Annons:
Etikettbarn
Läst 2368 ggr
monstermash
2014-05-19 11:01

Facebook berättade att jag är moster

Om ni bråkade med eran mamma samma dag ni skulle föda barn om en skitsak, skulle ni låta bli att berätta för eran mamma att hon blivit mormor då? 🤔

Det är precis vad min "syster" gjort, hon blev förbannad över att mamma bad om skjuts till henne av en släkting som var hos oss när vi fick samtalet, när vi skulle vara barnvakt under förlossningen, eftersom vi inte ville ta kollektivtrafik så sent när skottlossningarna haglar i Göteborg. Hon "skulle ringa om vi behövde komma, men hon skulle inte åka in än", men hon har alltså inte hört av sig alls.

Hon har skrivit ut på facebook att hon fött barn och berättat för min andra syster, men hon kan inte kontakta oss och berätta det. Jag tog bort henne från fb & bytte nummer för ett år sedan, i samband med att jag bröt kontakten med båda mina systrar. Så jag kan förstå att hon inte kontaktade mig, men att inte ens kontakta sin mamma och berätta tycker jag är under all kritik…

Och ja, vi har fått bekräftat att syrran är arg på mamma av min andra syster… Så det är inget misstag.

Är det jag som överdriver och förstorar det hela? Jag kokar när jag tänker på det. 🤓

Annons:
Intehärutandär
2014-05-19 11:20
#1

Det låter löjligt och omoget. Hon kunde åtminstone hälsat sin syster att hälsa modern - om hon var slut efter förlossningen.

JossanH
2014-05-19 11:37
#2

Jättemärkligt kan jag tycka. Dålig stil och omoget. Och om en så otroligt löjlig grej. All rätt att vara sura på henne kan jag känna.

Sajtvärd på Iller.ifokus

monstermash
2014-05-19 11:55
#3

#1 Hon fick barnet i lördags och har fortfarande inte hört av sig om att hon fött barn. Så utmattning tycker jag inte hon kan skylla på. 

Det är en sak om hon är utmattad och inte hör av sig de första timmarna, men att hellre uppdatera facebook med det än att kontakta sin mamma tycker jag är urlöjligt!

Intehärutandär
2014-05-19 12:00
#4

#3 Ja, då är det löjligt. Hon hör väl av sig om hon vill ha barnvakt…

Åsa S
2014-05-19 12:01
#5

Låter omoget men kan ju vara hormoner en del Kvinnor som precis ska föda barn eller precis fött kan bli riktiga monster och förstorar minsta lilla sak så att det blir en superstor sak för dem. Min fd moster tålde inte ens att se sin man de första veckorna efter förlossningen med en av mina kusiner, hon kunde bli superilsk för minsta lilla grej och slänga saker på honom men efter några veckor lugnade det ner sig och hon blev åter den snälla människa hon egentligen var. Så man ska nog ta det lugnt och se om det lugnar ner sig man vet ju inte hur hon mår egentligen av förlossningen, hormoner mm.

Gur4m1
2014-05-19 12:26
#6

Tycker ni verkar va duktiga på att bårka hela högen så kanske man ska backa ett steg och ta sig an det på ett annat sätt än "du gör fel, fy vad löjlig du är!".

Dvs det borde tine handla om vem som har "mest rätt" att vara sur på den andra. Nu blev hon sur på mamman- för att hon ville ha skjuts (jag fattade itne jsut den biten). Kanske NI ska ge syrran some slack, efteroms HON är den som varit höggravid (min syster var BITCH from hell och vi alla runt henne vöervägde att säga upp kontakten men vi förstod ju att det här är bara temporärt).

Så om ni redan bråkat över skitsaker förut så känns det ju rätt lätt att saker barkar t skogen rätt lätt med en gravid kvinna som precis fött barn och ni på något sätt lyckats reta upp.

Så släpp det för fan bara, och ring henne!

 :)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
Lia
2014-05-19 12:27
#7

Märkligt, vuxna människor… Förresten, du skrev "syster", hur menade du då?

monstermash
2014-05-19 12:56
#8

#6 - Jag har inget att säga henne så jag tänker definitivt inte ringa henne! JAG har tagit beslutet att mina systrar inte har en plats i mitt liv, och jag skiter fullständigt i om de berättar för MIG att de blivit föräldrar igen. Men att inte kunna lyfta telefonen och berätta det för våran mamma bara för vi inte åker kollektivt till ett område med mycket kriminalitet gör mig riktigt arg.

Det är jag som har bråkat med mina systrar eftersom jag inte tolererar deras beteenden. När de vägrar ställa upp med ambulans för att mamma får skylla sig själv som är (var) döende bland mycket mer, så tappar man helt enkelt tilliten till dem, det är definitivt inga skitgrejer i mina ögon. Min mamma har god relation med alla syskon och de bråkar definitivt inte ofta.

Så nej, de har inte bråkat förut och det är inte därifrån hennes utbrott kommer.

monstermash
2014-05-19 13:00
#9

#4 - Ja, hon gör väl det.

#5 - Hon är min halvsyster biologiskt, men jag räknar henne inte som min syster längre.

Lia
2014-05-19 13:02
#10

#9 Sån "bror" har jag också. Halvbror, men vi har inte heller kontakt alls. Jättejobbigt när det blir så…

Gur4m1
2014-05-19 21:54
#11

#8 men sluta bråka å din mammas vägnar, vissa fighter måste man ta själv. Låter dumt att du sitter och eldar upp dig själv (och kanske din mamma?) över en sak som alltås inte ens är riktad mot dig- för du har ingen kontakt med dem längre.

Fröstår att du blir frustrerad men du har gjort ditt och sagt upp din vänskap med dem. Att du bråkar med dem är bara jobbigt för din mamma om hon inte är redo att ta ställnng och bryta med sin egen dotter (vilket man kan förstå)- så uppmuntra din mor att ringa din syster då!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

monstermash
2014-05-19 23:03
#12

Hur bråkar man å ens mamma vägnar är jag inte ens talar med min syster? Det är inte precis så jag kontaktat henne. Så nej, jag bråkar inte med henne och förstår inte hur du ens kan läsa in det. Det betyder inte att mänskliga känslor som ilska försvinner… 

Har all rätt att vara irriterad på henne. Men vill du förlåta alla för allting så får du såklart göra det. Tänker inte uppmuntra morsan att ta kontakt med min syster när hon beter sig så. 🤔

Jag har inte eldat upp min morsa, det gjorde min syster utmärkt själv.

Gur4m1
2014-05-20 06:18
#13

Så var arg på henne då, du har ju all rätt till det. :)

Plötsligt förstår jag inte varför du skrev här om det till att börja med. Du ville bara höra att du gör rätt och dela med dig av din ilska mot din dumma, nyförlösta syster?

Jag hade uppmuntrat att mormodern ska kontakta systern just för att hon är mormor åt barnen, varför ska de lida för att systern är "dum i huvvet". Och om du inte bryr dig, inte tänker lägga dig i, varför är det så viktigt att höra att du har rätt att vara arg på henne?

JAG tycker, ja, du överdriver och förstorar det hela.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
andersson..
2014-05-20 07:46
#14

Här ser vi bara den ena sidan och då är det svårt att ta ställning. Hade den nyförlösta kvinnan fått säga sin mening här  kanske versionen varit en annan.

[Chrysabelle]1
2014-05-20 09:03
#15

Din syster kanske inte gillar din mamma. Varför ska hon behöva ha kontakt med henne?

sisela
2014-05-20 16:45
#16

Alltså, om jag skulle föda samma dag skulle jag eventuellt kunna bli rätt sur om min mamma började tjafsa om andra saker. Klart jag inte alls vet hur "tjafsigt" det var, men kanske kan det uppfattas så om man håller på att förbereda sig för det största som hänt i ens liv.

monstermash
2014-05-20 18:27
#17

#13 Jag håller helt enkelt inte med dig. 

Jag ville veta vad andra tycker och se andras syn på saken. Man behöver definitivt inte hålla med, men det betyder verkligen inte att jag måste byta åsikt till din bara för det. Att sedan säga saker som att vi brukar bråka över skitsaker som du egentligen inte har en susning om gör mig ärligt talat väldigt irriterad.

Bara för man själv tycker någon är dum i huvudet betyder det inte att man inte vill vill höra andras åsikter. 

Varför är det vårat ansvar att kontakta min syster när hon inte kan berätta att hon har fött barn? Ja, det kommer falla på hennes barn och det är inte rätt, men det är inte okej att bete sig hur som helst och förvänta sig att alla ska ta emot det heller. Det är KNAPPAST så mamma har övergett henne (förstår inte hur du kan läsa in det öht), hon väntar bara ut min syster. 

Du får såklart jätte gärna tycka att jag förstorar det hela, men till skillnad från dig anser jag inte att det är vårat ansvar att kontakta henne och gratulera, när det är viktigare att berätta på facebook än att kontakta oss. 😐 

#15 Nu handlar det ju inte om att de varit ovänner innan, utan att syrran lät bli att kontakt henne och surar över att vi ville ha skjuts dit. Syrran var hemma hos mamma innan samma dag och de har pratat i tele hela graviditeten dagligen precis som de gjort alla andra år. Som jag redan sagt i tråden står mamma alla syskonen nära. Det är just därför detta är så förvånansvärt. 

#16 - Min mamma har inte tjafsat med syrran alls. De har inte ens bråkat om detta, utan syrran lät oss tro att vi skulle vara barnvakter åt henne när hon åkte in för att föda och därefter inte hört av sig.

amandanill
2014-05-20 18:39
#18

Du har ju ändå brutit kontakten med din syster (om jag förstod det rätt) Så jag tycker du ska strunta i hur relationen mellan henne och er mor är. Ödsla inte energi på att irritera dig på att hon inte meddelat att hon fått barn. Släpp det bara.

Ove-D
2014-05-20 20:57
#19

Jag berättar saker för mina vänner. Om min närmsta släkt inte är mina vänner så känner jag inte något måste att tala om för dem. Jag väljer mina strider och har så många gånger blivit ifrågasatt av släkten för att de inte vet allt vad jag varit med om.

spidey
2014-05-21 15:40
#20

Om det inte är så att din syster och din mamma har en otroligt dålig relation med dålig kontakt, så låter det helt sjukt och då menar jag bokstavligt talat - alltså inte friskt. Är hon sjuk mentalt?

Annons:
[LadyK]
2014-05-23 01:21
#21

Man behöver väl inte ha en mental sjukdom för att man inte vill berätta något för sin mamma? Jag har en syster jag inte pratar med överhuvudtaget och inte hon med mig heller. Ingen av oss är sjuk i huvudet för det, vi är "bara" inte överens om en grej som hände för 5-6 år sedan. Jag har klippt banden med henne helt och hållet.

Honestyisdead
2014-05-23 09:24
#22

20 Det där var en löjlig slutsats!

Ts jag tycker det verkar som att vi inte fått hela historien. För jag har svårt att tro att en dotter som har en bra relation till sin mor plötsligt skulle bli så förbannad för att hon ber om skjuts så att hon inte vill dela glädjen med en nyfödd med sin mor.

OlgaMaria
2014-05-23 11:49
#23

Har inte läst allt. Men man kan vända på det också. Varför har inte NI hört av er ännu. Ni vet ju att hon fått barn. Hon vet att ni vet. Men ni har inte ringt och grattat ännu.

Man kan tänka hur mycket som helst på vem som har gjort fel osv, men man kan bara ändra på sig själv. Ni kan inte få henne att krypa till korset. Däremot kan NI ringa och gratta. Kanske skulle det betyda väldigt mycket för henne att ni visade att ni bryr er om henne i den här situationen. Hon kanske rent utav är jättesårad för att ni ännu inte hört av er.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Gur4m1
2014-05-23 17:24
#24

Om jag fick barn skulle jag basolut skrika ut det på fejjan men jag skulle inte ringa runt åt folk :) Det skulle min sambo eller någon annan fått dona med 🤪

En fråga till dig TS: For ni och var barnvakter då? Eller hur gick det med den biten. Är det kanske en sak hon blev lite upprörd över? Att mitt i allt födande så kunde ni, som sagt att ni skulle ta hand om hennes andra barn, inte ens  ta er dit?

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

monstermash
2014-05-23 18:02
#25

Jag vill bara förtydliga att jag blev väldigt upprörd, men det kommer inte påverka något i min relation till mina syskonbarn. Min syster är gammal nog att göra egna val och även om jag inte respekterar dem alltid är det hennes val.

Jag ville bara höra andras synpunkter på hur ni hade reagerat vilket var intressant att läsa! Självklart får ni inte hela historien eller fortsättningen, men det relevantaste är sagt.

Till er som fortsätter hävda att de har skitdålig kontakt… Ja, det är ju synd att ni inte kan läsa tråden ordentligt, de har bra kontakt! Min mammas känslor betyder något för mig och därmed har jag rätten att reagera - oavsett om jag brutit kontakten med personen ifråga med. 

Nej, vi hörde inte av oss de första dagarna. Det betyder inte vi aldrig mer vill ha kontakt eller att vi inte har det i dagsläget.

Trots allt ville jag höra hur ni ser på det, det har jag fått och målet med tråden är avklarat, härmed lämnar jag diskussionen. Men tack för era synpunkter, några inlägg var intressanta.

monstermash
2014-05-23 18:04
#26

#24 - Nej, vi var inte barnvakter. Då hade vi såklart vetat att barnet var fött. 😐

spidey
2014-05-26 00:21
#27

#21 Nejnej såklart inte! Jag skrev ju om de hade en bra relation, så tyckte jag hennes reaktion lät väldigt väldigt extrem. Och det tycker jag fortfarande. Ett tjafs med en förälder du har en nära normal relation till borde inte leda till att man inte hör av sig efter man fött sitt barn. Det tycker i alla fall jag låter onormalt.

Annons:
[Regnfru]
2014-05-26 08:29
#28

Troligen har de inte alls en bra relation, och din syster är glad att slippa er alla.

Upp till toppen
Annons: