Annons:
Etikettkriser
Läst 1944 ggr
_Fisken
2014-06-30 23:27

Döttrar

Min fd fru ringer från annan ort och är uppjagad. Våra döttrar (16 resp 18 år), som bor hos henne, slåss om matpengarna. De har tydligen slösats bort av den ena dottern på oviktiga saker som sminkborttagningsmedel. Nu ska jag åka ner och försöka medla. 23.15 på kvällen.  Vad göra? Två stories. Vem ska jag tro på?

Annons:
Honestyisdead
2014-07-01 00:03
#1

De får alltså gemensamma pengar? Som de ska lägga på mat?

_Fisken
2014-07-01 00:07
#2

Ja. Pengarna är till mat. Dottern köpte kaffe (som redan fanns) 2l mjölk och frukt och en nudel - till middag. Sen nagellackborttagningsmedel för hennes arb.givare sagt att hon inte får ha nagellack på jobbet.
Den andra, äldre dottern, har fått 300kr av mamman insatt på sitt privata kort o hon tar inte ut dessa pengar. Hon "sitter" på dem. 
Nu tyckte den äldre dottern att den yngre slösat bort pengarna (typ 150kr) och det blev slagsmål. Herregud! Jag ringde och nu har jag den yngre här hos mig. Hon får sova här. Jag har två historier. Suck. Vad göra?

Jag har sagt att hon, den äldre, ska ta ut dessa 300kr och jag ser till att det handlas vettigt för pengarna. Då slipper de strida sinsemellan.

Honestyisdead
2014-07-01 00:15
#3

Men om den ena har kvar sina är det väl klart vem som handlat?

Och varför får dom pengar till mat? Bor dom inte hos din mamma som ska ge dom mat?

_Fisken
2014-07-01 00:19
#4

Jo, men mamman (min fd fru) är borta ett tag (2v) och jag ser efter flickorna. Men de är 16 o 18 år och vill bo i sin mammas lght för det är närmare centrum där deras jobb är. Sen kan de alltid gå hit till mig (2 km) om de vill. De är här ganska ofta. Som nu…

Men jag hör tre historier. Mammans, yngsta dotterns och sen den äldre dotterns.
Jag tror jag måste prata med den äldre som sitter på dessa 300kr.

Honestyisdead
2014-07-01 00:26
#5

Så dom har jobb men får ändå pengar för mat?

Jadu.  Jag känner inte dina döttrar.  Du får känna efter vem som är ärlig.

_Fisken
2014-07-01 00:30
#6

Mmm….det är sommarjobb och dessutom bor de hos mamman som ska förse dem med mat. De har inte hunnit få lön än.
Vem som är ärlig? Ja, de är nog ärliga tycker de själva. Sen kanske jag anser en annan sak men jag vet ju inte exakt vad som hänt. Det är dilemmat.

Annons:
Honestyisdead
2014-07-01 00:44
#7

Klart dom "tycker" dom är ärliga. En är ju det och den andra vill slippa betala.

Men om nu pengarna var till mat, är det ju endast pengar till naglarna som dom  borde vara oense om?

_Fisken
2014-07-01 06:51
#8

Ja, men nagelborttagningsmedlet är till viss del berättigat också eftersom det påverkade den yngsta dotterns sommarjobb i positiv riktning. 
Som sagt. Hon som "inte vill betala" behöver jag nog ta en diskussion med. Egentligen är det min fd. fru som borde ta denna fråga med henne. Den yngre får sova här tills vidare.

[silkesnosen]
2014-07-01 07:42
#9

Det här är det märkligaste jag hört…mamma har ju ansvar för mat och sedan kan de ju ha fickpengar båda två, men jag förstår inte hur de kan bli osams om något liknande. Nagellacksborttagning är dessutom billigt. Din fru borde ju rimligen kunna säga till dem..och om de slåss??? så behöver de faktiskt terapi..vad beror det egentligen på?

obstitant
2014-07-01 09:12
#10

Eftersom de tydligen inte kan samsas får ni väl hitta på ett bättre system för matpengar där var och en får en egen budget. Och kanske låta den yngre bo hos dig då om de inte klarar av att bo ihop utan föräldraövervakning.

[Forest]
2014-07-01 09:14
#11

9 Terapi om man är osams som syskon? Jag har vart mycket mycket osams med min ena syster, hårtussar rök och visst slogs vi. Det var inte fören vi flytta hemifrån som jag och hon verkligen sakna varandra. Innan var hon enligt mig bara en finne i röven, alltid gnata o tjata alltid säga till vad man skulle göra osv.  Hon gnällde att hon fick lite pengar och gnällde på mammas goda mat, men åh är det potatis o gräddsås igen med biff 😕 Sånt tröttna man på att höra kan jag säga. Sen var vi inte osams varje dag eller varje vecka men ibland, vi kunde kramas och säga förlåt och allt efter våra duster

pyromanen
2014-07-01 09:45
#12

Aceton att ta bort nagellack med fås för ca 20 kr. Tycker det låter som att de inte är vana att ta eget ansvar för pengar eller mat? Inte har förstått eller pratat om hur det ska gå till? Har två döttrar jag med, nu är de 20 och 18. Den sommaren de var 15 och 17 hade de bpda sommarjobb i Danmark och bidde tillsammans i stugan där och hade eget ansvar för mat o.s.v hela sommaren. Det funkade! Så jag tror det är vanan som saknas. Jag tycker du ska sätta upp några regler ( deras mamma kanske borde ha gjort det i samband med att de fick matpengarna). Jag skulle ha gett dom alla 600 kr i klump och så skklle de gemenssmt ha uppgiften att disponera/hushålla med pengarna. Altså allt som köps är nåt som båda varit med o beslutat om i förväg alternativt att de följs i mataffären. Ingen ska sitta på pengar och ingen ska köpa nåt som inte beslutats om. Tänker det är hög tid att de lär sig lösa sånt här och att det inte är rätt om du "löser" allt för dom. Då fortsätter de vara lika okapabla och i behov av en problemlösare. Gör din egen roll liten och lämna uppgiften till döttrarna.

Kalli
2014-07-01 10:46
#13

Alltså om de får egna pengar får väl var och en ansvara själv för vad de köper? Varför är den äldre dottern arg för att den yngre slösat bort sina pengar, hon har ju sina kvar?

Annons:
_Fisken
2014-07-01 10:54
#14

Jag tror att båda hade en dålig dag. Normalt sett är de goda vänner och saknar varandra. De har dock humör! Men det som blev fel var att min fd fru delade ut pengar utan att styra upp hur de skulle användas. Det jag kan göra nu är att prata med dem hur de gör upp om vad som ska handlas för resterande pengar. Dessutom tillägga att slagsmål hör till det förgångna eller möjligtvis djurvärlden.

Rumblebee
2014-07-01 11:00
#15

Häller med om att de får skylla sig själva om de prioriterar fel. Är ju tur stt jag inte är förälder för jag skulle ha låtit dom gå hungriga ett par timmar innan jag gett nya pengar om det varit så att de slösat bort pengarna på skräp. Just för att de ska få chansen att inse hur dumt deras val var. Finns det ingen mat hos mamman? Tänkte i och med att de fick matpengar eller är det pengar till småsaker som bröd tex?

_Fisken
2014-07-01 11:29
#16

Jodå. Frysen full. Pengarna var mer till bröd, mjölk etc. Problemet var att yngsta tog 120 kr och köpte det hon ville - utan att rådfråga den äldre. Där skar det sig. Bland annat. Så lite planering och mötesteknik är på sin plats. BTW, Jag håller med om konsekvenser.

[silkesnosen]
2014-07-01 16:07
#17

#11 Jag ser inget sunt i att en sexton och en artonåring slåss fysiskt. Det är något som möjligen kan hända om barnen är yngre och inte har alla ord än. Jag skulle aldrig komma på tanken med min syster. Vi kunde ge ngt tjuvnyp som små, men var fostrade till att använda munnen.

[Forest]
2014-07-01 17:31
#18

17. Då var vi osunda jag o syrran som hamna i sista fajten när hon var 18 och jag 17

Honestyisdead
2014-07-01 17:34
#19

18 Ni var inte osunda.

Jag och min bror hade något slagsmål i den åldern. 

Och det berodde inte på vår uppfostran.  För vi fick också lära oss att använda munnyoch inte slåss ;)

_Fisken
2014-07-01 17:56
#20

Den yngre av de två är satt under speciell "observation" av mig. Hon har ett mkt hett humör och tillåter sig lyxen att bli fysisk. Det måste stoppas. Arga får de bli men aldrig ta till fysiska metoder såsom "kast med liten lampa" eller "kast med tallrik i golvet".  
Nu har jag sagt åt henne att samtliga förmåner är indragna tills jag får höra att hon ändrat attityd (under en längre tid). Vi får väl se om det är rätt metod….

Annons:
[silkesnosen]
2014-07-01 22:11
#21

#18 och 19

Ja, det chockerar mig och vad jag vet så har ingen i min närhet haft det på det viset heller. Om jag skulle ha barn som beter sig så skulle det bli allvarliga konsekvenser.

Honestyisdead
2014-07-01 22:25
#22

21 Jag känner många som varit med om samma sak.

Men om du nu tror att det beror på uppfostran  är det ju bara att uppfostra dina barn rätt ;) så slipper ni konsekvenser.

_Fisken
2014-07-01 23:05
#23

Ja, men ibland blir man tagen på sängen som förälder. Det går mkt fort. Från att ha varit en timid liten flicka kan de bli en upprorisk tonårsdotter med hett humör och det går FORT.

[silkesnosen]
2014-07-02 07:57
#24

#23 Humör är ju bara vad som tillhör åldern! Jag arbetar med tonåringar och det är en spännande ålder. Försök se efter om det ligger mer under ytan här, som utlöst det hela :)

_Fisken
2014-07-02 12:40
#25

Ja, jag känner mig som en ubåt. Men du har rätt. Det är en spännande tid, både för ungdomarna och föräldrarna.

Cahira
2014-07-02 19:06
#26

Forsok arbeta ut en plan dar de kan lara sig ekonomi utan att lita sig pa varandra. De har olika prioriteringar sa att dela pa pengar for kostnader lar inte fungera. Det bygger bara frustration vilket skapar konflikter.

De verkar planerande bada tva och det ar bra, men det ar jattesvart att planera en ekonomi om de inte har samma plan.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

_Fisken
2014-07-02 19:19
#27

Ja. Det handlar om att de kan göra en plan och dela upp pengarna så de räcker tiden ut, tills mamman kommer ingen (på fredag).
Till saken hör också att just nu ringde de två döttrarna (som slogs sist) och flamsade och skrattade tillsammans om att de var utsvultna och de ville att jag skulle köpa pizza åt dem.  Tror ni jag gjorde det?

Annons:
pyromanen
2014-07-02 19:25
#28

Håller inte alls med #26. det är viktigt att lära sig planera ihop och att lita på varandra.

Cahira
2014-07-02 19:27
#29

#28 Javisst, men jag sjalv hade haft dom att fixa en fungerande plan sjalva innan de far uppgiften att losa det tillsammans.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: