Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 3707 ggr
vårtider-
2014-06-10 15:33

Han vill inte att jag ska plugga

Jag är sambo med en kille och vi bor i en lägenhet med ganska hög hyra. Han har hög lön och jag har lägre lön. Jag har ett vårdjobb och vantrivs med det. Jag har länge velat göra annat men jag har inte kommit mig för tidigare.

Nu känner jag mig redo igen för skolbänken men när jag pratar med min sambo om detta blir han inte alls glad. Han tycker det funkar bra som det gör nu. Och det gör det väl också. För honom. Men jag vill ju ha ett annat jobb och jag har inte lyckats hittills utan annan utbildning än undersköterske.

Men han tycker att det blir för dyrt för honom om jag börjar plugga. Han menar att då måste ju han betala en större del av hyran än han gör nu och det går han inte med på.

Hur löser man sådant här? Måste jag flytta själv till en billig etta för att ha möjlighet att plugga eller måste jag jobba kvar hela livet där jag inte trivs?

Annons:
CelsiusT
2014-06-10 15:39
#1

Antingen kan du ju vara självständig och flytta till en billig etta, när du tar upp det med din sambo så kanske han inser hur dumt det blir för er båda (eller så tycker han det är bra).

Hur delar ni på kostnaderna nu? Betalar ni procent av er inkomst eller delar ni allt rakt av? För delar ni efter procent av inkomst så är det ju lätt att fjäska med att du visserligen nu en tid får lägre inkomst men att du senare kommer få högre inkomst än idag och därför kommer betala större del av hyran.

Annars kan man ju undra om inte han tycker det vore roligare om du hade råd att hägna med på aktiviteter som ni kanske vill göra tillsammans. Om ni båda har högre löner så kan ni ju åka på semester tillsammans utan att han ska behöva bjuda dig. 

Man kan också fundera över att en relation att satsa på kanske är värd att slå ihop ekonomin?

Jag tycker personligen inte att du ska stå tillbaka i ditt liv för att han inte har lust att hjälpa dig en begränsad tid.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Maria
2014-06-10 15:41
#2

Men herregud….sådana här saker är väl självklart att man stöttar varandra med.

Det är ju en tidsfråga och det kommer göra dig gott samtidigt så kommer du förhoppningsvis få ett mer välbetalt jobb i framtiden.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

KimE
2014-06-10 15:44
#3

Sök in på utbildningen och se vad som händer, om han vill att ni ska flytta till ett billigare boende. Att inte gå den skulle bara göra att du vantrivs.

vårtider-
2014-06-10 15:47
#4

Vi delar alla kostnader rakt av nu. Vilket innebär att hela min lön går åt medan han kan spara flera tusen. Jag vet inte om det är orättvist men jag har inte satt mig på tvären om det då jag på ett sätt får skylla mig själv som från början gick vårdutbildningen och hamnade där jag är idag.

Gronstedt
2014-06-10 15:48
#5

Det beror ju på hur stor skillnaden skulle bli för honom, hur lång tid det skulle gälla, hur stor chans det finns att få jobb och hur bra betalt det nya jobbet skulle vara. Visst är det rimligt att man ställer upp, men kanske inte hur långt som helst.

Lexie82
2014-06-10 16:02
#6

Alltså, jag är av den åsikten att om man är sambos så är man en familj. Skillnaden mellan sambo och gift är för mig bara ett papper. Vad sparar han sina pengar till? Är ni en familj ska ni väl båda två arbeta på att få ert GEMENSAMMA liv så bra som möjligt? Jag kan förstå om han vill kunna lägga undan pengar om han har ett dyrt intresse, men samtidigt så ska man hjälpa och stötta varandra. Det här gäller ju din framtid! Det är ju inte direkt som att du vill att han ska försörja dig så att du kan ligga hemma på soffan hela dagarna! Vill han inte stötta dig i detta tycker jag att du ska flytta till en liten etta. Sen när du har ett bättre jobb än idag så får han se vad han missar.

Annons:
vårtider-
2014-06-10 16:08
#7

#6 Nej han har inget dyrt intresse dit pengarna går. Ja om man inte ska räkna aktier som ett intresse. Han köper aktier för allt som han får över varje månad. Jag sparar inte en krona då jag inget får över efter jag betalat hälften av matkostnaderna,hyran osv. Då måste vi flytta till billigare boende om jag ska kunna spara också och han vill inte flytta.

CelsiusT
2014-06-10 16:08
#8

#6 Jag håller med dig faktiskt. Samtidigt kan man idag vara sammanboende på så otroligt olika villkor och av olika anledningar. Så tyvärr är det inte så enkelt längre. Inte alltid som folk planerar att leva resten av sitt liv ihop för att man just nu är sammanboende i sin relation. Och då kan det ju bli lite konstigt att han ska bekosta hennes utbildning. Men rent generellt tycker jag som du, har man en seriös relation och är sambos så satsar man väl för ett liv tillsammans, ett gemensamt liv, och då stöttar man varandra.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gronstedt
2014-06-10 16:12
#9

#7: Jag ser det inte som självklart att en vuxen människa ska bli försörjd av en annan. Varje samboförhållande har sina egna premisser och överenskommelser. Och det är absolut inte självklart att man ensidigt ska kunna ändra på dealen.

Lexie82
2014-06-10 16:24
#10

#9 Inte försörjd, men om den ena i ett förhållande behöver ett visst ekonomiskt stöd ett tag för att kunna förbättra sina levnadsförhållanden så tycker jag att man stöttar varandra i det.

Att studera är ju bara temporärt, och hon skulle ju inte bli helt utan inkomst, men han skulle ju få lägga mer pengar än vad han gör idag. Har man råd med det så tycker jag att man ska stötta sin partner. Åtminstone med någon man planerar en framtid med.

fruktgumman
2014-06-10 16:28
#11

För mig var det en självklarhet att stå för en större del av kostnaderna hemma när sambon ville läsa. Detsamma kände han när jag en tid blev helt utan lön.

CelsiusT
2014-06-10 16:30
#12

#7 Vad säger han om du tex kommer och säger att du vill flytta, med eller utan honom, för att kunna studera? Lite elakt att ställa ett ultimatum, samtidigt måste du ju se till att må bra själv också. Bara för att man flyttar ifrån varandra så behöver det ju inte innebära att man gör slut. Men om du flyttar ut från ert boende idag så kommer det ju bli mycket dyrare för honom än om han tar lite mer av kostnaderna. Så kan ju vara intressant att höra vad han säger. När han låser dig så kan man ju faktiskt "låsa lite tillbaka" om man säger så.

Medarbetare på westernridning.ifokus

vårtider-
2014-06-10 16:38
#13

#12 Jag tror inte han tagit det riktigt på allvar när jag pratat om att flytta isär så han har väl inte sagt något särskilt om det. Ja, det kommer helt klart bli dyrare för honom om jag flyttar och han får ta hela hyran själv mm.

Annons:
Gronstedt
2014-06-10 16:45
#14

#10: Beror som sagt på vilken deal man har.

#13: Upprepa det förslaget ett par gånger tills han tar det på allvar Blinkar. Ala alternativ måste ju upp på bordet innan ni bestämmer er. Om han betalar mer pengar kanske du kan göra mer av hemarbetet eller liknande - det finns lika många varianter som individer.

LinaLj
2014-06-10 17:20
#15

Det alternativet som kanske vore bäst är att ni gemensamt flyttar till något billigare om det är viktigt för honom att hålla nere kostnaden. 

Jag anser inte att man ska ge upp något så stort som ett yrkesval på grund av någon annan. Som jag ser det finns det en enorm risk att om du väljer att inte plugga kommer att gå och vantrivas på jobbet och till slut kommer du känna dig bitter mot din sambo eftersom han har "hindrat" dig från att gå vidare. 

Jag jobbade också inom vården och vantrivdes vansinnigt. Inte så mycket på grund av arbetet som på grund av atmosfären på arbetsplatsen. Jag valde att utbilda mig till systemvetare. Om någon hade hindrat mig från att ta det steget hade jag förmodligen varit långtidssjukskriven idag. Det tog mig trotts en stöttande omgivning nästan ett åt att komma på benen sedan jag slutade. Jag var livrädd att min dåvarande pojkvän skulle säga att jag var dum som valde bort fast tjänst osv. Istället sa han att det var på tiden för han såg hur dåligt jag mådde. 

Tänk så här. Om du väljer att inte plugga vidare och om två år så tar det slut mellan dig och din sambo på grund av något helt annat. Skulle du då ångra att du hade valt att inte plugga? 

Jag kan respektera att din sambo känner att han inte har råd (i sin värld) att betala mer. Men antingen så får ni hitta en gemensam lösning eller så får du hitta en egen lösning. För som sagt utbildning och ett bra yrke är en så pass stor del av livet och välmåendet att jag anser att ingen ska hindra en.

Fizzy
2014-06-10 18:57
#16

Lindra det han får lägga ut genom att söka bostadsbidrag eller försök se vad du kan få för ersättning genom att plugga. Så har jag löst nödsituationer i livet tidigare. Och söker man ihop är chansen större.

May the Gerbils be with you :3

vårtider-
2014-06-10 19:35
#17

#16 ja nån slags ersättning får jag väl när jag pluggar men bostadsbidrag kan jag väl inte söka så länge vi bor ihop?

[silkesnosen]
2014-06-10 19:44
#18

Alltså jag blir upprörd…ni bor superdyrt för att han önskar det. Det lämnar dig utan sparande ochtrygghet inför framtiden och han vill inte ens stödja dig att få ett yrke som du trivs med och kan tjäna mer på?! Du får fundera kring ert förhållande och faktiskt om du anser att utbildning är viktigt så får ni/du söka ny bostad och anpassa er några år.

vårtider-
2014-06-10 19:54
#19

Det är så också att lägenheten är hans. Jag flyttade alltså in här för två år sen och fick därmed ta över hälften av alla kostnader. Han klarade ju att bo här ekonomiskt  innan jag flyttade in så han ser nog ingen anledning att inte bo kvar.

KaiPon
2014-06-10 20:13
#20

#19 Börja leta efter billiga ettor, och hittar du någon bra så nämn det för honom, så han får se att du är seriös med att flytta isär så du kan få plugga. Se vad han säger då.

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

Annons:
Halvdansken
2014-06-10 22:11
#21

Flytta. Tänk på dig själv, det gör ju han.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

vårtider-
2014-06-11 11:50
#22

Jag pratade med honom igårkväll och sa att jag riktigt ville veta hur det blir om jag kommer in på utbildningen.  Han sa då att kan jag inte betala 50% av alla kostnader så får jag inte bo kvar och jag vet ju att jag omöjligt kommer kunna betala 50% av allt med den här hyran vi har när jag pluggar så jag får leta annat boende.

Nej han gick inte med på att jag betalar så mycket jag kan + sköter all städning + hushållsarbete heller.

Lexie82
2014-06-11 12:52
#23

#22 Antingen bluffar han för att han vill att du ska ändra dig angående studierna, eller så kan ert förhållande inte vara tillräckligt viktigt för honom.

Jag menar, om du flyttar får han ju ingen hjälp ALLS med ekonomin. 

Men jag tycker att du genast ska ställa dig i bostadskö. Framtiden är viktig, och om du låter bli för att han inte vill, då kommer du förr eller senare att bli bitter gentemot honom, och då kommer förhållandet ändå inte att hålla. Bättre att göra slut direkt i så fall.

Sarah
2014-06-11 12:55
#24

#22 din kille är en idiot och du verkar vara oviktig för honom. Gör slut, flytta och börja plugga. Ett helt nytt och spännande liv ligger framför dig.

Praefatio
2014-06-11 13:10
#25

Håller med #23 och #24. Trist att han har så kass inställning. Jag ser det som så att livet ofta går upp och ner ekonomiskt, speciellt när man är ung, och det jämnar ut sig i slutändan. När jag och min kille träffades så tjänade jag bra och han hade nästan inga pengar alls - då betalade jag det mesta. Nu är jag sjukskriven medan han tjänar bra - nu betalar han lite mer istället. I gengäld har jag fler ansvarsområden i hemmet. För mig är det naturligt att det blir sådär, ingen av oss är personer som räknar ören. Hade han velat plugga och vår ekonomi hade blivit sämre, ja, då hade vi fått lösa det. Det är ju inte för alltid.

Verkar som att det kan bli fler problem i förhållandet längre fram om ni bråkar om ekonomin i en sån här situation. Du ska ju inte gå runt och vantrivas resten av ditt liv för att du inte får lov att byta karriär, det är fullkomligt löjligt.

Gronstedt
2014-06-11 13:53
#26

#23: Då vet du var du står - han vill inte ändra dealen. Om det inte är värt det för honom, så är det kanske inte värt det för dig att stanna kvar, när det binder till ett jobb du vantrivs med.

Skulle han slängt ut dig om du blev uppsagd? Vill du bo och vara ihop med honom på de villkoren?

vårtider-
2014-06-11 16:53
#27

#26 Han skulle inte slänga ut mig för oförutsedda händelser säger han. Som om jag blir sjuk, arbetslös o liknande. Men när jag har en fast månadsinkomst och väljer att frivilligt avvara den för ett mindre bidrag som studerande då vill han inte gå med på det. På ett sätt kan jag förstå men på ett sätt inte. Jag VET att jag hade  gjort allt i motsvarande situation för honom. Om han hade velat byta jobb och jag var tvungen att betala stora delar av våra gemensamma kostnader så hade jag verkligen gjort det om det innebar att vi kunde bo kvar tillsammans.

Annons:
vårtider-
2014-06-11 17:13
#28

Han är väldigt bra i många sammanhang men just ekonomin så är han väldigt noga med att det ska vara rättvist. Tex om vi handlar mat och han betalar och det blir 300 kr. Gången efter så är det min tur att betala och då kanske det blir 200 kr. Då tycker han det är orättvist. Själv så  har jag en mer avslappnad  syn på ekonomi och räknar inte så noga och tänker att det jämnar nog ut sig i längden. Men han antecknar alltid om han måstat betala 100 kr mer nån gång. För då är det viktigt att jag betalar 100 kr mer nästa gång.

CelsiusT
2014-06-11 17:33
#29

#28 Fast hur rättvist är det egentligen då du har lägre inkomst? När vi hade separat ekonomi så betalade vi en procentsats på gemensamma utgifter. Det känns ju mer rättvist, för då får båda över i slutenden och inte bara den ena. Visst jag fick ju mindre pengar över, men jag tjänade ju också mer. Hade vi delat allt rakt av så hade han suttit på massa pengar och jag inte haft ett öre kvar när allt var betalt. Så det är ju mycket mer rättvist (i mina ögon) med en procentuell fördelning efter hur mycket inkomst man har.

Kanske han hade mått bättre egentligen av att ni hade helt gemensam ekonomi? Kan låta lustigt, men det kan faktiskt bli lättare för er båda om ni har gemensam ekonomi och en budget som ni båda är med och lägger upp (där kan han ju tex få mer pengar att roa sig för om det är sånt som är viktigt för honom, men båda ska vara med och lägga upp budgeten).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Halvdansken
2014-06-11 17:46
#30

Jag tycker inte han verkar särskilt trevlig, eller rättvis. Börja plugga och flytta och se vad som händer. Det låter som om han utnyttjar dig.

Vad betyder det att lägenheten är "hans". Är det en bostadsrätt?

Gör inte avtal om att du "betalar så mycket jag kan + sköter all städning + hushållsarbete". Du är inte anställd hos honom.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

vårtider-
2014-06-11 17:48
#31

#29 gemensam ekonomi vägrar han. Det har jag bara fört på tal en gång och då blev han upprörd. Då skulle han ju få mycket mindre "egna" pengar över varje månad vilket inte går för sig. Som det är nu är han ju van att kunna köpa aktier för mellan 6-7000 kr varje månad och det skulle han inte kunna om jag skulle få del av dessa pengar (som det skulle bli om bådas våra löner slogs ihop och sedan delades)

Men i vilket fall som helst så får han ju betala mer framöver ändå när/om vi blir särbos.

Gronstedt
2014-06-11 18:18
#32

TS, du visste väl när ni flyttade ihop att han var noga med att dela på mitten? Och du accepterade det och flyttade in ändå. Det är tråkigt att han inte vill ändra sig, men du kan som sagt inte ensidigt ändra villkoren för ert sammanboende.

Men på det hela är det ju en dålig deal för dig, som får ett dyrare boende än du egentligen klarar av, eftersom du inte kan lägga undan eller välja att gå ned i inkomst.

Om han vill ha ekonomisk millimeterrättvisa och du ser mer lättsamt på saken, så är det kanske svårt att jämka ihop i ett gemensamt boende, oavsett att du vill ändra din inkomst tillfälligt.

vårtider-
2014-06-11 18:20
#33

#29 han tycker det är orättvist att betala utifrån procentsats. Rättvist för honom är att betala på kronan lika oavsett vad man tjänar. Att han har det jobb han har och tjänar mer menar han är helt och hållet hans egen förtjänst och något han kämpat hårt för att uppnå utan att åka snålskjuts på någon som tjänar mer (vilket ju stämmer) och då vill han också få ut hela sin lön själv och inte behöva betala åt någon annan.

CelsiusT
2014-06-11 18:21
#34

#31 Fast vadå bådas löner slås ihop och sen delas? Så gör inte vi. Vi har bådas inkomst till samma konto och sen bestämmer vi gemensamt över vart pengarna ska gå. Tex så planerar vi hur mycket pengar som ska gå till mat, bensin, boende osv. Sen kan vi gemensamt besluta om vi ska spara eller spendera resterande belopp. Man kan ju även bestämma att han får ett eget konto dit han får en viss summa till aktier.

Grejen med den typen av ekonomi och budget bygger ju på att båda vill få hushållet att gå runt. Och att man ser sig som en enhet, att man lever tillsammans. Vi har beslutat att vi ska leva på lika villkor, så som det faktiskt står i lagen att man har skyldighet till när man är gifta, och det innebär för oss att vi gemensamt planerar inköp och att inget är ditt eller mitt utan allt är vårt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
silverhuldra
2014-06-11 18:22
#35

Jag skulle nog lämna honom och flytta till en mindre lägenhet och börja plugga. Skaffa ett jobb som du trivs med, du har många år kvar till pensionen och att gå och lida på ett jobb du inte trivs med under de åren låter inte som ett vinnande koncept. I mina öron låter det som om du är där för att betala halva hans hyra så han har mer pengar att "leka med" och inte för att han älskar dig.

Mvh. Silverhuldra

Gur4m1
2014-06-11 18:26
#36

Eftersom du inte kan spara i dagsläget men jobbar rätt hårt (gissar jag, eftersom du varken gillar ditt jobb och jobbar i vården- vilket kan vara tufft både ekonomiskt men även jobbmässigt) så anser jag att din pojkvän är oresonlig och lite orättvis mot dig. För att vara så ekonomisk och smart så ser han inte att problemet är stort för dig just nu- men de tär bekvämt för honom? Men om han "uthärdar" att stå för lite mer i 3 år så får du ju en bättre ekonomi och mår bättre?
(förutsatt att du får jobb osv).

Nej du, stanna inte var som sambo om han sätter sig emot att du ska utbilda dig. Skaffa en billig etta som du har råd med, ta studiebidrag och studielån och sen när du flyttar ihop med honom eller någon annan nästa gång så ser du till att inte vika ner dig såhär. Är det vekrligen så hemskans trevligt att bo med någon att du helt kastar din självständighet, din framtida ekonomi etc i sjön? För att dne du lever med är en riktig liten snåljåp :P (för rättvist vore det att betala % om han kan spara undan tusenlappar och du förbrukar allt- men HAN är den som vill bo där ni bor).

Unna dig själv… det blir inte lättare med åren. Kolla upp lägenheter, gå dit, gör det tydligt så din sambo ser- sen kanske han kan värdera din närvaro… om du är VÄRD att få studera, eller om du blir för dyr och han måste låta dig gå. Men snälla, använd den rättighet, frihet och möjlighet till självständighet som du har. Jag känner så många Kvinnor som sitter med villa, volvo och barn med karlar som inte låter de "uppgradera" sig från kassa-tjejen till "högutbildad, med högre lön och jobb man gillar" för det inte är "praktiskt" och passar den livsstil de vant sig vid.

3-4 år, sen har man det hela livet. Kör!!! :) Hoppas att din sambo förstår allvaret i din vilja! och tar det kloka beslutet för det långa loppet!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

vårtider-
2014-06-11 18:30
#37

#32 ja absolut är det så. Jag var trött på min jobb även för 2 år sedan när vi flyttade ihop men tanken att börja plugga hade ändå långt ifrån vuxit fram då. Då var jag helt och hållet inställd på att det skulle ordna sig ändå. Att det nog skulle dyka upp ett lämpligt jobb som passade mig och som jag bara kunde byta till. Så lätt har det ju verkligen inte visat sig att vara och jag har tänkt om det senaste året. Jag var också väldigt less efter gymnasiet. Min tanke var då "aldrig nånsin mer nån skola för mig" men nu känner jag helt annat konstigt nog. Jag känner mig motiverad på ett helt annat sätt. Men min tanke är att börjar jag skolan så blir vi särbos och den dag jag förhoppningsvis tjänar mer så ska det väl funka bättre att bo ihop.

Halvdansken
2014-06-11 18:31
#38

Du är indirekt med till att betala hans aktier, men jag skulle inte tro att du får en del av dem senare.

FLYTTA NU!! Det finns mycket trevilgare grabbar därute.

(Hur gamla är ni?)

Hatar cancer och älskar vårlökar.

vårtider-
2014-06-11 18:36
#39

#38. jag 23 han 32

Lexie82
2014-06-11 20:55
#40

#38 Nej usch, inte ska du då ta tillbaks honom sen när du tjänar bättre! Han har ju då redan visat vad han går för, och du förtjänar bättre.

Det låter inte särskilt rättvist att han har så mycket över varje månad, och du inte har möjligthet att spara undan några pengar. Då borde han åtminstone hjälpa dig att göra vad du kan för att tjäna bättre.

Inge snack om saken, ut och leta lägenhet nu direkt! Bor du i en liten etta kanske du har råd att lägga undan lite pengar före skolstarten!

[waves]
2014-06-11 23:20
#41

Nä, usch. Jag har absolut inte i närheten samma syn på ekonomi som din sambo verkar ha. Jag tänker att det jämnar ut sig och att man hjälps åt som en familj när man bor tillsammans. 

Om han tjänar mycket mer än dig tycker jag det verkar sjukt att du måste betala exakt lika mycket och att han skriver upp småsaker. Att du inte ska kunna spara ett öre och han kan investera hur mycket som helst i aktier.. jag förstår inte att han inte skäms. 

Han ska inte hindra dig att plugga och få en bättre framtid. Hitta dig en etta, börja plugga och förhoppningsvis hittar du en trevligare kille under resans gång.

Annons:
Gur4m1
2014-06-12 05:40
#42

Han är ju den som sätter alla parametrar- bestämmer var ni ska bo, vad du får göra (eftersom det är okej att ofrivilligt plötsligt bli utan inkomst och möjlighet att betala hyra osv) men du får inte sänka din inkomst under en kontrollerad tid för att kunna höja di egen ekonomi och även kanske finna ett jobb som du trivs med. Det är inte rättvist någonstans alls!

Det här får han nog fundera lite mer runt? En sambo har inget "måste" att betala för sin andra hälft, men det här är inte rättvist och det är inte heller en bra deal för dig- så jag är förvånad att du gick med på den till att börja med- men det är så när man är kär, förälskade osv. Men i längden är detta ett klassiskt exempel på en kvinnofälla. Mannen är den som drar in pengarna, kvinnan anpassar sig, har en lägre inkomst, får aldrig en riktigt egen ekonomi (blir oftast dne som blir hemma med barnen, får sämre pension osv). Mannen är den som domderar och ställer alla krav och kvinnan gör vad som helst för att "ha en familj" samlad.

Så du gör ett klokt beslut att ta dig ur detta om han inte försöker börja möta dig som en partner istället för en rumskompis/inneboende.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

pyromanen
2014-06-12 07:15
#43

Tycker inte han låter särskild schysst om jag får vsra ärlig. Skulle du altså livet ut sitta fast i ett jobb du inte trovs med och dessutom ett dåligt betald, för att han ska kunna köpa aktier för pengarna!? Medan du inte får över nån krona!? Nädu! Låt honom betala sin dyra lägenhet själv! Och vidareutbilda dig så som du görna vill! Man lever troligen bara en gång och ansvarar själv för att leva så lyckligt man kan. Eftersom du skriver att mycket annat med honom är bra kanske du inte vill lämna honom som några föreslår, men säg mycket tydligt ifrån när det gäller ekonomin och din framtid! Just nu skulle jag säga att du blir utnyttjat!

LeS-
2014-06-12 15:41
#44

Fyfan vilken snål jävel! 

I mina ögon tar inte alls hänsyn till dig och dina behov, att du inte mår bra på ditt jobb borde räcka för honom till att stötta dig om han älskar dig.

Nej fy, lämna den karln!

Winta
2014-06-13 01:07
#45

Ursäkta om det låter hårt men jag tycker personligen han var riktig egoistisk som inte delar ansvaret med dig. När ni har olika nivå i ekonomi. Han utnyttjar dig… och Det är inte kärlek.

Du borde stå på dig och följ det som känns bra. Plugga, bo eget lägenhet och med egen ekonomi, så kör på :). Ingen ska styra över din liv.

Du är också värd att ha en (annan) kille som älskar dig, delar allt med dig utan att tänka på sig själv.

Hoppas det ordnar sig för dig framåt!

ivanhoe81
2014-06-14 19:45
#46

dålig kille alltså, då jag bodde ihop med mina ex så kollade vi vad vi fick och den som tjänade mest fick betala mest så att man hade lika mycket kvar att röra sig på när det gemensamma var betalt som hyra, mat etc

Lakeside
2014-06-15 10:19
#47

Låter jätte konstigt att han inte stöttar dig, vad är han rädd för?

Upp till toppen
Annons: