Annons:
Etikettvänskap
Läst 3459 ggr
Jojjoonn
7/6/14, 1:03 PM

Tråkig vän

Hej! Min bästa vän som jag har haft sedan typ alltid är såå tråkig! Eller inte tråkig på det sättet utan hon vill/orkar aldrig hitta på saker :( Den här sommaren hade vi planerat massa saker men hon vill ju aldrig, så omständigt ska allt vara med henne. Som idag hade vi tänkt att hitta på en sak men såklart så orkar hon inte det utan nu ska vi tydligen skjuta fram det en vecka. Någon som vet varför? Eller har upplevt samma sak? Eller har hon bara trött at på mig? Jag tror inte hon har det. Men jag orkar inte vara den första som frågar om vi ska göra något.

Annons:
Saffran0Spice
7/6/14, 1:09 PM
#1

Kan vara så att din vän mår dåligt just nu - då varken orkar man eller vill något. Försök att ''tvinga'' med hen och säg att hen orkar mer om ni gör nått. Annars kan du ju hitta någon annan att umgås med så länge, om din BFF undrar varför ni inte umgås så kan ni ju prata om saken - det kan ni göra iallafall, prata om det och ta reda på om det är något problem =)

Jojjoonn
7/6/14, 1:17 PM
#2

Nej hon mår inte dåligt, eller bara har svårt att sova. Men hon typ är med sin familj hela tiden:( men har försökt tvinga och så men hon vill inte… Jag umgås med andra kompisar ganska mycket men jag saknar henne. Försöker få ur henne varför hon aldrig vill men jag tror hon bara inte har lust och är trött för hon är ganska upptagen… Men får väl acceptera det haha:/ Bara saknar henne

Saffran0Spice
7/6/14, 1:19 PM
#3

#2 Kan ju va så att hon mår dåligt men inte säger det - det är inte alltid det syns =)

Skicka ett brev till henne, skriv att du saknar henne och att du vill hitta på nått och se om hon svarar dig.

Jojjoonn
7/6/14, 1:50 PM
#4

Skickar sms hela tiden känns det som, men är nästan 100% på att hon inte mår dåligt:/ hon svarar typ alltid men vill aldrig göra något.

Saffran0Spice
7/6/14, 1:52 PM
#5

#4 Hon kanske tycker du tjatar isåfall om hon inte svara?
Testa att strunta i henne nån vecka =P

[rumelle]
7/6/14, 4:18 PM
#6

Är du helt säker på att hon verkligen inte vill? Det kan inte vara så att hon inte får vara borta så mycket för sin familj? En tanke bara.

Annons:
Honestyisdead
7/6/14, 7:57 PM
#7

Man är helt enkelt olika. Vissa är drivande och andra har svårt att ta tag i saker. 

Det kan också vara så att hon hittar annat att göra.

Portie
7/6/14, 8:00 PM
#8

Jag har en "vän" som är likadan. Vi är dock inte särskilt nära vänner längre eftersom hon sket totalt i mig när jag mådde som sämst. Vi kan planera in en dag när båda kan ses och när dagen väl kommer så ställer hon in pga massa olika saker. Har hänt ofta att jag sitter på bussen och så får jag sms om att hon ställer in..

Som sist så ville hon inte pga att jag mådde så dåligt och hon ville inte att jag skulle "dra ner" henne vilket verkligen inte var min avsikt. Sen dess har jag inte kontaktat henne utan vi har bara haft kontakt när hon skrivit några få gånger.

Gur4m1
7/6/14, 8:03 PM
#9

Låter som att du vill ha en mycket mer intensiv vänskap och du säger att hon ju är med sin fmailj osv- all social kontakt "tär"/ger energi. Där är folk olika. Att hon inte orkar när DU vill saker (somd rivande) så betyder det inte att hon inte vill, eller att hn inte vill med dig.

Själv älskar jag att umgås med mina vänner, jag är mycket social, men biland blir det öfr mycket och då måste jag få vara själv, bar vara fri att göra precis vad jag vill. Så blir det nog extra mycket öfr många såhär på sommaren då man får mer tid med fmailjen, alla vänner osv. Så… förstår att du saknar henne men ge henne lite utrymme, klaga inte på henne. Du vill ha det på ditt sätt och hon på sitt sätt, ni får mötas på mitten.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

J0554N
7/6/14, 11:13 PM
#10

Jag är likadan, jag orkar inte göra någonting eller gå ut och träffa mina vänner. Kan ni inte hitta på något hemma hos henne? Eller så frågar du vad anledningen är att hon inte orkar umgås.

Strong people don't put others down, they lift them up. 


Gronstedt
7/7/14, 9:09 AM
#11

Hur kan man komma på tanken att försöka tvinga en vuxen människa att "hitta på saker" när hen inte vill? Hur kan man fördöma en vuxen människa för att hen har andra prioriteringar än en själv?

Hon är som är och gör de val hon trivs med. Om du vill något annorlunda så får du väl välja någon annan att göra det med?

Jojjoonn
7/7/14, 11:26 PM
#12

Vi är inte vuxna…inte helt iallafall. Jag klagar inte på henne eller "fördömer" henne inte heller hahah. Har andra kompisar jag gör andra saker med som jag vet hon inte vill. Men vi hade t.ex. Bestämt att vi skulle kolla klart på en serie under sommaren. Men hon säger jämt att hon inte orkar så jag har slutat fråga så får hon komma och gå som hon vill till mig. Grejen är att hon typ är med kompisar och så. Orkar inte hålla på och försöka få med henne på saker så jag har slutat försöka så får hon väl se om hon saknat mig. Men tack för alla svar!

Jojjoonn
7/7/14, 11:28 PM
#13

Skrev lite fel menade att hon typ aldrig är med kompisar:)

Annons:
Gur4m1
7/8/14, 7:54 AM
#14

Vuxen eller itne, ni är inte 5  år gamla ;) JAg tror inte du behöver fundera på om hon gillar dig eller inte. Du är nog som sagt dne som är mer drivande och det är egentligen ingenting fel på det. Det är sådan du är. Precis som hon är som hon är, inte så drivande. Så du avgör ju själv om du vill eller inte vill umgås med henne.  Se inte det som att hon måste  bli drivande också för att bevisa sin vänskap för dig, människor är olika. Men ja, om du ger henne utrymme kanske hon hör av sig, men det kan ta tid! :) Ibland, vet jag själv, tar det så långt tid, att plötsligt känner man "neej…kan inte höra av mig nu, nu har hon säkert glömt bort mig eller vill inte umgås med mig, jag har ju inte hört av mig på ett halvår, hur förklarar jag det?". 

Jag omger mig med vänner osm förstår min situation och hur jag tänker och känner. Jag har en väldigt drivande vän men jag förklarade öfr henne direkt (jag är 30+ så jag känner mig själv så pass väl nu) att jag är en person som behöver mycke tid för mig själv och inte orkar hitta på saker hela tiden men gärna umgås med henne- att jag gillar att hon hittar på saker och aldrig ska känna att jag tackar nej för att jag inte vill umgås med henne. För det är inte henne eller mig det är fel på, det är inte fel på vår vänskap eller det vi hittar påtillsammans, jag är bara så att jag inte tål mycke stress, och redan har en väldigt stressig vardag så jag kan inte fylla min övriga tid med vänner alla gånger. För mig är umgänge inte något som ger energi, det tar massor med energi (men ger mig massor med glädje!).

Din vän jobbar inte, men kanske hon ändå behöver den där egentiden och därför skjuter ho på saker, för det är så hon mår för stunden. Man ska inte kräva på en förklaring till varför någon inte vill umgås för stunden. Man får påminna sig om att man är olika bara. Du ahr ju andra vänner att umgås med så var med dem, men sluta inte att höra av dig till din vän, bli inte arg på henne om hon inte börjar vara otrevlig och visa att hon inte vill umgås med dig alls.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Jojjoonn
7/8/14, 1:42 PM
#15

Tror allt blir väldigt överdrivet nu. Är absolut inte arg på henne eller klagar och smsar hela tiden. Saknar henne bara och undrade om någon upplevt samma sak. Jag vet att hon gillar mig och trivs med mig och det är jag 100 på. Och såklart så är jag inte otrevlig eller har slutat skriva till henne helt. Vi håller bara lite avstånd just nu och så. Saknar som sagt henne bara och det mesta har löst sig nu:) men tack ändå!

Gur4m1
7/9/14, 8:49 AM
#16

#15 när jag skriver "sms:a int ehela tiden" så är det alltås en uppmaning- för jag vet inte OM du gör det eller inte, så om du vet att du inte gör det så är det ju jättebra och du behöver alltså inte ta åt dig.

Sen skrev du själv i trådstart: Någon som vet varför? Eller har upplevt samma sak? Eller har hon bara trött at på mig? Jag tror inte hon har det. Men jag orkar inte vara den första som frågar om vi ska göra något.

Som indikerar att du trots allt var något osäker på varför hon beter sig såhär och du hat fått svar på vad jag/vi tror. Vi vet inte. :)

Bra att det löser sig och du har fått många bra svar. Lycka till!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Upp till toppen
Annons: