Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 4514 ggr
escanny
2014-07-02 18:57

äter aldrig middag ihop

Jag och min sambo sedan 3 år äter aldrig middag ihop. Trots att vi arbetar samma tider dagtid båda.  När vi kommer hem efter 17 så vill jag fixa middag och äta. Sedan vill jag greja med annat. När han slutar jobbet vill han göra allt annat än att äta; träffa vänner, meka med bilen, träna, ha sex, ja vad som helst som han kommer på. Sedan vid 21-21.30 vill han äta middag. Den tiden klarar jag inte av att äta. Jag måste lägga mig senast 22 eftersom jag måste upp tidigt och åka till jobbet och då sover jag jättedåligt om jag nyss ätit en riktig portion mat. Han lägger sig samma tid men har inga problem med att äta en bastant måltid strax innan och sedan sova gott

Det verkar inte gå att få till gemensam middag. Åtminstone inte på vardagarna.  Han tycker att jag kan äta ett par mackor när vi kommit hem så jag klarar mig till efter 21 men största problemet är ju inte att jag inte klarar mig till kvällen utan att jag inte sover när jag nyss ätit.

Helgerna går det bättre, då ställer jag upp för honom och äter sent när vi inte behöver sova direkt efter men alla vardagar äter vi middag på skilda tider. Han förstår inte alls varför det är viktigt för mig att äta middag ihop, och jag kräver ju inte heller att det ska ske varje dag men han har ALDRIG ställt upp och ätit med mig på "min" tid, då sitter jag ensam medan han pysslar med annat, sen sitter jag ofta med honom senare på kvällen medan han äter och jag bläddrar i en tidning eller liknande.

Är väl kanske inte direkt något problem detta. Men hur går det till i andra samboförhållanden. Om ni båda är hemma, äter ni inte middag ihop ibland även på vardagar då?

Annons:
Niklas
2014-07-02 19:04
#1

Jag antar att ni inte har barn men jag har hört om undersökningar som visar att i familjer där man äter måltider tillsammans är det mindre vanligt att barnen hamnar i dåligheter. När det gäller att äta middag rekommenderar många att man inte äter något efter 18.00. Kroppen behöver vila då.

Vi äter nästan alltid middag tillsammans hemma. Det är mysigt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

escanny
2014-07-02 19:08
#2

Nej vi har inga barn. Och ja det är mysigt att äta tillsammans, prata om hur man haft det på jobbet osv. Men han vill inte sätta sig ner när han kommer hem. Då är han på språng och vill göra allt han tänkt att göra. Sen när han är klar så kan han koppla av, äta och sedan sova säger han.

Cahira
2014-07-02 19:10
#3

Jag sjalv ar en nattuggla som surrar pa till ratt sa sent innan magen overrostar huvudet och jag forstar din frustration. Men jag maste samtidigt tycka att om resten av relationen kanns bra sa ar det en onodig grej att hanga upp sig pa.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

MsSofieG
2014-07-02 19:13
#4

Jag äter alltid middag tillsammans med min sambo men det är nog för att vi båda ser det som en prioritet. Vi tycker det är viktigt att vi åtminståne har den tiden tillsammans även innan jag fick jobbet som jag har nu. Men med mitt ex däremot var det lite si så där med att äta samtidigt men så såg han det inte som något viktigt heller :)

[Moa-]
2014-07-02 19:36
#5

Kan du inte äta två gånger då? Äta något när du kommer hem och sedan endast äta lite gemensamt senare på kvällen? På så sätt blir du inte övermätt, men ni får ändå den sociala samvaron.

När det är du som saknar detta, så bör det enligt mig bli du som får anpassa dig för att få det att bli som du önskar. =)

escanny
2014-07-02 19:40
#6

nej jag har provat att äte "lite lagom" efter 21 men jag blir illamående och somnar inte (refluxbesvär) och måste helt enkelt undvika äta saker minst 3 timmar före läggdags.

Annons:
pyromanen
2014-07-02 19:41
#7

Vi äter middag tillsammans dom flesta dagar om inte nån är borta på nåt. Har en fast tid 17,30. Har även en 12-prig son hemma som behöver lite regelbundenhet. Frukosten blir däremot oftast ensam, eftersom vi vaknar vid så olika tider. Tycker frukost själv är skönt. När era omika rytmer är så olika då är det nog bäst att acceptera att det är så och hutta andra tillfällen att umgås? Kanske kan du ta nåt litet symboliskt kvällsfika när han äter sin middag? så ni kan sitta ihop o umgås?

Loris M
2014-07-02 19:52
#8

#5 Ska hon behöva anpassa sig efter honom bara för att det här är något som hon tycker är viktigt? Det tycker då inte jag. Jag tolkar det som att TS  kompromisar (äter sent på helger), men inte han. Om det här är viktigt för henne så borde det inte vara bara hennes angelägenhet utan även hans.

TS, Jag skulle aldrig tvinga mig till att äta så sent och speciellt inte med tanke på att det är inget som känns bra för dig. Kan ni inte kompromisa, om du vill äta kl. 17 och han kl. 21 så kan ni äta kl. 19 istället?

escanny
2014-07-02 19:56
#9

#8 "halva vägen" har jag försökt med så många gånger men det slutar ändå med att jag äter själv för han sätter sig aldrig före 21.

Men ja, det är inget att göra än att fortsätta äta själv. Det har jag gjort hittills så och även idag. Han är ute i garaget och skulle komma in strax efter 9 sa han.

escanny
2014-07-02 19:58
#10

sen blir det ju dubbeljobb också då jag alltid får laga middag 2 olika tider på vardagarna, först till mig och några timmar senare till honom.

Cahira
2014-07-02 20:11
#11

Sluta laga mat till honom sa far han valja att antingen ata nar maten ar klar eller laga maten sjalv.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

escanny
2014-07-02 20:18
#12

#11 det var något vi kom överens om när vi flyttade ihop. Han bad om att få slippa laga mat då han aldrig lärt sig det och inte har något intresse för matlagning. Jag gick med på det mot att han diskar varje dag istället.

Loris M
2014-07-02 20:23
#13

#10 Oj, det låter verkligen som om det bara är du som får anpassa dig efter honom helt. Vi äter inte heller mat tillsammans alla gånger, men det är inget som jag stör mig på. Vi har barn så den som kommer först sätter igång med matlagning direkt. Min man föredrar också att äta lite senare men jag äter aldrig senare än kl. 18.

På helger är det oftast jag som lagar mat vid ungefär samma tid och äter med barnen. Ibland gör han oss sällskap. Ibland vill han syssla med annat. Men då är det hans val och då vet han också om han vill äta senare så får han räkna med att värma upp maten.

Annons:
Loris M
2014-07-02 20:26
#14

#12 Men ni har väl en mikrovågsugn? Han kan värma upp maten. Eller är det också något han inte lärt sig att använda?

escanny
2014-07-02 20:33
#15

#14 han tycker inte om uppvärmd mat. Potatis måste vara nykokt inte uppvärmd. Likadant med en massa andra livsmedel och då går det fortare om jag gör en ny rätt till honom. Har jag ätit gratäng tex som innehåller fisk, sås osv (som idag) så går det inte att värma på den senare ikväll. Den får jag värma på till mig själv imorgon då jag kommer hem. Han vill ha en nystekt fiskfile, nykokt sås. nykokt potatis osv. Ja jag har väl skämt bort honom som gjort som han önskat från början.

fruktgumman
2014-07-02 20:53
#16

Vi äter middag ihop de allra flesta dagarna. Det är viktigt för oss båda att få den stunden tillsammans när ingen av oss är upptagen med något förstås.

Loris M
2014-07-02 20:59
#17

#15 Ja, det låter verkligen som att du har skämt bort honom. 😃Jag har tyvärr gjort nästan samma sak med mina barn. Ibland kan jag stå och laga flera rätter till middag för att de inte gillar samma mat. 😟

Praefatio
2014-07-02 21:42
#18

Oj, vad skevt…. Tycker det är enkelt: kan han inte kompromissa och äta när du vill äta, som har medicinska orsaker att äta tidigt, så får han SJÄLVKLART antingen laga sin egen jäkla middag eller värma upp det du har lagat. Usch, vad bortskämt av honom att komma och kräva på det viset. Jag hade blivit tokig.

Halvdansken
2014-07-03 00:41
#19

Vi äter bara ihop en gång i veckan, övrig tid fixar vi själva vad vi vill ha. Min man gillar också att käka sent, så när vi väl äter tilsammans, så blir det en kompromiss, ca 19-20 tiden som är ok för oss båda.
Men din kille får väl lära sig laga mat nu, jag hade inte gått med på det där, oavsett vad ni sa när ni flyttade ihop.  Säg till honom att du tröttnat på att passa upp honom. Och om han tjatar om disken, så köp en diskmaskin.
Vem gör resten? Städar, tvättar osv?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Gur4m1
2014-07-03 05:32
#20

Kan inte TS kille äta något litet med TS då? Efter jobbet, sen kan han äta sin middag (större mål) innan sänggående. Det finns folk osm både tränar och sover bättre med full mage, precis som det finns oss som sover bättre och tränat hellre när maten gått vidare ;) Dvs ett tag efter matintag.

Det är  den enda kompromissen jag kan se; att han sätter sig och äter något litet med TS. Problemet är att han inte har någon motivation till att sitta ner med TS över huvudtaget, innan 21. Så…

Du får nog kanske värdera om det hela, hur viktigt är detta för dig? Är det värt relationen? Ibland får man acceptea i en övrigt bra relation att man inte får allt man önskar. De dag, om ni tänkt skaffa barn, blir det nog annorlunda, då borde du kunna kräva att det blir annorlunda- för barnets skull. Då kan man inte börja joxxa med middag 21:00 eller ignorera när övriga fmailjen sitter ner och äter.

Men han har inte tid att slå sig ner 30 min efter jobbet med dig, med en youghurt  skål med flingor eller en macka? Fråga. Det kanske blir en ny rutin som blir en hit…han borde ju orka mer då, resten av kvällen.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
Åsa S
2014-07-03 07:54
#21

Jag jobbar i butik så vissa dagar kommer jag hem kl 21 och min man jobbar kontorstider så nej vi äter inte middag ihop varje dag. Vi brukar gå upp ca kl 5 varje dag och äta frukost ihop istället, börjar jag sent går jag och snoozar en stund efter han gått till jobbet. Och jag kan säga man gör nån en stor otjänst ifall de inte tvingas lära sig laga mat, vad har han tänkt göra ifall du blir allvarligt sjuk? Ska du få släpa dig upp ur sängen och serva honom då? Eller om du börjar jobba andra tider som gör det svårt för dig att hinna laga middag. Hur ska han då få i sig nån mat? Är själv gift med en man som varit gift med en utländsk kvinna där mannen inte fick vistas i köket men han får nu vid 40+ lära sig laga mat han kan inte sitta och vänta tills jag kommer hem sent på kvällen och vill han inte laga maten får han värma rester ifall det finns några. Det går lite trögt men även han inser att han måste lära sig och att det inte är bra att man inte lärt sig en sån baskunskap när man var yngre. Och vi hjälps åt med allt, ser han att jag är trött eller vet att jag måste jobba mycket extra pga sjukdom på jobbet hjälper han mig även med flera av mina saker som jag tagit på mig ex. mina odlingslotter. Han känner inte igen alla växter men han gör det han kan ex. klipper runt kanterna och ogräsrensar bland jordgubbarna och potatisarna. Och jag gör likadant för honom med hans saker. Den som har mest ork och tid tar disken för dagen mm.

JazzBass
2014-07-03 09:01
#22

När min sambo jobbade (moderskapsledig nu) på dagis var hon tvungen att äta nånting genast när hon kom hem, oftast minst en timme tidigare än jag, för att maten de fick på jobbet mättade så dåligt och hon var vrålhungrig efter dagen. (Varför ska man ge kalorifattig mat till våra barn förresten!?!) Jag som har frihet att på dan äta i princip var jag vill, får alltid i mig en mättande lunch som jag står mig länge på, helt utan mellanmål. Behöver oftast inte äta nåt förrän vid 6-7-tiden. Av den orsaken blev vi i osynk med varandra hungersmässigt och det blev inte så många gemensamma middagar utom på helgerna. Ännu mindre blir det nu när nån av oss måste passa lillen om han inte sover då jag har maten klar. (Jag lagar så gott som all mat hemma, medan hon sköter andra delar av hushållsarbetet).

TS: Om din sambo inte är hungrig tidigare på kvällen tycker jag inte han ska äta då, om det inte visar sig att han är mätt på grund av onödiga ohälsosamma mellanmål. Men visst tycker jag att han skulle kunna avsätta lite tid åtminstone nån gång i veckan till det när han kommer hem, för att vårda ert förhållande och få mer gemensam tid. Jag tycker precis som du att det är väldigt trevligt att äta middag tillsammans och skulle gärna göra det så mycket som möjligt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

obstitant
2014-07-03 12:20
#23

Det småtråkiga i att inte äta tillsammans tycker jag bleknar bredvid det faktum att han kräver att du ska laga mat inte bara varje dag utan dessutom två gånger varje dag! Är han väldigt bortskämd eller har han autistiska drag som gör att han väldigt gärna vill ha saker på sitt eget vis och har svårt att se hur det påverkar andra?

Hursomhelst tycker jag att du först och främst borde förklara att du lagar mat när du kommer hem, och då har han hela tre valmöjligheter:

1. Att äta nylagad mat tillsammas med dig

2. Att värma maten lite senare

3. Att fixa egen mat lite senare.

Praefatio
2014-07-03 12:57
#24

#23 Jag håller med, väldigt provocerande.

Portie
2014-07-03 13:37
#25

Jag och min förra sambo åt sällan middag ihop. Vi jobbade lite olika tider, han kom ofta hem sent och ville äta då medan jag kom hem tidigare och åt då. Ibland hände det att jag lagade två olika rätter samtidigt eftersom han inte åt det jag åt (inga grönsaker, kyckling eller fisk) men oftast så fick han faktiskt laga sin egen mat när han kom hem, aldrig att jag hade ställt mig kl 21 och lagat mat enbart till honom.

Gur4m1
2014-07-03 13:52
#26

#15 förstår att ni kom överrens om en sak, när ni flyttade ihop men då visste du kanske inte att du ebhöver laga mat två gånger om dagen. Det är inte rättvist mot dig. Han borde verkligen vara den som anpassar sig här. antingen börjar han äta med dig, när du lagar maten- han har lagt över den makten på dig så använd den :P

Eller så får han allt börja uppskatta uppvärmd mat- herregud, lever vi verkligen såhär i 2014-Sverige? Han upplever det nog inte så själv men det där är ett mansgrisigt beteende. Han diskar…

Är att slippa disken så mycket värd, får du väl uppskatta då.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

sisela
2014-07-03 14:44
#27

Bara för att man kom överens om en sak när man flyttade in betyder det inte att det måste vara så alltid! Saker kan omförhandlas. Det låter helt sjukt att han ska ha nylagat allt och inte kan tåla uppvärmd potatis ens. Det är väldigt bekvämt för honom, väldigt obekvämt för dig.

Annons:
[WickedAlly]
2014-07-04 17:05
#28

Vad fel det kan bli pga något man en gång gick med på för att vara snäll, har gjort samma sak själv ett par gånger.

När du är så snäll och lagar mat varenda dag tycker jag att han kan mötas halvvägs åtminstone och äta uppvärmd mat. Antingen det eller laga sin egen. Vad gör han om du inte lagar någon mat till honom på kvällen? Svälter han då eller klarar han plötsligt av att laga till något ätbart? 
Och så undrar jag lite över en sak: På jobbet, äter han ute varje dag? Eller funkar uppvärmd mat då?
Och en annan sak jag undrar över: Om han inte ser att det är uppvärmd mat han får, märker han det då? Eller tror han att det är nylagat om du säger det?
Grubblar nämligen lite på om det hela kanske blivit en maktgrej..? Att han får dig att göra middag på hans beställning liksom?

Här äter vi alltid tillsammans. Nu är jag visserligen mammaledig och har middagen färdig när han kommer från jobbet, jag har ju få tider att passa. 
Enda gångerna vi ätit på olika tider är när han jobbat över väldigt sent och inte är hemma förrän efter tio. Så länge orkar inte min mage att vänta, vill inte stoppa i mig massa onödigt heller så då äter jag innan så får han värma när han kommer. Eller ja, jag värmer oftast så att det är klart när han kommer. Men det handlar ju om att lägga upp och stoppa i mikron. 
Jag tycker att det är viktigt att ta sig tiden att äta tillsammans, det är en mysig stund då vi kan prata om dagen och bara få vara ett par mitt i barn-bostad-flytt-jobb-hushålls-karusellen. 

Hoppas ni kan komma fram till något vettigt.

escanny
2014-07-05 16:40
#29

Ja han äter lunch på restaurang varje vardag. Han har aldrig med sig mat hemifrån. Det kan hända att det skulle kunna gå att "lura" honom att det är nylagat fast det är uppvärmt jag vet faktiskt inte.

Det har hänt en gång sen vi flyttade ihop att jag var borta och inte kunde laga mat åt honom på kvällen. Då åt han en halv limpa och nästan hela osten gick åt. Nej han lagade inte till någon mat själv.

Angående städning/tvätt så hjälps vi åt med det men det är ju bara vi två. Har varken djur eller barn så det blir inte så skräpigt/skitigt så vi städar varje söndag bara.

Cahira
2014-07-05 17:54
#30

Tycker du far lara honom hur man kokar potatis, ris,steker korv och annat sa han lar sig bli lite sjalvstandig.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Clariiz
2014-07-06 20:21
#31

Jag hade aldrig accepterat det. Vi brukar ofta fördela det så att jag lagar mat och min sambo diskar. Men inte en chans att jag hade lagat mat 2 ggr bara för att det inte passar att äta en viss tid? 

Det är ju löjligt.. Antingen äter man när maten är klar eller så får man värma/laga sin egen mat. 
Ställ lite krav, det är en vuxen människa du bor med.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Cahira
2014-07-07 02:49
#32

#31 Jag hade haft sant krav pa barn med, inte bara vuxna. :) Tycker man inte om uppvarmt sa far man ata nar maten star pa bordet annars far man fixa sjalv eller ga hungrig.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Wony
2014-07-07 08:25
#33

Vi brukar äta ungefär samma tider. Sambon jobbar och jag är arbetslös, men jag anpassar min lunch, mellanmål etc att passa till sambons schema. Till och med när han jobbade skift fungerade det. Vi åt då minst en måltid tillsammans.

Eftersom jag är arbetslös och hemma större del av dagen är det jag som gör det mesta av hushållsarbetet, vilket jag trivs bra med. Särskilt efter att vi skaffade diskmaskin! När jag jobbade så blev det mer jämlikt uppdelat per automatik.

Sedan kan jag tycka att det är konstigt om en vuxen man inte vet hur man kokar potatis… Det kan jag tycka hör till normala kunskaper. Det finns ju massor med maträtter som är busenkla som i princip vilken tonåring som helst kan laga…

Här finns det matlådor att värma om man inte vill laga mat.

Clariiz
2014-07-07 13:03
#34

#32; Absolut. Men ett barn tänker inte alltid på konsekvenserna :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Annons:
Upp till toppen
Annons: