Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1737 ggr
[Devya]
8/17/14, 3:52 PM

Gamla bilder

Hur har ni gjort med bilder på er och era ex? Har ni behållt dem eller kastat/raderat dem?

Ni som har lagt upp bilder på fb, har ni tagit dem bort därifrån eller lämnat dem kvar?

Just nu funderar jag på vad jag borde egentligen göra med de bilder jag har. Jag vet inte om jag borde radera dem eller behålla dem. Det är ju inte precis som om jag längre behöver dem. :)

Annons:
[Tuulikki]
8/17/14, 4:00 PM
#1

Jag har raderat allt, ville inte bli påmind om det som tagit slut.

Rita-S
8/17/14, 4:02 PM
#2

Jag med sitter lite i valet och kvalet vad jag skall göra med albumet från mitt bröllop nu efter skillsmässan och att jag nu är på väg in i et förhållande med en ny. 

Jag är så himla kluven.. det är ett minne jag har arbetat mycket med, skriven text, utdrag från dagboken jag förde under förberedelserna.. Det är ett minne om en tid jag var riktig lycklig, men .. det är även ett minne om en annan mann än den jag är med nu och att det tog slut på ett smärtsamt vis.. jag vet inte riktig hur jag skall göra..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Sweelin
8/17/14, 4:31 PM
#3

Jag har tagit bort intima bilder på facebook med mig och Xet, resten får vara kvar då vi fortfarande är vänner 🙂 Jag har tagit väldigt många bilder under dom här 5 åren som vi var tillsammans, och dem skulle jag aldrig göra mig av med! Bilder betyder mycket för mig och det är ju 5 år av mitt liv. 

Har allt i en mapp på datorn som min nuvarande pojkvän vet om. Jag har talat om för honom att han får titta i den om han vill, men han lär ju bara må dåligt över det så det är ju lite onödigt. Han accepterar det, dock fick jag göra mig av med fysiska grejer så som förlovningsringen och kärleksgåvor 😐

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

obstitant
8/17/14, 4:43 PM
#4

Jag är en sån där som alltid har samlat en massa foton i fotoalbum, och här och var finns det bilder på mina ex. De sitter där de sitter, de är en del av mitt liv - men samtidigt är de ju liksom arkiverade, det är inte som att jag sitter där och bläddrar och minns tillbaka hela tiden. Och min nuvarande har aldrig tittat i mina album.  Hade jag haft naken- eller sexbilder hade jag nog rivit sönder och slängt dem iofs, såna bilder har ju en lite annan funktion än den rent dokumentära.

Träffade min man innan jag hade Facebook, så det har jag inte behövt ta ställning till. Men det är nog samma sak där, skulle ett ex råka finnas med på en bild från något speciellt tillfälle skulle jag inte ta bort den bara därför, däremot skulle jag nog ta bort alla pussegulliga parbilder.

obstitant
8/17/14, 4:47 PM
#5

#2 Stoppa undan albumet i något förråd eller arkivskåp, kanske tillsammans med gamla dagböcker om du har några. Så skulle jag se på det, som en gammal dagbok. Jag skulle i alla fall aldrig göra mig av med mina dagböcker (som jag skrivit sen jag var 8), de är en bild av mitt liv även om jag inte alls känner så nu som jag gjorde vid olika tillfällen när jag skrev.

sosanna
8/17/14, 5:31 PM
#6

Jag har inte kastat några foton. Mitt tidigare liv är en del av mig och inget  jag ångrar av hur jag levt. Fotona finns kvar i album även om jag sällan tittar i dem. Det är inga intima bilder utan mest från diverse semestrar osv. Facebook har jag aldrig haft och kommer aldrig att skaffa.

Annons:
Praefatio
8/17/14, 5:36 PM
#7

Jag har kvar någon enstaka bild från mitt första förhållande, där känslorna visserligen är 100% slut och vi inte sagt ett ord till varandra på snart åtta år men där minnena ändå är fina. Det var en jättefin kille så även om jag inte skulle ha bilden framme eller tittar på den typ någonsin, så ser jag ingen anledning att helt radera vartenda minne av honom ur mitt liv. Jag kan se en bild på oss och le nostalgiskt utan att längta tillbaka för fem öre.

Bilder osv. med ex nummer två däremot är alla borttagna eftersom han var ett svin och minnena är smärtsamma. De kommer aldrig bli positiva eller nostalgiska så det finns ingen anledning att spara dem.

Övriga förhållanden har varit så kortvariga att det inte finns några bilder att radera.

Jetaime
8/17/14, 5:54 PM
#8

Jag har tagit bort.

pyromanen
8/17/14, 7:05 PM
#9

Är så gammal att mina tidigare relationers bilder bara finns som fysiska kort ( papper och dia). Allt finns kvar. Säger som Sosanna, det som varit är en del av mitt liv. Eller " je ne regrette rien".

[JenniN]
8/17/14, 7:10 PM
#10

Alla bilder som jag har i datorn finns kvar, men det är inte så att de alla är på mig och min förra kille utan mer så att det är gamla minnen, bilden på oss kan ju vara tex när vi var och tältade eller så och det har ju med upplevelser att göra inte så att jag hänger fast vid det som inte längre finns. 

På FB har jag inga andra killar på mina bilder förutom vänner, men det kan ha att göra med att jag skaffade fb i samma veva som jag vart tillsammans med min sambo för fem år sedan.

Honestyisdead
8/17/14, 8:04 PM
#11

Jag framkallar foton jag känner är viktiga. Så de på facebook som är för "pariga" tarjag bort från nätet. När jag träffat någon ny.

Eller exets bilder tog jag bort fort. Det slutade fult och var inget som var viktigt.

Hildgrim
8/17/14, 8:15 PM
#12

Jag skulle inte få för mig att radera gamla bilder, det är en del av mitt liv. Och även om vissa bilder smärtar nu så kanske jag kommer uppskatta dem längre fram. Det är ju bara att undvika att kolla på dem.

Intima bilder från fb skulle jag ta bort om jag hade några. Men vanliga foton där jag och exet är med får vara kvar. Känns snarare dumt att rensa allt för hårt.

lkmf
8/17/14, 8:37 PM
#13

Har tagit bort alla kärleksbilder på mitt ex men har kvar en del andra bilder på fb

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

Annons:
Portie
8/18/14, 1:13 AM
#14

Hade knappt några bilder tillsammans med mina ex men dom få jag hade tog jag bort.

Fridaaaa
8/18/14, 9:02 AM
#15

Raderat.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[JeanetteK]
8/18/14, 9:09 AM
#16

Jag stoppade undan bilder och saker i ett förråd den första tiden. Sen var de inte viktiga längre så då kastade jag dom. Kändes bra att avvakta lite först för att vara säker på att jag inte skulle ångra mig.

Honestyisdead
8/18/14, 9:11 AM
#17

Varför raderar man någon som man delat en tid i livet med , helt?

Fridaaaa
8/18/14, 9:16 AM
#18

#17 Kan vara flera olika orsaker. För mig finns det inget kvar mellan mig & mitt ex, inga bilder som behöver sparas, minnen osv finns i huvudet.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[JeanetteK]
8/18/14, 9:17 AM
#19

#17 I mitt fall så var det som ett avslut. Mitt ex var inte den jag trodde han var. När jag kände att jag var över svek och allt så fanns inget kvar och då kunde jag kasta allt som hade med honom att göra. Minnena finns ju kvar hos mig men jag har inget behov av bildbevis. 🙂

Malin688
8/18/14, 9:38 AM
#20

Alla bilder på oss är borta, både på nätet och egna mappar, men det tog oxå 2 år att ta bort dom :)

Blandad kompott är en bra kompott :)

Annons:
[Tuulikki]
8/18/14, 9:52 AM
#21

#17 i mitt fall har det varit så att jag inte velat bli påmind för att det gör för ont helt enkelt, när det har slutat i kaos och tårar. Ett annat förhållande höll inte länge alls och då ville jag ta bort de få bilder som fanns för att det kändes bäst så.

[Rhodugune]
8/19/14, 1:08 PM
#22

När mitt första förhållande tog slut, så hade jag inga digitala bilder, det var för ca 15 år sen, man jag delade upp de kort vi hade, de på honom fick han och de jag ville spara tog jag.

Det tog slut efter en stormig persiod, där han gjorde en hel del misstag och inte orkade vara ärlig om hur han kände, var väl för feg för att göra slut då han egentligen inte var mogen för ett förhållande.
Det var väldigt jobbigt och jag var rätt arg på honom ett tag, han sårade mig väldigt djupt, men jag valde att släppa det, att inte ta det personligt.
Han hade sina demoner att tampas med, och det fanns inget jag kunde ha gort, det handlade aldrig om mig, vem jag var eller vad jag gjorde, så jag gick vidare ganska fort och förlät honom, förlät mig själv för att jag försökt så länge att få ihop förhållandet.
Har hållt kontakten genom åren, även om vi inte är nära vänner.

Skulle kännas väldigt konstigt att förtränga att vi var ihop och tillåta det som gick fel att hindra mig från att gå vidare och inte kunna titta på bilder från den tiden och låta det fortsätta såra mig.
Jag vill inte vara så hård som människa, varken emot honom eller mig själv, straffa oss så hårt för att vi var mänskliga och gjorde fel.

Den senaste relationen som varde lite mer än 12 år, gick vi från att vara sambos till att bli väldigt nära vänner istället, det var en jobbig process, absolut inte smärtfri.
Vi har fortfarande inte delat upp bilderna vi har, både de fysiska kopiorna och alla digitala bilder vi hunnit ta genom åren, det är jag som har dem.
Han vet att jag har dem och vill han ha något specielt kort eller så, så kommer han väl och frågar efter dem.
Just nu bor han lite för trångt för att kunna ta mycket av våra gemensamma saker, så vi har inte delat upp dem än, även om det gått ca ett år sen vi flyttade isär.

Så mitt råd, acceptera det som hände, förlåt både er själva och ert ex, låt inte era sår fortsätta vara öppna, ta lärdom av det som hände och ta styrka av det tillåt inte någon att behandla er på det viset igen, tillåt inte det förflutna att fortsätta ha så stor makt över hur ni känner över det som hände idag, förlåt, främst er sälva och gå vidare, låt inte det gå ut över nästa relation i form av osäkerhet/svartsjuka.

ChristineL
8/19/14, 1:40 PM
#23

Bilder som jag lagt ut på facebook tar jag bort, men dom raderas inte från mina hårddiskar och papperskopior sparas i sina album.

Allt oviktigt
8/19/14, 5:55 PM
#24

Jag har kvar bilder. Ser ingen mening med att radera/slänga en del av mitt liv. Jag kan dock förstå människor som raderar/slänger om man har mer dåliga än bra minnen av tiden med personen.

Simuala
8/19/14, 8:08 PM
#25

Sparar bilder på datorn, men tar bort från fb. Känns knepigt att visa upp sitt ex för världen. 
Lite samma sak som att ta ned bilder från vardagsrums-väggen, men spara i en låda någonstans.

_Fisken
8/19/14, 10:15 PM
#26

Jag ZIP:ar allt och lägger undan det i mappen "Erfarenheter". Kul att se när allt läkt.

Jessicahagstrom94
8/20/14, 6:57 PM
#27

Jag raderade allt jag hade men det finns bilder på fb där vi är taggade tillsammans från bland annat en fest.

Annons:
Upp till toppen
Annons: