Annons:
Etikettkänslor
Läst 1631 ggr
Dumpuck
2014-07-27 07:58

Arg som f*n

Detta började för drygt en och en halv månad sedan, om jag minns rätt.
Jag har aldrig, varit morgonsur. Har kanske inte varit den mest muntraste och tjoat ut godmorgon till hela hushållet men jag har aldrig varit grinig eller liknande, men nu så har det blivit ändring på det. Med råge.

Av någon anledning så vaknar jag på gott humör, men när det ska till och kliva ur sängen så blir jag riktigt arg. Inte sur eller grinig utan näst intill ilsk!
Jag har aldrig varit riktigt arg förut men nu är jag helt plötsligt det varje morgon, kan bero på denna vidriga värme som varit och är, jag sover väldigt dåligt och blir fort lätt irriterad eller väldigt låg - är väldigt värmekänslig nämligen och stannar helst inne i en frysbox när det stiger över 21 grader, nu har det varit runt 30 och över till och med… Har även haft problem med  sömn, nedstämdhet, depressioner, stress och ångest sedan jag var lill liten.
Blir jätte trött på eftermiddagarna/kvällarna men tyvärr brukar det kunna ta timmar innan jag lyckas somna - om jag somnar.

Märker detta också väldigt tydligt då vi har en hund här hemma som har jätte bråttom upp men när det ska till att gå ut så får man bokstavligen lyfta ut honom, han är heller inte rumsren så man kan inte låta han gå runt heller. När han blir sådär så biter jag ihop för kung och fosterland för att inte få utbrott, oftast är det tur nog min sambo som tar ut hunden på morgon så gör jag i ordning frukost åt vovve samtidigt som jag städar hos de övriga djuren samt ger de mat. - då slipper hunden mig och jag slipper bita ihop lika mycket även om jag fortfarande är ruskigt irriterad. Sambon är allergisk mot kaninen också, därför har vi börjat med denna uppdelning med. Att jag blivit såhär på morgon gör denna uppdelning bara mer nödvändig för oss alla med.

Men det spelar ingen roll vad som är, jag är mer eller mindre fly förbannad på morgon och jag vet inte varför… Som sagt, det kan vara sömnbristen och värmen, men jag har aldrig reagerat såhär på grund av något sådant. Och som sagt, jag har aldrig kunnat säga att jag varit arg heller då jag normalt har en väldigt, väldigt lång stubin - nu är jag fly förbannad för inget.
Detta går dock oftast över inom en timme, men den timmen är mycket lång. Brukar sätta mig på balkongen och svalka av under tiden, då slipper både djur och sambo mig. Känner mig otroligt elak mot alla och det tar enormt på mig, detta har gått så långt att jag har världens ångest för att lägga mig på kvällen - vill inte ha morgon. Orkar inte med morgonen…

Detta är otroligt påfrestande för oss alla, jag vet inte vad jag ska göra och detta tar så mycket energi från oss båda. Ska ringa till min kurator/prat person på måndag och be om en tid, känner att jag måste få prata av mig och det är även därför jag skriver här. 

Någon som har någon form av idé om vad det kan vara som gör mig såhär? Jag känner inte igen mig själv för fem öre…
Ber om ursäkt om det blev rörigt, som sagt, skriver i första hand bara av mig.

Annons:
Dumpuck
2014-07-27 08:50
#1

Kan tillägga att jag är inte morgontrött alls, så har ingenting med att jag är trött eller så. Däremot blir jag antingen väldigt nedstämd och/eller väldigt trött efter att ha varit så här.

pyromanen
2014-07-27 09:42
#2

Jag kan ibland vara på ett förfärligt pisshumör på morgonen pga lågt blodsocker och kanske även kaffebrist. Blir klart värre om jag sovit dåligt eller för lite. Har märkt att om jag stiger upp ensam och äter frukost (och dricker kaffe) då är jag normalsnäll. Gäller bara att undvika andra människor tills efter frokosten kommit ut i blodet…

Dumpuck
2014-07-27 10:32
#3

#2 Hm, om det vore så väl… sambon är som dig, men jag dricker inte kaffe så det är ett krav varje dag utan det kan gå veckor innan jag vill ha något och jag blir heller inte bättre även om jag ätit. Har hoppats att det skulle vara något sådant men det är det, jobbigt nog, inte.

Gur4m1
2014-07-27 10:51
#4

Förlåt men jag vet inte om du är tjej eller kille men du kanske är gravid eller på väg in i klimakteriet? ;D

Men jag tror, om detta är som de tlåte,r som en hel förändring i din perosnlighet, s kan det väl bero på just värmen? :) Jag tänker att jag upplever något liknande, jag är ganska varmblodig av naturen så det är alltid lättare att bylta på sig när de tbehövs, hellre det än nu, man vet inte var man ska ta vägen. Jag kan ibland stå på jobbet och panikkänslor kryper i ela kroppen och jag behöver all behärskning för att inte bara skrika rakt ut och slita av mig alla kläder inför mina kollegor :P ÄR SÅ VARMT!!!!

Äckligt!!

Men vi är ju en kropp, som styrs av näring, vätskor, fin kemi av  hormoner och annat…i balans. Nu när det är såhär varmt, ovanligt varmt rent av, så är det nog inte märkligt alls att humöret påverkas, speciellt om man sover dåligt?

Jag orkar inte göra många knop, min plan inför semestern var storslagen, fylld med träning och upptäcktsfärder, men jag har suttit inne i min någorlunda svala lägenhet och flämtat och klunkat isvatten för att inte förgås i värmen. Kan säga att mitt tålamod är på bristningsgränsen hela tiden sedan 3-4 veckor tillbaka.

Ett sätt att svalka sig är att sölja sina händeroch handlederna i kallt vatten någon minut så ska det sänka kroppstempen lite i upp till en timme.

Inför kvällen, lägg kuddarna i frysen en timme, och lägg kylklampar i sängen XD 

Dusha svalt innan sänggående, när man svetts och har sig så känns det skönt att vara ren- och kanske även tvätta/byta sängkläderna, se till att mangla dem!! :D Lägg även dem i frysen en stund innan bäddning och bädda innan du ska lägga dig…mhm!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Dumpuck
2014-07-27 11:34
#5

#4 Är en icke gravid tjej i 21 års ålder så klimakteriet är det inte på frågan om heller :-P Det är en rejäl vändning, ja. Normalt krävs det mycket innan jag ens blir irriterad och har aldrig kunnat sagt att jag varit arg men nu, sedan en tid tillbaka, så är jag ruskigt arg på morgon. Jätte jobbigt! Är som du, klär hellre på mig än svettas och inte kunna ta av sig mer. Föredrar vinter med mycket snö, inte värmen som nu. Usch… Tar väldigt kalla duschar innan läggdags, fönstret är helt öppet och det drar. Ändå är det alldeles för varmt, allt man lyckas kyla ner i frys och så - det är varmt igen innan man vet ordet av det. Suck.

Gur4m1
2014-07-27 13:20
#6

:/ (skönt, men synd, då vi inte vet orsaken då ;)) 

Angående vädring, jag har märkt att det oftast är mycket varmare ute och öppnar inga fönster innan solen varit nere ett tag och tempen gått ner…sen om jag vet att jag kommer sova till t.ex 8-9 så stänger jag fönstret, för det blir snabbt varmare ute än ine på morgonen. Mörklägger, drar ner persienner och försöker "isolera". Skaffa en AC? Finns ju bärbara, mindre varianter som iofs är rätt dyra.

En lågprisvariant är att köpa en vanlig borsfläckt och ställa en hink med is eller en skål med is framför, som kyler ner lite luft omkring sig och fläkten blåser iväg det. Sätt igång det en studn innan läggdags så rummet får bli svalare.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
Dumpuck
2014-07-28 12:41
#7

#6 Vi har fönstret öppet hela natten + stor fläkt. Inatt var det 13 grader ute, vilket är det kallaste hittills men det var fortfarande alldeles för varmt. Ändå låg jag i bara trosor och utan täcke. Våra sovrumsfönster hamnar i skugga vid 12 tiden, men inte förrän vid tidigast 20:00 går det att öppna. Alla våra persienner är nere och vi har öppet i sovrummet tills runt 5 tiden, då stänger vi där och öppnar balkongen istället och den dörren kan vara öppen till 11 tiden, vid 12 är luften varm även där. Sen är allt stängt igen till tidigast 20:00, tills dess är det bara fläkten som står på max för att cirkulera luften inne. Ska prata med min "prat tant" på psykiatrin om en tid, känns som om att det är något mer än värmen som spelar in men vet inte riktigt vad. Hm :-\

Upp till toppen
Annons: