Annons:
Etikettkluringar-och-undersökningar
Läst 2021 ggr
skotty
2014-06-15 03:34

Resandefolket

Vet du vilka resandefolket är? Skriv gärna en kommentar om vad du svarade🙂

Annons:
Zakaraa
2014-06-15 04:59
#1

Har ingen aning vad Resandefolket är för något, antar att det är folk som reser? haha 😂

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Gur4m1
2014-06-15 07:35
#2

Romer? eller de man förr kallade för zigenare? Eller därifrån folk där jag bodde kallade dem för "tattare" vilket är lika illa som att säga neger idag. Men mycket om dem vet jag ju inte.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[marcusjohnson]
2014-06-15 09:02
#3

Resandefolk är väl de som kallades Tattare förr. Ofta förknippas olika släkter till resandefolket. Resande folk är inte samma som romer eller zigenare. Kända tattare är ex. Molle Lindberg!

//Marcus

Gur4m1
2014-06-15 09:37
#4

#3 blev nyfiken och googlade lite ch det är lite blandade åsikter om resandefolket och en del är faktiskt "zigenare", de flesta resandefolken verkar vara besläktade mer romer/prata en romsk dialekt om jag förstod rätt. Men det är nog även "fler", även svenskar och säkert annat folk också?

Har inte en aning om vem Molle Lindberg är.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

skotty
2014-06-15 13:23
#5

Jag är av resandefolket och vi är en nationell minoritetsgrupp i Sverige, under gruppen "romer". Det finns likheter såväl som skillnader mellan oss och romerna. Likheterna är såpass många att staten kategorisera oss som "romer" medan vi tycker att skillnaderna är såpass stora att vi vill bli erkända som ett eget folk. Trots att vi har mycket gemensamt med romerna så är det inte så kul att man blir associerad med dem när man själv inte anser att man är "rom" i den bemärkelsen. Vi har funnits i Sverige sedan åtminstone 1500-talet, romerna kom mycket senare. Vi är mer etablerade i dagens samhälle, många resande vet inte ens om att de är resande. Andra vet om det och förnekar det för att de är rädda för utanförskap. Håkan Hellström är t.ex resande, men han har, såvitt jag vet, tagit avstånd från sitt ursprung som så många andra resande. Om man gräver i resandefolkets historia hittar man en hel del hemska saker, och man behöver inte gräva särskilt djupt för att hitta förskräckliga saker. Tvångssteriliseringar av resande fram till 1976 är en sådan sak. De omhändertog och adopterade bort deras barn. De registrerade resande och hade listor klara med namn på folk som skulle skickas till Nazityskland ifall Sverige skulle bli indragna i kriget.

Resandefolket är en del utav Sveriges historia och det är fruktansvärt att så få människor i Sverige känner till våran existens.

citytjejen
2014-06-15 13:59
#6

Ingen aning! Låter som något slags nomadfolk.

/Christina

Annons:
PrincessMelpomene
2014-06-15 14:05
#7

#5 Men vad är skillnaden? (mellan romer och det resandefolket dvs) Själv kan jag erkänna att jag trodde det var samma sak. Mest för att det är så media får det att låta men också för att jag sett amerikanska dokumentärer om romer där dem själva erkänner att romer, zigenare och det resandefolket är samma sak och att det är dem. Därför har jag bara dragit det antagandet.

Men berätta gärna vad som är skillnaden mellan er är, skulle vara jätte intressant 😃

Some days are just bad days, that's all. You have to experience sadness to know happiness, and I remind myself that not every day is going to be a good day, that's just the way it is!

skotty
2014-06-15 14:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7 I grund och botten är vi möjligtvis samma folk, men vi kom hit flera hundra år innan romerna gjorde det. Vilket har gjort att vi har "splittrats" eller vad man ska säga. Jag är lite mörkare än vanliga svenskar om man säger så, men jag ser mig själv som svensk. JAG ÄR SVENSK. Eller ja, snarare svensk resande. Mina kusiner, som är naturligtvis också är resande, är blonda och blåögda. Vi har beblandat oss med svenskarna och är "blandraser" eller vad man kan kalla det. Romerna har kvar det där mörka, "utländska" utseendet. Vi talar samma språk, men jag tycker egentligen att det är ett skämt att kalla det för samma språk för då kan man säga att tyska och svenska är samma språk. Våran dialekt av romani chib kallas för svensk romani eller för resanderomani. I Sverige är det fem dialekter som är erkända som officiella minoritetsspråk och det är arli, kale, kalderaš, lovara och resanderomani. Jag bifogar en bild på de olika dialekterna, så får ni se skillnaderna. Jag förstår resanderomani men kan inte prata med en rom som pratar t.ex lovara eller arli. Kale är lite lättare att förstå enligt vissa men jag tycker allt är "blablablabla", fattar nada. Men Kale är absolut den som är mest lik resanderomani.

Vi har inte heller samma traditioner och seder som dem, även om de kan ses som väldigt lika från utomståendes ögon.

Halvdansken
2014-06-15 14:52
#9

"Resandefolket är en del utav Sveriges historia och det är fruktansvärt att så få människor i Sverige känner till våran existens. "

Kan hålla med om att det kanske är lite dålig historiekunskap, men varför är det "fruktansvärt"?
Vad känner folk till om skåneländernas och deras folks historia när Sverige mer eller mindre gjorde en etnisk utrensning i de fd danska delarna på 16-1700 talet. Skulle tro att det finns liknande historier om folk i norra Sverige, samer och finländare.

"Håkan Hellström är t.ex resande, men han har, såvitt jag vet, tagit avstånd från sitt ursprung som så många andra resande."

På vad sätt har han tagit avstånd? Om man nu är svensk, är man då inte det? Ska jag och min familj framhäva oss som danskar för det var där vi kom från?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

skotty
2014-06-15 15:46
#10

På min skola gick vi igenom skåningarnas situation, och vi pratade även om samer. Men ingenting om resandefolket. Det är fruktansvärt att så många i Sverige inte känner till vår existens när vi har funnits här i över 500 år. Liksom, alla känner ju till Skåne/Sverige/Danmark-situationen även om de inte känner till de etniska rensningarna. Alla känner till samerna. Men resandefolket har glömts bort/gömts.

Du missuppfattade mig angående det där med Håkan Hellström. Många skäms och vågar inte stå för att de är resande pga all diskriminering och alla övergrepp. Många resande har tagit avstånd och vill inte att någon ska få reda på deras ursprung, så de "låtsas" vara svenskar. De är givetvis svenskar, men inte helt ändå. Och vad jag har hört är Håkan Hellström en av dem. Det kan stämma men visst, det behöver inte göra det.

PrincessMelpomene
2014-06-15 15:55
#11

Egentligen är jag väl inte sådan som kan tycka "ursprung" överlag är viktigt. Ursprung med traditioner, historia och släkt är förstås alltid viktigt osv men menar mest till vad som är "bättre". (att vara såkallad "blandras" stör mig. Det gör en inte mindre värd) Själv är jag tysk, ungrare, svensk, vallon men också österrikare. Folk frågar alltid mig vad jag anser mig vara "mest" av och vad jag vill bli sedd som. Kallar mig då på skämt för europé. Men kan tycka det är löjlig. Jag är vad jag är och folk får kalla mig vad dem vill. Jag är människa, precis som alla andra. ^^

#8 Det roliga är att på gymnasiet i Svenska lektionerna så diskuterade vi minoritets språken i Sverige; däribland Romani chib och alla dess "förgreningar". Vi hade till och med ett prov där vi skulle känna igen de olika språken. Kanske är nyttigt att människor tar del av olikheterna som finns, speciellt då den finns så nära som i Sverige. ^^

Some days are just bad days, that's all. You have to experience sadness to know happiness, and I remind myself that not every day is going to be a good day, that's just the way it is!

[silkesnosen]
2014-06-15 16:48
#12

De romer jag känner kallar sig just för "romer" oavsett när de kommit till vårt land eller hur många år sedan. Sedan har ju romer samma ursprung. Det var en oerhört intressant utställning för inte så länge sedan om det. Jag skulle tro att det finns olika åsikter om det där med resande…en del upplever det som kränkande, då romer har tvingats att resa och inte fått bosätta sig eller ta vilka yrken (om några) när de vill….

Det är givetvis viktigt att alla får skapa sin egen identitet och romernas sak är ju verkligen något som är högaktuellt!

Gur4m1
2014-06-15 21:26
#13

Jag är "blandras" men kallar mig för same, för det är :vad jag är:. Antar att det är samma för resandefolk, att man är den kultur/språk man tyr sig till. Sverige lär ut väldigt lite även om samerna. Vi buntas ihop som en grupp, trots att även vi har "olika folk" och även språkdialekter där det är svårt att göra sig förstådd emellan.

Men det som gör mig nyfiken är…resandefolk. Namnet tyder ju på ett nomadiskt liv, men hur vet man idag om man är resandefolk, då många anser sig vara resandefol men inte reser. "Reser" ni fortfarande runt? Gifter ni inte med svenskar? Är Håkan Hellström verkligen själv resandefolk eller är han bara ättling till resandefolk?

Många samer vill inte vara samer, då är de helt enkelt inte samer. Många samer blir inte uppväxta som samer idag, mycketpga skam från sina förföder. Det hela med att tillhöra en folkgrupp är mer än blod, det har med kulturen och språken att göra. Min farmors mor dolde det faktum att hon var same, men idag är det någonting "fint" (eller iallafall okej) som man kan vara stolt över (Får se hur länge). Har så svårt att tro att T.ex Hellström skulle "förneka" det pga skam eller så. Han är så pass ung. Men kanske hans föräldrar eller längre bak? Eller "förnekar" han det för att han inte känner sig hemma i den kulturen? Pratar han romanes eller romani eller vad resandefolket pratar.

Bara funderingar jag har.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
PrincessMelpomene
2014-06-15 21:35
#14

#13 i min skola hade vi dock väldigt mycket om Samer och deras språk och kultur. Precis som Romani Chib hade vi prov om samiska (både so språk och kultur). Kanske är ovanligt, vem vet

Some days are just bad days, that's all. You have to experience sadness to know happiness, and I remind myself that not every day is going to be a good day, that's just the way it is!

Sarah
2014-06-15 22:36
#15

har en del resande blod i mig, men tänker inte mycket på det

Gur4m1
2014-06-16 05:45
#16

#14 det är ganska ovanligt, men beror kanske på var du gick skola eller vilka som var dina lärare? Tror en lärare med samiskt urspring eller en skola där det går andra samer, är mer medveten runt ämnet? Sen handlar det om så mycket mer runt politiken, koliniseringen från svenskarna osv :) som fortsätter ännu idag. Elle det faktum att med samerna sker smma "historieförfalskning" som resandefolket upplever när de sammanförs med övriga "romer". Det finns samiska fmailjer som levt i Sverige i förmoligen århundraden, och haft en egen kultur och språk. Sen finns det samer som tvingats ner i Sverige och tagit över de svenska samernas marker- och historia, märkligt nog! :) Det är svenska statens verk. Det läser man inte om i någon historiebok vad jag kan minnas. Att det är kanske 1/10 av samerna som idag känner att de har "rätten" att kalla sig för samer. De tär bara samer med renar som "räknas" i mångas ögon.

Men jag ska inte kapa tråden. Det är bra att man för fram minoriteter. Det är spännande, speciellt i en tid då vissa fått för sig att svenskarna är en homogen grupp av blonda, blåögda…svenskar.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

skotty
2014-06-16 13:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

#13 Man kan inte bli resande bara sådär, utan det har man i blodet. Och nej, vi reser inte runt. Eller de flesta gör det på sommarhalvåret. Sen när deras barn går i skolan åker de direkt när sommarlovet börjat och kommer inte hem förrän precis innan skolan börjar igen. Då åker de runt i Sverige med sina husvagnar. På campingarna träffas resande och man liksom, trots att man inte känner varandra så umgås man för att man är resande. Som resande kan man se på andra om de är resande eller inte. Det är flera som kommit fram till mig och snackat romani, och sen sagt "nej men jag såg direkt att du är resande". Det är häftigt. Men asså, vi är bofasta idag. Vi har vart bofasta i mååånga år. Min mamma flyttade mycket under sin barndom, men det var för att mormor och morfar inte hittade något ställe de trivdes på. Sen kom de hit och efter det flyttade de knappt nått. Och på somrarna tog de husvagnen och åkte runt. Jag gör inte ens det, var med mormor och morfar några gånger varje sommar men efter att mormor dog har det inte blivit av. Så alla resande reser inte.

Angående Håkan Hellström så vet jag inte mer. Egentligen är vi väl alla "ättlingar" till resandefolket då vi inte reser längre och sådär. Men det är samma sak som att säga att svenskar är "ättlingar" till svenskar, då svenskar inte var samma sak förr som nu. Man är resande om man har blodsband till resandefolket. I mitt fall är det mormor och morfar som är det. Min mormors farmor, farfar, faster och farmors bror pryder många bokomslag om resandefolket.

[Regnfru]
2014-06-16 13:41
#18

Hur kan man se på någon om de är resande eller inte?

skotty
2014-06-16 13:52
#19

#18 Det syns ju inte på alla, men om man vet vad man ska kolla efter så är det väldigt lätt att se på de flesta🙂

[Regnfru]
2014-06-16 14:12
#20

#19 Som vadå?

Annons:
[Eleya]
2014-06-16 14:35
#21

Ja, jag vet vilka de är och känner till deras kultur och absolut älskar deras musik och dans!
Har även bekantat mig närmre med någon enstaka individer utomlands i tonåren, men aldrig inlett en relation.

mayolica
2014-06-16 14:37
#22

Skotty jag förstod redan innan jag såg svaret när jag läste frågan att du var av resandefolket😉

~ mayolica ~

skotty
2014-06-16 15:23
#23

#20 Det är svårt att förklara. Man bara.. ser det.

cykelpumpen
2014-06-16 15:40
#24

ingen aning, folk som reser

[Regnfru]
2014-06-16 16:11
#25

#23 Du har alltså inga som helst exempel?

skotty
2014-06-16 16:39
#26

Några exempel:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=5032547
Jag kan se klart och tydligt att de båda är resande

http://i1.ytimg.com/vi/vDR2R0FZq04/hqdefault.jpg
Simon Wallengren syns det också på

http://www.expressen.se/kvp/jag-har-aldrig-kant-att-jag-inte-skulle-hora-hit/
Sångerskan Christina Lindberg är även hon resande och det syns där likaså

http://sebastiankrantz.myshowroom.se/
Sebastian Krantz från Idol syns det också på

http://www.jnytt.se/det-handlar-uppenbart-om-ren-och-skar-rasism
Ralf Novak-Rosengren syns det också på

[Regnfru]
2014-06-16 17:33
#27

Jag ser inget ovanligt med dessa, exakt vad är det för något som syns på dem?

Annons:
Maria
2014-06-16 17:53
#28

#26 Skulle du vara lika bra på att bedöma det om det var helt okända människor som du inte kunde googla fram?

Tror knappast det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2014-06-16 18:01
#29

26 Så om jag skulle lägga ut bilder på främmande okända människor, både resande ich icke resande,  hävdar du då att du skulle urskilja de resande?

skotty
2014-06-16 18:15
#30

#28 Jag ville bara visa "kända" människor här, som finns på google.

#29 En del iallafall, ja. Det är nästan som med romer, man ser om någon är rom.

Men skit samma, det spelar väl ingen roll. Är man resande så känner man väldigt lätt igen andra resande. Det är så bara ^^

Jag skulle t.ex köpa en cykel på annons på blocket förra sommaren. Kommer dit och ser direkt att killen var resande. Han såg det på mig också. Så vi snackade lite romani, pratade om vilken släkt vi var utav och insåg att vi var släkt på långt håll och dålig syn, haha. Slutade med att jag fick köpa cykeln för halva priset

skotty
2014-06-16 18:16
#31

#27 Det är ingenting speciellt, men de ser bara resande ut. Som sagt, jag kan inte förklara vad det är som är annorlunda, så svårt att sätta fingret på det men ah, det syns iallafall

mayolica
2014-06-16 18:50
#32

Det är nog inte enbart utseendet utan känslan också🤔

~ mayolica ~

[JeanetteK]
2014-06-16 19:07
#33

Skotty: Detta är helt nytt för mig. Visste inte om denna skillnad mellan romer och resande. Tack för all info, det har varit jätteintressant att läsa i denna tråd. 🙂

[Regnfru]
2014-06-16 19:07
#34

Jag tror faktiskt inte på att du kan se om någon är det eller inte. Jag tror du inbillar dig.

Annons:
mayolica
2014-06-16 19:24
#35

#34 Att hon skulle inbilla sej är jag ganska så övertygad om hon inte gör.

~ mayolica ~

PrincessMelpomene
2014-06-16 20:07
#36

#16 Han var varken samisk själv och här är det långt ifrån några samer, helt fel del av Sverige skulle jag nog kanske säga xD Men Samtidigt tror jag min lärare överlag tyckte allt var viktigt, han är trots allt en av de bästa lärarna jag någonsin mött. ^^

Some days are just bad days, that's all. You have to experience sadness to know happiness, and I remind myself that not every day is going to be a good day, that's just the way it is!

skotty
2014-06-16 21:49
#37

#34 Du får tro att jag inbillar mig, men det gör jag inte. Jag ser ju såklart inte på alla men de flesta.

Gur4m1
2014-06-16 21:52
#38

#30 enda sättet jag kna se om en same (eller rom) är en same eller rom- är gneom deras klädesdräkter. Efterosm det är vad som skiljer dem. Genom därkten kna man se om de är gifta, vilken fmailj de tillhör, landsdel osv. Men utsendemässigt kna man vara blnd, blåögd, h höga kindkotor eller inga speciella alls, va brunögd, se ut som en "indian" och pass ain i svenskens sexotiska syn på samerna, eller se ut som värsta blonda svenska tjejen (men vara helsame i generationer bakåt). Så jag undrar också hur man kan SE att man är resandefolk, speciellt då ni gift in er med svenskar osv.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Gur4m1
2014-06-16 21:54
#39

#36 ja för det har varit problematiskt med skolmaterialet i skolorna runt samerna, då det oftast blir ganska "genrellt". Lite som at tbeskriva svenkarna "är ett folk som dansar runt midsommarstången, blonda, blåögda och bor i röda timmerstugor".

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Gur4m1
2014-06-16 21:58
#40

#35 är det inte så att i en stad på en krog skulle hon inte se det, men på en campingplats där de faktiskt åker, där är det  ganska troligt att man träffar resandefolk, tydligen.

Men vad kännertecknar resandefolk, om de t.ex inte kan språket? Är de fortfarande resandefolk då? När deras mamma är svenska och de bara kan svenska, aldrig reser? :) För migär folk- kulturen, inte blodet. Även om en del blodsband kanske även krävs…Men jag menar, vid en viss punkt assimilieras man och dras in i ett annat folk när man upphört att utöva sin egen kultur. T.ex om Hellström inte benämner sig som resandefolk så borde han alltså inte ses som resandefolk om han själv inte definierar sig som det.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[LadyK]
2014-06-16 23:35
#41

Romer om vi pratar inom Sveriges gränser.

Zigenare och romer i Europa.

Kallades tattare förr men det låter bara hemskt i mina öron.

Annons:
TjockaBerta
2014-06-17 12:11
#42

Det jag hört mest om är de resande i England. Dem har jag sett på campingar i Sverige. Det är en mycket utsatt grupp i England. Är de svenska resande släkt med dem?

>>>Malum domesticum<<<

[silkesnosen]
2014-06-17 12:30
#43

En fantastisk källa till kunskap

http://www.varromskahistoria.se/

mayolica
2014-06-19 09:50
#44

# 40  Nej nej ,det har inte med det att göra. Det finns säkert en del som reser runt nu för tiden också? Men dom flesta här i Sverige brukar nog på som vanligt (i hus eller lägenheter) precis som icke resande bor.  Sen är det väl inte så att det alltid syns och märks på alla som är av resandefolk,men väldigt ofta känner  resande igen en annan resande (även om dom är okända för varandra sen innan) 
Sen har det ofta blivit utblandat  och bildats familjer mellan resande ickeresande och språket och kulturen försvinner. Vi fick reda på att man hade rätt till "hemspråksundervisning" i  skolan och försökte få det till min dotter,men det gick inte för det fanns ingen lärare.

~ mayolica ~

Gur4m1
2014-06-19 11:34
#45

#44 Att man utblandas" hindrar ju inte kulturen :) Resandeflket ser inte speciellt indiska ut till att börja med, kan jag tycka. Så det har nog blandats en hel del, men kulturen är ju det folket väöjer att bevara. Men samerna har samma problem, speciellt de etniskt svensknorska samerna. Vårt språk var på väg att dö ut helt, problemet är att någon måste kunna lära ut. Och går barnen inte i en skola där det finns många av samma folkslag verkar det nästan omöjligt att få en bra språkundervisning.

Tycker det ska finnas möjlighet på distans i så fall.

Men ja, jag skulle aldrig kunna peka ut vem som är same eller inte om de inte bär på något som identifierar dem som det, en etnisk markör, som t.ex en nyckelring eller smycke av renhorn. Därför kan jag finna det som både roligt men även irriterande när tennbroderier blivit "populärt" för det är om något en etnisk markör för samerna, men nu bär alla sådana armband, för de är ju vackra.

Allt handlar ju om definition i slutet. Om Håkan Hellström inte identifierar sig som resandefolk så är han ju faktiskt inte det? Precis som jag själv valt att vara same, men jag har släkt som är både renägare, och de som aldrig skulle sätta på sig en kolrt för de identifierar sig främst som svenskar.

Det är därför jag är jättenyfiken på hur resandefolket identifierar varandra. Då jag tror det är mer än en viss storlek på näsan eller färg på håret,, men kanske kläder? Mönster? smycken? 

För resandefolket är inte de som vi kallade för zigenare förr, med jättestora, broderade svarta sammets klänningar? (där blir ju identifieringen ganska uppenbar).

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Upp till toppen
Annons: