Annons:
Etikettallmänt
Läst 3354 ggr
linn15år
2014-06-14 19:18

Snoka i mobl?

Tycker ni föräldrar har rätt att snoka i sitt barns mobil, typ kolla sms-konversationer mm när barnet inte är inne utan typ lämnat mobilen på sitt rum och gått ut en sväng bara? Har föräldrarna rätt att kolla i mobilen då? Om det är en 15åring jag menar i frågan.

Och jag menar inte nåt specialfall typ där ungen knarkar och håller på, utan en vanlig 15åring.

Annons:
Lexie82
2014-06-14 19:23
#1

Jag svarade nej, men omständigheter kan finnas som kan göra det okej. Om de till exempel misstänker att barnet ljugit eller tar skada av något.

Men allra bäst är ju då att ta mobilen, ge den till barnet och be barnet att visa innehållet.

linn15år
2014-06-14 19:23
#2

Ni får gärna skriva också varför ni tycker dom får kolla eller inte

Svarttusch
2014-06-14 19:27
#3

Nej, absolut inte under vanliga omständigheter. Även barn har rätt till sitt privatliv. Sen kommer man ingenstans genom att snoka i en mobil. Barnet kommer fatta och därmed ta bort SMS, samtalshistorik osv. Det enda man gjort är att man skjutit barnet längre ifrån sig.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

[Seaside]
2014-06-14 19:54
#4

Tycker ett starkt nej på denna fråga. Oavsett ålder ska man behandla alla med respekt och även ens barn har rätt till ett privatliv. Om föräldrarna är oroliga över vilka barnet umgås med etc. tycker jag att man ska prata med sitt barn om det - inte bryta ett förtroende genom att snoka i någons mobil.

linn15år
2014-06-14 19:56
#5

Alltså det var ju så att jag kom hem i förra helen. Hade vari hemma hos min bästa kompis. Hon röker å hennes morsa röker men jag röker INTE! Å när jag var där så bara osade de rök inne. Hennes morsa hade stått vid fläkten men de märktes inte för de lukta fan där. Min kompis bruka alltid röka ute å det gjorde hon då med.

Men när jag kom hem så sa mina föräldrar direkt att dom kände på mina kläder å hela mig att ja rökt men de hade jag inte.  Jag sa som det var att de bara osade hos min kompis men det sa dom var en dum bortförklaring Vi bråkade länge å dom pressade mig att erkänna fast jag har ju fan aldrig rökt. Inte ens testat för jag tycker det stinker så! Sen gick de nå dagar å jag gick ut en dag å glömde mobilen å dom var genast där å snokade. Inte bara i mobilen utan i mitt rum jackfickan för dom var säkra att jag gömt undan cigg men dom hitta inget såklart!

Å vad trodde dom att dom skulle hitta ett sms där jag skrev gud va jag är cool som börjat röka? OM jag rökte skulle jag väll inte skriva de i sms?

[Yllhilda]
2014-06-14 19:56
#6

Även om jag vore en rejäl hönsmamma skulle jag försöka undvika att fingra på mitt barns mobil eller läsa mail. För vid 15 borde man få känna att vuxentiden närmar sig och då även rätten till sitt privatliv och egna små hemligheter.

Annons:
[Yllhilda]
2014-06-14 20:00
#7

#5 Har dem aldrig rökt själva?

Jag var på fest en gång där så gott som alla rökte. När jag kom hem 2 dagar senare luktade allt om mig vidrigt, skor, kläder och hår. T.o.m mina cashewnötter blev oätliga av cigarettsmak.

linn15år
2014-06-14 20:03
#8

#7 ingen aning faktisk men inte senaste 15 åren ivarjefall

linn15år
2014-06-14 20:05
#9

men saken är ju den att dom inte litar på mig typ. Jag Har ju inte rökt. å jag fattar att dom inte vill att ja ska rööka men dom ska lita på när jag säger att jag inte gör det heller

[VGN]
2014-06-14 20:10
#10

Precis som vissa andra tycker jag att även barn har rätt till sitt privatliv. Om man snokar kommer barnet ha svårare att lita på en och inte lika gärna berätta om något har hänt. Om man misstänker att hen är inblandad i något som kan vara skadligt bör man vara extra observant, öppen och förstående.

Scorpio97
2014-06-14 20:11
#11

Jag kan ju visserligen vara lite partisk, då jag själv är sexton. Men jag svarade nej. 

Det ska finnas tillit mellan förälder och barn. Jag skulle aldrig kunna lita på min mamma igen om jag visste att hon tjuvkollade min mobil, istället för att helt enkelt prata med mig om hon är orolig för mig, eller om hon misstänker att jag gjort något. Jag tror dessutom inte att det skulle hjälpa något. Om jag nu gick på fest eller liknande och hade skrivit det i sms, så hade mamma bara kunnat "använda" det en gång, sen skulle jag självklart börja radera sms. Om man inte har den relationen med sina föräldrar att man berättar om man gjort något, så blir det knappast bättre av att föräldrarna går bakom ryggen på en. 

Nu vet jag visserligen att hon aldrig skulle göra det heller, just eftersom hon även litar på att jag skulle berätta för henne. Sen har jag inte intresse av att varken dricka eller röka, vilket hon vet. 

Leta igenom rummet är inte heller okej, eller kolla mejlen, facebook-meddelanden osv. 

Tror man att det är fara för barnets/tonåringens liv är väl det undantaget.


//Jessie

[Yllhilda]
2014-06-14 20:15
#12

#8 Kanske att dem gjorde en massa dumheter som tonåringar. Men om dem gjort något skulle dem troligtvis inte erkänna för att inte framstå som hycklare.

Vad du skulle kunna göra är att sätta dig ner och prata sansat med dem(viktigt är då att inte skrika eller bli arg, för då kan dem bli defensiva). Ställa frågor som; Varför antar ni att jag ljuger? Brukar jag ljuga? Tror ni jag känner att jag kan lita på er när ni så tydligt visat motsatsen? Om ni snokar igenom mina saker, min telefon och rum, skulle inte det göra mig mer hemlighetsfull? Vågar ni lita på mig? Osv.

Gur4m1
2014-06-14 20:30
#13

Barn har rätt till sitt privatliv men så länge man är under 18 år aräven frldrarna ansvaret över barnet och ska skydda det. Därför kan det finnas tillfällen när jag kna tycka att det visst är okej att  "snoka" i t.ex mobilen- eller konfiskeramobilen och ge utegångsförbud :P

För att övertyga din fmailj om att de röker inne hos din väninna, be dme komma upp till lägenheten (för att hämta dig eller så) så kanske de förstår. I övrigt verkar de väldigt nojjiga, säkert att du avrit en lydig och snäll flicka i övrigt? ;) Sån här misstänksamhet kommer anitngen från att du gjort dumheter förr (kanske umgås med tjejer som gjort det?) eller att dina perfekta föräldrar är överbeskyddande just för att de själva levde rövare i din ålder.

Min egen moster är lite sådan. Hon var otroligt kontrollerande och hämmande mot sina barn- min mamma berättade hur hon var sjövild som ung ;) Helt okontrollerbar och alltid ute med killar, söp, ljög för sina föräldrar, jättesminkad osv. En gång sa hon rakt ut att jag såg ut som en hora, för att jag sminkat mig och skulle ut på festival. Det handlade om lite maskara, kajal och jag var 16-17 år… och jag har sett foton på henne där hon ser ut som hon tappat en svart puderdosa över ögonen :P

Du har rätt att bli arg och ledsen att de inte litar på dig, men så du också har i åtanke att de gör/känner såhär för att de bryr sig om dig, även om de gör det på fel sätt. Du har rätt till ett privtliv, för en tonåring är mobilen nästan motsvarande en persons dagbok anser jag, eller att sitta och tjuvlyssna när barnet talar i telefon med sina vänner. det är inte okej, klart man inte skriver om rökningen på sms…Fråga dem om vad du har gjort för att de inte litar på dig?

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
[rumelle]
2014-06-14 20:37
#14

Jag kan ju förstå om de är oroliga att du ska börja röka när du har vänner som gör det och det låter som att de har överreagerat. Jag tycker att du ska ta och sätta dig ner och prata med dina föräldrar när de har lugnat ner sig lite. Förklara att du faktiskt inte röker trots att din vän gör det och att det sårar dig att de inte litar på dig.

linn15år
2014-06-14 20:40
#15

#13 men dom skulle ha sagt typ vi ror att du röker och nu vill vi titta i din mobil å se om du har cigg på rummet, och att jag fått vara MED, inte göra de i smyg när ja gick ut ur lägenheten,

men när jag sa att dom skulle gjort så istället så sa dom bara att jag aldrig hade lämnat ifrån mig mobilen frivilligt.

Men de var inte ens nåt hemligt som stod i mobilen men ÄNDÅ känner ja mig överkörd att dom kolla utan å fråga. Kan jag sno deras vinflaskor då utan å fråga kanske? Nä då skulle jag få utegångsförbud.

Varför dom inte litar på mig sa dom var för att det var uppenbart att ja rökt. Efter som av passiv rökning kan man inte lukta så sa dom. Men de kan man visstt

[[Miss Sizzi]]
2014-06-15 00:49
#16

Jag svarade nej. Även om man är under 18 har inte föräldrar eller någon annan något med ens privatliv att göra. Om mina föräldrar hade gjort det i mina tonår hade jag blivit galen. Det är kränkande och det kan sluta med att man inte vill ha med min föräldrar att göra. Hade pojkvän vid 16 och skrev lite snuskiga saker, hade min morsa läst detta skulle jag nog inte prata med henne på VÄLDIGT länge.

[Solace]
2014-06-15 14:12
#17

#15 Finns det möjlighet att dom kan följa dig till din vän? När jag växte upp så rökte föräldrarna till min vän inne. Dom rökte alltid under fläkten men det luktade alltid ändå och när man hade hälsat på där några timmar så luktade alltid kläderna. 

Märker av det nu på senare år också när vi hälsar på min killes pappa. Vi måste tvätta allt som vi haft med oss dit då allt börjar lukta rök. 

Ta med dina föräldrar dit och dom kommer fort inse hur mycket det faktiskt kan lukta.

coqui
2014-06-15 14:47
#18

Nu har jag inte själv barn men jag har ändå en åsikt. 
Jag säger ett starkt NEJ, såvida inte föräldern märker att barnet mår väldigt, väldigt dåligt utan att vilja prata om det och ofta sitter vid mobilen. Då hade jag om jag nu var förälder läst igenom om någon var dum mot mitt barn. I värsta fall kan sådant sluta mer självmord. Men om barnet mår bra så hade jag absolut inte gjort något sådant!

[Ellenme]
2014-06-15 19:48
#19

Ens mobil (och dator, samma med dagböcker) är så privat som det bara kan bli. Även om JAG inte har nåt att dölja så kanske vänner har skrivit något privat dom behövt råd om som INGEN ANNAN ska veta om.. Så nej, att kolla ens mobil och dylikt är inte okej. MEN… misstänker man droger eller kriminalitet så är det en annan femma.

mayolica
2014-06-16 11:27
#20

Nej absolut inte ,det är kränkande oavsett vad tonåringen håller på med.
 Man kan vara vän med dom på fb och läsa det dom själva väljer att dela, och få lite hum om vad dom håller på med på ett mera naturligt sätt. Aldrig snoka i privata dagböcker eller mobiler bakom ryggen😕.

~ mayolica ~

Annons:
Gräshoppa
2014-06-16 11:37
#21

En vanlig femtonåring, NEJ, det är otroligt respektlöst. Inte bara mobilen, datorn, dagböcker… De flesta ljuger nog ibland om var man är eller vad man gör. Och har föräldrarna snokat en gång gör man allt för att det inte ska hända igen.

[Eleya]
2014-06-16 14:34
#22

När jag var 15 ägde mamma min mobil och hon satte reglerna. Jag brydde mig faktiskt inte alls om hon kollade mina uppgifter eller almanacka osv. Men alla har olika relationer med sina föräldrar.

Min man har jag heller inget emot om han kollar min mobil, har absolut inget utöver det vanliga i den.

Och hade jag haft en tonåring hemma hade jag velat ha samma relation som jag hade med min mor..men jag hade aldrig gått bakom hen's rygg.

Ronja06
2014-06-16 16:38
#23

Jag får panik oavsett vem som kollar i min mobil. *förstörd efter så många år i skolan* Men vill min pojkvän greja med mobilen så får han det. Har inget att dölja. Fast nu är vi visserligen äldre.😂

Som 15 åring. Nope nope nope.

Mvh Emelie Förlägen

Aleya
2014-06-16 16:43
#24

Rätt? Nej. Men man kan ju börja fundera vad personer har gjort oavsett ålder om folk känner att dom måste hålla koll på vad dom gör. Då kan man vara öppen istället och låta föräldrarna kolla om det nu ska vara på det viset, eller att man kommer överens om att dom vill kolla. Så jag säger att det beror på fallet.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

linn15år
2014-06-16 16:50
#25

#24 men jag hade inte gjort nåt innan och jag dricker inte.Vi har aldrig bråkat innan om stora saker bara småtjafsat, det va helt o hållet för att ja stank sån rök som dom blev vansinniga. Jag har ju vari hemma hos min kompis förr å det brukar lukta lite rök men inte som den här gången när dom gick i taket. Men dom ska få följa med dit själv.

Aleya
2014-06-16 17:39
#26

#25 jag syftade inte på dig, utan tänkte mer allmänt. Jag vet ju som sagt var inte varför dina föräldrar gör som dom gör.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[LadyK]
2014-06-16 23:25
#27

Jag som mamma till en grabb på 17 och en dotter på 16 har kommit överens med dem att om jag vill, känner behov av att kolla dator och mobiler mm så gör jag det, ihop med dem. Det är jag och barnens pappa som betalar dator, mobilabonnemang mm och detta är en del av överenskommelsen vi betalar men kan om vi vill kolla vad de skriver mm.

Kan tillägga att jag har inte haft något behov av att kolla något de senaste 3-4 åren och innan var det mest för att de inte skulle råka illa ut på nätet där det kan förekomma en del otrevligheter.

Annons:
jagga-ewe
2014-06-17 08:30
#28

Jag svarade ja, men det var med tvekan. Tyckte alternativen var lite för svartvita. Det där är en sån där sak som jag tycker man får prata igenom och komma överens om. Min elvaåring har fått en mobil, o där är vi överens om att jag o pappan kan be om att få kolla SMS o chattloggar. Det är om vi är oroliga för nåt, men vi ska säga till om det först. Hon får vara med o kolla om hon vill det. Det är en regel som kan bli omförhandlad när hon blir äldre, såklart. Inget är hugget i sten.

Att snoka utan att berätta om det innan är fult. Oavsett varför.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[Eleya]
2014-06-17 11:42
#29

#27 Sund relation, vilken smart överenskommelse. =D

mayolica
2014-06-17 15:25
#30

#28  Här var frågan hur man ställde sej  till om det är ok att  föräldrar ska få snoka i smyg i en 15årings mobil
Det du beskriver är en sund överenskommelse tillsammans med barnet och det är något helt annat än att snoka bakom ryggen i smyg.

~ mayolica ~

jagga-ewe
2014-06-18 08:10
#31

#30 - Det står inte "i smyg" nånstans i startinlägget.

Jag ser det som att det beror på vad man har kommit överens om. Några kan ha kommit överens tidigare om att det är okej att kolla utan att barnet är med. Det kan även vara så att man kom överens om detta när barnet var 12 och aldrig lyft frågan igen. När barnet är 15 tycker det att regeln ska ha ändrats, men har inte tagit upp det. Föräldern ser inte nån anledning att regeln har ändrats. Alltså kommer föräldern på nåt h*n vill kolla, ungen är ute men mobilen ligger där. Så föräldern kollar. Det kallar jag inte att snoka. Men jag kan tänka mig att 15åringen tycker det. Brist på kommunikation från båda håll, men inte fel av föräldern.

Och innan du börjar dra upp att just TS inte hade sånt avtal så minns att jag inte kunnat se TS övriga kommentarer när jag svarade. I just TS fall känns det inte okej, men den infon tillkom EFTER att jag svarat.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

linn15år
2014-06-18 08:17
#32

#31 Eftersom jag använder ordvalet "snoka" så tycker jag det är uppenbart att det framkommer redan i #0 att det är något som görs emot 15åringens tillstånd. Hade det varit en överenskommelse att föräldern får titta i mobilen så hade jag ju inte behövt ställt frågan alls. då är det ju ett solklart ja. För har man den överenskommelsen kan det ju såklart inte vara fel.

linn15år
2014-06-18 08:26
#33

Här letade jag upp synonymer till snoka


Synonymer till snoka

leta i smyg,

rota

spionera

söka

genomsöka

luska

från synonymer.se

så det betyder leta I SMYG

jagga-ewe
2014-06-18 08:45
#34

Men det som är snokande för en är det inte för en annan. DU tycker de snokar, men din förälder tycker det inte. Ur DIN vinkel har du såklart rätt, men är det självklart att det är det för din förälder?
Det FINNS inte tillräckligt med information i första inlägget för att kunna svara så stenhårt som "Nej det får dom absolut inte". För det valet säger att det är absolut fel, och det behöver det inte vara. Det kan finnas fakta som är utelämnat. Därför kan jag inte välja det alternativet. Jag tycker inte att det andra alternativet "Ja dom får kolla mobilen när barnet gått iväg" är bra heller, för det innebär att de alltid får det, och det håller jag inte med om. Världen är inte svart-vit, det finns alltid tillfällen när det ena eller andra är rätt. Jag hade velat ha ett val "Det beror på omständigheterna".

Att kolla genom mobilen för att få veta om nån röker känns som en dålig ursäkt. Kan det varit så att de letade efter cigg, hittade mobilen o tog chansen? Misstänker de nåt annat än rökning? Vet du säkert att de kollat genom mobilen?

Ett tips kan vara att lägga in skärmlås på mobilen, och inte avslöja koden. För egen del måste jag ha det för jobbet, har inget med att jag vill hålla saker hemliga.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
linn15år
2014-06-18 09:03
#35

#34. Jag har inget hemligt på mobilen så vist det gör inget alls att dom kollar men grejen är att då vill jag veta först. Och inte att det sker så fort jag går ut och råkar glömma den inne. Dom har ju aldrig nånsin bett om att få titta i den, aldrig bett om att få leta igenom mina jackfickor, aldrig bett om att få leta igenom mitt rum. Det är DET som sårar mig. Dom ville inte att jag skulle veta att dom sökte. Därför gjorde dom det i smyg =snokade.

Ja jag vet 100% att dom snokade i mobilen för att mamma stod och knappade på den när jag kom in igen. Och direkt hon såg mig gömde hon den bakom sin rygg men jag hann ju se så hon tog fram den.

Och jag vet 100% att dom snokade i mitt rum för det var där dom stod. 3 lådor i byrån var utdragna och där stod pappa, lådan i sängbordet öppen och där stod mamma.

Och jag vet 100% att dom snokat i jackan för allt jag hade i jackfickorna låg på köksbordet, anteckningsblock med privata anteckningar, nycklar, en snickers och pappersnäsdukar.

Jag kommer inte lita på dom på väldigt väldigt länge känns det som nu. Dom hittade inget hemligt, inget farligt, men jag känner mig kränkt. Dom tänker inte be om ursäkt säger dom för jag luktade rök den där helgen när jag kom hem å det måste utredas

jagga-ewe
2014-06-18 09:31
#36

Kan ni inte komma till en kompromiss? Om du kan visa att du stank rök pga din polares mamma, så får de be dig om ursäkt då? Jag kan förstå att de reagerade när du luktade mycket mer än du brukar. Fast det borde ju vara enkelt för dem att bara ringa din kompis mamma och fråga om det stämmer. Lite sent nu kanske, när du haft många chanser att be kompisen ljuga, men de borde ringt direkt.

Jag blev oberättigat anklagad för att ha tjuvrökt när jag hade varit ensam hemma hos mormor en gång. När morsan kom dit hittade hon en fimp i toastolen och drog slutsatsen att jag måste ha försökt spola ner den. Jag minns att jag vart skitsur på henne, för dels hade jag inte rökt, dels hade jag nog varit smartare än att försöka spola ner en fimp i toastolen. Sen visade det sig att mormor hade slängt den där fimpen, för den hade blivit våt när hon la den i askfatet. Askfatet hade visst morfar diskat o inte torkat torrt. Men ska jag va ärlig så trodde aldrig morsan på den storyn, hon var övertygad om att mormor försökte skydda mig. (Sanningen att säga var jag oskyldig den gången, men när jag testade att röka - det va äckligt - fimpade jag ute i morsans eget askfat. Inte fan märkte hon en fimp mer där!)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

linn15år
2014-06-18 09:38
#37

Jag har ju försökt få med dom dit igårkväll men det gick inte alls.

"vi vet vad vi vet, mer bevis behövs inte än ditt erkännande"

Glöm att jag ska erkänna nåt jag inte gjort eller gör!!!

Hur fan lyckas folk börja röka när dom är 11-12 år?? Tänker på andra tråden alltså där jag frågade hur gammla alla var när dom började. och flera svara 12 år eller 11. Vad är DET för föräldrar då??

vallhund
2014-06-18 10:56
#38

Borde vara lika olagligt som att öppna o läsa annans post, undantaget om föräldrarna har skäl att misstänka att barnet är inblandad i brottslig verksamhet/blir fysiskt/psykiskt/sexuellt utnyttjad.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Rumblebee
2014-06-18 19:26
#39

Vilka föräldrar… Vill dom inte följa md eller prata med kompisen och hennes föräldrar så tycker inte jag det är värt att lägga energi på, och personligen så skulle jag bara knipa tyst om dom skulle fråga eller anklaga angående rökning. Även då det förmodligen lär bli en hel del höjda röster eller anklagelser…

mayolica
2014-06-19 09:17
#40

#34 Vad ordet snoka betyder är väl ganska uppenbart tycker jag. För mej framgår det väldigt tydligt vad det handlade om redan i första inlägget,utan att behöva se dom andra inläggen. 🤔
Så jag tycker att ts har uttryckt sej tillräckligt tydligt i det första inlägget för att det ska gå att förstå👍

~ mayolica ~

molam
2014-06-19 10:20
#41

ABSOLUT INTE!

HAr haft det problemet med pappa när jag var runt 15/16 Och skulle troligtvis fortfarande ha det i viss mån om jag inte låst min mobil.

Anledningen rill detta är att han tycker att det är fel att jag har killkompisar Enligt han ska jag som tjej BARA ha tjejkompisar, en jag står allvarligt talat inte ut Med Tjejer därför nästan alla jag en gång kallat vän har vart falska idioter "INGET ILLA MENAT TILL NÅN HÄR" Så jag föredrar killkompisar och då tror pappa att varje kille jag har i min kontaktlista är en kille jag har en affär med Även fast jag SJÄLVMANT visat pappa vissa av mina sms jag fått av mina kompisar för att han ska sluta upp med att försöka snoka

Så jag tycker det är helt fel att föräldrar ska snoka igenom mobilen om det inte är av någon Speciell anledning, Till exempel Att dom Känner att man håller på med droger eller om dom känner att man håller på och Ljuga eller nått

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
Gurky
2014-06-19 10:34
#42

Är det fel? Ja. Har dom rätt att göra det? Ja. Med det sagt så förstår jag inte riktigt vad man vill uppnå med att snoka, då man enkelt kan radera information om man har behov av det. Bättre att ha en sund relation och prata om saker om man som förälder har misstankar om något.

jagga-ewe
2014-06-20 21:59
#43

#42 - Bra sagt!

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[Tuulikki]
2014-06-20 22:19
#44

Jag hade blivit skogstokig om jag ertappade mina föräldrar rotandes i mitt rum😮 Samma om de snokat i min telefon. Hade dock brytt mig betydligt mer som 15åring än nu när jag 18. 

Har aldrig haft något att dölja i mobilen mer än tonårshemlisar och sms till bästisen om den man var kär, typ. Mina föräldrar vet att om de vill veta något är det bara att fråga. Svarar alltid ärligt, oavsett om de gillar svaret eller inte😛

vallhund
2014-06-21 10:04
#45

#42 Vad ger dem rätt att snoka i sina barns mobiler?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

taggigarosen
2014-06-21 13:50
#46

nej dom får varken snoka i mobil, söka igenom rummet eller jackfickor. Helt fel

Mysan_
2014-06-21 14:02
#47

Jag själv som är under 18 skulle absolut inte vilja det. Fast har lösenkod på min mobil 😎

Cazzos
2014-06-21 14:13
#48

Det är INTE okej, oavsett omständigheterna!

Känner man, som förälder, att man måste snoka i sitt barns rum eller ägodelar för att få reda på något så är det inte bara brist på respekt utan brist på tillit!

Man måste kunna kommunicera med sitt/sina barn. Har man en bra kommunikation i hushållet så kommer det inte att finnas några hemligheter.


Annons:
Gurky
2014-06-28 17:04
#49

#45 Något som kallas för lag.

Intehärutandär
2014-06-28 17:18
#50

Min 15-årings mobil struntar jag, precis som att han ska strunta i min. Det enda undantaget är i form av oro. Om stark (verklig) tanke om droger, missbruk, våld, kriminalitet etc skulle finnas så kanske.

[JeanetteK]
2014-06-28 18:45
#51

Håller med #50 Jag har en 15-åring hemma. Jag skulle aldrig titta i hans mobil , precis som han inte tittar i min. Så jag svarade nej.

Däremot skulle jag göra det direkt om jag var rädd för att han for illa eller liknande. Det vet han också, det pratade vi mycket om när han var yngre och skaffade mobil och mail och sånt.

vallhund
2014-06-29 04:22
#52

#49 så rolig man kan vara då. Vilken lag?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Gurky
2014-06-29 09:10
#53

#52 Det är fakta. Men visst är det så att det är mycket roligare än lösa antaganden. Svensk lag. Att är man 15 år så är man omyndig och ens föräldrar är juridiskt ansvariga.

pyromanen
2014-06-29 09:41
#54

Nej. Inte ok att snoka. Försöka ha respektfull o ärlig kommunikation. Men börjar någon part bryta det ömsesidiga förtroendet då bli det svårare att lita på varandra. Skulle man som förälder uppleva att barnet ljuger eller gör saker som inte är OK (kriminalitet, droger mm) eller misstänka barnet far illa (blir utnyttjad, har sjävmordstankar mm) kan det finnas lägen där det är rätt att snoka fast det normalt sett är förkastligt. En förälder är ansvarig för ett barn. Har alldrig snokat i mina barns grejer. Inte ens funderat på att göra det. Dom är 20, 18 och 12. 12-åringen kan jag ibland titta över axeln nör han sitter vid datorn och fråga vad han gör.

Calcifer
2014-06-29 13:40
#55

#5 I den situationen anser jag att det är okej. Dessutom får man faktiskt vara medveten om VEM som betalat mobilen. Och även om du t:ex säger att du köpt den själv och betalar allt för den själv - vem är det som ger dig dem pengarna? Förmodligen dina föräldrar, dvs, summan av kardemumman är att de äger din mobil egentligen.

Jag gillade det inte när mamma t:ex tog "min" dator ifrån mig när jag var tonåring och hade betett mig illa. Men tekniskt sett var det ju hennes, för jag hade köpt den för pengar jag fått i månadspeng - alltså mammas pengar. Sen om man dock jobbat ihop pengarna själv är det  enligt mig en annan sak.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
[Forest]
2014-06-29 23:23
#56

Jag svara nej, jag anser att det är personligt och jag hoppas att man har så bra kontakt med sina barn att dom vet att dom kan prata med mig om det är något.

vallhund
2014-06-30 02:49
#57

#53 Jag har inte gjort några lösa antaganden, jag frågar dig om vilken lag, att du svarar Svensk lag är lika intetsägande som goddag yxskaft. Att föräldrarna är juridiskt ansvariga är inte liktydigt med att de får snoka i ens mobil elller öppna ens post. Om du vill bli trodd så får du allt komma med något bättre!

#55 Om föräldrar gett bort pengar till barnet o barnet köpt mobil/dator för pengarna så är det ju inte längre förälderns pengar o alltså äger inte föräldern mobilen/datorn. Däremot kan de tvinga försäljaren att upphäva köpeavtalet o ta tbx varan om barnet köpt det utan förälderns medgivande eftersom barn inte får i ngå sådana avtal.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Honestyisdead
2014-06-30 07:08
#58

53 Om det är fakta kan du ju utan problem visa faktan.

[Forest]
2014-06-30 11:12
#59

Jag skulle aldrig snoka i barnens rum, dammsuga o torka av kan jag göra men snoka nej det anser jag så fel. Jag har haft en strulig son inte gav det mig rätt att snoka för att få fakta, jag har ansvar för honom men jag vill att han känner tillit och våga sig vända till mig för stöttning mm

Gurky
2014-06-30 18:27
#60

#57 Jo det är ett löst antagande som inte har någon substans i form av fakta. Att du anser att det jag säger står i svensk lag inte säger dig något…då finns det inte så mycket mer jag kan göra. Fakta är fakta, vare sig du godtar den eller inte så är det ändå den som gäller.

#58 Du vet inte att man är omyndig innan man fyllt 18?

Ett väldigt simplifierat faktablad.

http://www.horby.se/stodochomsorg/barnochfamilj/familjeratt/Documents/F%C3%B6r%C3%A4ldrar%20och%20barn-%20kort%20information%20om%20g%C3%A4llande%20lagstiftning.pdf

pyromanen
2014-06-30 18:42
#61

Tycker det är helt irelevant att blanda in vem som betalat telefonen. I min världsbild är det en avvägning mellan å ena sidan barnet/ ungdomens integritet och å andra sidan den vuxnas snsvar för ett omyndigt barn. Om jag köper en dagbok till mitt barn skulle jsg då ha rätt att läsa i den för att jag betslat? Nejdå!

[Forest]
2014-07-01 22:49
#62

61 Håller med dig.

Annons:
majaliten
2014-07-04 00:56
#63

. Jag som barn skulle absolut onte vilja att föräldrar ska snoka i min telefon jag man har ju grejer i telefonen man inte skulle vilja att de såg . Men jag som förälder skulle vilja kunna se och kolla igenom Så att de inte råder förfärliga saker som kan leda till att någon eller barnet far ila . Men man bör nog inte snoka fören man misstänker något man tror skulle skada dem eller någon endast då kan de va ok . Men jag vet inte riktigt vad jag ska tycka det är svårt de där

vallhund
2014-07-06 12:03
#64

#60 Jag hittar ingenting i den texten om att föräldrar har rätt att snoka i sina barns/ungdomars mobiltelefoner o/e brev.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[oroligkaninägare]
2014-07-07 20:03
#65

Nä det är barnets privata liv min mor har snokat i min mobil är 18 nu

Allt oviktigt
2014-07-07 20:10
#66

Nej så länge som det inte finns någon tydlig indikering på att barnet ägnar sig åt något olämpligt, knarkar osv

Upp till toppen
Annons: