Annons:
Etikettkriser
Läst 2178 ggr
MsSofieG
2014-05-13 13:36

Hur kan jag hjälpa henne?

Hur kan man hjälpa någon som inte ser vad de utsätts för?

Jag har en kompis som bor med en man som inte är bra för henne. Han är vokalt elak på henne och påminner henne ständigt om hur hon inte duger.

Han spelar mycket på sin dator med sitt grabbgäng och när hon vill umgås så säger han bara åt henne att respektera hans hobby, men samtidigt säger han åt henne att hon borde sälja eller avliva sina hästar som är hennes hobby.

Han kan inte planera något med henne för grabbarna kommer alltid före och han har också sagt till henne att hon aldrig kommer vara hans prio 1 för den platsen har grabbarna.

Har hon inte städat när han tycker att hon skulle ha gjort det så har han rätt till sexuella tjänster från henne, trotts att hon inte vill.

Det här är bara en bråkdel av förhållandet. Hur kan jag hjälpa henne att inse att hon inte förtjänar det här? Det gör mig så ont att se min vän bli behandlad såhär. Jag vill bara att hon ska öppna ögonen och inse att hon inte behöver ha det såhär och att det inte är henne det är fel på.

Har ni varit i liknande situationer? Antingen hennes i ett förhållande som inte varit bra för er, eller min där ni måste se er vän behandlas som skräp på daglig basis?

Annons:
[Juel70]
2014-05-13 13:42
#1

Du har ju en bra utgångspunkt i och med att du är hennes vän. Prata med henne och fråga om hon själv märker det destruktiva mönstret.  Prata om hennes liv, deras liv osv.. så förhoppningsvis inser hon till slut det destruktiva mönstret och får kraft att göra en förändring.

MsSofieG
2014-05-13 13:50
#2

#1 Jag har pratat med henne men hon är fast besluten vid att hon måste vara svår att leva med och att hon förtjänar att behandlas som hon gör. Det värsta med allt det här är att hon har hjälp mig ur ett destruktivt förhållande men kan inte själv se att hon är i ett. 

Jag har försökt att få henne att se, jag har försökt varit stenhård, jag har försökt dra paralleller men inget hjälper. 

Känner mig så hjälplös bara 😕

MsSofieG
2014-05-13 13:50
#3

dubbel

KitoBonito
2014-05-13 14:03
#4

Nej fy vilket svin……. Hoppas hon inser att hon bör lämna honom snart.. Fruktansvärt att någon ska behöva ha det så!

MsSofieG
2014-05-13 14:17
#5

#4 Kan bara hålla med. Men hon har alltid varit rädd för risker, så även om hon emellanåt haft tankar på att lämna honom så är ändå tryggheten i att ha någon större för henne. Usch och fy säger jag bara!

[Juel70]
2014-05-13 14:21
#6

Ja va trist, 😕man kan nog kanske inte göra så mycket mer än att bara finnas där om hon behöver tröst eller bara prata.  Det tog tid för mig också att lämna en elak man. Jag tror vi tjejer ofta tror att vi kan ändra på en man, eller/och att "det kommer att bli bättre". 

Jag gick förbi dom stadierna jag med. På slutet hade jag en "inre hink" som jag kallar "sista-droppen-hinken" 😃 där jag samlade alla hårda ord och kommentarer. Till slut blev den full och jag insåg att det inte kommer att bli bättre och att jag klarar mig bättre själv.

Annons:
KitoBonito
2014-05-13 14:26
#7

Jag tycker det känns, i många fall, som att tjejer inte tror att de förtjänar bättre. Som om det inte finns någon annan som skulle kunna ge oss ett bättre liv. Väldigt individuellt, självklart, men jag tror det gäller många. Man fastnar för man tror det ska bli bättre, precis som #6 skriver, och att man tror att det inte finns någon annan som kan ge mig det lilla bra jag har. Men det är ju så långt ifrån sanningen det bara går. Det finns underbara killar där ute. Svåra att hitta, säkerligen, men en dag har man tur, om man bara vågar kosta på sig att vara kräsen. 

Det läskiga är att om tjejen du skriver om inte fattar och agerar snart så finns risken att hon lever med hans skit lääänge. Han förlorar ingenting på det, han tar ju vad han vill ha, tydligen även sex vilket är olagligt mot någon annans vilja…. Det är hon som förlorar så oerhört mycket på det här. Hon mår dåligt och förlorar massor av dyrbar tid som hade kunnat gå till att må bra, och kanske må helt fantastiskt med någon annan. Nej, jag ser det igen. Fy vilka svin det finns… Önskar inget gott åt dem över huvudtaget.

MsSofieG
2014-05-13 14:26
#8

#6 & #7 Jo det vet jag att hon pratar mycket om. "han behöver bara växa på sig", "han kommer ju inte vara såhär för alltid" och klassikern "det kommer bli bättre". 

Jo det är nog det jag får försöka göra. Bara fortsätta finnas här när hon behöver mig. Det är ju lite frustrerande att efter två år få samma sms som jag fick när allt började. Och det är så svårt att vara glad för hennes skull när han gjort någon snällt när man vet att innan kvällen är slut kommer han ha varit elak igen.

Tack för ert stöd! Känns skönt att få prata av sig lite.

Gur4m1
2014-05-13 16:55
#9

"Har hon inte städat när han tycker att hon skulle ha gjort det så har han rätt till sexuella tjänster från henne, trotts att hon inte vill."

Ffyy… :(

Vad är det för jävla GRIS hon lever med?

VEM gjorde den regeln, och vadå. fast hon inte vill? Man kan bli våldtagen av sin partner- det kanske någon ska påminna den där grisen om.

Men jo han kommer att vara sådär, för alltid. Tilsl någon sätter sig upp mot honom. Det är grejen.

För varje gång han får sin sak igenom, bryts hon ner och "beroendet" av deras relation blir starkare, för hon anse rsig mindr eoh mindre värdig.

Jag var med en man som sa att ingen annan utom han ville ha mig, men inte ens han ville ha mig, så jag hade tur- jag skulle vara tacksam.

Med lite tlamod har jag idag en mycket snäll man vid min sida som inte är perfekt, men är milsvis från mitt ex.

Vet inte vad man ska göra, avgiftning aksnke? Dra med henne utomlands i några veckor eller någonstans dit hn inte vill med  :P  Kanske rent av upppmuntra henne att hitta en ny kille….om hon är så feg att hon inte kan lämna om hon inte får uppskattning från en annan man först- som kanske sparkar henne över kanten och inser att "jo, andra vill ha mig, och ja, jag ska ha en jävla otur om jag lyckas dejta en som är ens hälften så mycke gris som denna".

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

MsSofieG
2014-05-14 00:31
#10

#9 Jo den där biten med att hon har en jäkla tur som har honom kör han med hela tiden, i alla situationer. Och det är ju självklart hans regel om de sexuella utnyttjandet, för han är ju man och han behöver sex. Och enligt honom så kan det inte vara våldtäkt om det är i ett förhållande, för då är ju tjejen skyldig mannen det. 

Trodde inte att det fanns folk som hade sån rutten kvinnosyn som honom tills jag träffade den här grisen ( i ärlighetens namn) som hon nu mera lever med.

Att dra med henne utomlands är faktiskt en lysande ide! Där kan hon inte bara få komma ifrån honom men hon kommer få se att han inte är den enda i världen som vill ha henne som hon tror. Tack! Det var verkligen en jättebra ide!

Gur4m1
2014-05-14 06:13
#11

Hon vet innerst inne att hans beteende inte är okej men det har blivit "normalt tillstånd" för henne, så ja. En "paus" från honom, därhon får lugn och ro, kanske även uppleva uppskattning från andra, och empati och vekrligne känna att tillvaron ska kännas såhär- inte sådär, som med honom- kan väcka en starkare vilja och önskan om förändring. En typ av "avgiftning" från hans förtryck som hon ändå hela tidne väljer…för det är det trygga och säkra valet.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Emmetem
2014-05-14 10:14
#12

Stackars kvinna. Sådant här gör mig så himla arg att läsa!
Ett svin till pojkvän förtjänar ingen! Hade detta hänt någon av mina egna vänner hade jag aldrig gått med på det! Visst, det finns inte så mycket man kan göra, men jag skulle aldrig ha accepterat det! Bra initiativ att försöka hjälpa din vän! Kanske vore ett tips att visa henne denna tråden också? Då kanske hon får ett wake-up-call på hur verkligheten faktiskt ser ut och hur det låter från andras perspektiv!

I vilket fall som helst är han ett riktigt svin och han förtjänar henne inte!😡

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

vallhund
2014-05-14 11:02
#13

Snart kommer slagen…

Är det en sån man som hon vill ha som far till sina barn?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
MsSofieG
2014-05-14 11:39
#14

#11 Du har helt rätt i det du säger! Och tack än en gång för iden.

#12 Jo jag gav det en snabb tanke om jag skulle visa henne den här tråden men jag vet att hon direkt kommer gå in i försvarsställning och redan där kommer hon ha slutat tagit in vad ni alla skrivit. Men jag ska ha kvar tanken. Det kan ju vara en ide att visa henne tråden efter resan tex, då kanske hon tar in vad som står här.

#13 Nej han vill inte ha barn så det är också något hon fått acceptera och om han nu någonsin skulle ändra sig så skulle han aldrig låta henne bli gravid och "förstöra" sin kropp som han så fint kallar det, så då blir det surrogatmamma.

Malin688
2014-05-14 13:28
#15

För guds skull! Ta henne bort från honom så hon själv inser hur han är! Det är svårt, har varit i samma sits som din vän, min bästa vän "kidnappade" mig i två veckor, när jag kom hem igen började allt om på nytt, fast med en ytterligare sak - misshandel och regelbunden våldtäkt. Det tog mig inte lång tid att ta mitt pick och pack och lämna denna man, allt tack vare min "paus" ifrån honom som fick mig att inse vilket jävla svin han var! Sorry för OT, men hjälp henne bort från honom, så fort som möjligt!

Blandad kompott är en bra kompott :)

Algotgardens
2014-05-14 14:25
#16

Du kan faktiskt anmäla honom.

[heyliii]
2014-05-14 14:31
#17

Ja det hade inte fungerat att kontakta någon kvinnojour? Eller får man inte göra det åt någon annan/vid misstanke? Han våldtar ju faktiskt henne, mest troligt av det jag läser här. Det kan ju sluta farligt.

MsSofieG
2014-05-14 14:57
#18

#15 Jo jag ska ju ta med henne nu till något fint varmt land utan honom. Har försökt göra allt i min makt än så länge (åtminstone så långt min hjärna räckte) 

#16 Hur kan jag anmäla honom? Jag har ju inget vittne förutom mig själv och hon kommer garanterat ställa sig på hanns sida om det skulle gå så långt :/

#17 Jo det svåra med det skulle väll vara att hon skulle neka exakt allt han gjort mot henne om någon utomstående skulle komma och vilja veta mer. Hon försvarar ju honom dagligen och har blivit väldigt bra på det.

Men jag har positiva nyheter till er alla också. Mannens mamma har nu börjat misstänka att hennes son är elak på sin sambo så hon har börjat snokat lite och även haft några samtal med sin son. Och med tanke på vilken mammas pojke han är så kan förhoppningsvis hennes åsikt påverka honom åtminstone på något plan. Det här stoppar självklart inte mina planer i det minsta. Jag ska göra mitt allt för att hon inte ska vara kvar med den mannen.

Malin688
2014-05-14 15:01
#19

#18 åh vad glad jag blir! Håller tummarna! :)

Blandad kompott är en bra kompott :)

obstitant
2014-05-14 17:25
#20

Om du vill kan du ringa Kvinnofridslinjen och diskutera med dem vad som är bästa sättet att hjälpa henne. Nu verkar han inte ha tagit till fysiskt våld (än), men mekanismerna är de samma. Hon kan förstås också ringa själv om hon någon gång skulle känna att hon vill bolla sina tankar med någon utan att ta några risker.

Var tydlig med att du inte tycker hans beteende är ok, men pressa henne inte och försätt henne absolut inte i en situation där hon måste välja sida. Du ska inte bli ytterligare en som talar om för henne vad hon ska göra, du ska vara en som stärker hennes självkänsla och tro på att hon kommer att klara att vara utan honom. Få henne inte att känna sig dum som inte kunde få en bättre kille och fortsätter att stå ut med att bli illa behandlad. Fråga henne vad som är bra med att leva med honom - inte som en retorisk fråga, utan för att det ofta är där nyckeln ligger. Just nu ser hon ett liv utan honom som ännu värre än det hon utsätts för. Varför? Vad är hon rädd för? Vad är det som är så bra med honom att det är värt allt det som är dåligt? Respektera att det finns saker hon tycker är bra med förhållandet, men hjälp henne att se att priset är för högt.

Och framför allt, var tydlig med att du finns där, alltid, oavsett.

Annons:
MsSofieG
2014-05-14 18:03
#21

#20 Dom skulle jag kanske kunna ringa ikväll och se vad de säger om situationen. Jag har varit tydlig med att jag inte tycker att hans beteende är acceptabelt men det får henne att sluta berätta när han är dum istället. Så jag finns hellre för henne som någon hon alltid kan komma till som inte ifrågasätter utan bara lyssnar för det är då hon vågar ta mest kontakt med mig. Men hon vet att jag inte tycker att han är en bra människa. 

Hon är inte rädd för att leva utan honom så, men det är mer alternativen hon har att välja på som gör att hon väljer det minst onda om man säger så. Jag har sagt till henne gång på gång att hon kan flytta in hos mig men faktumet att jag flyttar till Skottland i slutet av sommaren hjälper inte direkt. Men hon har redan nu haft små sammanbrott och är riktigt orolig över hur hon ska klara sig när jag flyttar ett helt land ifrån. 

Jag har i ärlighetens namn funderat på att stanna i Sverige för hennes skull men kommer inte längre i mina tankar än att jag inte vet hur jag ska göra.

Sk007
2014-05-14 19:53
#22

Vilken gris. Hon borde lämna honom och han borde få hjälp. Att utnyttja henne genom att tvinga henne till sex måste väl ändå klassas som fysiskt våld? Stackars tjej! Som han agerar måste hon ju ha blivit fråntagen sin egen sexualitet. Hon måste städa för att inte bli utnyttjad. Om hon själv vill ha sex då, får hon inte städa då?

-Cissi-
2014-05-14 20:27
#23

Följer!

Vilket jäkla svin! Hoppas att du klarar av att hjälpa henne inse vad det är för hemsk människa hon lever med.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

MsSofieG
2014-05-14 22:00
#24

#22 Han har aldrig använt fysikt våld för att tvinga henne till sex, han har andra metoder. Fortfarande lika fel i mina ögon.

#23 Det hoppas jag med, det kommer säkerligen bli en lång process men jag uppdaterar i tråden när jag lyckats eller likväl misslyckats med min plan att få henne fri från psykisk misshandel.

[rosetten]
2014-05-16 14:25
#25

Nä fy, vilket svin. Hoppas du lyckas få med henne på en resa, det tror jag är en riktigt bra idé.

nickiee
2014-05-16 16:51
#26

hon måste lämna honom . är nog en tidsfråga innan han tar till övergrepp med slag  . å han våldtar ju henne om hon säger nej ju. nej är ett nej ..bli hårdare på henne med att hon måste bort från han å hon är värd någon annan . hoppas resan blir inom kort …hur gick det ringde du dit som någon skrev .

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

obstitant
2014-05-16 17:10
#27

Jag är inte alls säker på att en "kidnappning" är den bästa idén, även om jag absolut förstår tanken.

Vad den här tjejen behöver är att återfå tron på sig själv och sin egen styrka. Hon behöver få tillbaka makten över sitt eget liv. Hon blir redan väldigt kritiserad av sin sambo, hon behöver inte bli kritiserad för sina livsval dessutom. Att bara säga "han är dum och du har valt fel" är inte att lyfta henne. För att lyfta henne behöver du visa att det är begripligt att hon har valt som hon har gjort, det finns en anledning, och hon har inte försatt sig i den här situationen för att hon är dum i huvudet.

Däremot behöver hon bli stärkt i att hon förtjänar att bli bättre behandlad, och att hon KAN gå därifrån. Han är inte så fantastisk att han är värd det här höga priset, och hon är inte så hopplös att hon inte klarar sig utan honom. 

Vill du fördjupa dig ännu mer tror jag boken "Motiverande samtal i arbete med våld i nära relationer" av Liria Ortiz kan ge jättebra infallsvinklar. Jag har inte läst den själv, men jag har läst annat hon har skrivit och motiverande samtal är en bra metod för förändring generellt.

Annons:
MsSofieG
2014-05-16 19:23
#28

Jag tänker absolut inte bli hårdare på henne, den vägen har jag redan tagit och det var inte effektivt i det minsta.

Det som är så svårt är att hon är öppen till idén att lämna honom men de frågorna hon behöver svar på kan jag inte hjälpa henne med och där tar det stopp. Hon tänker inte riskera att bli av med det som gör henne lycklig (hästarna) och då tar hon hellre daglig verbal misshandel och ett väldigt tveksamt partnerskap i utbyte. Hade jag kunnat hjälpt henne hade jag gjort det. 

Den boken ska jag definitivt kolla upp!

MsSofieG
2014-05-16 23:59
#29

Uppdatering: De senaste dagarna har tydligen mannen i förhållandet varit värre än han någonsin varit förrut, senast idag hade min vän kommit hem från jobbet och när hon skulle berätta en rolig grej så hade han avbrutit henne och sagt att hon inte skulle berätta om inte han skulle tycka det var roligt för han ville inte höra om hennes hästar eller jobb. Och det hade fått henne att tänka till riktigt ordentligt på om ett förhållande verkligen innebär att man inte ens kan berätta om sin dag för sin partner utan att vara rädd för att säga något de kanske inte tycker är underhållande.

Och idag sa han även åt henne att han ville att hon skulle göra sig av med sin kanin för han tyckte att den luktade och att han kunde döda den åt henne (för det var tydligen lättaste utvägen enligt honom). 

Så nu ska hennes kanin få flytta hem till hennes mor och hon funderar på att göra samma sak. 

Så nu får ni alla hålla tummarna stenhårt för att hon ska våga ta klivet! 🤗

cirrun
2014-05-17 01:03
#30

👍 håller verkligen tummarna för henne!

Det finns tydliga tecken  att han 'äger' sin kvinna och på ett sätt utsätter henne för 'hjärntvättning' med regel vad man får prata om. 

Hoppas han inte är svårt  svartsjuk,  för då kan han bli farlig om hon sticker och hoppas  att han inte  lyckas manipulera henne tillbaks…

cirrun
2014-05-17 01:25
#31

 Nu behöver det inte vara så illa i din väns fall, men skadar inte att förbereda för det värsta heller, för tyvärr finns det alldeles för många dåliga förhållanden som skulle  behövts stoppas.

Jag har här en lista med 16 punkter om varningstecken på våldsbeteende:

1. Är angelägen om att snabbt etablera ett fast förhållande.

2. Är svartsjuk och kontrollerande i sitt beteende.

3. Försöker kontrollera alla delar av ditt liv och strävar mot en symbiotiskt förhållande.

4. Har orealistiska förväntningar på dig och förhållandet.

5. Isolerar dig från familj och vänner.

6. Anklagar andra för egna misstag och problem.

7. Gör andra ansvariga för egna känslor.

8. Påstå att han har lätt att bli känslomässigt sårad.

9. Är grym mot barn och djur.

10. Använder sig av "lekfull" tvång under sexualakten.

11. Skriker och kallar dig fula ord.

12. Har plötsliga humörsvängningar.

13. Har en rigid syn på könsroller.

14. Har utsätt andra för våld eller har själv blivit utsätt för våld under sin uppväxt.

15. Hotar med våld.

16. Hotar att avslöja negativ information om dig till din familj eller din arbetsplats.

Honestyisdead
2014-05-17 03:19
#32

31 var kommer listan från?

cirrun
2014-05-17 09:38
#33

#32 av Hera, listan har givits från ett kvinnohus för dom våldsutsatta!

Den är tagits fram av dom som mött massa oroliga/rädda människor som ändå 

vill hitta nya livskamrater och vill ha stöd utifrån; - för man ska inte bli fånge av sin historia utan hitta strategier

att inte åter igen hamna i fel sällskap.

Jag har haft listan många år sedan  på iFokus sajten Misshandel.

Timmorn
2014-05-18 16:48
#34

Hade tänkt tipsa om"Motiverande samtal i arbete med våld i nära relationer" av Liria Ortiz men såg att det hade nämnt. 
Jag har två exemplar om du vill ha en. Måste säga att det är en otroligt bra bok. 

Och du kommer att komma mycket längre genom att köra MI motiverande samtal. 
Alla jag har pratat med reagerar precis tvärtom när man ställer ultimatum eller bad cop och säger alla fel man gör. Personen måste inse det själv. Och med samtalstekniker som MI då man stärker personen så kommer man en lång väg. 
Det är hennes beslut i slutändan, även om hon inte ser det just nu måste hon själv bryta sig ur cirkeln. Så pepp, så himla mycket peppande och positivitet för att styrka henne. Han har säkert brytit ned henne så många gånger!. Kanske ge tips om kvinnojouren/föreningen storasyster någon instans där hon kan chatta? Då kan hon chatta/mejla när hon är redo och stärka sig själv. 

Tjatsex är aldrig Okej. Och vad kul att hon funderar på att ta steget att faktiskt flytta hem till sin mamma!! 
Peppa henne, och berätta om hur stark hon är. Utan att snacka skit om honom, hon får snacka skit aldrig du, för då är risken att hon går in i försvarsläge.  (man får ju känna efter lite, såklart, men överlag)

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Annons:
Upp till toppen
Annons: