Annons:
Etikettfamilj
Läst 2727 ggr
Winta
2014-07-25 20:25

Hamnat i en dilemma.

Hejsan på er! 

Historien är lång men får förkorta det…

Behöver höra era åsikter vad ni tycker. Att börja med så har jag en sisådär relation mellan mig och min syster av olika anledningar. Men alltså, min mamma fyller 70 år i september. Jag kom på förslag en weekend med min familj och moster familj. Vi hade haft sånt förut och tänkte vi skulle överraska min mamma.

De andra kunde bättre för weekend och min syster förslog om resa till Turkiet en vecka men vi förklarade för henne att vi inte kunde. Sen blev det tyst från henne. Det brukar oftast vara för hennes villkor. Om det skulle bli annat plan som vi tänkt oss så är hon inte intresserad. Ville inte inte skriva mindre bra saker men ibland får man förklara lite…så ni förstår bättre. Att…hon är egoistisk på sitt sätt som gör oss trött på henne ibland.  (hon är över 40 om ni undrar).

Min kusiner kunde inte ge ett rakt svar för de inte vet säkert hur det ser ut i september så det fick ligga lågt ett tag. Att vi får veta mer sen. 

Sen för två dagar sen så smsade min mamma att min syster har kontaktat henne och frågat om resa till Turkiet i en vecka utan att kontakta mig innan….

Nu tänker jag, hur blir det då för min moster och hennes familj? De bara kan helg eller weekend. Blev besviken att hon gjorde det bakom min rygg… Det gjorde också att jag tappar intresse för resan och planerna…

Hur ska jag göra nu? Säg ifrån till min syster eller nåt. Ville inte det skulle bli att  att vi kanske skulle bli osams innan mammas födelsedag. 

Tips?

Annons:
Gur4m1
2014-07-25 21:10
#1

Man kna vända detta åt båda hållen- Din syster tycker Turkiet är en bättre ide- för sig själv och sin mamma- Turkiet känns kanske som en större sak att göra. 70 är inte ungt och man fyller bara 70 en gång. Du är upprörd för att DU inte är spindeln i nätet. Att hänsyn inte tars till din mors SYSTERS familj. Är väl inte DE som fyller år, så varför ska de sätte premisserna undrar jag lite själv. Men åste de åka just på hennes födelsedag, ni kan inte åka på er weekend i samband, och hon kan få turkietresa med er syster…eller något. Tycker det är lite fult gjort av systern, men hon har väl precis samma rätt som er andra att planera, för hur hon firar sin mamma. Uppenbart är hon inte med på er weekendplan, som ni som grupp bestämt och ärligt kan jag förstå hennes känslor lite där också. 

Jag tycker inte det finns någon orsak att ni blir ovänner. Gör ni ert och hon får göra sitt. Sen får väl din mamma välja-Turkiet en vecka eller weekend med er… m allt måste ske just, mitt, på hennes födelsedag :D

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

_Fisken
2014-07-25 21:32
#2

Precis. Dela upp det hela. Ni gör på ert sätt som passar er vardag och din syster gör på sitt sätt. Hon kanske vill åka utomlands och slår två flugor i en smäll.
Er mamma fattar läget iaf.

Winta
2014-07-25 21:58
#3

Ja jag har inget emot om de reser utomlands. Men jag skulle förendra att hon meddelat att hon avstår så jag vet om det i förväg. Jag vet inte om hur det blir för weekend tanken på t.ex om ang resebidrag som present så mamma inte behöver betala något för hon hade haft jobbig sommar för tandbesök kostnader och nu när frys/kylskåp gått sönder. Man kan inte bidra till två olika resor om hon skulle förslå samma sak plus övriga "dubbelförslag"…? Alla i familjen kanske inte har råd? 

får se hur det blir…

Winta
2014-07-25 22:00
#4

Tilägg: Mamma har nämnt tidigare att hon inte kunde resa pga ekonomi. ..

Gur4m1
2014-07-26 09:40
#5

ah.jag utgick från att om någon fyller år och folk vill resa iväg med en- att de blir bjuden på resan :D Men ok. Men om mamma inte har råd så säger hon ju såklart nej till en resa hon inte har råd med. Men hennes dotter måste väl få lägga fram förslaget? Ser forfarande inte varför ni skulle bli ovänner, även om du såklart är den förnuftige som försöker knyta samman allting, vilket är bra- men bli inte osams med din syster bara för att hon är mindre beräknelig och går sin egen väg. Har hon inte hört av sig om weekend, så får man väl anta att hon inte hoppat på den idén så utgå från det tills hon säger annat.

Har själv en familj (mer släkten snarare) där det alltid skulle bråkas och tjaffsas om allt och mycket var just för att en av syskonen är mer…i behov av kontroll och är den som planerade och min mor, gillade inte alltid ideérna, och lämnades utanför eller gick sin egen väg. Jag tycker inte att man ska bestraffas för det, det är hennes mamma också och hon är vuxen. Ni ä helt enkelt olika, på den här punkten. Som du själv säger, upplever du hennes inte som mogen för sin ålder (du antydde det iallafall) och att fler saker "spökar" mellan er och säkert skaver.  Jag försöker mest ge en annan sida av det.
Självklart vore en weekend "det bästa", men många styrs inte av förnuft utan av känslor, vad de själva vill och drömmer om. Det går inte att lösa så ni kan åka till turkiet, men kanske inte _just_ då?

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Upp till toppen
Annons: