Annons:
Etikettsorg
Läst 2089 ggr
jojo102
5/14/14, 4:30 PM

Jag har det väldigt tufft

Har kämpat i över 3 år för att få vänner men har fortfarande inga vänner men nu drar mig undan mer och mer för jag skäms för den jag är. Vill inte vara i närheten av folk mer för jag känner INGEN trygghet längre och har ingen ork att försöka med nåt eller ta initiativ längre. Har blivit så utbränd pga att jag kämpat så mycket med det och det inte funkat. Har förlorat min dyrbara och fina pojkvän pga detta bland annat. Vi tappade bort varandra i detta flrhållande och vet ej om vi kan hitta tillbaka till varandra igen. Allting har gått i 180 i princip, även fasst vi bestämde oss för att ta det lugnt och inte rusa så har det blivit så, tyvärr. Jag känner mig så bortgjord och jag skäms över mig själv så fruktansvärt mycket. Den enda jag känner mig trygg med är min mor. Har 3 yngre syskon och pappa som är sjukskriven. Jag har inget fast jobb eller lägenhet, är urfattig. Har bara haft en massa extrajobb som tärt på mig så att jag inte längre med det, orkar inte söka jobb mer plus att jag måste plugga upp en del kärnämnen från gymnasiet som jag blev underkänd i pga mitt psykiska hälsotillstånd (har blivit mobbad tidigare som försämrade min skolgång och mina betyg) Fick ingen riktig hjälp tidigare. Plus att min pappa blev cancersjuk när jag var 16 år. Jag har förlorat så många relationer i mitt liv fasst jag inte vill. Har behandlat andra bra men blir själv behandlad som skit. Jag fyller 27 i sommar och mitt liv är inte värt att leva längre. Jag har gått igenom för många heartbreaks i mitt liv och tunga saker för att ens orka mer. Jag har fått nog.

Annons:
Mr tony
5/14/14, 4:55 PM
#1

Tråkigt att höra, visst vore det härligt om alla människors liv på jorden kunde vara bra, men nu är det inte så , man får några kort att spela med, gilla läget och arbeta dig uppåt. Ditt liv är ditt att ta hand om, dina val är dina att göra. Att inse att du är en fin människa med rättigheter likt ALLA andra är upp till dig att förstå. Du får aldrig skämmas för den du är! Jag har utländskt ursprung och växte upp i en bondhåla fyld med människor som tyckte om att påminna mig om det på dem mest elakaste sätten. Jag vet hur det är att skämmas, att tro att man är så mycket mindre värd. Men det är något som bara sitter i din skalle för idag när jag åker tillbaka så går jag med ryggen rak och det är folk runt omkring mig som skämms istället. Poängen är den att man får aldrig ge upp! Någon slog ner dig , ligg inte kvar, res dig! Vill du ha något ? Ta det! Gick det inte så har du iaf försökt! Det är det viktiga. Mitt råd till dig är att ta en sak i taget! Lugnt och sansat!:)

dododdordoden
5/14/14, 5:00 PM
#2

Jag har också fått nog.

scheindel
5/15/14, 1:40 PM
#3

vad får du för hjälp nu? 

det verkar som om du har en hel hög problem (relationer, ekonomi, jobb/plugg osv). var för sig är de hanterbara men när de hopar sig sådär blir det en väldigt stor påfrestning och det kan vara svårt att på egen hand få överblick över vad som behöver göras och hur man kan gå vidare. du behöver sätta dig ner och bena ut dem i tur och ordning. ta en sak i taget och en dag i taget. det kan se helt hopplöst ut, men inget du berättar om är något som man inte kan göra något åt.

skaffa hjälp. två hjärnor är bättre än en. leta efter professionell hjälp inom de olika områdena där du har problem. 

det låter på dig som om du är deprimerad. börja med din hälsa. gå till vårdcentralen. om du har en depression eller andra hälsoproblem kan de identifiera dem och ge dig behandling i form av medicin, kbt eller annan terapi. kbt kan också hjälpa dig om du har problem med att umgås med folk.

vc kan dessutom hjälpa dig med tips för stresshantering, för det verkar som om du är under mycket stress. de kan också sjukskriva dig om du är för svag för att söka jobb, om du tror att det kan vara en avlastning för dig.

prata med en studievägledare. hur kan dina studier läggas upp så att du klarar av dem utan att bli överarbetad? hur kan de finansieras? kan du t ex få studiemedel så att du inte behöver arbeta samtidigt som du pluggar? finns det stipendier att söka? kan du får extra stöd i undervisningen? kan du plugga på deltid eller distans om det skulle funka bättre för dig?

prata med en socionom. i den bästa av alla världar hade det funnits ett ställe som medborgaren kunde vända sig till och få alla svar, men så är det tyvärr inte. du behöver prata med arbetsförmedlingen, försäkringskassan och soc. en socionom har koll på hur saker funkar i det sociala skyddsnätet, vilka regler som finns, vem som har ansvar för vad och så vidare.

våra vänner af, f-kassan och soc kan vara påfrestande att ha att göra med. de här organisationerna har ingen aning om vad någon av de andra organisationerna gör, så man måste prata med alla 3, ofta flera gånger. en socionom kan berätta för dig vad som gäller. då vet du bättre vem du ska prata med, vad du ska säga till dem och vad du ska fråga efter och slipper famla i mörkret som är det svenska sociala skyddsnätet.

det du behöver reda ut är om du får all hjälp du har rätt till och om de kan erbjuda dig något mer som skulle kunna underlätta din situation.

om du är inskriven på någon skola med kurator, eller ha en vårdkontakt du har bra kontakt med, kolla om de kan hjälpa dig med att komma i kontakt med en socionom som kan stötta dig i kontakten med af, f-kassa och soc. du kan också få kontakt med socionomer eller socialpedagoger via din kommun.

ta väl hand om dig. försök göra något som du tycker om varje dag. något som gör dig glad. det behöver inte vara något stort. leta efter små glädjeämnen som fåglarnas kvitter, en vacker bild eller vad som helst. försök att leva här och nu istället för att tänka på det som har varit eller oroa dig för framtiden. du sitter i en jobbig ekonomisk situation och du har ett förhållande som inte funkar, men just precis här i detta ögonblicket kan du kanske njuta av solens värme eller det mysiga smattret av regnet mot ditt fönster?

du kommer att fixa det här!



jojo102
5/15/14, 6:32 PM
#4

Tack. Har inte så mycket ork för att ens skriva så mycket mer här, men tack. Håller faktiskt på att forska i mig själv en hel del men det har jag gjort då och då förut. Nu gör jag det extra mycket.

_Fisken
5/15/14, 8:23 PM
#5

Ta saker och ting i tur och ordning. Stirra inte på allt på samma gång. Bena ut allt skit och lägg dem i olika korgar med lock. Sen öppnar du EN korg och gör den. Sen stänger du locket. Sen tar du nästa korg. Du kan inte ha två korgar öppna samtidigt.
Så försöker jag tänka när det kör ihop sig.

Upp till toppen
Annons: