Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 1790 ggr
Calcifer
2014-08-13 19:46

Flytta ihop.

Ho ho!

Jag och min flickvän blir sambo i slutet av september och det är första gången för någon av oss. Vi har naturligtvis pratat så öronen nästan ramlat av och vi fått träningsvärk i käkarna om allt mellan himmel och jord som vi kan tänka oss behöva diskutera först, men risken finns ju alltid att man glömmer nåt trivialt eftersom vi som sagt inte varit sambo förut någon av oss. 

Ni som kanske lever ihop med någon nu eller gjort det förut får gärna komma med tips och råd på ämnen vi definitivt borde diskutera igenom och även annat matnyttigt som ni kanske tycker vi borde fundera över. Vi har som sagt redan pratat oss blå i ansiktet om rätt mycket, men det är ju ett stort steg och vi vill verkligen inte att det ska gå i stöpet för att vi glömde att prata om något viktigt innan vi satsade.

Det kan ju vara värt att nämna att hon har en 3,5 årig son också.

Tack på förhand. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Gronstedt
2014-08-13 19:55
#1

Matvanor, sovvanor, datorvanor, porrvanor, spelvanor, religiösa eller andra starka övertygelser som kan vara svåra att kompromissa med. Uppdelning av sysslor kan också vara bra att ta upp - vill man fixa mat varannan dag, eller varannan vecka, eller den ena handlar och den andra lagar och så diskar man tillsammans? Eller kanske den ena handlar och lagar och den andra har hand om all köksstädning? Och så vidare.

Om ni är Kvinnor båda två så spelar väl in alla fall inte toaringen så stor roll 😉.

Calcifer
2014-08-13 20:14
#2

Tack för tips! Det mesta har vi nog faktiskt pratat om, vi har ju "tur" som känt varandra i sex år och under den tiden lärt känna varandra på djupet. Vi kommer göra en städlista till att börja med och ett städschema, för om det är något jag är otroligt dålig på så är det att se smuts och det som "behöver" göras, och hon är precis tvärtom och kan ibland städa så mycket att hon blir stressad av det. Just av den anledningen är det mest logiskt att faktiskt ha svart på vitt vem som ska göra vad när, för då finns det inte rum för att jag gör mindre t:ex. Samma sak med pengar, vi kommer göra en rejäl budget och prata igenom varenda liten punkt tills vi är helt överens. Annars när det gäller t:ex matvanor och sovvanor och dylikt så finns det inga riktiga problem alls. Religion avhandlade vi första gången vi träffades och har väl pratat om det typ en miljon gånger sedan dess. xD

Haha, nä, för hennes sons skull så hålls locket på toaletten alltid nere om den inte är i bruk, ingenting att bråka om där. xD


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Praefatio
2014-08-13 20:22
#3

Städning och ekonomi är allmänt bra ämnen att ta upp. Prova att göra upp varsin budget (använd t.ex. Lyxfällans tavelupplägg) och jämför dem sedan, diskutera utifrån likheterna och skillnaderna. Detta kan vara smart oavsett om ni ska ha delad eller gemensam ekonomi. Det kanske visar sig att någon av er tycker att det är heeeelt okej att bränna 7000 kr/mån på mat, medan den andre kanske tycker att det är helt vansinnigt och att ni ska hålla er till runt 3000 kr osv. Att jämföra "fantasibudgetar" har ingenting att göra med att skriva saker i sten eller faktiskt göra en budget, det är bara för att kunna se om ni har väldigt olika åsikter om något.
Prata också om vem som ska betala vad. För ni över lika mycket pengar till ett konto för att betala löpande utgifter? Tjänar ni väldigt olika, så att det är mer rättvist att föra över en procentsumma av respektive lön? Vill ni rent av strunta i att föra över pengar någonstans och istället dela upp utgifterna? Vilka är era gemensamma utgifter och vilka är era personliga - ska ni hjälpas åt att betala varandras kläder t.ex. eller köper var och en det de själva behöver?

Städning… ja, diskutera hur ni vill lägga upp det helt enkelt, precis som #1 beskriver. Min sambo och jag hade i början ganska olika åsikter om vad som var städat och ej. Nu är vi mer på samma blad, och det har vi blivit genom att prata om det och lära oss att kompromissa.

Finns det saker i din vardag som du bara vägrar kompromissa med? Återigen har du några saker att fundera över i #1. Det blir skitjobbigt om ni kommer på efter ett halvår att den ene vägrar husdjur (eller porr, eller att spela musik efter klockan 20) medan det är helt omöjligt för den andre att leva utan.

Praefatio
2014-08-13 20:26
#4

#2 Apropå det här med att inte se smuts. Så är det för min sambo med, så det har hänt att han har städat och jag har gått efter och gjort om för att jag inte tyckte att det blev rent.

Lösningen? Vi har kommit fram till att jag får lära honom. Det handlar ju i hans fall om att han inte har lärt sig att se skillnad på halvstädat och städat. Det är helt okej när han har städat toaletten att jag går in och säger "älskling, kom här, här är det inte riktigt rent utan man får göra si och så för att det ska bli riktigt bra." Jättebra kompromiss som har inneburit att han, utan att bli stött eller ledsen av min kritik, sakta men säkert har lärt sig. Och jag har sluppit bli irriterad och tro att han helt enkelt inte bryr sig.

Omorika
2014-08-14 08:45
#5

#4 Vilket bra råd om städningen. Vi har lite samma bekymmer hemma. Nått som jag har upptäckt är att jag tror alltid att jag gör allt vilket innebär att den andra inte gör nått. Så va noga med att se vad den andre ha gjort och uppskatta det.

Om ni har delad ekonomi föreslår jag ett gemensamt kortkonto med ett konto och två kort. Det lösta alla våra pengadiskussioner om mat men nu används kortet för alla gemensam aktiviteter vilket är både roligt och smidigt.

Tror det kommer gå hur bra som helst för er! Lycka till

Calcifer
2014-08-14 09:59
#6

Problemet är inte att jag inte kan se smuts om jag är medveten om vad jag måste göra - eller, smuts ser jag egentligen, men jag är bra på att koppla bort stök. Har jag en uppgift som jag vet att jag ska göra så görs det rejält och ordentligt. Just därför vi har bestämt ihop att vi ska ha en lista på vem som ska göra vad när.

Jag tror egentligen det jobbigaste är att vi har olika toleransnivå för hennes son och när han börjar vråla och slänga saker. Jag har noll tolerans och ger aldrig in - vrålar man, bits och rivs och slänger grejer får man ingenting. Då kan man sitta i sitt rum och leva rövare tills man lugnat ner sig och är redo att be om saker snällt. Hon har inte riktigt samma uppfattning om att vara helt konsekvent.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
ChristineL
2014-08-14 14:10
#7

Grattis till samboskapet!

Något man dock bör tänka på, vem äger vad vid ev. separation? Köper du en soffa och hon en säng exempelvis så är det väl kanske självklart att soffan är din, men saker ni köper gemensamt och saker ni får är bra att reda ut. 

Har ni djur är också frågan vem har ansvaret? Vem betalar veterinärkostnader? 

Ett gemensamt sparande för framtiden och ett gemensamt matkonto tycker jag är toppen. De flesta mataffärer har ju medlemskort som man kan betala med, sätt över en summa varje månad som ni ska ha att köpa mat för (jag och min man satte över 1500:- var per månad innan vi fick barn), sen blir det ju lite utemat osv utöver det.

Calcifer
2014-08-14 14:50
#8

Jodå gemensamt matkonto blir det definitivt. Hon har en hamster men det är glasklart hennes hamster och det är hennes ansvar. Skaffar vi t:ex katt i framtiden så är det något vi gör gemensamt. Sedan är i princip alla möbler hennes då jag flyttar in hos henne till att börja med men när det är dags att utöka möblemanget så är det ju något viktigt att diskutera.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Kimji
2014-08-14 19:06
#9

Min erfarenhet är att man kan prata igenom allt hur mycket som helst i förväg men det blir ändå inte så. Nästa gång ska jag prova motsatt strategi. Dvs att låta rutinerna formas naturligt när man flyttar ihop. Sen måste man såklart utvärdera hur det fungerar så att alla är nöjda. Då är ju iof inga barn inblandade.

Calcifer
2014-08-14 20:19
#10

Ja när det finns ett barn i bilden så känns det som om vi verkligen måste vara överens om åtminstone de viktiga punkterna annars så kan vi råka sätta hennes son i kläm och det är ju verkligen inte okej. Det viktigaste är hans välmående helt enkelt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Maria
2014-08-14 22:08
#11

#10 Där tror jag du har en väldigt viktig poäng.

Även att man har "rollerna klart" så att säga. Finns det en pappa med i bilden eller kommer du att bli som en förälder? Det är också viktiga frågor att reda ut innan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Calcifer
2014-08-14 22:12
#12

Ingen pappa att tala om. Jag har redan rätt rejält klivit in i en föräldraroll. Vi har väldigt lika värderingar och åsikter när det gäller uppfostran. Så det är ju skönt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[JeanetteK]
2014-08-15 13:33
#14

Lycka till! Det viktigaste tror jag är runt hennes son. Det kan ju vara sånt hon inte vet innan utan situationer kan dyka upp efterhand. Försök att vara lyhörd och förstående om hon reagerar på saker som har med sonen att göra. Eftersom ni verkar kunna prata om allt tror jag inte det kommer vara några större problem för er. 🤗

pyromanen
2014-08-15 15:09
#15

Tror det viktigaste är löpande kommunikation av bra kvalite och att båda är inställda på att lösa det som uppstår så konstruktivt det bara går. En sak som kanske kommer kan vara olika behov av egen tid/ ensamhet som varit lätt när nu bott isär. Även vuxna utvecklas så jag tror också det är bra att vara medveten om och öppen för att ni kan förändras. Prioriteringar kan bli anorlunda, nya intressen kan dyka upp o.s.v.

Calcifer
2014-08-15 15:38
#16

Alltså, när det gäller kommunikation så är vi rejält öppna. Så fort det finns minsta lilla frågetecken eller missnöje så tar vi upp det omedelbart istället för att gå omkring tysta. Vi har diskuterat i timmar och kommer nog fortsätta på det spåret, så om det går i stöpet någonstans så kommer det åtminstone aldrig gå att skylla på brist i kommunikationen. :D


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: