Annons:
Etikettförhållande
Läst 4816 ggr
DenSomUndrarMycket
6/16/14, 1:28 AM

Personlighetskillnader skapar problem.

(Ursäkta långt inlägg)

Min partner och jag är väldigt olika på många fronter, både gott och ont, men i ett av fallen skadar det oss.

Jag själv är en väldig sömnkrävande person. Jag behöver minst 8-9 timmar i sträck för att må bra. Min rytm är att lägga mig runt 22:00-23:00 och gå upp runt 07:00-08:00. Jag är en anti snoozare, jag ställer alltså endast ett larm och går upp direkt.

Min partner föredrar dock att lägga sig ut över natten och kan utan problem sova 5-6 timmar. Dock krävs mängder med larm för att gå upp, hen älskar att ligga och dra sig.

Detta är ju egentligen inte ett stort problem, eller?
Grejen är dock den att min partner vill att vi ska lägga oss samtidigt och gå upp samtidigt, vilket inte resulterar bra då vi har olika dygnsrytm.

Detta har de senaste 9 månaderna slutat med att jag lägger mig samtidigt som hen och går upp i min tid. Och jag stannar då kvar i sängen tills hen vaknar (Sitter med Mac:en). Detta gör dock att jag sover lite/dåligt och det mår inte jag bra över.

 Och när det händer att min partner ska upp tidigt så sätter hen flera larm vilket resulterar i att jag vaknar (jag vaknar lätt) och klarar inte somna om, och med tanke på att jag går upp tidigt så störs min sömn ännu mer då jag väcks ännu tidigare.

Och jag vill ju göra min partner nöjd, likaså som hen vill göra mig nöjd. Vi försökte komma fram till olika lösningar.

t.ex:

1. Att vi lägger oss när det passar individen själv best, men då mår inte någon av oss bra då vi vill sova tillsammans. 

2. Sova separat, men vi är ändå så med varandra för att sova tillsammans, så då faller ju hela poänget där.

3. Ena parten får ändra sig.
Inte lätt att tvinga sig själv att somna om, när man inte klarar det.
Likaså som det är svårt att vakna tidigt och direkt om man är en morgontrött person.

4. Gå skilda vägar. Vilket absolut inte är acceptabelt ifrån någons sida!

Jag älskar min partner och vill tillbringa hela mitt liv med den människan. Hen är en fantastisk människa osv. Men jag mår dåligt av att sova såpass lite som det blir.

Så det slutar i att den ena måste offra sig eller den andra. Får även tilläggas att vi inte bor med varandra mer än 4 nätter i veckan.

Vad ska man göra?
Göra slut är inget alternativ!

Crazy people don´t know they are crazy
I know I am crazy therefore I am not crazy.
Isn´t that crazy?

Annons:
AnneN
6/16/14, 1:39 AM
#1

Jag och min sambo har liknande skillnader som du beskriver. Han kan lägga sig tidigt och kliva upp tidigt, jag har svårt att somna så är därför uppe senare och är extremt morgontrött och svårväckt = ställer många larm då jag ska vakna.

Vi har bott ihop 7 år nu och för oss funkar det bäst med den kompromissen att var och en får sova på sina tider, sover tillsammans gör vi ju ändå eftersom vi delar säng. På detta sätt så har vi båda möjlighet att få den sömn vi behöver och är då tillräckligt utvilade för att orka spendera den vakna, lediga tiden tillsammans, vilket vi anser är viktigare än att sova på samma tider.

Har testat alternativ 3 också under en period men det slutade med att vi båda var trötta konstant och ingen av oss mådde bra av det.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Gur4m1
6/16/14, 5:50 AM
#2

Jag själv löste det med att sova separat. :) Jag har en del rpbolem med snarkningar så jag störde min lättväckta pojkvän och det blev ohållbart. Jag är om du, upp och hoppa när klockan ringer,  han snoozar hela tiden, i en timme eller två.

Men menar du att visten med att ni är ihop är att ha någon att sova med? :D 

Sömnen är en grundläggande sak som måste fungera för att man själv ska må bra i vardagen. Det är sömnensom ger chans till kroppen att "läka" och rensa bland intryck, sänka stress osv. Förstörd/störd sön eller långvarg sömnbrist kan orsaka många besvär, irritation, stresskänslighet, övervikt osv.

Så där fick jag helt enkelt välja, att sova ihop och inte alls må bra övrig tid eller att sova isär och iaf må bra tidne vi är vakna.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Honestyisdead
6/16/14, 6:40 AM
#3

Min sambo lägger sig tidigare och går upp tidigare. Vi sover ju ändå tillsammans när jag går och lägger mig.

På helger lägger vi oss tillsammans men jag har svårare att gå upp ;)

Omorika
6/16/14, 8:35 AM
#4

Jag hade liknande problem i början av mitt förhållande. En pojkvän som gärna sitter uppe till sent in på natten och ändå kliver upp och jobbar innan mig, eller kan likka kvar och dra sog under tiden han pluggar.

Jag vill gå isnäng tidig och kliva upp tidigt men ändå sova ordentligt minst 8 h.

Våran komprimoss blev att vi lägger oss tillsammans lite senare än min tid men mycket tidigare än hans. Jag somnar bums, han ligger uppe och leker med sin telefon på mycket lågt ljud eller med pluttar.

Jag som vill kliva upp direkt när klockan ringer har gett mig 4 till 3 snooz att mysa med min pojkvän. På så sätt får vi mys och jag får min sömn.

På helgen ändrar vi till hans dyngsrytm och går isäng sent och ligger kvar länge. Då är det jag som tar fram telefonen på morgonen.  

Nån gång har jag frågat om  han måste kolla på sin telefon och inte bara kan mysa. Det resulterade i en rastlös pojkvän som vred och vände sig och retade mig. Så telefonen är vårat hjälpmedel.

Det löser sig, men se till så du får den sömn du behöver och var noga med att berätta att du behöver sova mycket.

Ria74
6/16/14, 9:40 AM
#5

Vi lägger oss inte ihop. Sambon är oftast väldigt trött på fredagkvällen när han kommer hem från jobb och lägger sig tidigt medan jag lägger mig när det är dags för dottern att sova. Jag sover i regel inte mer än 6 timmar per natt medan han kan gärna sova 12 timmar.

Mitt i veckorna jobbar han borta så då sover vi ändå inte ihop.

Ingen av oss mår dåligt av att inte få sova ihop, vi spenderar ju hela dagen ihop istället och prioriterar att sova gott och vakna utvilade även om de inte sammanfaller :)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

DenSomUndrarMycket
6/16/14, 9:53 AM
#6

#2 Nej nej, vi är inte ihop för att ha någon att sova med. Det är bara det att, att sova till samman är viktigt för oss då det ger en närhet och speciell känsla :)

4# Det var ju en fin lösning :D

Crazy people don´t know they are crazy
I know I am crazy therefore I am not crazy.
Isn´t that crazy?

Annons:
[rumelle]
6/16/14, 9:53 AM
#7

Ni kan ju prova att ni båda gå och lägger er samtidigt och myser en stund och sen när du somnar så kan din sambo vara uppe ett tag till. Jag och min sambo gjorde så ett tag när han hade skola på eftermiddagar och inte behövde gå upp tidigt, fungerade väldigt bra tycker jag. :)

DenSomUndrarMycket
6/16/14, 10:10 AM
#8

7# Grejen är den att min partner vill somna vid min sida, då strider det imot hens vilja att då gå upp igen :/ Men det var en fin lösning :)

Crazy people don´t know they are crazy
I know I am crazy therefore I am not crazy.
Isn´t that crazy?

Ria74
6/16/14, 10:51 AM
#9

#8 Om det är så viktigt att somna ihop, kan ni inte lägga er samtidigt då någonstans mittemellan era ordinarie sovtider och sen går den som vill sova minst timmar upp tidigt istället?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Underbarn
6/16/14, 11:55 AM
#10

Min partner och jag är olika på ALLA sätt och vis. Jag behöver/vill sova minst 8 timmar som dig, och gärna längre på helger. Han klarar sig utmärkt med att sova 5-6 timmar… Men vi behöver inte vakna samtidigt. Däremot vill vi lägga oss samtidigt. På helger om han inte har saker att göra sover han längre än mig, annars kliver han upp före mig. Sällan vi kliver upp samtidigt. Han kliver upp 5, jag kliver upp 7 eller 9-11 beroende på hur jag jobbar så därför löser det sig ganska bra ändå. Han vill lägga sig 22-23, jag vill lägga mig aning tidigare (21-22) för att hinna se en film eller ett avsnitt från en serie. Men han "hinner" sällan det för han kommer hem sent (intressen) och ska äta, duscha och somna bums. Men det blir sällan tidigare än 23 ändå (pga han, inte mig) så det är han själv som gör sina få sovtimmar. Medan jag inte KAN somna direkt (om jag inte är super trött) så jag ligger och fipplar med mobilen. Vilket han ibland stör sig på. :) Men vi har istället andra problem med våra olika sidor. X) vi försöker lösa det så gott det går. Han grubblar väl mer över det än mig. Det behöver inte vara negativt att man är olika, beror på inställningen :)

Upp till toppen
Annons: