Annons:
Etikettfamilj
Läst 2536 ggr
Gräshoppa
2014-05-16 19:46

Mammaproblem

Jag blir nog galen snart.

Är 24 och bor fortfarande hemma med mamma. För det är inte lätt att hitta jobb och lägenhet. Är nog ganska starkt kontrollerad av henne, hon vill alltid veta precis var jag är och med vem och när jag kommer hem osv. Vilket kanske är en sak när man är 15 men det är jag inte längre. Och jag har aldrig varit ljuger och festar-typen.

Jag har nu i veckan avslutat ett halvårslångt förhållande. Mitt första. Det har varit hemligt hela tiden av vissa anledningar. Mamma har misstänkt saker och sagt att hon inte vill att jag träffar honom. Hon verkar veta alldeles för mycket och jag tror att hon läst i min dagbok. Jag har inte varit ärlig med henne om förhållandet, så hon har säkert läst "för mitt eget bästa". Men att läsa min dagbok. Jag skriver massor av känslor där. Jag har försökt gömma den men ser tecken på att hon varit på den. Det känns som ett stort svek.

Behöver en plan för jobb, lägenhet och framtid. För bor jag kvar här länge till kommer det sluta med att vi är ovänner. Men det är inte lätt och jag är ledsen över förhållandet också. Och det är svårt att bara bita ihop och ta tag i saker.

Annons:
Dt1
2014-05-16 19:55
#1

Det är inte OK av din mamma att läsa din dagbok. Never ever!

KimE
2014-05-16 20:28
#2

Vad vill du göra i framtiden?

Det är klart det är jobbigt när ett förhållande tar slut.

Gräshoppa
2014-05-16 20:38
#3

#1 Nej det är inte okej! Jag kan inte vara säker på att hon gjort/gör det, men hon verkar veta alldeles för mycket. Och sen jag började misstänka det så lägger jag saker på minnet, som kanter och hur saker ligger. Och det ändras… #2 Just nu har jag inga stora framtidsdrömmar utan det handlar om tillräckligt fast jobb för att kunna flytta hemifrån. Har aldrig vetat vad jag vill bli när jag blir "stor". Klart det är jobbigt att ett förhållande tar slut. Jag älskar honom men det kan inte fungera i längden. Så jag valde att bryta det.

KimE
2014-05-16 20:43
#4

Vad behöver/kan du göra för att förbättra möjligheterna för ett fast jobb?

Gräshoppa
2014-05-16 20:53
#5

#4 Hm… Där jag jobbar extra är det rätt låst att få något även om jag trivs. Och det blir inte tillräckligt mycket för att kunna leva på. Så jag behöver släppa drömmen om att hamna där.

Ta kontakt med andra jobbmöjligheter. Maila utan att de söker folk. Men det känns som man får börja som vikarie överallt. Fast det kan ju annonseras om fast tjänster också.

Utbildning skulle vara ett alternativ. Har sökt en halvfarts och distanskurs till i höst. Inom något som känns lockande att jobba med. Men halvfartsstudier ger inte tillräckligt csn att leva på.

GråttNyttHår
2014-05-17 00:29
#6

Kanske skulle vara bra att inte var planlös. Kom på vad du vill göra. Sen kanske det skulle vara bra om du slutade smyga för din mamma, och kanske skulle börja kommunicera. Ni bor under samma tak men verkar utesluta varandra.

Den enda som kan ändra dig är du.

Annons:
Honestyisdead
2014-05-17 02:15
#7

Finns det anledning till att din mamma oroar sig så mycket att hon läser din dagbok?

KimE
2014-05-17 08:56
#8

Ta direktkontakt med de arbetsgiváre du vill jobba hos personligen eller via telefon. Kanske studier på heltid på annan ort skulle ge lite av det egna liv du vill ha.

Gräshoppa
2014-05-17 10:21
#9

#6 Att bara veta vad man vill och fixa en plan för att nå dit är inte så bara. Jag försöker. Och ja, vi borde kanske kommunicera med varandra men hon ska alltid styra allt. Hennes sätt och tankar är de enda rätta och det spelar ingen roll vad jag vill/tänker/tycker.

#7 Antagligen för att hon tror/vet att jag undanhållit saker för henne, om det här förhållandet. Jag har inte blivit dåligt behandlad eller tvingad till något av killen, vilket hon kanske är rädd för. Han är en bra kille, problemet ligger i åldersskillnaden. Och det är därför jag valde att gå, för min egen framtids skull.

#8 När jag inte vet vad jag vill studera känns det inte rätt med för mycket studier. Jag vill inte plugga för pluggandets skull. Vet att det är bättre att ta personlig kontakt med arbetsgivare, har det som mål. Tänkte värma upp lite med mailkontakt för att komma igång.

Gräshoppa
2014-05-17 18:32
#10

Jag vet att det egentligen inte handlar om just min mamma, utan mer om framtiden och livet i allmänhet. Men jag blev just helt säker på att hon läser min dagbok. Jag vet det nu. Inte minsta tvekan längre. Och jag skriver så privata saker där. För bara mig. För att få ordning på tankarna. Om allt. Jag har skrivit om vad jag upptäcker att jag gillar när det kommer till sex. Hur jag känner och tänker. Och hon läser det!

KimE
2014-05-17 18:39
#11

Vad jobbigt du får skaffa ett låsbart skrin att lägga den. Sök jobb lite vidare ikring såkanske det blir lättare att hitta ett boende.

Gräshoppa
2014-05-17 18:51
#12

Jag måste låsa in den på något sätt! Har aldrig känt att jag behöver det förut, men så har jag aldrig ljugit så här förut heller.

Det är konstigt hur driftig jag känner mig trots allt. Med mammatrasslet, pluggstress, framtidsoro. Och nyss avslutat förhållande. Men mer än någonsin vill jag ta tag i det här och… växa upp!

cirrun
2014-05-17 20:50
#13

#12 av Gräshoppa 👍 håller tummarna för dig, du ska behålla driftigheten så får du snart se att livet är en äventyr …

- skaffa en dagbok till och göm den, din mor kommer fortsätta vara nyfiken på dina tankar och känslor som givetvis tillhör bara  dig, hon borde skämmas 😞

Annons:
Gur4m1
2014-05-17 23:52
#14

inte orkat läsa hela tråden, men ögnade igenom lit eoch ja…man kan int förvänta sig att få ett fast jobb pang bom.Vikariat är det som gäller, det eller provanstälning osv.  Eller osmjag, fått jobba mig upp från deltid, för ett år sedan hade jag runt 30 h i månaden, idag har jag över 100 på samma företag. Timanställd osv. Men det ger mig ett hem och betalar räkningarna.

Beklagar att din mamma snokar och är så kontrollerande att du inte kan söka tröst hos henne nu när du haft ditt första uppbrott :(

Börja skriva dagbok på datorn och dölj. Sätt lösenord på din dator (om du har egen, om du delar med henne- skapa en egen användare med lösenord).

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Gräshoppa
2014-05-18 09:39
#15

#13 Tack! Jo jag får se till att det håller i sig. Äventyr låter lockande…

#14 Jag vet att det inte är att börja med fast jobb, men jag vill ha möjligheten att jobba mig dit och det finns inte där jag är timvikarie nu. Jag skulle vara nöjd med vikarie bara det var tillräckligt mycket timmar att leva på. Har absolut tänkt tanken att vara timmis på fler ställen för att få ihop timmar.

Har också tänkt att skriva på datorn för att det inte ska gå att komma åt, men jag vill inte. Det är något särskilt med att skriva för hand.

Blir absolut ett av veckans stora projekt, att fixa riktiga gömma och låsa in möjligheter.

Honestyisdead
2014-05-18 09:56
#16

Köp ett låsbart skrin.

Gur4m1
2014-05-18 10:21
#17

#15 jag har två jobb för att få ihop mina timmar. Ett kvällsjobb några dar och sen ett nnat ställe under morgon/dagtid. Det är ett sätt om man är riktigt desperat (för det är ganska jobbigt att hatta omkring). En bekant har 3 olika jobb, där ett är hennes huvudämne, det hon är utbildad till men det ger inte nog med timmar- som i ditt fall. så då jobbar hon på 2 andra ställen också. Gäller bara att man planerar noga och vet vilket jobb mn prioriterar om det skulle råka krocka.

Jag hade en far som tog alla chanser till att läsa min dagbok så jag började gömma den. Låsen på dagböcker är ju väldigt värdelösa så Heras tips om ett sånt där kassaskrin är jättebra. De finns i olika storlekar och är inget man pillar upp i en handvändning.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Gräshoppa
2014-05-18 10:46
#18

#17 Jag börjar bli tillräckligt desperat. Trivs egentligen inte med hattigheten i att vara timvikarie, men jag är beredd att ta det nu!

Kom på att jag hade nästan precis ett sånt kassaskrin när jag var liten och har grävt fram det nu. Hittat tre nycklar som hör till, gick igenom nyckelskåpet för då när jag använde det till pengar var mamma noga med att ha nyckel hon också. Märker hon att det fattas nycklar så gör hon, jag vill ha mina tankar ifred. Jag har inte ens lås på min dagbok, det är bara en vanlig anteckningsbok. Så det känns skönt att ha den inlåst nu!

Gur4m1
2014-05-18 10:56
#19

Måste påminna dig om, ja du bor fortfarande hemma men du ÄR 24 år. Så ja, om din mor upptäcker att du tagit nycklarna så säg det rakt ut tillhenne att du faktiskt använder kassaskrinet. För du är inte 13 år längre, eller hur gammal du var när hon krävde att ha tillgång av dina sparpengar. :)

Du har inte lås till ditt rum?

JAg bodde "hemma" tills jag var 25 men jag hade egen dörr och ingång/ugång, kunde låsa in mig och hade både eget kök och badrum. Att bo hemma länge är inte alls märkligt i dag när det är svårt att få både jobb och bostäder- men att vara 24 å och inte ha ett privatliv och bo med en sådan kontrollerande (och snokande) mamma måste vara outhärdligt och hämmande.

Så kör hårt.

Satt upp dig o bostadsköer osv? :) Sista möjligheten är ju att söka stöd hos socialen eller om problemet är att du inte har en fastinkomst varje månad- men vet att du får ihop till räkningarna- att din mor eller någon annan som litar på dig- går i borgen för dig hos de som hyr ut bostaden. Socialen gick i god för mig. Idag har jag jobb och lever inte på socialbidrag.

Mitt ex var student och vi hyrde lägenhet genom att hasn föräldrar gicki god för honom. Vi betalade hyran såklart, men de vill veta att OM vi en månad inte kan det- så är det _någon_ som gör det.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Gräshoppa
2014-05-18 11:32
#20

Tack för allt stöd!

Har mycket att ta tag i nu i veckan. Samlar kraft och målar idag.

Annons:
Sarah
2014-05-19 19:36
#21

Det är självklart inte ok att läsa någons dagbok, samtidigt kan jag förstå om din mamma är lite … frustrerad. Du är 24 år och bor hemma utan någon plan öht. Närstående som bara lullar på, utan plan, är ngt av det mest enerverande jag vet. Kanske hade det tom fått mig att gå över en integritetsgräns. Jag vill bara skrika rakt ut när jag hör orden, jag vet inte, kanske ska försöka osv. Man behöver inte ha en grandios karriärsplan och man behöver inte veta när man är ung vad man vill göra resten av livet, det ändras, men det behövs lite jävla anamma.

PrincessMelpomene
2014-05-20 08:45
#22

Om jag skulle skriva dagbok skulle jag göra det i dokumentform på datorn och sedan ha ett bra lösenord på min dator. Att ha en bokform och sedan hela tiden försöka gömma den skulle vara svårt tror jag :/

Men angående jobbet. Man kan egentligen inte ha några som helst val när man väl söker jobb idag. Men kan inte säga att man vill jobba som det eller det. Utan man får ta vad man får oavsett hur olockande eller jobbigt det låter. Tyvärr. Själv har jag 3 stycken kvälls och helgs jobb inklusive 100 % högskola och ändå får jag inte alltid timmar och pengar att gå ihop, men jag måste. 

Du får helt enkelt söka ALLT och sedan hoppas du får något, oavsett vad det är. Och sedan samtidigt som du har jobb och inkomst kan du ju alltid fortsätta söka jobb, jobb som du kanske hellre vill ha. Men man måste alltid börja någonstans.

Lycka till 👍

Some days are just bad days, that's all. You have to experience sadness to know happiness, and I remind myself that not every day is going to be a good day, that's just the way it is!

Gräshoppa
2014-05-20 19:09
#23

#21 Okej, jag tror jag förstår dig. MEN att hon jagar min dagbok (fortfarande, inte bara en gång) har helt med ett förhållande att göra, inget med icke-existerande framtidsplaner. Fast det har i och för sig fått fart på mig i att vilja ta mig härifrån…

#22 Jo, det skulle vara lättare att hålla privat på datorn. Men det finns en särskild känsla i att skriva för hand och jag har alltid datatrassel så det är inget för mig. Nej, alla jobb är inte kul och lockande men just nu lockar det mesta med tanken att bo själv!

Upp till toppen
Annons: