Annons:
Etikettvänskap
Läst 2744 ggr
Novelia
2014-07-13 20:06

Hur ser era liv ut?

Hur ser era liv ut med jobb, socialt liv och fritid? Vad gör ni när ni är lediga? Och hur ofta träffar ni vänner? Jag vet inte om det är alla sociala medier eller kanske serier jag tittar på men ibland känns mitt liv ganska fattigt. Speciellt den sociala biten. Träffar människor varje dag, mest i jobbet men det är ju inte som att vänner springer här hemma dagarna i ända. Ibland är jag väldigt nöjd över mitt liv men känner alltsomoftast att någonting fattas, men jag kan aldrig komma fram till vad.

I have no sympathy for people without empathy

Annons:
_Fisken
2014-07-13 20:16
#1

Hmm…..ja. Vad ska man säga? Efter jobbet så är jag ganska mätt på sociala kontakter och det springer inte många här heller. Ibland blir jag deppig för det - men oftast är det ok för jag behöver ensam-tid. Tyvärr är det ju så på helgerna också och då måste man manuellt själv söka sig utåt.
Jämför man sig med andra som verkar vara supersociala så blir man lite avis. Men samtidigt är jag inte så hemskt nödig på umgänge hela tiden.  Är inte otroligt utåtriktad. Ändå, hamnar jag i sällskap/fest så är jag absolut ingen som sitter tyst och tittar. 

Nära vänner och vänner har jag mest på annan ort - där jag jobbar. Tyvärr blir det inte ofta man har nära privat social kontakt med dem. 

Har barn som springer här relativt ofta så det är sällan lugnt här.
Är jag nöjd med jobb/vänkrets/fritid? Tja, skapligt. Allt går att förbättra men det är ok. Kanske saknar en partner ibland men det löser väl sig.

Honestyisdead
2014-07-13 21:30
#2

Jobbar väldigt lite. Träffar inte så mycket folk på fritiden som spenderas på fiske. Visst stöter vi på andra fiskare och pratar, men oftast är jag och sambon ensamma. 

Vi träffar ibland vänner på fest, men det är sällan eftersom vi fiskar så mycket. 

Är nöjd med det :)

[SophD]
2014-07-13 22:06
#3

Går i skolan och går i en bra klass där alla är med alla. Annars är jag med min pojkvän, och har väl 2 vänner jag umgås mest med. Fast oftast är det jag och pojkvännen… Annars är jag mycket ute och går med min hund och tränar med henne, dansar, sjunger 🙂 Jag är väl nöjd med det, men önskar att jag hade lite större vänskapskrets!

oh-la
2014-07-13 22:07
#4

jag och min sambo bori en stad långt från våra vänner och familj. vi har inte riktigt engagerat oss i socialt umgänge och att skaffa vänner här eftersomvi båda räknar ner tills vi får flytta hem igen. sambon pluggar heltid till läkare, samt jobbar 40% vid sidan av det, och jag har ett 8-5 jobb så varannan helg är jag i princip helt solo. jag har lite vänner via jobbet, men dom är äldre än mig och har familjer och andra intressen.

den här sommaren skaffade vi valp, så nu har vi ju att göra på fritiden, annars har jag väl i princip levt varannan helg när min sambo är hemma, och suttit vid datorn de andra helgerna. låter jävligt deppigt när man skriver om det, och visst, ibland känns det som man bara vill ta sitt pick och pack och flytta hem igen. så tycker vi båda två. nu har vi "bara" 2,5 år kvar innan det är dags att packa väska och låta det bära hem så man får väl stå ut, och för det mesta är det faktiskt helt okej. det är värre på sommaren när hela kroppen bara skriker efter att få åka hem till västkusten.

det som känns bra är att även om jag och sambon i princip bara levt med varandra i tre år så är vi starka som bara den tillsammans, och trivs väldigt bra med varandra. hade det inte varit så hade det nog inte gått.

IdaKw
2014-07-13 22:12
#5

Jag sover, tränar, går ut med hunden, träffar någon enstaka hundägare och pratar med, tränar med mina kompisar, och träffar dom annars också, hänger med pojkvännen med några veckors mellanrum (distans). Jag trivs med att vara själv :)

Jag tecknar, tränar med hunden, pysslar med kaninerna och läser. Jag varken jobbar eller pluggar just nu (är 20) ska börja plugga distans i höst.

Gur4m1
2014-07-13 23:15
#6

JAg hade inte orkat ha vänner rännandes hos mig hela dagarna när jag inte jobbar. Jag avundas /villinte leva som i tvserier som t.ex Friends med andra ord :P

Jag växte upp i ett sådant hem där det alltid satt folk i vårt kök, grannungarna /vänner kom förbi, fikad,e eller glodde tv hos oss osv. Skitjobbigt (men kul ibland).

Jag ser på serier, tränar, lagar mat, läser och lär mig om saker som intresserar mig, har sex eller umgås med vänner när jag inte jobbar.

Sen avbryts det med äventyr med jämna mellanrum. Med äventyr menar jag events eller att jag helt enkelt ensam eller med vän/pojkvän drar ut och hittar på något, spontant. Kan vara allt från att besöka ett fik man aldrig gått på till att välja att svänga av på en väg/stig jag aldrig följt tidigare.

…Tillvaron blir vad man gör det till. det är den hårda (och enkla) sanningen. Sen är vi skapta för att njuta av olika saker…uppenbart. Hoppas du hittar det som sknas, och att det du saknar inte bara är inbillning skapade av en skev bild från någon dum tvserie ;))

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
[FridaGenborg]
2014-07-13 23:27
#7

Nu har jag börjat studera, även min sambo. Vi flyttade till Uppsala förra året så det vi gör är plugga och spendera större delen av vår tid till vår hund. Vi umgås inte med folk för vi känner ingen i Uppsala ännu, utan vi hittar på saker tillsammans och går aldrig ut på krogen. Jag är nöjd med hur mitt liv ser ut idag, under sommaren jobbar jag men längtar tillbaka till det lugna livet i Uppsala nu. 

För tre år sedan såg mitt liv väldigt annorlunda ut. Jag jobbade 06.30-15.30 varje vardag och efter varje/varannan arbetsdag åkte jag till stallet för att träna hästar, kom hem vid 20.00 på kvällen, slängde i mig en macka och la mig. Jag umgicks ganska mycket med kompisar och inte mycket alls med min dåvarande sambo, för han föredrog att spela spel på datorn. Jag festade varje helg och tränade även häst på helgerna.

Jag tycker om min nuvarande vardag, den är fridfull och lugn. Jag lägger nästan all min tid på hunden och sambon och det känns inte som att det fattas nånting för mig 🙂

[LadyK]
2014-07-14 01:40
#8

Jobbar 78% oftast långa pass 14-19 timmar vilket ger en hel del lediga dagar. Dessa ägnar jag mestadels åt träning av olika slag, gym, gruppass och en del löpning. Sen blir det ju det vanliga med att träffa vänner och släkt. Städa, tvätta och handla när det behövs. Ser gärna sport eller skräckfilm på kvällen.

_Fisken
2014-07-14 07:47
#9

Jag gillade vad Gurami (#6) hade som sin sista mening. Träffsäkert.

[rumelle]
2014-07-14 08:42
#10

Jag träffar mycket folkpå jobbet och tycker det är ganska skönt att bara vara hemma med min man när jag är ledig. Varken jag eller min man har några vänner där vi bor så vi träffar i princip aldrig några andra. Men fördelen med att gifta sig med sin bästa vän är att man aldrig saknar att umgås med vänner! Vi gör väldigt mycket tillsammans. Kan inte ens minnas när jag gick och handlade själv sist. :P

Åsa S
2014-07-14 09:06
#11

Jobbar mycket och har lång resväg till jobbet. När jag är ledig blir det ju sånt som städa, pyssla på odlingslotterna, tvätta, laga mat, vara aktiv i 2 st styrelser och göra saker med min man som att gå på bio, gå ut och äta, gå på konserter, åka på utflykter, gå i kyrkan, promenera mm. Det är väldigt mycket människor på jobbet så jag har inte så stort behov av så jättemånga vänner på fritiden, har så lite fritid att jag prioriterar att umgås med min man.

fruktgumman
2014-07-14 09:37
#12

Mitt liv ser ut precis som jag vill att det ska se ut. Bor på landet med sambo och djur, inga barn. Vi jobbar båda 75% bara och mycket av vår fritid går åt till djuren, hästar och hundar. Krogliv har aldrig lockat oss. Träffar många människor i arbetet så våra vänner kanske vi träffar varannan vecka ungefär.

pyromanen
2014-07-14 09:37
#13

Jag jobbar och har ett eget företag bredvid och en man + tre barn och en stor trädgård + höns och stor kökströdgård med självförsörjningsabitionee och ett stort hus med renoveringsbehov och ett pågpende byggeri av ny verkstad och er engagerat i en ekonomisk förening/konstnärskooperativ. Annat jag gör på fritiden är promenerar eller joggar i skogen, plockar bär, badar nu när det är varmt. Socialt så träffar jag mycket människor både i jobbet och på fritiden. Mer än jag riktigt orkar . Har i många pr haft " ensamhetsbeist" och ibland när det är värst inte ens orkat med mina näraste som jag borde/skulle vilja. Är på samma tid en som verkligen uppskattar att ttäffa människor och engagerar mig i allt möjligt där man ska vara socialt högpresterande och samtidigt en som bli väldigt trött av att umgås med människor och behöver vara mycket själv.

Annons:
Inaarah
2014-07-14 15:41
#14

Jag börjar sista året på gymnasiet till hösten och bor med min familj i en villa på landet. Är nöjd med min tillvaro - tränar mycket, träffar vänner samt umgås med familj och släkt. Under somrarna brukar jag jobba och för tillfället håller jag på att ta körkort. Utöver detta älskar jag att resa och är lyckligt lottad som har möjlighet att göra det ofta. 

Det enda jag skulle önska är kanske att jag hann umgås mer med mina vänner. :) I dagsläget umgås jag mest med dem som bor på nära håll, men har fler vänner i städer runt omkring. Tyvärr hinner jag inte träffa dem så ofta när vardagen rullar på.

Annars så ser jag fram emot nästa år, då jag tar studenten och får möjlighet att göra något helt annat. Har ännu inte bestämt vad jag ska göra, men det lutar åt att plugga på universitet utomlands i en termin eller två. Sammanfattningsvis tycker jag väldigt bra om livet och allt som är nu, samtidigt som jag är glad och förväntansfull inför framtiden!

[Ellenme]
2014-07-14 18:46
#15

Hur ser era liv ut med jobb, socialt liv och fritid?

Jobbar 75% och är väldigt social på jobbet, kommer överens med alla. Umgås en del med sambons vänner och annars på fritiden så umgås han och jag och tar promenader osv.

Vad gör ni när ni är lediga? Och hur ofta träffar ni vänner?

Chillar, umgås med sambons vänner, promenerar, åker på äventyr m.m. Mina vänner bor inte i stan tyvärr så det blir inte så ofta.

citytjejen
2014-07-14 19:26
#16

Jag jobbar heltid mån-fre på kontor och under min lediga tid umgås jag med min man, kollar på film, tar daglig powerwalk och träffar vänner 1-2 ggr/veckan. Min pappa dog nyligen så då har fritiden och hela livet såklart påverkats. Mycket att ta itu med och så träffar jag min mamma lite oftare än vanligt också. I övrigt är jag mycket nöjd med fritid, jobb och socialt liv.

Och i sociala medier så ser ju mångas liv "perfekta" ut men det speglar ju inte verkligheten. Jag har bekanta som sitter länge och klurar på vad de ska skriva på Facebook för att det ska låta som att de har ett perfekt och avundsvärt liv. Lite tragiskt att hålla på så, tycker jag.

/Christina

ChristineL
2014-07-14 20:21
#17

Jag lever med man, ett barn och tre katter.

Vi jobbar båda deltid, men efter semestern kommer jag gå tillbaka till att vara mammaledig igen och min man jobbar heltid. Jag trivs absolut inte på mitt jobb så jag sade upp mig kort efter att jag kom tillbaka från föräldraledigheten. Jag ser fram emot att få vara hemma med dottern igen och hitta på en massa saker. Och att börja träna igen!
Jag träffar inte mina vänner så ofta, men när vi ses är det intensivt och som om vi aldrig varit ifrån varandra. Annars består min fritid främst i att ta hand om dottern, vi går på lekcafé, öppen förskola, babyrytmik, går till lekparken, börjar ev med babysim till hösten igen.

Alexandra-S
2014-07-15 00:52
#18

Tog studenten i maj efter 3 underbara år på Forshagaakademin och bor nu hemma igen och jobbar under sommaren heltid på Posten. I höst ska jag flytta upp till Umeå med min pojkvän som fått jobb där 🙂

Jobbar kvällar, 18-24, vilket jag trivs extremt bra med! Har 5 minuter hem med cykel från jobbet så jag kommer i säng i lagom tid så jag behöver inte sova något dagtid och har alltså hela dagarna lediga. Brukar träna med min hund, umgås med familj och vänner, sola och bada.

Trivs väldigt bra med tillvaron just nu, det enda som är jobbigt är att jag bor 20 mil ifrån min pojkvän.. Dessutom jobbar vi om varandra så vi har i stort sett aldrig tid att prata heller för när han slutar jobba börjar jag, och när jag slutar har han oftast redan somnat tyvärr. Men vi har helgerna tillsammans och som sagt ska vi flytta ihop i höst och det gör att jag står ut 🙂

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Portie
2014-07-15 12:10
#19

Jag jobbar extra vilket betyder att jag ibland får jobba väldigt mycket och ibland väldigt lite. Söker även andra jobb och funderar på utbildningar. På fritiden så motionerar jag och tränar med hunden, umgås med vänner lite då och då och även familjen.

Ibland kan jag känna att mitt liv är väldigt "fattigt", har inte så många vänner och är ofta själv så ibland känns det lite trist. Men jag har min hund så jag är ju aldrig ensam och han gör tillvaron så mycket bättre. Annars hade jag nog deppat ihop totalt.

Sarah
2014-07-15 12:42
#20

Doktorerar och jobbar lite mer än jag borde. Bor själv med en drös djur i skogen utanför Stockholm. Pojkvännen bor i stan. Jobbar mycket hemifrån och varvar mina dagar med jobb, gym, stall, och lika projekt. Det senaste projektet var att bygga ett skåp då jag behövde mer förvaringsutrymme :) Går mycket i skogen eller åker till stan för att träffa kille och kompisar. En lugn och fridfull tillvaro :)

Annons:
Novelia
2014-07-16 08:44
#21

Allt blir ju vad man gör det till och jag antar att det är helt okej att ha det som dig och mig. Oavsätt hur det nu är. 

Ofta känner jag mig lycklig över mitt liv. Kan börja le utan anledning och bara vara glad över allt jag har och den jag är och personerna samt djuren i mitt liv. Men så kommer det dagar då jag känner mig ensam, någonting fattas och jag vill liksom att någonting nytt ska hända. Nu har jag haft det så i en period och jag antar att jag blev förvånad och orolig över att jag började känna så eftersom att det nu var väldigt länge sen sist. Jag började analysera allt i mitt liv och tänkte att det mesta nog var fel. Men så är det ju inte. Jag har bara en liten down-period som snart går över. 

Jag ska försöka ta lite initiativ till att träffa mina vänner och kolla lite efter utbildningar, jag tror att det kan motivera mig och dra in en frisk bris i mitt liv ;) 

Det var skönt att läsa om era liv för det låter ju jätte bra och är ungefär som mitt. Alltså ett helt vanligt liv som löper på, inget mer, inget mindre. Det behöver inte vara på topp och fullt upp exakt hela tiden. Vem skulle orka det förresten?  Utan det är bra som det är =)

I have no sympathy for people without empathy

Jetaime
2014-07-16 09:47
#22

Hur mitt liv är och ser ut kan variera en del från dag till dag, men har en väldigt låg period just nu när det mesta är kaos, så jaa.. man försöker ju jobba på det då.

Niniz
2014-07-21 17:50
#23

Hm… svårt att beskriva mitt liv! Men typ så här:

-Äldst av nio syskon!

-Pluggar online, träffar ingen under skoltid

-Dansar på måndagar och går på ungdomsmöten på fredagar

-Åker till kompis/kompis kommer hit typ fyra ggr per år

-Tar hand om alla djur!

Så… träffar inte så många människor jag ;)

Bananbullar
2014-07-22 08:58
#24

Jag pluggar och spenderar därför mycket tid framför kursböckerna. När jag inte studerar umgås jag med min pojkvän, tar hand om mina tamråttor eller bara ligger hemma och kollar på serier/bakar/pusslar eller något annat roligt jag tycker om. Jag försöker träna lite också, även om det inte alls blir så mycket som jag vill.

Träffar vänner gör jag ibland, även om det inte är så ofta som jag egentligen velat. Men samtidigt behöver jag den där "ensamma tiden" för att orka med. På helgerna brukar det bli fest bland studenterna och där brukar jag iallafall försöka hänga på. 

Nu på sommaren jobbar jag istället, väldigt oregelbundna tider. Jag bor hemma hos min pappa eftersom det är mycket närmare till jobbet från han. Iom detta tappar jag all kontakt med alla borta i Västerås (där jag pluggar) och spenderar den mesta tiden hemma med mina råttor och framför datorn.


[oroligkaninägare]
2014-07-22 12:10
#25

När jag inte är i gymnasiet då på helger och lov. På helgerna är jag med familjen även lov eller med plast brorsan. Vill inte ha vänner har förtroende för min kille och lägger all kraft på han. När jag är ledig kan det hända olika saker ibland är jag hemma själv annars något som familjen vill på:) Annars är jag med kaninen så klart

[Tuulikki]
2014-07-22 13:06
#26

Jag tog studenten i våras och har sökt till högskolan inför hösten. Bor tillsammans med min familj på landet så dagarna är rätt lugna. Är inte pojkvännen här är jag bara med hunden. Vi strosar runt här på grusvägarna och fjantar på ;) 

Är pojkvännen här eller jag hos honom är vi ute en del (båda har hund). Kollar på film, promenerar, pratar, slappar, umgås, lagar mat, myser. Båda lider av psykisk ohälsa så vi tar det ganska lugnt, att flänga runt med kompisar/släkt är såklart kul ibland men det är såå energikrävande för nån som tycker det är jobbigt att vara bland folk för länge. I och för sig är jag väldigt rastlös av mig så jag måste göra något varje dag. Åka och bada eller åka ut till skogen tillhör favoriterna. 

Jag trivs i det stora hela. Hade såklart hellre varit frisk och mått bra men nu tycker jag att jag gör det bästa av situationen. :) Hade jag inte haft pojkvännen och våra hundar hade jag haft ett mycket "fattigare" liv.❤️

Marvel-lous
2014-07-24 19:27
#27

Jag är ganska kass på att vara social utöver pojkvännen och vissa familjemedlemmar. Det blir allt som oftast att jag umgås med mina vänner efter deras initiativ.

Annons:
Upp till toppen
Annons: