Annons:
Etikettkriser
Läst 1275 ggr
[Devya]
2014-06-17 11:44

Mitt ex stör min bästa vän

Som om jag inte skulle ha nog med problem i mitt nuvarande förhållande, så har nu mitt ex bestämt sig för att irritera min bästa vän med en massa sms samt ringa till henne jämt och ständigt.

Han frågar henne om jag någonsin brydde mig om honom. Han hotar HENNE med att ta livet av sig om hon inte svarar i telefon samt frågar varför alla ska vara så elaka hela tiden.

Han försöker med alla medel få tag på mig. I natt ringde han mig 10ggr och störde även min bästa vän i samma veva.

Det här är att gå ett steg längre i hans besatthet då han även tar kontakt med min bästa vän. Jag är helt mållös och vet inte vad jag kan ens göra.

Min bästa vän frågade om hon borde svara men jag avrådde henne från det. Det skulle bara göra saken värre. Jag föreslog att hon borde blocka honom.

Det här är bara helt enkelt ofattbart. Hur har han nerverna till att kontakta min bästa vän och hota med att ta livet av sig om hon inte svarar?

Det har gått 1 år och 3 månader sen vi gjorde slut och 1 år sen vi flyttade isär, men han är lika desperat och besatt ännu. Han går till en psykolog men det tycks ju inte alls hjälpa.

Vad kan man ens göra i en sådan här situation? Jag får så dåligt samvete över att min bästa vän måste dras in i det här.

Annons:
[silkesnosen]
2014-06-17 12:34
#1

Blockera och undvik och går det för långt så får ni polisanmäla, så samla eventuella sms…

Om ni skulle ha en mycket god relation till hans familj, så kan det ju i något läge vara en väg att gå (att tala med dem), såvida det inte gör honom ännu värre.

Sarah
2014-06-17 13:27
#2

Har du träffat honom och pratat ut ordentligt efter det tog slut? Han verkar ju ha extremt svårt att gå vidare. Vet att han varit väldigt obehaglig mot dig, men kanske skulle det hjälpa honom om ni verkligen pratade och han får förstå att han inte har en plats i ditt liv mer. Och, på så sätt hjälpa dig i det långa loppet så att du sliper det här. Vet flera som har gått med på att gå i parterapi med sina ex, inte för att bli tillsammans igen, utan bara för att hjälpa dem att gå vidare.

[Devya]
2014-06-17 13:52
#3

#1 Jag undviker all kontakt med honom. Jag vill inte dras in i det där igen. Jag orkar inte helt enkelt. Jag har fått nog av alla hans hot och alla hans bittra uttalanden om att jag borde ta livet av mig.

Jag har ingen kontakt med hans familj och han har ingen bra kontakt med hans familj så det skulle inte vara någon vits att blanda in dem. Jag har däremot en viss kontakt med hans vänner. De har sagt att jag borde undvika honom och det rådet tar jag gladeligen till mig. De har dock sagt att jag kan kontakta dem om han skulle hota med att ta livet av sig igen.

#2 Ja, det har jag med det fungerade tydligen inte. Det går någon månad och så börjar han igen. Det längsta uppehållet har varit två månader och då dök han sen upp utanför min dörr….Vi pratade och det gick bra. Sen messade han mig och önskade livet ur mig eller hotade med att ta livet av sig själv. Det slutar alltid så och därför har jag valt att inte alls ha någon kontakt med honom. Senast gången jag svarade på ett av hans sms var i början av april. Efter det orkade jag inte längre. Det är utmattande.

Om jag går i parterapi med honom så kommer han bara att få falska förhoppningar så ingen idé att ens gå in på det. Jag tror det enda som skulle hjälpa är att polisanmäla honom men det kan jag ju inte göra nu då jag inte ens är hemma. Just nu är jag ute och reser.

Han vet inte ens att jag har en kille men om han visste det skulle han bli ännu tokigare (fast han har själv en flickvän).

Sarah
2014-06-17 14:09
#4

ok :( hemsk situation

[Eleya]
2014-06-17 14:31
#5

Polisanmäl? Om han hotar dig och att skada sig själv är han ju en risk.
Om inget annat kanske det ringer en väckarklocka i hans tröga huvud.

Önskar dig all styrka!

[Devya]
2014-06-17 14:51
#6

#5 Han enbart ringer mig nu. Han messar inte mig utan bara min bästa vän där han hotar med att ta livet av sig om hon inte svarar. Hon ignorerar honom dock och hon skulle aldrig polisanmäla honom.

Inte kan jag väl polisanmäla honom om han endast ringer mig?

Annons:
Gronstedt
2014-06-17 18:16
#7

#6: Visst kan du det! Spela in samtalen (tala om att du spelar in och att du tänker använda samtalen som underlag för anmälan), så du har material att stöda din anmälan på. Och säg till din vän att göra det samma. Om inte annat kanske han slutar när han vet att det registreras.

spidey
2014-06-18 00:48
#8

Det här är ju långt ifrån ovanligt. Har en kompis som är i samma sits just nu, och har själv varit där. Ignorera är det enda som hjälper. Har det varit såhär i ett helt år? Det låter helt otroligt sjukt, blir så illa till mods av att läsa ditt inlägg… 

Vad jag gjorde i din sitatuon är att jag bytte nummer och mejladress och tog bort facebook och dylikt. Ignorera honom länge. Det är det enda som hjälper, även om det är otroligt frustrerande att bara kunna vara passiv i en så otroligt jobbig situation. (Sen hade jag även killkompisar som till slut fick nog och knackade på hans dörr med basebollträn i högsta hugg. Det skulle jag naturligtvis inte rekommendera.)

Vad jag har fått förklarat för mig är att det är en typ av stalker-beteende, det här. Och vilken kontakt som helst göder deras intresse/besatthet. Även negativ kontakt. Även hot om polisanmälning, precis exakt all typ av kontakt göder personens besatthet. Ignorera, blocka, se till att han aldrig ser dig, se till att din kompis aldrig någonsin svarar honom. Byt nummer!

Du gör bäst i att ta den här typen av beteende på allra största allvar. (Det gör du säkert redan! Jag bara säger…) Och att människor i din närhet också gör det. ETT ÅR har gått sen ni gjorde slut. Det är högst bekymmersamt. Jag vet hur hjälplös man känner sig i den situationen. Speciellt eftersom det enda man ska göra är att ignorera. Usch vad hemskt det är. Vilka jävla svin det finns.

Sen tycker jag absolut du ska ta kontakt med polisen. Berätta att det gått ett helt år. Ta detta på allvar, och var rädd om dig!

[Devya]
2014-06-18 09:45
#9

#7 Han ringer men jag svarar aldrig så det finns inget att spela in precis.

#8 Jag gissar lite på samma sak att det enda som fungerar är att ignorera. Därför råder jag ju också min vän till att göra detsamma. Jag vet att om han får den minsta lilla uppmärksamhet så kommer det att ta ännu längre.

Gronstedt
2014-06-18 09:46
#10

#9: Pratar han i din telefonsvarare kan du använda det. Det är inspelningar han vet att han har gjort, så det är helt tillåtet att spela upp för andra.

[Devya]
2014-06-18 10:13
#11

#10 Jag har ingen telefonsvarare så det finns inga inspelningar alls.

vallhund
2014-06-18 10:25
#12

Man får använda inspelade samtal om man själv deltar, oavsett om motparten är omedveten om att denne blir inspelad.

Numera finns en lag mot stalking så det är bara att polisanmäla.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: