuda henne på fika, och säga "du bjuder på nästa dejt, eller hur?" och på så vis säkra en sådan! :)

Annons:
Ghosthunter
2014-05-10 19:19
#21

Det har du helt rätt i, Fisken. Små vardagliga gester och vänlighet skadar inte.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

lisa90
2014-05-11 09:19
#22

Själv uppskattar jag verkligen gesten om killen betalar för kaffet :) Och jag säger helt enkelt "tack, vad snällt", det är ju inte som att det är nån jättesumma heller (typ 30 spänn för latten som jag brukar ta). Ses vi igen ser jag till att betala då. 

Och jag känner mig defintivt inte skyldig på nåt sätt, det är upp till honom om han vill betala. Betalar vi var för sig tar jag inte illa upp och jag skulle aldrig nånsing fråga "ska inte du betala?"!

fulifuli
2014-05-11 09:40
#23

På min och min nuvarande sambos första dejt (och min första dejt någonsin för den delen oxå) insisterade och betalade han en relativ dyr middag även om jag nämnde att jag kunde betala för mig själv. Men självklart känns det extra uppskattande att han betalade, lite som en känsla av att han var nöjd med dejten. Vilket han antagligen var med tanke på att vi är sambos idag 😉

Men detta är något som är upp till var och en? 

Man får helt tänka efter vad man själv tycker, är du man och tycker att det tillhör att bjuda första (eller flera) gånger på dejtfikat/maten så tycker jag du absolut kan göra det.

Men samtidigt tycker man att båda ska betala för sig själv eller den ena betalar första dejten och den andra betalar andra dejten så kan visst lägga upp det så. Är väl helt enkelt hur man tycker och självklart tycker jag detta är en fråga man kan ställa när man är på dejten. 

Däremot tycker jag (och min sambo) att det är inget som en tjej att reta sig upp för om killen erbjuder sig att betala, är ju inget illa menat. Är en fin gest 🙂

fridaanna87
2014-05-11 14:01
#24

Det finns inget som säger att män ska betala. Jag anser att om inget annat sägs så betalar var och en för sig. Sen kan en ju tycka att dejten är lyckad och gärna vilja fortsätta ses och därför erbjuda sig att betala för att visa den andre att en tycker om hen, men fråga isf "Är det ok att jag bjuder?" eller "får jag bjuda dig på fikat?" och inte bara "jag betalar!", då vissa kan ta illa upp. 

Säger personen nej tack, så betala var för sig, säger hen tack så kanske hen vill bjuda nästa gång! Det är ju det bästa, när en turas om! Lycka till!

Ghosthunter
2014-05-11 15:34
#25

Kloka ord ni kommer med…tack allihopa!

Det visade sig att ingen behövde betala nåt fika….hahaha…caféet som vi skulle besöka var stängdSkrattar Men vi fick en lång och härlig promenad tillsammansGlad

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Praefatio
2014-05-11 15:37
#26

#25 Haha, så kan det gå! :)

Ghosthunter
2014-05-11 15:41
#27

Ja du Praefatio, så kan det gå!!

Vill tillägga att hon vill träffas på en promenad där igen….men då när fiket är öppet…heheSkrattar

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Praefatio
2014-05-11 15:44
#28

#27 Mission accomplished då :)

Ghosthunter
2014-05-11 15:46
#29

Japp :)

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

fulifuli
2014-05-11 17:13
#30

Va rolig, promenad är alltid lika mysigt. På min och min sambos tredje dejt så bjöd han på promenad och picknick, lite oväntat, så frågan om betalning kom aldrig på tal då hihi

Ghosthunter
2014-05-11 17:27
#31

Ja det var inte så dumt….en trevlig promenad!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Upp till toppen
Annons: