Annons:
Etikettifokus
Läst 2894 ggr
Underbarn
7/19/14, 2:35 AM

Ot- Onyktert bakom ratten

Nu vet jag att båda ställningar är fel. Men om ni fick välja: 1-2 4% cider och köra en bil en kort bit? Eller 10 öl/2 shottar, alt 5 groggar, 2 shottar och köra en MOPED (Inte motorcykel)? Vad är mest "ok"?

Annons:
Maria
7/19/14, 7:23 AM
#1

Helt oacceptabelt bådadera och jag kan absolut inte välja.

Inget är "mer ok" än det andra då det för det första är olagligt och för det andra utsätter man sig själv och andra för livsfara.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

pyromanen
7/19/14, 7:23 AM
#2

Det är mer ok att köra full på moppe ( eller cykel) eftersom det mest troligt är en själv som blir mis om det går åt skogen. Men inget av det är ok. Man får planera innan så man inte ska hamna i situationen.

Maria
7/19/14, 7:26 AM
#3

#2 Det beror ju helt på var man kör.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Martin
7/19/14, 7:59 AM
#4

Jag kan inte välja. Det blir inte mer rätt för att man gör fel 1 istället för fel 2.

Att det är mer ok att köra full på moppe köper jag inte. Det är större risk att mopedisten skadas mest allvarligt vid krock med bil eller buss/lastbil, det är rätt; men vid krock med oskyddade fotgängare, cyklister eller andra utsatta grupper så är risken större att de skadas allvarligt.

Sen kan man ju gå in i detalj på vad du menar också.

"Bil en kort bil" (köra den en meter fram på en grusväg eller egen tomt?) eller "köra moped" (hur långt då, och i vilken omgivning?) Jag tycker inget av dem är ok men det ena kan vara mer ok än det andra utifrån att det är liten risk att andra skadas.

Sedan är det rent allmänt konstiga jämförelser du gör.

2 st cider, 4% blir inte speciellt hög promillehalt (om vi pratar 0,33 cl eller 0,50 cl cider).

10 öl kan inte jämföras med två shots.

Får jag fråga varför du undrar? Det känns ju inte som att något av alternativen kommer att ställas mot varandra på rimligt sätt?

Det man också skall komma ihåg är att båda alternativen är olagliga och i straffskalan finns fängelse. Vet inte om det är aktuell fortfarande, men det finns en dom där vanligt rattfylleri på moped dömts som grovt rattfylleri för att man är mer oskyddad.

mvh Martin

[rumelle]
7/19/14, 10:18 AM
#5

Varför ska man välja mellan att köra full och att köra full när man kan välja att låta bli att dricka och köra nykter? Jag förstår inte riktigt syftet med tråden. Har du kört full och vill få andra att säga att det är ok så att du slipper skuldkänslor?

Honestyisdead
7/19/14, 12:42 PM
#6

Inget av det är ok på något vis. Noll alkohol om man ska köra ett fordon.

Annons:
rosvia
7/19/14, 1:31 PM
#7

Helt oacceptabelt att köra alkoholpåverkad. Du riskerar inte bara din egna säkerhet utan även dina medtrafikanters. Ska man dricka och köra bil ska man nog ta en funderare om man verkligen ska köra bil överhuvudtaget.. Inte okej någonstans! Ta bussen eller gå

Underbarn
7/19/14, 4:20 PM
#8

Jag har inte kört full. Vi kom in på en diskussion bara.

Underbarn
7/19/14, 4:22 PM
#9

Ni har inte riktigt svarat på min fråga så skitsamma ;) Ni missförstod mig. Menar 10 öl OCH 2 shots. Sen tycker jag absolut inte att man är påverkad av en, två cider

Maria
7/19/14, 4:25 PM
#10

#9 Jag skulle definitivt bli påverkad av två cider så det är nog väldigt individuellt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
7/19/14, 4:25 PM
#11

#9 Man blir påverkad av 1-2 cider.

Självklart mer av 10. Men det är inte ok att köra med någon alkohol i kroppen.

Madde
7/19/14, 5:00 PM
#12

Det är aldrig ok att dricka alkohol och att köra ett fordon vare sig det är en bil eller moped. 

Skulle verkligen inte vilja ha något sånt på mitt samvete!

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Martin
7/19/14, 5:24 PM
#13

Dricker man två cider, 0,33-0,5 med runt 4-5% på 1-2 timmar så tar det ett par timmar innan man kan köra bil lagligt i Sverige oavsett om man känner sig påverad eller inte.

mvh Martin

Annons:
Madde
7/19/14, 5:36 PM
#14

När jag tänker att man dricker alkohol och sen kör bil så gör man det direkt när man har en promille i kroppen.

Inte när man är nykter några timmar senare.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Besserwissern
7/19/14, 9:13 PM
#15

Borde vara fullständig nolltolerans på alkohol och bilkörning, eller rättare sagt alla former av fordon som förs fram i trafik.

Jag tycker det är märkligt att det ens finns promillegränser. Det skulle ju underlätta avsevärt eftersom folk vanligtvis saknar omdöme ens som nyktra, då behöver de inte fundera över hur mycket de "kan" dricka.  Ratta ett fordon = ingen alkohol alls! Hur svårt kan det vara?

Besserwissern
7/19/14, 9:15 PM
#16

Egentligen borde all alkohol, avsedd  för förtäring, förbjudas. Alldeles för många som far illa av det. Fast det är väl en annan diskussion.

drika
7/19/14, 10:27 PM
#17

Man kan skada någon annan eller ta någons liv, blir galen om du ens funderar på detta:(!

Hälsningar

Fredrika

jagga-ewe
7/20/14, 7:28 PM
#18

Har nyss skrivit teoriprovet för mc, så jag har i färskt minne att en 50cl öl, 5.5% motsvarar ca 7cl starksprit 40%. Så tio öl är bra mycket värre än två shots, faktiskt. Tio öl är en helflarra, två shots är en dryg bärs.  Svårt att tro, men det är ren matematik.

Skulle inte köra bil i trafik efter en cider, om vi med cider menar starkcider eller de svenska alkoläsk som kallas cider. Xide o sånt blask. Skulle inte heller köra moppe, vare sig klass 1 eller klass 2. Jag känner av en cider, då skulle jag inte köra i trafik. Cykla… Jag vet inte, faktiskt. Borde inte ge sig ut i trafiken öht, men jag skulle ju inte tveka på att GÅ utmed en väg. Så jag skulle nog cykla. Fast det sker så sällan öht, så jag vet inte.

Men aldrig kombinera  motordrivet fordon med alkohol iallafall. Sen om det är en cider eller flera glas whisky spelar ingen roll. (Öl dricker jag inte.)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[oroligkaninägare]
7/21/14, 4:29 PM
#19

Skulle inte göra något

JazzBass
7/21/14, 7:51 PM
#20

Bor i Finland var promillegränsen för rattfylleri är 0,5‰, liksom i stora delar av världen i övrigt. Visst är det bäst att undvika att köra om man tagit, men jag försvarar Finlands lagliga gräns mer ändå. Den är 0,5‰ då det inte anses utgöra nån trafikfara med mindre alkohol än det i blodet. Kort och gott. Varför förbjuda nåt som inte innebär en trafikfara? Trötthet bakom ratten är ett klart större reellt problem, men eftersom det inte går att mäta enkelt så är det är än så länge tillåtet att köra trött… Själv tycker jag om att ta en (1) god öl i goda vänners lag nu och då, eller till en god måltid. Dricker sällan mer än det. Ger mig max 0,2‰ om jag sätter mig vid ratten genast efter, och inte påverkar det min körförmåga väsentligt. Att gå enligt nollinjen skulle innebära en massa extra problem med skjuts och mer taxikostnader, i och med att det inte är precis billigt att ta taxi hem pga var jag bor. Då finska staten inte anser det vara nån trafikfara att köra lätt påverkad, och inte jag heller, utnyttjar jag gränsen, men utmanar den inte. Det är viktigt för mig med mobiliteten bilen ger, och jag är en stor älskare av god mat, gott vin och god öl, men jag är inte speciellt förtjust i att vara full. Jag är glad att Finland inte (ännu) gått in för en lägre promillegräns, då det inte sätter krokben på mitt gastronomiska intresse. Så till frågan: Alternativ 1 ser jag som klart mer godtagbart, det anses ju inte ens olagligt eller farligt i mitt hemland. Efter 10 öl och 2 shots ska man absolut inte framföra nåt motorfordon. Då är man i så dåligt skick att kontrollen över fordonet klart minskat och risken att man skadar sig själv eller andra ökar kraftigt, oberoende av typ av fordon.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Gronstedt
7/22/14, 9:26 AM
#21

#15: Gränserna finns för att ge utrymme för mätfel och för att det kan finnas alkohol i utandningsluften utan att det finns i blodet, till exempel från hygienprodukter, praliner eller jästa matvaror, eller av små mängder alkoholhaltig dryck.

Gur4m1
7/22/14, 3:39 PM
#22

Med moppe såkna man lätt köra på en cyklist eller fotgängare och de kan dö v det. Sen kna man göra stor skada genoma t torsaka olycka bland bilisterna. Så det är inte okej.

Att dricka och köra bil är inte okej alls. Inga av de här alternativen är okej. De är likvärdigt farliga och korkade :P

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Intehärutandär
7/22/14, 4:07 PM
#23

Jag väljer ingen av dem. Anledningen är enkel; två väldigt nära släktingar har nästan rykt med i singelolyckor genom fylla. Den ena bröt nacken, den andra fick en blödning på hjärnan - bl a.

[Thiah]
7/22/14, 8:12 PM
#24

Ska jag välja en av dem väljer jag cidern och bil. Jag har dock inget körkort och sambon dricker inte nått med alkohol under hela dagen om han ska köra bil, spelar ingen roll om det är 4-8 timmar mellan. 

Skulle vi dricka och behöva ta oss hem är det taxi, buss, gå, få skjuts, sova över  eller kanske cykla som gäller.

JazzBass
7/22/14, 8:22 PM
#25

Jag tycker inte det är nån större skillnad på vilket fordon man kör. Visst kan man orsaka större skada i bil, men alla skador orsakade av rattfylla är onödiga, och bilen är klart säkrare än en moped för föraren när olyckan är framme. Jag har nånstans sett statistik på promillehalter och trafikolyckor, och i olyckorna med alkohol inblandat har promillehalterna varit över 1,0 i en solklar majoritet av fallen. Så jag tycker inte man kan likställa en promillehalt på kanske 0,2-0,3 (man dricker väl inte två cider på nolltid heller) med en på över 1, vilket 10 öl och 2 shots helt säkert ger för de allra flesta av oss, då det senare med avsevärt större sannolikhet leder till en trafikolycka. Visst är det jättebra att ha som princip att aldrig köra om man druckit, men ser man mer krasst på saken ökar risken för olyckor exponentiellt med promillehalten, oberoende av fordon, och som sagt, i största delen av världen ser man inte nån enstaka tiondels promille som något reellt problem. Så jag håller klart fast vid mitt tidigare svar. Innebär det praktiskt taget ingen förhöjd risk att köra med 0,3‰ så är förstås det alternativet att föredra över 1,5‰, vilket nog 10 öl och 2 shots kan ge även om man beaktar tiden det tar att konsumera så stor mängd alkohol.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Thiah]
7/22/14, 8:26 PM
#26

#25 märkte nu att vi bor i samma land, fast jag är inflyttad.

Martin
7/22/14, 10:31 PM
#27

Helt givet kan man inte likställa promillehalter på 0,2-03 med 1,0 det är stor skillnad. För egen del är det ena såklart bättre än det andra, men det innebär inte att jag väljer det ena. I min ungdom har jag säkert varit över gränsen dagen efter i oförstånd vid några gånger, så jag tänker inte säga att jag aldrig har gjort si eller aldrig gjort så, eller aldrig under några omständigheter skulle göra si eller så. Fast idag är det rätt enkelt val för mig, jag njuter gärna av ett eller två glas vin, eller öl till god mat. Och en liten whisky till kaffet. Fast aldrig om jag kör. Så viktigt är det inte för mig - då avstår jag det ena. Och ja, om jag på en midsommar skulle ha silllunch kl 12 och jag skulle köra hem kl 24, så skulle jag kanske dricka en öl till lunchen men inte till middagen kl 19 även om den ölen skulle ha varit ute ur kroppen kl 24.

Sen att 0,5 (eller strax under) inte skulle innebära en trafikfara köper jag inte. Jag säger inte att det blir flera ggr farligare, men helt klart är man vid 0,5 promille påverkad i någon grad vilket bör ge någon form av påverkan som kan påverka trafiksäkerheten.

Man kan också titta på straffsatser och inte bara promillegränser. Sverige hävdar att de är ett föregångsland och att de ligger på framkant i kampen mot skadade och döda i trafiken, inte minst vad gäller rattfylleri. Samtidigt har vi väldiga milda påföljder jämfört med många europeiska länder.

Så på det sättet skulle man ju t.ex. kunna hävda att Sverige tycker det är mer ok med t.ex. 0,9 promille än UK och Frankrike (som har 0,8 som gräns).

mvh Martin

Annons:
Sk007
7/23/14, 10:52 AM
#28

Får jag utgå från mig själv så skulle jag välja alternativ 1 cider och bil. Sveper jag två cider och sätter mig i bilen lär jag nog ha överskridit 0,2prommilesgränsen. Men är det under en till två timmar tror jag knappast att jag skulle begå något olagligt. Detta är alltså om jag måste välja mellan. Dessa två alternativ. Har aldrig kört onykter och kommer inte att göra det. Jag är varken lat eller alkoholist. Så jag kan både välja att dricka alkohol och gå, eller låta bli alkohol och ta bilen.

IceTee
7/23/14, 8:34 PM
#29

inget. Det är aldrig okej! Och du kan skada någon med moppe lika gärna som med bil (fotgängare och cyklister)

Medarbetare på Skor iFokus

redstaryena
7/23/14, 10:40 PM
#30

ALDRIG  ska man ge sig ut i trafiken i påverkat tillstånd. 

Vem fan har rätt att spela gud och utsätta andra människor för fara eller riskera  liv!!

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Upp till toppen
Annons: