Annons:
Etikettdejting
Läst 3176 ggr
[KittKatt]
2014-08-07 15:32

Hur ärlig på första dejten?

Hur pass ärliga eller öppna tycker ni man kan vara vid en första dejt? Man kanske inte säger precis vad dom helst såklart men vad tycker ni absolut att man inte kan säga eller prata om? Skulle ni kunna tex säga att ni haft problem med depressioner?

Annons:
Saffran0Spice
2014-08-07 15:40
#1

tycker man kan vara öppen från början - kanske inte starta dejten med det, men om man blir frågad så kan man svara ärligt ^^

[sessie98]
2014-08-07 15:43
#2

Har ingen erfarenhet av dejter men jag tycker ändå att man ska vara så ärlig som möjligt. Depressioner är inget att skämmas över och är den man går på dejt med seriös så ska h*n vilja ha dig för hela dig och allt du varit med om. Man ska väl inte haspla ur sig allt om h*n inte frågar, måste låta den andra prata också såklart men var så ärlig som möjligt och känn av situationen och hur öppen du vill vara ;)

Hallonregn
2014-08-07 15:45
#3

När jag varit på dejter så var jag bara öppen och svarade på dem frågor jag fick, inte började babbla om mig själv, man ska vara nyfiken (eller låta intresserad iaf) av den andra personen. :)

Zepp
2014-08-07 16:15
#4

Inte en j**el är ärlig på de första dejterna.. såvida man inte är helt ego, psykopat eller något annat som slutar på -at!

Omedvetetet så försöker vi lyssna in den andre och visa oss från vår bästa sida.. annars så är det något fel på en!

Börjar du dra ditt livs lidande historia redan i början så drar de flesta örona åt sig.. föresten så har alla vuxna en hel del ballast med sig i bagaget!

Så man skall inte tro att man är så unik.. framförallt inte inbilla sig att man inte duger på grund av balasten.. förr eller senare får man reda på den andres ballast och tillkortakommanden.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Praefatio
2014-08-07 20:52
#5

Jag dejtade extremt mycket innan jag träffade min nuvarande och har kört på alla möjliga strategier vad gäller det där med ärlighet: varit brutalt ärlig med allt (har ett rätt speciellt förflutet), undanhållit allt, bara pratat om man kommit in på det osv osv.

Min högst personliga erfarenhet är att det är smart att ta det ganska lugnt, för sin alldeles egen skull. Förneka eller ljuga - absolut inte! Men kanske inte lägga ut hela sin själ på bordet redan de första gångerna man träffas, då kan man känna sig väldigt sårbar tillslut.

Kommer man in på någonting som har med t.ex. psykiskt mående att göra så kan man berätta utan att för den sakens skull göra en grej av det:

"Ja, jag är sjukskriven just nu eftersom jag har lite problem med depressioner/ångest/diagnos/whatever, men jag tar hand om mig själv så jag hoppas att det är övergående!"
"Jag har haft en tuff period det senaste men just nu mår jag bra."

Sedan byter man lite snyggt samtalsämne eller samtalsfokus.

Att prata mer ingående om det som är jobbigt är såklart okej det med, men det kan vara skönt att hinna börja lita på en person innan man blottar sig helt 🙂 Efter ett par träffar brukar man kunna tassa in på sådana ämnen på ett mindre utelämnande sätt och då brukar det också vara svårare att "skrämma bort" någon.

Honestyisdead
2014-08-07 21:12
#6

Jag berättade i stort sett allt om mig första gången vu träffades. Det var i och för sig ingen dejt. Men efter den kvällen blev det dejt konstigt nog.  Trots att jag berättade mindre trevliga saker om mig.

Men i normala fall skulle jag vara ärlig om det kom upp. Ser ingen mening med att hymla.

#4 Vi ÄR unika. Varför skulle man inte tro det?

Annons:
fruktgumman
2014-08-07 21:35
#7

Vi visste rätt mycket om varann redan innan första dejten. Men vi träffades ju på nätet och hade då mailat, chattat och pratat i tele ett bra  tag innan vi träffades på  riktigt. Så det kanske i och för sig inte går att jämföra med en första dejt med någon man aldrig pratat med tidigare.

Jetaime
2014-08-07 23:13
#8

Jag är väldigt ärlig. Jag svarar liksom på allt inom rimlig gräns och ja, jag skulle kunna ta upp ämnen som depression osv beroende på tillfälle. Med tanke på mina ärr på armarna så är det stor chans att såna ämnen kommer upp.

Katti
2014-08-08 08:17
#9

Min pojkvän berättade merän vad som är brukligt de första gångerna vi träffades, och det var absolut en av de saker som fick mig att falla för honom. I och med att han var så öppen med att han inte var perfekt kunde jag slappna av på ett annat sätt  jag brukar kunna!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

dejtbar
2014-08-08 10:30
#10

På direkta frågor är jag alltid ärlig men annars berättar jag inte allt om mig själv redan vid första mötet.

JazzBass
2014-08-08 10:52
#11

Jag tycker det är viktigt att tidigt berätta om saker som är mycket viktiga för en själv och som kan påverka ett eventuellt förhållande, men först måste man ju se om det ens uppstår en attraktion och ömsesidigt intresse. Om inte är det förstås ingen vits att berätta hela sin livs historia direkt. Innan man känner att man litar helt på motparten är det nog ingen vits att öppna sig för mycket.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Sarah
2014-08-08 12:53
#12

Jag är ärlig, men vissa saker öppnar man sig inte om till en person man inte känner. Kommer man in på sådant brukar jag säga, men det kan vi prata om vid ett senare tillfälle.

Zepp
2014-08-08 13:40
#13

#6

Vi är unika.. men inte jätteunika (underliga).. och de andra har oxå levt ett liv med framgångar och misslyckanden!

Såå.. om vi kisar mot varandra i mörkret så är vi bägge vackra.. och om du accepterar mina tillkortakommande så bortser jag från dina.. allt inom rimliga gränser!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Razzo
2014-08-09 15:26
#14

Jag skulle snarare påstå att det är ego (och inte vidare trevligt) att sitta och ljuga på en dejt. Självklart ska man vara ärlig, det är dock inte samma sak som att man att berätta precis allt om dig själv. Hur öppen man kan vara skulle jag säga beror på sällskapet, jag umgås generellt med människor som är ganska fördomsfria.

Zepp
2014-08-09 15:39
#15

En dejt är en dejt, är en dejt.. dvs en rätt konstig och onaturlig situation man befinner sig i!

Och då uppför man sig inte heller helt normalt och naturligt!

Känns det helt fel från början kan jag dra hela mitt livs lidande historia och alla mina brister.. så då blir det ingen mera dejt.. det är då rätt säkert!

Det är överhuvudtaget svårt att vara naturlig vid onaturliga situationer!

Vad man kan göra är att slappna av och försöka känna in den andra personen.. se vilka gemensamma intressen man har.. och sen försöka utveckla det hela därifrån.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Forest]
2014-08-09 20:16
#16

Ärlig ska man vara. Men det behöver inte innebära att man öppnar hela sitt liv.

Gur4m1
2014-08-10 09:22
#17

En dle saker kommer oftast upp naturligt när man samtalar och om man känner sig bekväm med varandra. Känner man direkt att det klickar brukar man även kunna prata om saker- allt eftersom det kommer. Känns det inte som att ni kommer träffas fler gånger, eller att duebhöver fler träfar för att känna efter, så ser jag faktiskt inte varför man ska känna att man MÅSTE berätta om sina depressioner, eller diagnos osv. Men det är absolut något man ska nämna och vara redo att prata om kan jag tycka, då det är en dle av den man är.  Men man ska nog låta en person lära känna en först, iaf lite, för många har fördomar.

Skulle min första replik till allajag lärt känna vara "Jag har ADHD!" så skulle deras bild av mig själv, allt jag säger efter det påverkas av detta. Jag upplever att de blir mer "jaha,,,,men du är ju fortfarande du och du är ju så bra…" om de fått en chans att lära känna mig, utan dessa  "labels".

Att manhaft depression eller har depressioner är ju en jätteviktig sak för en blivande pojkvän/flickvän att få veta- det är det rättvisa, så de vet vad de ger sig in på. De har kanske dåliga, tidigare erfarenhete och blir avskräckta av ditt beteende om de inte vet vad det beror på osv. Men nej, man måste inte ta upp det på första dejten, man tar upp det när det kommer naturligt och man känner att det är en person du litar på och nog vill vara med- detta kan ju ske på första dejten, men är inget måste anser jag. Men att du ska berätta om det innan det blir för allvarligt, det tycker jag absolut.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Gur4m1
2014-08-10 09:35
#18

#15 du skrev tidigare "Inte en j**el är ärlig på de första dejterna.. såvida man inte är helt ego, psykopat eller något annat som slutar på -at!"

Jag är ärlig på mina dejter, jag haft genom åren, även när jag nätdejtat för mig känns det aldrig som en onaturlig situation (att vara nervös gör det inte till onaturligt) för jag går inte på hela den amerikanska-stilen, med minutdejting och annan skit. När jag dejtar är det för att vi ska _lära känna varandra_. Jag är därför ärlig och öppen,pratar om mig själv och pratar Med den andre och Lyssnar på den andra. Att vara öppen om mina brister ganska direkt har avskräckt vissa, inget jag gråter över idag. Det har även fängslat många fler, som inneburit relationer- både med kärlek och vänskap. Och nej, jag är vare sig psykopat eller någonting annat med -at i slutet  🤔Ser inte heller hur man blir ego av att vara öppen med sina brister och packning. En person som är det, är väl det för att de söker någon som kan bete sig som folk mot en trots det.  För nej, det finns människor där ute utan benämnansvärt mycket packning i ryggsäcken, fördömande människor osv- trots att de bär på egen skit. Så jo, alla människor är unika, det gör en inte till "något extra" eller av mer värde, men det gör att alla inte passar….

Därför finns det ingen anledning att hymla och försöka hitta de "universiella rätta svaren" för att manipulera sig in i en relation där man vill men förmodligen inte hör hemma och är bekväm- det är sådant en "psykopat" eller en person med enormt ego däremot skulle göra.

Det är väl om något en psykopat KULLE skulle göra; ljuga för andra. vad som nu krävs för det ändamål som vill uppnås.  Psykopater är inte direkt kända för att tala sanningen och vara ärliga människor. Ett grandiost ego är ganska svårt att dölja, hur många lögner man än drar till med.

Så TS kör på med vad som känns bekvämt för dig. Men ljug inte, en lögn är svår att ta tillbaka och förklara.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Gurky
2014-08-10 12:45
#19

Blir svårt att få en korrekt uppfattning om man inte är ärlig om saker, för det kommer ändå fram förr eller senare. Lite som att man ska köpa mjölk men det visar sig vara juice.

molam
2014-08-10 13:14
#20

Dejter kan vara en början på en Relation och för att relation ska lyckas bra är ärlighet och öppenhet viktigt.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
Zepp
2014-08-10 13:34
#21

Eh.. klart man skall vara så ärlig som möjligt/lämpligt.. men en person som är totalt ohämmat ärlig anses av de flesta som en idiot.. dvs det handlar om social kompetens!

Man fläker helt enkelt inte ut hela sitt liv och sina tillkortakommanden på några innledanade dejter!

Man dejtar för att se om man kan fatta tycke för varandra!

Börjar man fatta tycke för varandra blir man mer nyfiken på vem den andra är!

Och man börjar heller inte en dejt med att fråga om den andres tidigare partners, sexuella preferenser, eller psykiska sjukdommar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Gurky
2014-08-10 13:44
#22

#21 Det finns säkert folk som gör det.

Honestyisdead
2014-08-10 13:46
#23

#21 Alla är olika.  Du kan inte säga hur andra gör och vad som fungerar och inte för andra.

För mig fungerade det uppenbarligen att vara rååärlig.

Zepp
2014-08-10 13:59
#24

Jag säger inte hur andra skall göra.. jag uttrycker min åsikt bara.. det e lixom det som vi har forumet för.. diskutera!

Vad alla skall vara medvetna om är just det att vara på ett visst sätt, innebär att man attraherar/repellerar olika individer!

Man skall försöka vara sig själv.. så naturlig som möjligt.. att försöka spela någon man inte är, det är som regel dömt att misslyckas!

Egentligen skall man koncentrera sig på att vara nyfiken på den andra.. det kallas för uppvaktning!

Och många gånger kan det vara bättre att lyssna än att babbla för mycket själv.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Honestyisdead
2014-08-10 14:15
#25

#24 Du skriver det inte som dina åsikter utan som om det vore sanningar.

"Man fläker helt enkelt inte ut hela sitt liv och sina tillkortakommanden på några innledanade dejter!"

För övrigt brukar det vara "ge och ta" som fungerar. Båda pratar och båda lyssnar.

Zepp
2014-08-10 14:29
#26

Allt jag skriver utan referens, är inget annat än mina åsikter!

Och självklart är mina sanningar, "mina sanningar"!

Har man förmågan att lyssna brukar givandet följa med automatiskt.. dvs man har social kompetens!

Kan bara referera till egna erfarenheter.. en del dejter vill man bara avsluta fortare än kvikt.. andra har man själv gjort bort sig på.. av goda eller dåliga skäl!

Oså har vi de som varit väldigt lyckade.. handlar nog rätt mycket om tur oxå!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Gur4m1
2014-08-10 18:21
#27

hehe en konversation där jag bara lyssnar blir nog rätt trist efter ett tag om han tänker samma sak, plötsligt pratar ingen av oss…^_^

Zepp låter som att vi är överrens men det finns bara en del motsägelser i det du uttrycker.  Så du får ju visst tycka att folk upplevs som inkompetenta och psykopater om de gör si eller så. Själv har jag en relation jag är nöjd med, en man jag valt, som jag varit med i över 6 år nu. Han fikc veta ALL min skit första veckan vi lärde känna varandra. för mig är det viktigt att en person som jag börjar fästa mig vid, vet allt, så den inte tror att jag är någon annan- för när man själv börjar gilla någon är det lätt att man börjar försöka dölja sina brister- men som sagt, i en relation tenderar allt att komma fram ändå, förr eller senare. Han blev inte avskräckt. :) Men det finns män i min historia som har blivit det, men de är faktiskt väldigt få. De flesta har uppskattat min ärlighet, och jag har uppskattat deras.

Det finns säkert också människor där ute som är mycket nöjda med att bygga en beständig relation på harmlösa lögner.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
Upp till toppen
Annons: