Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 2931 ggr
Bararp
2014-05-13 13:22

Rätt eller fel?

Min man o jag har det bra. Men det känns ibland som om han inte bryr sig om mig. Detta hände: En av min mans vuxna söner var så hänsynslös mot mig att han höll på att orsaka en olycka. Han var på väg up till min mans skog på sin motorcycle och jag höll på med en häst. Vi växlade några fula ord och jag sa att han borde veta bättre. Samtidigt så undrade jag om han var sur på mig av någon anledning? Rätt eller fel? Enklast hade varit om jag hade höllt tyst och inte berättade för min man om händelsen, men vår gemensamma dotter var med mig när det hände och flera vittne finns. Jag tyckte att min man borde ringt till sonen och sagt att hans uppförande mot mig var oacceptable och att om han gjorde så flera gångar så skulle han inte längre få använda skogen för att köra motorcyckeln. Men min man blev jätte arg på mig! Han sa att det som hände var mellan mig och honom. Konsekvenser för sonen uteblev helt. Jag älskar och bryr mig otroligt mycket om min man men det känns inte tvärtom. Han försörjar mig och jag hjälper till jätte mycket i hans företag. Samtidigt så har jag ganske mycket fritid emellan åt. Jag varken hinner eller vill jobba någon annanstans, men får han behandla mig så här bara för att jag har det så bra?

Annons:
Jullanhugo
2014-05-13 13:27
#1

Det är ju upp till dig! Vill du inte bli behandlad så då borde han respektera det annars får man sätta ner foten :) Känns ju inte rätt att han blev arg på dig för det, då kunde han ju istället bara sagt det utan att bli arg!

Niklas
2014-05-13 13:32
#2

Jag tycker inte att man ska tvinga en familjemedlem att ta ställning i en dispyt hon eller han inte är delaktig i. Med det sagt är det kanske som du skriver, att din man inte bryr sig lika mycket om dig som du om honom. Frågan är om du vill göra något åt det eller inte.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Bararp
2014-05-13 13:34
#3

Jag kan inte sätta ner foten eftersom han försörjar mig… Enligt honom är det upp till mig om jag vill gå… "dörren står där"… Låter som om han älskar mig på rikigt, eller hur…

Niklas
2014-05-13 13:38
#4

Där har du nog ditt svar rätt tydligt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Jullanhugo
2014-05-13 13:39
#5

#3 Oow, hade jag vart i den sitsen hade jag nog haft mycket inre stress och jag förstår om du inte vet vad du ska göra. Har du snackat med honom om vad du tycker om saken?

Bararp
2014-05-13 13:49
#6

Ja, jag har pratat med honom. Jag o dotter är mycket tajta men hon har någon gång varit arg på mig och sagt något respektlös framför honom men det är samma där - jag har inget att säga. hade hon sagt så till honom hade jag sagt till henne att "du får inte säga så till pappa" Fast det är sällan dottern bråkar, och hon säger förlåt. Den egenskap har hon fått av mig - att kunna säga förlåt - vi blir alla på dåligt humör ibland.

Annons:
Gur4m1
2014-05-13 17:04
#7

#6 så då ärlösningen att kanske skaffa dig en egen försörjning, om du stannar med honom av kärlek och inte pga  att du har det så himla bra- eller såfår du acceptera sitsen? Man kan inte tvinga någon att älska en, eller tvinga någon att älsk en på ett visst sätt. Så här hade jag peronsligen faktiskt "gått", för jag had känt mig rätt kränkt och jävligt ARG. Finns ingen anlending att stanna hos en man som tar så lättvindligt på min närvaro att "min väg eller där är dörren" är hans svar om allt.

Skaffa dig ett jobb, förändra ditt liv, sluta vara ett offer.

Förstår dock att han inte ville ta ställning mellan dig och sin son. Det låter som en konflikt av något slag kan finnas där sedan tidigare? Att låta sin son vara i skogen med motorcykeln är kanske viktigt för din man (och sonen?), ni får kanske hitta en kompromiss du coh sonen där- att få honom att förstå vad du har för problem emd hans buskörning och vad det kan  få för konsekvenser för dig, hästarna och hans syster tillexempelt. Sen kanske hitta en lösning så han ändå har möjligheten att köra i skogen, utan att störa er och hästarna?

De tär ju hans intresse precis som hästarna är ditt, gissar jag.

Men ja, jag känner allt för väl igen jargongen du och din man verkar ha, och jag hade själv inte stannat om jag inte fick mer respekt än så. Du har satt dig i en väldigt bekväm fälla. Sjlvklart har han inte rätt att behandla dig som ett kreatur men det är ju så han kan behandla dig för han har ju hela din tillvaro, ditt liv, som gisslan.Vem ska rädda dig om inte du själv eller kärleken? (Som verkar ha flugit sin kos).

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

mayolica
2014-05-13 23:01
#8

Jag kan inte att bedöma något rätt eller fel här?

 För att kunna få en någorlunda rättvis uppfattning om hur saker och ting egentligen ligger till behöver man se helheten.  Ni är flera personer inblandade, var och en har sitt sätt att se på saken.

 Att olika människor tänker olika och ser saker på olika sätt, behöver nödvändigtvis inte betyda att någon tycker rätt och någon annan tycker fel, utan bara att man tycker olika?

Du upplever att din mans vuxne son har varit hänsynslös mot dej,  han höll på att orsaka en olycka… du och din mans son kom i bråk med varandra…  Du tycker att din man borde ha ringt och sagt åt sin vuxne son att hans uppförande mot dej var oacceptabelt, och att han inte borde få köra motorcykel i skogen om det om det hände igen.

 Din man blev arg på dej för att du blandade in honom, och tyckte att det var en sak mellan dej och sonen.  (Hur känns det för sonen?)

Du upplever att din man inte bryr sej om dej. (Hur upplever din man situationen ? vad känner han?)  
Det skulle ju även kunna vara så att han har svårt för konflikter mellan sin fru och sina barn, och blir arg över att själva konflikten har uppstått?.  

 Ni verkar ha en del att reda ut.?

 Lycka till🌺

~ mayolica ~

Bararp
2014-05-14 07:50
#9

Tack för alla svar och jag hör vad ni säger. Jag bara tycker att folk ska ta hänsyn till varandra oavsätt om man är släkt eller ej! Det är fel att behandla en människa respektlös bara för att man kan det och man vet att det inte finns några konsekvenser! Som ni förstår så är inte detta första gången något sånt här hänt men det är flera år sedan - jag trode allt var lungt och till och med bra mellan oss alla! Sonens 7-8 kompisar möte jag med hästen innan och alla var jätte snälla och jag sa tack till alla - sen kom han och jag blev chockad över hans betynde! Sen att min man inte bryr sig - är det så konstigt att jag känner mig värdelös då? Någon som vet hur man ta bort ett inlägg?

mayolica
2014-05-14 10:12
#10

Självklart ska man kunna respektera varandra oavsett om man är släkt eller inte tycker jag.
Ni kanske borde sätta er ner och prata om det tillsammans, och på ett lugnt och sakligt sätt försöka bena ut vad det egentligen handlar om?  

Det brukar ofta gå att komma fram till en gemensam lösning på saker om man verkligen vill, under förutsättning att alla tar sej tid att lyssna på varandra. Att fokusera på att leta syndabockar som ska straffas och hålla på och bråka om vem som har "rätt" och "fel" löser ingenting, utan kommer bara förvärra saken och leda till nya konflikter. Ömsesidig respekt och förståelse för varandra är det som gäller. 

Lycka till.🌺

 (Ta bort inlägg kan du inte göra. Det måste du i så fall prata med dom som ansvarar för sajten om, och det är helt upp till dom att bestämma hur dom vill göra med det.)

~ mayolica ~

Upp till toppen
Annons: