Annons:
Etikettallmänt
Läst 2196 ggr
Gur4m1
2014-06-07 13:05

Rasism och Facebook

Vill INTE ha en diskussion om SD etc- men jag är väl knappast den enda som har FB där det blir en jävla massa diskussioner och bråk folk emellan- pga SD Vs "vänsterpatrask-kommunistzombie-PK-folket (Jag tillhör den senare gruppen dårå) och ibland kan jag fan inte bita mig i läppen nog hårt när någon "idiot" kläcker ur sig helt sanslöts dumma saker och i princip kallar mig och andra vänner för idioter etc. Men det kommer aldrig något vettigt ur det hela, det är lika smärtsamt och underhållande som att se en bagge stånga sig blodig mot en stenvägg. Roande till en början men gör mest ont och slutligen blir det tråkigt och slutar illa…

Hur hanterar ni det?

Radera/blockar man dem? släkt..vänner?

Eller gör jag rätt som tar i diskussionerna för att istället, med "tystnadens medhållande"…ge dem mer krut.

Jag har aldrig behövt bråka med mina vänner om politik förut. Jag har aldrig brytt mig om de röstar moderaterna, MP eller KD men SD…det svider asså, och det handlar inte om SD är ellerinte är rasistiska- det handlar om att de jag pratar omförr eller senare faktiskt gör- 100% regelrätta, rasistiska och väldigt människovidriga uttalanden och även gör _allt_ för att provocera fram reaktioner från "vänstersvinen".

Jag funderar på att börja blocka folk. Samtidigt har jag alltid tyckt att diskussion och samtal är utvecklande men här är min åsikt väldigt starkt åt den motsatta sidan.

…blocka?

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
Wylde
2014-06-07 13:14
#1

Folk i min omgivning som sitter och sprider rasistsmörja blockeras direkt. Ingen mening att försöka argumentera med dem, jag förväntar mig att mina vänner håller en högre standard än så.

Maria
2014-06-07 13:14
#2

Jag hade en "vän" som delade en massa inlägg med rasistiska undertoner. Då jag sa ifrån om lämpligheten i det hela så blockade hon mig😃

Så jag slapp…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

jossa5
2014-06-07 13:38
#3

Hade en bekant som kunde komma med lite halvrasistiska kommentarer och lite semi-WP-musik på sin sida. Men när han var onykter kom fram mer rasism i hans inlägg, så jag tog bort honom.

Men ja, är det folk som du kan klara dig utan, så ta bort. Är det familj/när släktingar som man kanske inte vill bråka med skulle jag nog bara vara tyst för att inte ge dom mera bränsle.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Maria
2014-06-07 13:40
#4

Man kan väl också göra så att man slipper se vännens inlägg men att man fortfarande är vänner så att säga.

Det kan ju vara känsligare med familjemedlemmar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

viktoria91
2014-06-07 13:57
#5

Jag bryr mig inte, folk får tänka och tycka som dem vill. Och tur är det att vi bor i ett fritt land! Så länge ingen pratar skit om mig eller liknande så.

Maria
2014-06-07 14:07
#6

#5 Men om de pratar skit om andra då?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Gur4m1
2014-06-07 15:01
#7

# 5 folk får "tycka vad de vill" men de bör ha vett när de ska hålla det för sig själva i så fall, t.ex rasism är väldigt känsligt och otroligt obehagligt tycker jag. Jag vill inte höra deras rantande om vad de vill göra mot folk, hatiska inlägg osv mot invandrare- specielltinte när hälften av mina vänner på FB är just invandrare eller "andra generationen" och jag själv tillhör ett minoritetsfolk i Sverige.

Jag bryr mig om en vän skulle visa sig vara en vådtäktsman eller mördat småbarn, så varför skulle jag inte bry mig om en person är rasistisk? Det är mer än att ha en åsikt, det är en åsikt som kan göra stor skada anser jag. Och nej, det är inte ett fritt land, vi har något som heter "Hets mot folkgrupp" som appliceras allt för sällan om man frågar mig -_-

Men blir nog att blocka, släktingarna är inte så nära, men det är alltid tråkigt när man måste blockera folk. Men det här tär på energin och humöret! Har redan blockat en vän, eller hon blockade faktiskt mig när jag kallade henne för rasist pga en del uttalanden hon gjorde,men hon blev bara förbannad och började kalla mig för fula saker, sen blockade hon mig och alla våra gemensamma kontakter. Våra gemensamma vänner bara "okej…Wtf…ahja, ingen förlust". Skönt det, för det är som sagt tråkigt när det här är en fråga som ofta blir ganska "antingen eller".

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

oh-la
2014-06-07 15:12
#8

problemet som jag ser med allt blockande av personer med åsikter är att man gör det "fult" och socialt fel att ha en åsikt. risken är bara att folk håller tyst, säger att dom röstar sosse och lägger SD-röster istället och inte vågar ta en diskussion för att man riskerar hängning och utanförskap, och vips har SD klättrat upp i topp 3 trots att ingen röstar på dem :P

jag personligen är mer rädd för trenden att blocka/hänga ut/trycka ner personer med "avvikande" politiska åsikter. hela det här tjafset om postutdelare mot rasism som vägrar dela ut SD-röstkort och liknande gör inte att färre röstar, bara att dom som röstar håller tyst om det, och så har man kvävt en massa  viktiga diskussioner.

om det nu är så att personernas politiska åsikt får dig att vilja blocka, ja då är det bara att blocka, men jag personligen kan tycka att den trend som sprider sig, där man tystar åsikter hellre än att ta diskussion och inte bara i privata sammanhang som på FB, utan i medier, är en otäck stig att börja vandra på. man kan tycka att åsikter är helt vidriga. personligen har jag jäkligt svårt för många partier som ändå visat sig fånga många väljares intresse, och blir bombarderad på FB av både höger och vänster-tjafs som jag verkligen har svårt för, men jag har valt att inte blocka någon för deras politiska åsikter. har å andra sidan ingen som postar värsta sortens svenskarnas parti-tjafs, men jag har valt att ändå tåla en del. jag väljer hellre att låta folk ha en åsikt som syns än trycker ner och tystar.

och ja, jag har också vänner på FB som i inlägg indirekt kallat mig idiot, och då röstar jag på ett av de två större partierna och håller mig vare sig på den mer radikala höger eller vänsterhalvan :P man behöver inte ha mer avvikande åsikter än sosse eller moderat för att få skit på sig :P

viktoria91
2014-06-07 15:37
#9

#6 Då får dem personerna som det rör ta det själva. Hur vet jag dessutom att dem pratar skit? Om dem skriver tex "Erica var otrogen mot Joakim" hur vet jag att det är sant eller inte?

Jag tycker det är löjligt med en massa "röstade du på ditten och datten så ta bort mig som vän". Vi har rätt till åsikter, bara för att man röstade på ett parti behöver det inte betyda att man tycker om allt som dem står för. Jag tyckte tex att SD:s förslag om att betala våra svenska bönder bättre och sluta importera ex billigt kött är jättebra! Som exempel.

Gur4m1
2014-06-07 16:07
#10

#8 ser inget viktigt i att jag vet eller inte vet vem som röstade på SD, folk får rösta vad de vill men om man har "fel" åsikter ska man även kunna ta diskussionen om man börjar prata om det. T.ex att kunna bli ifrågasatt utan att börja med påhopp- Enda intressanta jag ser med att ens prata med en öppet rasistisk person är att möjligen "omvända" eller "upplysa" personen. För mig är rasism inte acceptabelt, med god aneledning- precis som jag tycker det är åt helvete med sexism eller låt oss säga sexuella trackasserier av Kvinnor?

Om en man sa att han visst borde ha rätt till din kropp, att han visst ska bestämma över dig. Rycker du bara på axlarna och tycker "det är din åsikt, nu gör vi något kul!" eller säger du åt människan, visar var du står, att det inte är okej- och varför det inte är okej och sen går?

Jag tror vi svenskar rycker åt rasistiska åsikter så lätt just för att många av oss aldrig råkat ut för det och det inte är ett "så stort problem" för oss, vi ser och hör det inte, och är inte speciellt hotade av det. Ingen skulle fråga om det är en rätt eller fel åsikt om någon frågade om det är okej eller inte att döda. Men när det kommer till smygrasism så handlar det plötsligt om "olika åsikter" och rätten att ha dem- men när rasister uttrycker dem, för den älskade åsiktsfriheten, så tänker jag banne mig nytja precis samma rätt och "skämma" dem. För de har helt enkelt…fel. Jag pratar inte om SD nu, utan rasister. En del påstår sig iallafall rösta på Sd enbart för att de sympatiserar med vissa frågor och jag ville inte skapa en politisk diskussion. Rasism är inte politik, det är fanimej en självklarhet att folk inte ska bli utsatta för det.

#9 du gillar en dle åsikter men du var redo att rösta på dem förDE åsiterna och ignorera vad de i vörigt står för? :) Jag ifrågasätter inte varför eller att folk röstar SD, utan om de REGELRÄTT rasistiska diskussionerna som oftast följer sådana samtal. Propagandan som sprids omkring som påminner om 30-40-talets retorik osv. Jag vill kalla det för att välja sina vänner och må bättre själv.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Gur4m1
2014-06-07 16:14
#11

#8 samma sekund en som röstat SD bland mina vänner och de försök jag gjort att föra dessa "viktiga samtal", så slutar det med att de kallar mig för fula saker och jag hamnar med "de" och "vi" fast jag aldrig har gillat att placera mig själv i en grupp. En SD:are är ju inte ALLA SD:are så jag kritiserar sällan SD för vad SD:s väljare säger och gör, däremot politikerna granska jag gärna :P Men då får man skit, då är man PK och media är PK, hela världen utom de 10% som kan tänka sig rösta SD är PK och PK är det nya "Faschisthorsvin" eller något, jag vet inte. De verkar iallafall lägga in en otrolig negativ betydelse i ordet.

Jag är uppvuxen med att man ska hålla politiken för sig själv eller föra de samtalen med folk som är intresserade. Nu basuneras det ut och man kan blockera eller hålla med, eller som i mitt fall- bili väldigt upprörd och het ärigt- hela min syn på många personer har i grunden raserats iomed dessa "viktiga diskussioner" där jag aldrig får fram _varför_ de tycker som de gör. Bara att de hatar invandrare och INTE är rasister och är de ENDA som "vågar" tala sanningen :P

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

PrincessMelpomene
2014-06-07 16:31
#12

Jag tillhör den gruppen människor som tycker alla människor; oavsett bakgrund, läggning, hudfärg, IQ nivå osv har rätten att få uttrycka exakt precis vad dem vill. Vi lever i ett demokratiskt land vilket ger ALLA rätten att uttrycka exakt vad dem känner och tycker. Visst kan vissas åsikter vara stötande osv, men det har inte med mig personligen att göra. 

Kan tycka det är synd att oavsett vilket parti man röstar på dig och oavsett vad man skriver idag har allt kommit till att istället för att lyssna på varandras olika åsikter, oavsett hur tokiga och fel dem än är, så kastar man istället skit på varandra och tar inte upp en vuxen diskussion där man kanske kan "vinna" mer. 

Vi är ingen diktatur och vi har fri tillgång till information och då tycker jag att ALLA får uttrycka vad dem vill. Jag tänker dock inte ta ställning och säga att "pga vad du säger tänker jag blocka dig", "Pga vad du tycker, oavsett hur bra vänner vi annars än är, så tänker jag inte vara vän med dig". Vad man röstar på säger inte alltid vad och hur man är som människa. Och även om jag inte håller med allt min släkt, vänner, bekanta osv uttalar sig om betyder inte det att jag tar deras parti genom att jag känner dem, som på FB. Hade jag däremot "gillat" deras status hade det varit en annan sak. Men då tar jag aktivt delaktighet i det som sägs.

Själv är jag bara 1/4 svensk då mina mor och farföräldrar har utländska rötter. Men det betyder inte att jag inte ser mig som svensk och rasism finns överallt hur man än ser på det. Man kan alltid stirra sig blind på saker och tillslut så är allt rasistiskt i dagens samhälle.

Kan man inte hålla en vuxen diskussion om politik med sina nära kan jag tycka det är dumt att ge sig in i det. Man ska kunna, tycker jag personligen, kunna diskutera politik utan påhopp och smutskastning. Och man ska låta människor få ha sina åsikter, hur banala dem än är. Man kan inte alltid ändra människor åsikter och i ett demokratisk land som Sverige ändå är, även om många glömmer det, så har alla rätt att tycka och tänka precis hur och vad dem vill. För vi vill väl inte att man ska få en kula i pannan om man har "fel" åsikter? och vem ska välja vad som är rätt och fel i åsikter då?

Samtidigt kan jag personligen tycka att många gör fel i att säga att alla som röstar på ett specifikt parti är dumma i huvudet och deras åsikter är fel. Vad är rätt och vad är fel? Det finns en stor folkmassa som röstar på det partiet för att detta partiet kanske säger något som berör folk. Istället för att säga att dessa människor är dumma i huvudet och gör fel och rent ut sagt dumförklarar en stor del av den svenska befolkningen, vilket bara skapar mer hat. Kan jag tycka man kan kolla på varför folk röstar på det partiet. Finns det något som berör folk, finns det något de andra partierna kan ta till sig osv. 

Politik är svårt. Kan man inte diskutera det eller kan ta att andra inte alltid håller med och tycker olika bör det inte ens diskuteras.

Some days are just bad days, that's all. You have to experience sadness to know happiness, and I remind myself that not every day is going to be a good day, that's just the way it is!

Maria
2014-06-07 16:37
#13

#12 Jag tillhör den gruppen människor som tycker alla människor; oavsett bakgrund, läggning, hudfärg, IQ nivå osv har rätten att få uttrycka exakt precis vad dem vill. Vi lever i ett demokratiskt land vilket ger ALLA rätten att uttrycka exakt vad dem känner och tycker.

Du får gärna tycka så men det är inte inte lagligt att hetsa och kränka människor eller att hota t.ex. Yttrandefriheten har vissa restriktioner.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
PrincessMelpomene
2014-06-07 17:04
#14

#13 Jag pratade förstås om att man skulle hålla sig inom lagliga och rimliga linjer. Dock aldrig varit med om folk i min omgivning som har åsikter som går emot yttrandefrihetslagen. Så om detta kan jag inte uttala mig om utan det kanske ni som faktiskt varit med om göra.

Men tror inte att det skulle vara en grund till att jag ändå "blockar", bli ovän med, hata, bråkar, starta onödiga debatter och diskussioner, pajkasta eller fryser ute människor. Jag hade haft vuxen och mogen diskussion och vad som är rimligt och lagligt. 

Har man en mogen diskussion med människor utan allt detta brukar det inte bli fientligt och en "vi" och "dem" känsla. Gå istället in med ett öppet sinne och endast ha en lugn diskussion om lämplighet. 

Men visst finns det alltid undantag till människor som ändå blir fientliga. Människor är olika och beter sig och reagerar därför olika. Vi kan inte generalisera människor.

Some days are just bad days, that's all. You have to experience sadness to know happiness, and I remind myself that not every day is going to be a good day, that's just the way it is!

Gur4m1
2014-06-07 17:14
#15

#14 att uttrycka sig rasistiskt ÄR att kränka den friheten som yttrandefriheten ger- att hetsa mot en folkgrupp. Däremot verkar gränsen vara lite lummig för vad som är okej och inte. Men jag upplever ofta att den överskrids i mitt FB-flöde av SD anhängare. Att en kallar mig för PK och hoppar på mig med tillmälen stör mig inte, jag vet varför jag tycker som jag gör. Och jo det finns rätt och det finns fel. Jag tycker detär rätt att de stoppade Hitlers framfart- som ett exempel. Jag vill inte ha en renässans av rasbiologin och meganationalismen som slutade i massutrotning av alla oönskade. Ibland kan jag känna att dmeokratin utnytjas för att  lägga ner just demokratin. Hitler blev demokratiskt framröstad- se hur det gick.

Det finns helt enkelt en skillnad på åsikter man kan yttra högt bland _alla_  det offentliga och åsikter man diskuterar intimt med vänner och bekanta. Jag har rätt att inte bli kränkt, hånad och förföljd, med ord. Så jag önskar hårdare tag mot de som hetsar mot folkgrupper- och kanske tydlighet i när det inte är okej längre. Jag tror på demokratin.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

PrincessMelpomene
2014-06-07 17:57
#16

Intressant att just Hitler och Nazismen dras upp. Tänker kort bara byta ämne då detta är något som jag funderat över väldigt länge. Jag är själv tysk, och hela min släkt har blivit "utrotad" pga att de slogs mot mänskligarättigheter och emot nazismen. Men ändå levde dem ett liv av terror. Som när Himmler en dag kom med ett krigsfälttåg och alla var tvungna att stå på gatan och hälsa på honom och le. Gjorde man inte detta fick man en kula i huvudet av SS som stod bakom och höll koll på alla. 

Men tillbaka på det jag tänkt på. När jag gick i gymnasiet uppmärksammade min svenska lärare, som också är tysk till vissa delar, att så fort man skrev en essä om en bok som innehöll temat ondska (såsom: Dvärgen osv). Så jämfördes det nästan till 99% med Hitler och nazismen. Varför är det så? Kan folk inte se en annan ondska i världen? Sovjetunionen? Nordkorea? Balkan? Afrikanska länderna? (vet att #15 pratar om folk vald, men det fanns en anledning till att han blev det med. Det kallas rädsla. Tänker inte gå in mer på detta, finns tydligt att finna i vanliga historieböcker varför det som skedde skedde). 

Men varför förknippar folk alltid all ondska med Hitler. Var han den ultimata ondskan som världen någonsin skådat? känner folk inte till världens andra problem? 

Är även ungrare och min släkt blev "utrotade" av sovjet och Stalin. Stalin "utrotade" generellt sätt mer människor är Hitler. Ändå är det Hitler man pratar om. Är det för att Sovjet var på den "goda" sidan och var med och "vann" kriget?

Tror dock det du begär, #15, kommer vara svårt att uppnå. Hur ska man kunna ha hårdare tag om hets mot folkgrupp? Säger inte att jag tycker det är fel. Mest undrar hur det ska gå till. I dagens samhället får man inte avlyssna på folk, "spionera", ha register på människor som uppger ett "hot" osv. Hur ska man då kunna ha koll på människor och bestraffa människor som yttrar saker, gör saker osv till 100%. Känns lite som om man då måste införa spionerna från DDR. Då ens grannar började spionera på varandra och man blev osäker på vem man kan prata med och inte. Och vad är okej och inte. När kommer dem och tar mig? När vet jag att jag uttryckt något som inte är "okej".

Samtidigt kan man alltid säga att man ska göra tydliga direktiv för vad som är okej och inte. Men det är detsamma med mobbning. Du som mobbare kan aldrig bestämma när någon blir mobbad av dig eller när du hotar, kränker den personen. Det är endast personen ifråga som kan bestämma detta. Och alla människor är igen olika, alla uppfattar kränkningar, hot och dylikt olika. Jag kan bli upprörd av en sak som kanske inte ni blir. Så att göra tydligare direktiv är också väldigt svårt. 

Jag tror också på demokratin och jag har heller aldrig uttryckt något annat. Tror bara inte att lösning är att möta hat med hat och "blocka" folk. Kalla mig hippie eller vad som helst. Men jag tror inte, och vet genom min släkts bakgrund, att hat, krig och liknande löser inget. Demokrati och mogna diskussioner gör det. Så det jag försöker uttrycka med mina inlägg är att "blocka", frysa ute, bli ovän med, hata och liknande är inget som någon någonsin kommer vinna på.

Some days are just bad days, that's all. You have to experience sadness to know happiness, and I remind myself that not every day is going to be a good day, that's just the way it is!

oh-la
2014-06-07 19:03
#17

#10, nja, jag tror inte att jag har sagt att man ska rycka på axlarna och säga "ball, du har en åsikt, nu gör vi nått kul". det skulle innebära att jag tycker att alla ska få ha en åsikt och ingen ska lägga sig i, diskussion är överflödig, bolla tankar är fel och sköt ditt så sköter jag mitt. skulle jag mena det skulle jag självklart också ge tummen upp om någon anser att Kvinnor ska stå i köket, men det är inte det jag säger. jag säger att åsikter måste man få ha, det är en politisk rättighet vi har i det här landet, och den rättigheten ska vi vara jävligt tacksamma för. många av de som flyr ute i världen från religiöst och politiskt förtryck saknar den möjligheten. även om det finns möjligheter som är rent vidriga måste vi värna om vår rätt att ha en åsikt! jag tycker att vissa kristna partier samt ett till, som exempel, som vill inskränka på abortfriheten, rätten till andra sexuella läggningar än hetero mm är helt jävla befängda, men jag respekterar vår demokratiska rättighet att få ha en åsikt. det innebär inte att jag tyst jakar med när jag träffar någon med dessa åsikter, men det innebär inte att jag försöker sopa dem under mattan, blocka dem från facebook klappa mig själv på huvudet och tycka att jag är duktig som har städat upp i min bekantskapskrets. försvinner de konstiga åsikterna då? knappast. så vad har jag egentligen gjort? kanske gjort så att ett par till med samma åsikter av rädsla för att bli socialt utfrusna ger fan i att prata om sin åsikt istället, och plötsligt har vi ett land där politisk diskussion är fullkomligt omöjligt, för alla röstar på sossarna, men knäpp-partierna har majoritet.

att säga vad man tycker, och att utesluta människor är en jäkla skillnad. diskussion är konstruktivt, att blocka folk på facebook och alltså sopa dem under mattan är inte konstruktivt.

om en person anser sig ha rätten till min kropp, skulle jag givetvis säga att personen inte är klok, att min kropp är min kropp och hoppas att vi kan föra en diskussion om det. jag skulle troligtvis bli förbannad men jag skulle inte vända på klacken, ta bort personens telefonnummer, radera personen ur mitt liv och låtsas som uttalandet aldrig skett, för det är så jag ser på att blocka, säga upp bekantskaper och liknande.

Honestyisdead
2014-06-07 19:42
#18

Kan inte minnas att jag sett sådant på min vägg.

Halvdansken
2014-06-07 19:51
#19

#16. Därför att Hitler och Tyskland ligger tättast på oss. Både i tid och rent geografiskt.

I andra delar av välden har de andra de jämför med. Jag jobbar mycket med indier, och de vet inte vem Hitler är.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
2014-06-07 19:56
#20

Jag har blockat några personer och det är pga att de är så tjatiga. En som bara skrev "godmorron" varje dag, och en som hatade USA, Israel/judar, muslimer och invandrare i överigt. Blev inte klok på var han passade in politiskt. Dessutom körde han alltid med argumentet "du är inte påläst".
Vid ett tillfälle efer en lång diskussion om Palestina frågade jag honom om hur många muslimer där bodde där på Jesus tid. - Ungefär som nu sa han. Då åkte han ut ur min vänlista.  Galen

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
PrincessMelpomene
2014-06-07 20:08
#21

#19 Det är  inte närmast oss tidsmässigt alls. Geografiskt kan jag till viss mån förstå. Även om jag kan tycka mer än sådana extrema fall som krig kan vara ondska isig. För kollar man mer generellt finns det nog ondska närmare är Tyskland. Och tidsmässigt finns det mycket ondskefullt som hänt sedan 1945. Därav mitt val av nordkorea, afrikanska länder osv.

Some days are just bad days, that's all. You have to experience sadness to know happiness, and I remind myself that not every day is going to be a good day, that's just the way it is!

Gur4m1
2014-06-07 20:41
#22

#16 kul! mina framtida (eventuella) barn kommer att bli halvtyskar då min pojlvän är "halvtysk". Själv är jag bara same, och vi har ju blivit koloniserade av svenskarna sen Sverige började få upp ögonen för norra delarna. Beklagar din famils förlust. Stalin är jag inget fan av även om jag absolut sympatiserar mer med vänstern. Men iaf… ska återgå till det du skrev

Med att stärka hets mot folkgrupp så förespråkar jag INTE avslyssning. Jag talar om uttalanden i offentlig miljö, som t.ex öppna facebook-grupper, eller att Person A säger högt till Person B att han är en n*g*rjävel och ska flytta hem igen. Idag verkar det väldigt svårt att få igenom en anmälan så att det faktiskt "känns" för den som uttalat sig. Folk verkar inte uppleva att det är någon vits att anmäla sådana kränkningar just därför. 

Jag vet att tyska folket, när det väl gått så pass långt, inte kunde spjärna emot (även om många gjorde det och just därför gick under)- men det ÄR det tyska folket som valde in Hitler, demokratiskt. Sen var det adjöss med den demokratin.

Det är detta jar oroar mig för- att det ska uppviglas en missnöjesmobb (i spåren av Europas "depression=ekonomikrisen) och i farten försvinner de rättigheter som till att börja med förde fram dessa "vågor".

Så jag får blocka folk helt enkelt för jag orkar inte se deras omänsklighet. Kan jämföra det med att ha en rasist i min FB stream är ungefär lika kul som att ha någon som ägnar sig åt att posta bilder på mosade kattungar och hundar som sliter råttor i stycken…

Att man väljer Hitler är just för att det är samma tankar och ideér där. Nordkoera vet man väl knappt någonting om? Det är propagandor och teorier och insmuggladeoch utsmugglad information, Det är ju ett väldigt slutet land. Men Tyskland känns närmre, geografiskt och kulturellt än Korea och Afrikanska länder.  Kanske även för att det är sådant vi läst om i skolan. Så Hitler är ett bra exempel som något. Eller?

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Gur4m1
2014-06-07 20:47
#23

#18 du kanske är mer selektiv med dina vänner? Eller så är förklaringen att jag kommer högt norrifrån, jag vet inte ;) *fördomsfull*

Jag har många bekanta som röstar eller sympatiserar med SD men det är som med religion- så länge de inte ska börja predika om det öppet- så stör det mig inte rent så. Men när de öppnar käften och jag ska behöva se/höra på eländet, kanske rent av behöva skämmas för dem -_- Nej, det fungerar inte. Jag har blockat två stycken nu. Men inte pga SD, utan för väldigt rasistiska uttalanden. Jag har blivit kontaktad av många andra från min vänslista som reagerat starkt på uttalanden de gjort i mitt kommentarsfält och liknande, det säger en del. Idag kände jag bara att jag blev så less att tjaffsa om det, det går inte att resonera med dessa personer. Det slutar bara med påhopp och att jag mår dåligt för jag dras med ner på samma nivå.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Intehärutandär
2014-06-07 20:49
#24

Jag kommer från en liten stad som inte hade fler mörka än en afrikansk familj och ett par adopterade asiater, typ. Så jag skulle få blocka 90% av vännerlistan Jag orkar inte bry mig. Skulle jag börja, så är ju jag vegetarian som också kan hetsa personer till förbannelse. Men visst min far var rädd att min son, hans första/enda barnbarn skulle vara svart. Fast han "bara" är mörkbrun (halvchilensk). Nu bor jag i en större stad o störst majoritet är kurder o somalier. Det blev senast idag en rasistisk kommentar på MIN fb, fast jag inte skrev vilken hudfärg (oviktigt för mig) som haft sönder saker på min gård. Jag låtsades inte om att jag såg det. Då blir det ingen diskussion från iq-befriade heller.

PrincessMelpomene
2014-06-07 20:59
#25

#22 Vet inte riktigt vad du menar med kul 🤔.

Sedan kan du se på tyska regler. Sedan förintelsen är alla "skämt", uttalanden och dylikt angående judar straffbara. Men bara gällande judar. Dvs du kommer få höga böter om du uttrycker "Han springer som en jude" eller "Han har en näsa som en jude". Men inte om något annan folkgrupp. Frågan är hur långt man är beredd att gå gällande sådant. Och att ta någon för något man säger offentligt är tyvärr nästan samma sak som avlyssning. Man avlyssnar någon annans konversation. Det kommer bara få människor rädda och uttrycka sina åsikter då man längre inte vet om någon någonsin lyssnar eller om man har "rätt" tankar eller inte. Jag tror fortfarande det är fel att tysta ner folk.

Angående att nordkorea skulle vare ett slutet land skulle jag tyvärr säga är bullshit. Finns många som lyckats fly och berättat sina historier, både i bokformer, dokumentärer och dylikt. Finns mycket dokumenterat. Precis som att man vet att Kina förbjuder folket att känna till deras hemska historia. Dvs söker man på Google i Kina kommer du inte få upp dem massaker som Kina genomgått och dylikt. Precis som att det finns dokumentärer om nordkoreaner som berättar om sitt tidigare liv och deras flykt. Och hur dem tvingade barn från förskolan och upp att se på avrättningar varje morgon för att inneha disciplin och ordning. Jag skulle inte säga att det är landets fel att vi inte vet något om dem, finns mycket information att finna om dem och livet i dem. Det är mer okunnighet i resten av världen. Vi tar inte till oss informationen. Förintelsen, nazismen och Hitler är inget vi kunde se ett blint öga till. Vi var ändå där och nära. 

Börjar bara bli smått iriterad på folk som lätt jämför allt som har med "ondska" att göra med Hitler. Ser man inget i resten av världen som kan ha en likhet som är närmare oss tidmässigt. Måste vi gå tillbaka till något som hände 1945 då det idag händer minst lika hemska om inte hemskare saker?

Some days are just bad days, that's all. You have to experience sadness to know happiness, and I remind myself that not every day is going to be a good day, that's just the way it is!

Gur4m1
2014-06-07 21:31
#26

Men du, Hitler var ondska,  det hindrar ju inte att det funnits fler. Sen handlar det inte om ondska för mig- eller att Hitler perosnifierar det. Utan mer vad ett helt land, ett helt folk kan drivas till att göra. Det gäller ju både Korea, Kina, sovjetunionen och Tyskland med flera.

Med Kul syftade jag mer åt att du är Tyskättad/Tysk. Eller skulle jag ha skrivit "synd?". Hitlers välde dödade ju inte bara judar. Jag tycker inte att detta handlar om att alla får tänka olika- för det här handlar om att skydda en grupp från en annan.

Med att utalla sig ofenltigt handlar det fortfarande inte om ett samtal i bussen där någon råkar tjuvlyssna- vi pratar om öppna samtal. Tänk dig att jag ställer mig på en sen och drar negerskämt eller skriver assa kränkande, rasistiska åsikter på facebook eller min blogg- där alla kan läsa. Det är inte samma sak som ett samtal med folk i sitt hem, eller när man sitter på krogen. Men ja, jag anser absolut att hat mot en folkgrupp är FEL och jag har inga problem att påtala det till folk.

Jag tycker inte att det är vackert att folk kan hata på andra helt öppet för att "det är bara en åsikt". så jag har inga problem med att tysta sådana människor med att skambelägga sådant beteende. Så äre.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Kaskad
2014-06-07 21:32
#27

Tar någon ta bort mig bara pga. att jag är SD:are så är jag fine med det, sådana personer behöver jag inte vara vän med. Själv har jag aldrig tagit bort personer som inte har samma politiska åsikter som jag har, men skulle säkerligen göra det om de kom med påhopp eller liknande.

Annons:
PrincessMelpomene
2014-06-07 21:36
#28

#22 kollade upp vad som räknades till avlyssning. Då jag kände mig osäker efter ditt utlåtande. Då jag anser det du skrev var/är avlyssning dvs av öppna FB-grupper och personers öppna konversationer. 

Avlyssning är att i hemlighet ta det av andras samtal, ofta med dolda mikrofoner eller andra tekniska hjälpmedel. En vanlig form som ofta nämns är telefonavlyssning som kan se antingen vid en av telefonerna eller någonstans på vägen, exempelvis på telefonstationer eller telefonväxel. Men även internettrafik kan avlyssnas, med detta inkluderas allt som skrivs på internet. Såsom mejl, FB, öppna chatter och dylikt. 

Och enligt den svenska lagen, som ändrades den 1 Juli 2012, är den också till brottsutrednings myndighetens förfogande att man får göra detta. Men endast under förundersökning gällande:

  • Brott för vilket inte är föreskrivet lindrigare straff än fängelse i två år.
  • Försök, förberedelse eller stämpling till sådant brott, om sådan gärning är belagd med straff.
  • annat brott om det med hänsyn till omständigheterna kan antas att brottets straffvärde överstiger fängelse i två år.

Så det du säger är tyvärr fel. Det du vill är avlyssning.

Some days are just bad days, that's all. You have to experience sadness to know happiness, and I remind myself that not every day is going to be a good day, that's just the way it is!

PrincessMelpomene
2014-06-07 21:45
#29

#26 Sedan vill jag inte gå in mer på Tyskland då det uppenbart verkar som om du inte riktigt har all din historiska fakta om det. Exempelvis så var Hitler inte folkvald som du om och om igen poängterar. Utan han hade knappt 50 % av Tysklands röster. Så hans parti fick aldrig "majoriteten" av rösterna. 

Och för att påpeka det du nämner i #22. Får du och din halvtyska kille barn får ni inte halvtyska barn, utan 1/4 tyska barn ^^ 

Och nej menar inte alls att du ska tycka synd om att jag är tysk. Förstod bara inte vad som var kul. Inte mening att behöva bli näsvis ^^

Some days are just bad days, that's all. You have to experience sadness to know happiness, and I remind myself that not every day is going to be a good day, that's just the way it is!

mayolica
2014-06-07 22:42
#30

Jag har inga rasistproblem på fb.🙂
  jag har inte reflekterat över om det förekommer någopt sånt, jag har så mycket annat där som fångar mitt intresse, har inget intresse av ge energi åt ondska och rasistiska grejer😐 
I dagens samhälle matas  vi ständigt med nya  intryck hela tiden,jag tror inte att vi har capasitet nog att ta in allt och  att hjärnan därför sorterar bort en del information? ofta tror jag det kan bli så att vårt mesta fokus (omedvetet) hamnar på sådant som intresserar oss, och att mycket av det som är ointressant för oss passerar obemärkt förbi.🤔
Om du besväras mycket av "mörka energier" kanske det kan vara vettigt att söka sej till "ljusare" energier, att fokusera på? Att bemöta hat med hat ger bara mera energi åt hat ,det tror jag bara leder till mera ondska på sikt. 😓
Sen är det helt upp till dej att själv välja vilka fb vänner du vill ha. Om du blir upprörd av andras åsikter kan du antingen välja att ,blocka inläggen  eller ta bort vännerna.
Eller så kan du se det som något att lära sej hantera och acceptera.

~ mayolica ~

Gur4m1
2014-06-08 08:56
#31

#27 Ja du om man blir påhoppad så ska man alltås blocka, jag blir påhoppad av SD-anhängare. För att tydliggöra, jag blockar inte för att de röstar på SD, jag blockar för att de förpestar min tillvaro på FB med sina kommentarer som oftast, nej alltid- går på min person eller allmänt kastar skit runt sig. Det går inte att diskutera med dem. De som inte börjar diskutera och käfta med mig, undviker jag gärna att diskutera politik med, precis som att jag inte så jättegärna diskuterar politik med block som står för raka motsatsen av det jag tror på. Precis som att jag inte går runt och försöker övertyga hur dumma kristna är, bara för att jag själv inte tror på en gud- så har jag många kristna och muslimska vänner. Så jag önskade att folk i den här tråden slutar hinta om att jag vill ta bort dme för "de har andra åsikter". Är mobbing att ha andra åsikter och därför okej? Hets mot folkgrupper, på min wall, där mina invandrarvänner kan läsa och andra reagerar starkt mot vad jag låter bli skrivet där? Det är bortom att ha en åsikt anser jag när man går på folk och personer.

#30 Att vi accepterar rasism, för det är "en åsikt".. :) ahja. Nej? Jagär ganska tolerant och öppen mot andras åsikter tycker jag, jag har vänner av olika slag, men rasismen är inget jag tänker acceptera, precis som jag inte tänker acceptera sexism mot min person osv. Vi i Sverige har redan testat att tyst ignorera (eller acceptera) rasistiska tongångar, det har uppenbart inte fungerat så speciellt bra. Jag har försökt diskutera med de på min fbsida, det finns inget mer där att säga. Jag är less att bli påhoppad.

#28 vi blir alltås redan avlyssnade och jag har aldrig ens NÄMNT avlyssning?????? Att man ska avlyssna??

Att staten avlyssnar öppna chattar är väl nästan självklart, då de har rätten till det. Vem som helst kna nämligne göra det. Det är därför det blir ett brott att hetsa mot en specifik folkgrupp. Men du tycker att det ska vara okej att öppet säga "Jag tycker illa om dig för du är svart/Muslim/asiat?, därför, därför och masa annan skit om personen som inte är relevant".

Eller på öppen gata skrika åt personen att åka hem, eller Heila åt  denne, eller andra vidriga saker?

Du är förresten ganska näsvis själv. Men låt så vara. Att de inte fick 50% av rösterna, då fick de iallafall 40? Det är en rätt stor del av folket, fortfarande, som alltså stod bakom honom. Var det en militärkupp? 

Och våra barn blir halva, fjärdedels, eller vad vi väljer att kalla det- de kommer att kunna prata tyska och ha tysk släkt att besöka i Tyskland. Räknas det att jag också är tyskättad från Hansatiden, hur många % tysk är barnet då? 🤪

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Gur4m1
2014-06-08 09:00
#32

Om ni ogillar en person, ni vet inte riktigt varför- är det okej att säga det rakt ut till personen? När blir det mobbing?
För det har tjatats ganska mycket om att media och politikerna har "mobbat" SD som parti. Varför handlar itne DET om att folk faktiskt har andra åsikter- de gillar inte SD.

Men när folk ogillar rasistiska uttalanden då är man anklagad för att vara intolerant, att man inte "uppskattar" oliktänkande och inte kan acceptera andras åsikter?

Åsiktsfriheten skrevs långt innan internet tågade in i varje persons hem, de tär väl det som förändrats. Förr behövde jag inte lyssna på "allas åsikter". Jag tycker inte det är okej alls att jag behöver se andras åsikter som, det inte handlar om att jag inte delar, utan är människokränkande, mobbing och vidriga och allt för ofta direkt felaktiga utan någon förankring i verkligheten.

Alla måste inte tycka samma men jag ser gärna att människofientliga åsikter gärna skjuts ner. Eller som i mitt fall, kan blockeras från min feed. Men tack för alla svaren!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Gur4m1
2014-06-08 09:11
mayolica
2014-06-08 11:22
#34

# 31   Att ogilla en person utan att veta varför, tycker mest talar för att personen är  missnöjd med sej själv och inte förstår bättre än så. Jag ser ingen anledning för "en som förstår bättre" att sänka sej till samma låga nivå.

Jag menar inte alls att jag tycker rasism är ok,men jag tror inte på att lösa problemet med "motrasism" då blir det ju rasism mot rasisterna,sånt kan i värsta fall leda till krig, om det trissas upp och blir för stort. Jag tror mer på positiv förstärkning,  ge energi åt det goda,än att förstärka hat-energin. Oavsett mot vilken sida man riktar hat-energi, så är det samma sorts energi med samma"onda mörka krafter" som förstärks. 

 Sen säger jag inte att du ska behöva acceptera kränkningar och mobbing,men det kanske kan vara värt att fundera över vad som gör att du tar åt de? och varför?  Sen eftersom det du mår dåligt av händer på din privata fb,så får man ingen rättvis helhetsuppfattning om situationen,så det blir svårt att skaffa sej någon seriös åsikt om saken.

~ mayolica ~

Annons:
Kaskad
2014-06-08 15:03
#35

#31 Jag har inte sagt nåt om hur du gör och av vilka anledningar du skulle blocka personer? Jag skrev hur JAG resonerar om det hela och hur JAG hanterar situationen, så du behöver inte ta åt dig.

sosanna
2014-06-08 15:28
#36

Tur att man inte har facebook

Gur4m1
2014-06-08 15:48
#37

#34 jag tar åt mig av kränkningar för att jag vet hur det känns när folk säger elakheter och resten runt omkring bara tysta ser på-. Det är otroligt kränkande. Jag tänker däröfr inte vara den personen som tyst iaktar när folk  är öppet rasistiska- åter igen, jag har vänner av olika kulturer och etniciteter på min facebook, de ser vad dessa människor skriver. En dle har reagerat, jag ställer mig självklart på deras sida. För jag tar ställning. Jag tänker inte sitta hemma och be böner om en bättre framtid, eller hur menar du att jag kan göra en skillnad i att vara "positiv"?

Jag föddes inte antirasist, jag växte upp i en väldigt rasistisk och inkskränkt miljö. 

Jag tar sjukt illa vid mig när det sprids felaktig propaganda och när man säger att dt är fel- så är man ett vänsterluder, en PK-lurad kommunistjävel etc. För det har varit min strategi tills jag lessnade: Att säger de en sak så motbevisar jag det med _fakta_.

"det komemr hundra tusen miljarders invandrare till Sverige ". "Nej så är det inte, såhär ligger det till"  HUR ÄR DET ATT HATA?

Men till slut dras man ner på sandlådenivån. Jag är människa, inte Ghandi. Tyvärr. Mitt tålamod rinner ut. Därför mår jag sjukt dåligt av dessa människor. Därför har jag valt att blocka dem nu. Det svider men jag tror jag kommer att må mycket bättre nu, även om jag inte tycker om att ignorera ett problem. och att man är öppet rasistisk är för mig, ett  samhällsproblem man bör ta tag i…på ett eller annat sätt. Att folk slutar ignorera att det ÄR ett problem vore ju en bra start. Att folk sedan inser att de själva nog sitter på en del rasistiska åsikter vore ännu bättre.

Man föds inte rasist, man måste inte dö som en rasist. Man kan ändra uppfattning, det är okej. Speciellt när det finns ett rätt och ett fel. Det är fel att döda människor, att våldföra sig på människor och det är fel att diskriminera människor.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

mayolica
2014-06-08 16:57
#38

Då tycker jag att det låter som att du har fattat ett klokt beslut att ta en paus som läget är just nu. och blockera det du mår dåligt av.👍 
Jag tycker inte heller om kränkningar och rasism.men en sak som jag lärt mej genom åren är att problemen ofta brukar bli värre av att kränka tillbaka mot dom som kränker andra. 😈

Ta hand om dej själv och fyll dej med livskraft genom glädje och positiva saker ,så kanske du får kraft att engagera dej och jobba med rasism-problem på annat sätt i framtiden istället ☀️
Lycka till   🌺

~ mayolica ~

[Emma--]
2014-06-08 17:06
#39

Jag tror det är jättebra att lugnt bemöta såna diskussioner med fakta. Har ett flertal på min facebook som röstar på SD, men det har inte varit en massa elaka uttalanden. 

Men om man hamnar i en diskussion där man själv bemöter lugnt och försöker förklara och själv blir påhoppad så tycker jag det är anledning nog att faktiskt inte vara vän med dessa. 

Men orkar man tror jag det är superbra att faktiskt ta diskussionen ibland.

Gur4m1
2014-06-08 18:18
#40

#38 tack :) Detsamma. Man hamnar lätt i "klinch" när man känner starkt för något.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

PrincessMelpomene
2014-06-08 19:13
#41

#31 förstår tyvärr inte din hets just nu. Jag ställer frågor då det du säger förbryllar mig, jag varken ifrågasätter dig eller går emot dig på något sätt. Jag endast ställer frågor för att det intresserar mig. Jag blir nyfiken. Jag förstår dock inte hur en människa med så lite kunskap om ett ämna ändå kan ha så mycket att säga :/ Förstå mig rätt. Jag säger det för din egen skull. Men när det kommer till politik, men också många andra ämnen, ska man inte yttra sig om man inte innehar all fakta. Detta gör att man inte innehar någon validitet eller reliabilitet. Din trovärdighet försvinner. 

Att vi redan är avlyssnade som du nämnde är fel. Vet inte om du ens läser mina inlägg och kommentarer. Jag skrev att man endast får avlyssna om personen ifråga redan utgjort ett "hot" eller är misstänkt för ett rott som kan orsaka 2 års fängelse. FRA (pappa är militär och har vänner här så jag har en inblick i detta.) avlyssnar inte folk hur som helst det är olagligt. Man får inte gå in och hitta en person som yttrat en sak och sedan börja avlyssna denna personen och skapa ett register för att sedan "ta fast" den. Det är att inkräkta på personen. Och det är liknande metoder som DDR och Stalin använde under andra världskriget. 

Du säger att du inte förstår hur vi kom in på avlyssning. Men då kan man enkelt gå tillbaka i våra inlägg och se att jag frågade nyfiken hur du tänkte att vi skulle göra det strängare med hot mot folkgrupp. Jag frågade av intresse skäl. Och gav avlyssning som exempel och sedan spann du vidare på den tråden. 

Ännu en gång slänger du ur dig fakta om saker du inte har en aning om. 40%? Att slänga ur sig siffror som inte stämmer är farligt. Och sedan generalisera en hel befolkning utefter det är också farligt. 40% tyckte så därav är alla så och spelar ingen roll alla i den folkgruppen är idioter, det är så jag läser ditt inlägg. Lägger du skulden på det det tyskafolket för Hitler? Visst folk röstade på honom osv. Men ser man på det ur ett historiskt perspektiv fanns det kanske grunder till detta. Tyska folket tänkte nog inte "Ja, vi röstar på Hitler och utrotar människor". Precis lika lite som människor tänker "Ja, vi röstar på SD och utrotar människor". Visst finns det rötägg som alltid kommer vara extrema, oavsett partier. Men i grunden tror jag inte någon vill någon annan illa på det sättet. 

Jag är långt ifrån en person som tror på kränkningar och det känns nästan som ett påhopp att du ens nämner det. Jag har då aldrig skrivit någonstans att jag förespråkar att man kränker människor. Kanske mitt tyska blod får dig att tro att jag är nazist någonstans. Men jag kan säga dig att detta är fördomar. 

Och sedan till att du skulle ha släkt från Hansatiden har jag svårt att tro. Du har förmodligen släkt under den tiden men inte att du vet exakt vart den ätten kommer ifrån. Som bibliotekarie jobbar jag med släktforskning dagligen och hade ett ex som var väldigt intresserad av detta. Jag vet att det är fruktansvärt svårt att finna information om ätter och släkten från 1700-talet och längre bak. Inklusive det faktum att jag vet, både av fakta men också av egna erfarenheter, att man brände och förstörde personuppgifter i Tyskland under andra världskriget. Man utrotade inte bara människor genom död utan även genom att radera människor från register. Detta gjorde att många inte fick pass eller liknande efter 1945 då många var "borta". Så rent matematiskt är det omöjligt att dra med Hansatiden om du inte har nationstillhörigheten på alla förfäder från den tiden. Vilket jag har svårt att tro. Men jag kan ha fel. 

Jag har dock aldrig yttrat vem som har rätt och fel i detta. Utan endast ställt frågor. Trodde att alla som var insatta i politik, som du verkar vara, gillade att diskutera. 

Men vill du inte ta till dig det jag säger, vilket jag mer gör genom att hjälpa dig, så kan jag sluta yttra mig. Egentligen bryr jag mig inte så mycket om du försöker dumförklara mig eller kränker mig med dina uttryck, näsvishet och fula smileys. Men tänk på att:

  • Ska du diskutera, känn till all din fakta och information. Vet mer än din motståndare för annars ser du själv bara dum och fånig ut.
  • blanda inte in känslor i dina svar, detta ännu en gång visar mer på att du är hetsig och svarar utan att tänka.

Some days are just bad days, that's all. You have to experience sadness to know happiness, and I remind myself that not every day is going to be a good day, that's just the way it is!

Annons:
mayolica
2014-06-08 22:07
#42

 #41   Ibland när man känner sej kränkt och mår dåligt av det kan man väldigt lätt att fastna i en negativ spiral och bara fortsätter och kör på i samma spår TS verkar ha kommit fram till den insikten att h*n behöver en ta en paus från den sortens diskussion just nu och därför valt att  blocka dom på fb,då tycker jag man bör respektera det beslutet även här.
  Blocka eller inte var väl kärnfrågan i tråden (om jag förstått rätt) som ts ville ventilera här och få lite tankar och tips om från utomstående.  (och inte någon hetsig politisk debatt.)  Jag tycker att det ser ut tråden har tjänat sitt syfte nu? (se #37 #38)  🌛

~ mayolica ~

Gur4m1
2014-06-09 15:36
#43

JAg ville inte diskutera politik- jg anser itne rasism vara en fråga om politik enbart. JAg uppfattade dig fel eftersom jag fick för mig att DU började prata om avlyssning- tyckte att jag om och om igen sa att det INTE VA RSÅ JAG MENADE!!!! Men du deifnierar avslyssning på ett sätt- men jag höll inte med om att det är SÅ jag skulle önska det- självklart!  så vi lämnar den diskussionen helt. Och jo, till viss del kan man skyllapå det tyska folket- allt  folk. Där har vi också hamnat på snedden. Jag tyckte jag sa det så pass tydligt- t.ex The wave- människor är lättledda. Därav idiotin. EN person kan inte göra allt som Hitler gjorde, att enbart skylla på Hitler och hans närmaste är också att inte ha full koll anser jag. Men ja, när det gått såpass långt när människorna insåg "Shit!" så var det försent, arkebusering för alla meningsmotståndare- precis som med Stalin och många andra ledare. Något sådant vill jag inte ha. Men jag vill inte ha rasism- speciellt inte i min närhet. Förstår du? Bra.

Jag sa att vi borde ta hårdare tag i "hets mot folkgrupp" eftersom det existerar men verkar knappt användas. Lite som att vi har straff mot våldtäkt ändå är det inte många som fälls för det :P Det är egentligen allt jag hade att säga om just det. Men det blev något tjaffs om TYSKLAND, HITLER och AVLYSSNINGSSTATER. Jag är inge tvandrande uppslagsverk och tänker inte sitta och googla det jag lärt mig i skolan. Du sa själv att lit emindre än hälften av Tyska folket stod bakom Hitler-  vad är 40%, om än en siffra dragen ur röven.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Gur4m1
2014-06-09 15:37
#44

#42 du har uppfattat det korrekt. :) Jag har blockat dem, less och trött på sådana här diskussioner.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Gur4m1
2014-06-09 15:43
#45

#41 ärligt, vad vet du om mig? Jag släktforskar men det ska du väl också börja tjaffsa om. För du vet helt enkelt _allt_. Poängen är att jag inte anser att du är vare sig mer eller mindre tysk än en annan som är 1/3 eller 1/10 om denne definierar sig som tysk. För jag är ingen rasbiolog. Men efteros du och ditt ex släktforskar dagligen kan du ju säkert berätta vilken min släkt är och hela grejen. Just dessa uppgifter har en annan sökt fram åt mig, någon jag själv finner som pålitlig och kunnig i ämnet. Men jag antar att det var mina 40% som inte gjorde mig trovärdig.

Grejen är att hans var jävligt länge sedan och det är skit samma. Att haka upp sig på om någon är 1/2 tysk eller 1/4 tysk… 🤪

De blir vad de själva deifnierar sig som. Jag sa det inte för att läxa upp dig eller" åh då vet jag nått om Tyskland minsan!" Eftersom jag inte är tysk, eller speciellt tyskättad. Mina barn blir vad de själva säger att de är, tyskar, samer, svenskar. Finnar. Vad vet jag.

Och nu är detta ett rantande, så jag säger hejdå :)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Gur4m1
2014-06-09 15:47
#46

Okej läste klatändå. Självklart blandar jag in känslor i ett ämne som detta och du ska inte gå runt och tro att jag har fördomar mot TYSKAR. HERREGUD. Jag visste att det var något peronsligt när du började jiddra runt HITLER och allting. Nåja…

Jag har aldrig trott att ondska tillhör ett speciellt folkslag eller religion, det är innom vissa individer som tar sina chanser. Varför tror du att jag blir känslosam? Rasism skrämmer mig. Det borde skrämma fler. Eller åtminstonde uppröra.

Jag tycker du kan sluta försöka hjälpa mig nu, jag har som sagt redan blockerat dem. Men ville du mena att jag varit hetsig mot mina rasistiska vänner och farit runt med ofakta så har du fel där. Men det är skit samma…

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Persifone
2014-06-09 15:59
#47

Nu har inte jag FB längre då jag hamnade i diskussion med SD anhängare som kallade mig "arabkn*llare" och andra okvädesord. Detta anmäldes till facebook men det stred, enligt dem, inte mot deras "gemenskapsregler". Av den anledningen avslutade jag mitt konto där.

Men när jag hade kontot så blockade jag folk med sådana åsikter.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Upp till toppen
Annons: