Annons:
Etikettförhållande
Läst 2177 ggr
decembercelsius
2014-06-10 13:42

Han ska iväg i 1 år.

Jag behöver verkligen ventilera mina tankar och även kanske få lite hjälp av er andra..

Jag och min pojkvän har varit tillsammans i snart 3 år och varit sambos i 2 år. Vår vardag spenderar vi helt enkelt ihop.

För någon månad sedan kom min pojkvän hem och berättade att han ska till Australien med sin kompis nästa år. Kul tänkte jag, det är ju ändå en dröm för många. När jag frågade hur länge dom ska vara borta svarade han: 1 år.

Och där brast det. Jag menar, 1 år?! Klart han ska få åka iväg på sin drömresa men just när han sa att han ska vara iväg så länge så började det koka inom mig, samtidigt som jag blev ledsen och ja, jag vet inte riktigt hur jag skulle reagera..

Vi satte oss ner och pratade om det och jag föreslog att han kunde åka iväg i kanske bara 3-4 månader för att tänka lite på vårat förhållande. Men nej, han är fast bestämd vid att dom ska resa som planerat. Jag kan alltså inte påverka det så mycket mer.

Och han har tydligen sparat pengar länge, utan att jag vetat om det. Så han har i princip alla pengarna klara för resan. 

Jag själv kan inte följa med då jag är hemma och sjukskriven för bland annat stress och utbrändhet och jag har märkt att den här resan han ska iväg på har börjat tära väldigt mycket mer på min egna hälsa.. Jag vet inte om jag klarar av att han kommer vara borta så länge. Han kommer uppleva så mycket nya saker medans jag isåfalll kommer sitta här och vänta på honom. Det känns inte alls ok.

Jag har sagt att vi kanske borde göra slut, för varken jag eller min hälsa klarar av det här samtidigt som jag gör honom ledsen när jag mår som jag mår. På sätt och vis känns det som om jag redan har förlorat honom då han gått bakom ryggen och planerat detta utan att fråga mig hur jag känner inför det.

Vad ska jag göra? Hur skulle ni gjort? Överdriver jag hela situationen?

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus


Annons:
Honestyisdead
2014-06-10 13:47
#1

Inte ok i min värld att bestämma något sånt utan att diskutera med sin partner. 

Anser inte heller att en sådan resa är passande när man har partner. Inte utan partnern.

decembercelsius
2014-06-10 13:48
#2

#1 Okej. Det känns väldigt skönt att jag inte är ensam om dessa tankar. Självklart ska han få åka iväg och göra saker på egen hand men det känns som om vi kommer glida ifrån varandra om vi är ifrån varandra så pass länge.

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus


Fridaaaa
2014-06-10 13:54
#3

Diskussion med sin partner tycker jag är superviktigt, speciellt när man bor ihop. 

Jag hade inte blivit glad alls om min partner bestämt resa så utan att fråga mig först. Jag hade oavsett inte följt med men ändå…

Nej, både jag & min partner har sagt det att man diskuterar med varandra först

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

decembercelsius
2014-06-10 13:55
#4

#3 Han har sagt att han inte tagit upp det för han visste att jag skulle bli arg.

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus


Fridaaaa
2014-06-10 13:55
#5

#4 Respektlöst enligt mig 😮 Kommunikation är A & O i ett förhållande liksom. 

Här hade det aldrig fungerat om någon av oss hade åkt iväg ett helt år.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

decembercelsius
2014-06-10 13:56
#6

#5 Ja nu när han tog upp det blev jag självklart väldigt arg och ledsen. Och då sa han: Vad var det jag sa, jag visste att du skulle bli arg… suck.

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus


Annons:
Honestyisdead
2014-06-10 13:59
#7

Vad omoget av honom. Han vet ju tydligen att det inte är ok och ändå ska han göra det.

Hade min sambo gjort så hade jag gjort slut. Jag kräver mer respekt än så.

decembercelsius
2014-06-10 14:00
#8

#7. Ja. Jag känner mig inte så viktig i det hela. Vi har ändå en lägenhet och massa husdjur. Han lämnar mig med allt detta när han dessutom vet att jag är sjuk.

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus


Gronstedt
2014-06-10 14:01
#9

#4: En sådan ynkedom till karl, som inte törs stå för sina handlingar, skulle nog behöva stå på tillväxt i några år innan han blev något att ha. Det är fruktansvärt respektlöst att vara så falsk för sin egen bekvämlighets skull.

Maria
2014-06-10 14:02
#10

Det är ju en väldigt stor skillnad om han hade delgett dig planerna redan på ett tidigt stadium.

Då hade du varit med i "planeringen" och kanske hunnit smälta det hela men att komma med detta som en total överraskning låter väldigt respektlöst.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Gronstedt
2014-06-10 14:04
#11

#8: Ännu värre … ska han lämna dig med allt jobb och alla kostnader? Eller kommer han att ge dig pengar innan han ger sig av? Vem står som betalningsansvarig för lägenheten?

Det är viktigt att ni tar ta i detta innan han försvinner, så inte du får allting i knät ensam sedan.

decembercelsius
2014-06-10 14:05
#12

#11 Ja, jag vet ärligt talat inte hur jag ska klara av alla kostnader med min lilla sjukpenning. Visserligen hjälper mina föräldrar mig vilket är en fördel men det känns som om allt ligger på mina axlar. Han åker iväg medans jag får försöka överleva..

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus


Gronstedt
2014-06-10 14:07
#13

#12: Har ni tagit på er kostnaderna tillsammans så kan han inte bara släppa sin del av dem på dig.

Annons:
decembercelsius
2014-06-10 14:08
#14

#13 Tyvärr så vill han inte prata med mig mer om resan eftersom han tycker att jag tog så illa upp. Och därför har vi heller inte pratat om kostnaderna

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus


Gronstedt
2014-06-10 14:12
#15

#14: Det är inte upp till honom att välja vad han vill eller inte i den här frågan. Han måste ta sitt ansvar. För din egen skull kan du inte låta honom komma undan det.

I praktiken blir det ju som att ni gör slut om inte han lämnar pengar hemma för sin del av kostnaderna.

Praefatio
2014-06-10 14:15
#16

Vilket äresvin, fy sjutton! Så gör man bara inte, jag blir arg bara av att föreställa mig din situation så att du lyckas hålla dig så lugn att du ens kan överväga att dina känslor skulle vara överdrivna i trådstarten tycker jag är oerhört beundransvärt. En sådan karlslok skulle jag aldrig behålla, oavsett om han bestämmer sig för att stanna hemma eller ej så har han planerat en sådan sak bakom din rygg bara för att det var obekvämt för honom att berätta för dig. Oacceptabelt. Däremot skulle jag kräva en summa pengar eller på annat sätt se till att han inte bara lämnar dig i sticket ekonomiskt. Lite jävla vuxenansvar får man ju ta…

decembercelsius
2014-06-10 14:19
#17

#16 Ja, grejen är att han hela tiden säger att jag överreagerar och att man måste kunna vara ifrån varandra i ett förhållande. Han säger att jag kan umgås med vänner det året han är borta men han förstår inte riktigt.. det handlar inte om att jag kommer bli helt ensam, för det kommer jag inte bli eftersom jag har vänner. Det handlar om att HAN lämnar mig och på så vis förstör vår relation. Men detta förstår ju inte han 😡

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus


Praefatio
2014-06-10 14:27
#18

Han har bevisligen en oerhört skev syn på vad att vara ifrån varandra innefattar på en sund nivå. Problemet är ju också att han bestämt sig för att bara dumpa av dig med allt. Om man tänker rent praktiskt och för en sekund utesluter det faktum att han beter sig svinigt så finns det fortfarande problem kvar som skulle behövas räddas ut: Hur hade han tänkt göra med hyran av er lägenhet, till exempel? Om han förväntat sig att få behålla sin bostad i Sverige så får man ju verkligen hoppas att han planerat att betala halva hyran. Även bredbandskostnader, hemförsäkring och annat tickar ju på oavsett om han är i Sverige eller ej och det är inte ditt ansvar att ta över hans del av den kostnaden förutsatt att han ska komma tillbaka. Hur hade han tänkt med era gemensamma djur? Återigen: tänkte han komma tillbaka efter ett år så är det fortfarande hans djur och hans ansvar, ffa ekonomiskt. Som sagt, bara rent praktiska frågor. Usch, vad arg jag blir på oansvariga människor.

decembercelsius
2014-06-10 14:29
#19

#19. Ja det är mycket han lämnar kvar här isåfall. Jag ska prata med honom när han kommer hem från jobbet. Egentligen skulle jag må bra av att vara själv i ett par dagar och bara.. få vara. Så får se om han kan sova någon annanstans ett par dagar..

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus


Praefatio
2014-06-10 14:30
#20

HADE det varit på en rimlig nivå, 3-4 månader t.ex., så hade det synts i tråden. De flesta på detta forum är överens om att man mycket riktigt ska kunna vara ifrån varandra ibland som par och att det finns situationer som man som partner måste acceptera. Det här är verkligen inte en sådan situation.

Annons:
Gronstedt
2014-06-10 14:30
#21

#17: Strunta i vad han säger och fråga rent ut: Hur tänker du betala dina kostnader för boende och djur under det år du är borta?

decembercelsius
2014-06-10 14:31
#22

#21. Jag ska försöka ta upp det senare när han är hemma. Känns som om jag hela tiden försöker prata med honom men han säger att jag bara tjatar… men blir så ledsen när jag knappt vet något.

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus


Gronstedt
2014-06-10 14:42
#23

#22: Jag förstår att det är svårt, men han har faktiskt i praktiken redan gjort slut med dig. Han har slutat prata med dig och han tänker lämna dig ensam.

Om jag var som du skulle jag kräva att få diskutera och lösa det ekonomiska och praktiska NU, och om han inte ställde upp på det skulle jag begära hemskillnad omedelbart, innan han ger sig av.

decembercelsius
2014-06-10 14:43
#24

#23 Fast han har påpekat att han inte vill att det ska ta slut och började storböla när jag sa att det är bäst att han redan nu flyttar. Så ja, jag vet faktiskt inte hur han tänker.

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus


Cireea
2014-06-10 14:45
#25

Jag skulle nog tagit mina saker, djuren och sen flyttat ut (till exempelvis föräldrar). Då kan han ha roligt med att betala alla räkningar själv. 

Eller åtminstone lägga fram det scenariot framför honom för att han själv ska fatta att han inte bara kan sticka iväg utan att tänka på varken räkningar eller DIG. I min värld är det verkligen något av det svinigaste man kan göra. Hur självisk kan man vara på en skala? 

Jag blir arg bara av att läsa den här tråden…😡


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

decembercelsius
2014-06-10 14:46
#26

#25 Tyvärr kan jag inte bara sticka iväg. Vi är nyinfyttade i en helt ny stad och lägenheten är skriven på mig (men vi delar på hyran).

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus


Cireea
2014-06-10 14:48
#27

#26 Okej, då är det en annan femma. 😕


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
decembercelsius
2014-06-10 14:49
#28

#27 men jag har sagt att han borde flytta hem till sina föräldrar ett tag (dom bor i närheten) men då protesterar han och säger att han verkligen vill stanna..

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus


KaiPon
2014-06-10 14:51
#29

#26 Då blir det nästan ännu bättre att lägenheten står på dig. Då kan du, om han inte vill prata med dig om hyra och liknande, ge ultimatumet 'Antingen pratar vi om det nu, eller så har du ingen lägenhet att återvända till.'

Kanske inte sådär jättekul att dra till med, men jag skulle inte tveka att använda det kortet om jag var du och killen vägrar lyssna på något jag har att säga eller säger att jag 'tjatar'.

Usch, blir bara så förbannad… 😡

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

Gronstedt
2014-06-10 14:52
#30

#24: Sicket ynk. Böla sig ifrån ansvaret för den röra man själv rört ihop med sin feghet? Ställ inte upp på det.

Om inte han sätter in hälften av ett års hyra på ett konto som bara du kan teckna, så säger du upp lägenheten och börjar leta efter en som du har råd med ensam. Det är ren självbevarelsedrift - du kan inte vänta tills han är borta och hoppas på att han kanske ska komma ihåg att skicka hem pengar.

Du måste också räkna allvarligt på om du har råd med djuren själv. Om några av djuren är hans, så måste HAN säkerställa att de tas om hand av någon annan innan han ger sig av.

decembercelsius
2014-06-10 14:53
#31

#29. Ja jag har som sagt förklarat det för honom. Att han borde flytta hem till sina föräldrar för att detta är min lägenhet och jag behöver tid själv. Men då brukar han vakna till när jag säger det och börjar gråta och förklara att han älskar mig. Jag blir så förvirrad.

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus


KaiPon
2014-06-10 15:00
#32

#31 För mig låter det som att han bara är bekväm. Han har dig som fixar allt åt honom, så han inte behöver göra det. Säg till honom att om han älskade dig skulle han ha nämnt detta långt innan och inte bara slängt det på dig så här i sista minuten. Och som sagt, säg att du vill ha hans del av hyran för det året han är borta, eller så börjar du leta efter en annan, billigare, lägenhet. Det är upp till honom att bestämma då. Ge dig inte bara för att han gråter och säger att han älskar dig, ord kan vem som helst säga. Han måste bevisa via handlingar att han älskar dig tycker jag. Och för mig säger det han gjort hittills inte 'jag älskar dig', utan snarare tvärt om.

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

[silkesnosen]
2014-06-10 19:50
#33

Ja smart är han ju tyvärr..han ser till att du är hemma och tar hand om hem och djur medan han är ute ett år och ja, vem vet vad ha gör eller om han kommer att vilja fortsätta sedan. Han vet att du är svag för gråt och känslor..han förefaller extremt bortskämd och omogen.

[waves]
2014-06-10 21:22
#34

Usch, så arg man blir. Bättre att dumpa honom medan du kan. Vad mer kan han dölja?

Ett år hade jag aldrig accepterat på det sättet han la upp det. Fy

Annons:
Timmorn
2014-06-10 21:25
#35

Låter väldigt respektlöst måste jag säga. Visst att man vill resa det vill jag också. Men då är det ju ändå något som man är tydlig med och diskuterar med sin partner!

Jag åkte ut på tågluff under 1 månad, men det hade jag ju sparat och peppat och diskuterat med honom under typ 1 år! Att han inte hade möjligheten att följa med för att han inte sparade är en annan femma, först var han skitlöjlig och ville inte att jag skulle åka men sedan peppade han mig och fattade att det var min livs dröm och att vi kunde åka en annan gång. (men vi bodde inte ihop då och hade inga gemensamma kostnader. hade vi haft det hade jag betalt halva mina under den månaden)
 Hade han tänkt göra det för ett år framåt eller? Annars kan han skita på sig… 

Absolut att man ska kunna vara utan sin partner utan att något händer och man ska kunna lita på sin partner. Men hur ska man kunna göra det om personen kommer med planer ut ur ingenstans? Med inga planer hur man ska hantera de gemensamma kostnaderna ingenting. 
Tycker hans gråt om att han vill stanna i lägenheten är lite väl sent påkommet, det borde han ha tänkt på innan. Och det är ju ändå bättre att han stannar hos sina föräldrar/ kompis ett par dagar så att ni båda kan tänka igenom vad det är ni vill och hur ni vill hantera de kommande månaderna/året… 

BTW har haft 10 kompisar i min bekantskaphetskrets som varit i Australien, av dem har 1 stannat i ett år, och det är för att personen träffade en person där och fick ett vettigt jobb. Annars brukar det vara åka omkring och plocka frukt för en extremt värdelös lön och villkor.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

[VGN]
2014-06-10 21:34
#36

Jag håller nog med om mycket som redan har sagts. Sjukt elakt att inte säga något och det måste kännas jättejobbigt och stressande för din del. Precis som någon annan har skrivit är det viktigt att du står på dig för du ska respektera dig själv också. Precis som 33 har skrivit så försöker han få dig på andra tankar genom att utnyttja dina svagheter och bara det är väldigt elakt. Han borde läsa på lite om härskartekniker.

_Fisken
2014-06-10 21:35
#37

Så gör man inte om man har en relation. Han är ju helt fel ute. Han kanske inte har någon (annan än du) som sagt åt honom att man inte gör så där? Det kallas för uppfostran. 

Jag tycker det var otroligt omoget och taskigt. Du ska definitivt inte spendera några pengar på hans resa. Att han börjar gråta när du säger åt honom att han kan flytta beror på att han har inte insett konsekvenserna av det han sagt. Har han minsta vett så säger han att givetvis inte reser. Iaf inte utan dig. Utan dig - max 1 månad.

Portie
2014-06-10 22:10
#38

Usch jag sitter i en liknande situation (har skapat en tråd om det), enda skillnaden är att han ska vara borta för alltid..

Han gick också bakom ryggen på mig, han bokade flygbiljett och hela köret bakom min rygg och han hade egentligen tänkt ringa precis innan han går på planet. Men han fick väl dåligt samvete eller något för han ringde i söndags och han åker på torsdag. Han planerade allt helt utan att prata med mig INNAN så jag är så otroligt arg, ledsen och besviken.

Så jag förstår din situation, om det nu är till någon tröst, men jag har tyvärr inga bra råd att ge.

Sarah
2014-06-10 22:16
#39

Vilket as! Han kanske säger att han inte vill göra slut, men det är det han gör. Sådär beter man sig inte i en relation. Helt ärligt så tror jag att han egentligen vill göra slut, men vågar inte och får panik när du säger det. 

Om man ska vara krass, så förändras man mycket då man reser, det är säkert jättebra för honom, men med tanke på hur han hanterat det här innan resan så tror jag att sannolikheten att er relation klarar av att han åker iväg = 0. Antingen gör han slut när han är borta eller så kraschar det när han kommer tillbaka för att han är förändrad.

_Fisken
2014-06-10 22:28
#40

Jag tror killen är så omogen och så totalt utan erfarenhet att han inte insett vad det är vad han sagt. Om han kommer och vräker ur sig sånt utan att inse konsekvenserna ska han definitivt inte ge sig iväg utan mamma. Då är han alldeles för grön för att ens få ta sig utanför stadsgränsen.

I och med detta har han fått lära sig en sak. Tänk innan man talar.

Lexie82
2014-06-10 23:13
#41

Jisses, vilken fruktansvärt omogen kille. Och att ha mage att klaga på din reaktion! Om min kille hade planerat att resa bort ett år utan att prata med mig hade jag varit så förbannad att jag slängt ut honom direkt, utan diskussion!

Otroligt fegt av honom att ta till tårar för att slippa ta konsekvenserna av sitt handlande. Men jag säger som alla andra här, antingen betalar han halva hyran för ett år eller så flyttar du till något du har råd med själv! Men även då ska du kräva att han betalar halva hyran under uppsägningstiden. Han har ingen rätt att lämna dig med alla kostnader.

Och väntar han sig att du bara ska sitta och vänta på honom i ett helt år då? Du har ju inte valt att ha ett distansförhållande. Du har valt ett förhållande där du har din karl i närheten när du behöver sällskap/kärlek/ömhet.

Annons:
Knorran
2014-06-11 00:05
#42

Snör ut aset med buller och bång! Du är värd så mycket bättre. öppna dörren för en riktig dröm prins istället! Stor styrke kram till dig!

Skogsraah
2014-06-11 00:24
#43

Fy. Lider med dig 😕 Kan inte göra annat än hålla med alla andra också. Det är inte okej på någon nivå och jag känner såväl igen hopplösheten du känner. Det är helt självklart att du känner så. Hur ser er relation ut annars? Är det här det första som är helt out of the blue? Är han "snäll" och resonabel annars?

Uppdatera gärna om hur det går, så kan vi fortsätta hjälpa dig!

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

decembercelsius
2014-06-12 11:56
#44

En liten uppdatering:

Nu har vi pratat lite och han har sagt att han kommer åka iväg i ett halvår istället. Och han kommer sätta in halva hyran för det halvåret på mitt konto. Så det känns ändå helt okej nu. Sedan får vi se hur det blir mellan oss efter hans resa 🙂

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus


Gronstedt
2014-06-12 12:00
#45

#44: Vad bra! Hoppas ni fortsätter att kunna prata med varandra, så att ni kan hitta varandra igen när han kommer hem Ler.

decembercelsius
2014-06-12 12:03
#46

#45 Det hoppas jag med! Det vore väldigt tråkigt om en resa skulle förstöra en relation som är så bra annars.

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus


KaiPon
2014-06-12 12:04
#47

#44 Vad bra! Han lyssnade lite på dig i alla fall, och betalar sin del av hyran. 🙂 Hoppas precis som #45 att ni kan fortsätta ha en bra dialog i framtiden.

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

[VGN]
2014-06-12 12:06
#48

#44

Jag hoppas att anledningen till att han ändrade sig är för att han bryr sig om dig och hoppas också på att han har lärt sig något av detta. Inte roligt om något liknande händer igen. Kan vara så att han vill bara få det överstökat för den så kallade "husfridens" skull. Nu känner jag varken dig eller din sambo så jag ska inte säga för mycket 🙂

Annons:
decembercelsius
2014-06-12 12:08
#49

#48 När jag frågade honom om hur vi ska göra med hyran så sa han att han länge tänkt på att han ska ge mig pengar så jag klarar mig, bara att han inte velat säga det eftersom det varit så spänt mellan oss.

Kan säga att han är världens goaste kille annars men att han är otroligt svår att prata med (och då menar jag allvarliga saker som detta tex). Men vi får se hur det går, nu slipper jag i varje fall oroa mig för mycket 👍

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus


Lexie82
2014-06-12 13:59
#50

Det låter bra. Då tar han åtminstone sitt ansvar, och bättre sent än aldrig! Hoppas det löser sig för er!

Karelius
2016-11-03 14:39
#51

Blir det en uppdatering?

Upp till toppen
Annons: