Annons:
Etikettgrannar
Läst 2831 ggr
tlover
2014-08-30 17:24

Grannesom bara vill ha mer och mer

Hej

Idag kom vår granne på besök (som egentligen inte är vår granne längre då han hyr ut sitt hus till en "vän" men han "hälsar på" ofta ändå) och började prata med min man och kom med minst 7 saker han förväntade sig att vi skulle göra, nu minns min man inte alla (och jag var inte där) men några saker av dom var att låna vår värmelampa till hönsen eftersom hans hyresgäst hade skaffat kycklingar, han ville att min man skulle plöja upp ett potatisland åt hand hyresgäst (gratis), min man skulle såga upp plank åt honom (han skulle betala för diseln men ändå), han hade lovat hans hyresgäst att min man skulle ploga 1 km lång privat väg + gården så han informerade min man om det också och så hade han och en annan granne kommit fram till att vår (min och min mans) skog skulle avverkas.

Min man försökte att på ett snällt sätt (eftersom vi är måna om grannfriden) att säga att vi inte kommer att avverka nu, blandannat är det köpstopp på virke och vi vill bara hålla på med plock/blädnings avverkning (grannen hade bestämt att det skulle kalavverkas i princip).

Men grannen förstod inte nått av det eller så ignorerade han det.

Hur kan man säga nej på ett sätt så att han kan förstå/acceptera utan att fröstöra grannfriden? Nån som har nån ide eller liknande?

l'm back

Annons:
Maria
2014-08-30 17:28
#1

Jättesvårt men hur ofta är han där nu när han hyr ut? Att bara helt enkelt säga NEJ med betoning på att så blir det INTE och strunta i honom eftersom han inte bor där längre.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tlover
2014-08-30 17:34
#2

#1 Jag skulle gissa varje
 helg i alla fall (det är endel skog mellan så man kan inte se när nån är hemma, bara på bilar som kör förbi, just nu verkar han vara där varje dag men det kan vara pga renoveringar)

Vi misstänker att hyresgästen är hans "andra kvinna" eller vad man ska kalla det så vi slipper honom inte i alla fall.

l'm back

Maria
2014-08-30 17:38
#3

Aha, jag trodde det var mer sällan.

Men om det är en del skog emellan så hur viktig är grannfriden? Blir han sur så kanske ni slipper honom överhuvudtaget😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tlover
2014-08-30 17:40
#4

#3 Grannar behöver man ju alltid, vi försöker hålla grannfriden med grannarna som bor 3 km bort också.

l'm back

Stallmima
2014-08-30 17:44
#5

Det var ett konstigt sätt din/er "granne" framför sina "krav" på er!!  Det skulle vara bättre om denne kom med en förfrågan om maken ev skulle kunna göra detta mot betalning och inte gå att lova bort att han skall utföra saker utan att fråga först. Jag skulle säga nej!

Maria
2014-08-30 17:45
#6

#4 Förvisso…men har ni så stor "nytta" av just denne granne att han är oumbärlig? Kanske räcker det med att ni har bra kontakt med övriga grannar?

Svårt att sätta sig in i när man inte riktigt vet hur ni lever och bor.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Calcifer
2014-08-30 19:43
#7

Gör upp en rimlig tidsmall med priser därefter och fråga om han ska betala kontant eller vill föra över till ert konto. Då bör han hålla käften sedan. Varför ska ni som bara är hans grannar göra något för honom gratis? Grannsämja är en sak, utnyttjning är något annat.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

TjockaBerta
2014-08-30 19:48
#8

Jag tror att det är svårt att säga ifrån utan att han blir sur. Om ni går med på något av detta kommer det att ställas flera krav. Det enklaste är nog att säga nej nu och ta smällen på en gång. Risken annars är att ni måste tjafsa i åratal.

>>>Malum domesticum<<<

AnnaMariaK
2014-08-30 21:18
#9

Kan ni inte bara "råka glömma" hans förväntningar? Så får han tillfälle att ta upp det igen om han är så fräck. Om han frågar på nytt säg: hur mycket vill du betala då eller liknande. Han kanske förstår vinken…

KimE
2014-08-30 22:08
#10

Såga upp planken och skicka en faktura på faktisk kostnad, då ser ni om han vill att ni ska ploga i vinter. Skogen är eran så den måste ni bestämma själva om.

Gur4m1
2014-08-31 07:49
#11

haha va, hur kan någon få för ig att bestämma över någon annans skog? Jag fattar inte alls vad han har att göra med om ni avverkar den eller inte, det är er mark vilket som. Så där ska ni stå på er. Ni ska även utkräva betaling för era tjänster. Min pappa plogade/skottade upp åt grannarna, men då gjordes det ett utbyta av gentjänster. När min pappa inte kunde göra det en vinter, så fick en annan bonde göra det- då hjälpte min pappa istället bonden genom att låna ut sin transport för hans djur- gratis. Så ja, om den här grannen har innestående tjänster så tycker jag inte kraven på skottning/plank är orimligt, det är kanske så han ser på det? Annars låter det mest som en dryg, översittande idiot. Men gissar att om ni blir ovän med honom så blir det "skitsnack på byn" om er. Så…

Men sätt ner foten, direkt. Att dessa tjänster faktiskt är värt något, fakturera honom som sagt och var öppen om det. Så kan han berätta om han hade tänkt sig något annat utbyte för tjänsten än pengar.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

pyromanen
2014-08-31 08:09
#12

Håller med om att ni behöver sätta stopp, annars lär grannen fortsätta tro ni är tull förfogande. Bor själv på landet och gjort i 40 år av mitt luv, så jag vet hur viktigt det är med grannsämja och förstår därför också att ni inte vill vara osams. Tänker att det är stor skillnad på om man utbyter tjänster ( du plogar jag kör ut erat virke) eller om man ställer upp när det är kris ( vanliga plogaren ligger hemma med influensa ni gör en engångsinsats och plogar dendär 1 km infart). Nu verkar det som att det sätts i system att ni ska jobba gratis och inte är ömsesidigt. Kolla med närmaste plogargubbe som plogar åt andra vad han skulle ta för jobbet. Eller nån i vägföreningens styrelse kanske? Så att ni kan svara …. Kr/gång. Om ni altså kan tänka er göra det mot betalning, det är ju inte heller någon självklarhet. Min man fick också frågan om att ploga åt grannen (nyinflyttade) och de ville betala, men vi insåg att det skulle innebära att stiga upp kl 6.00 alla snöiga vintermornar, även dom dagarna vi är lediga och inte själv bwhöver upp. Eftersom vu bara har en traktor och på vintern använder den u flrsta hans för art köra vedpallar med sp innebär plignung extrajobb med att sätta på o ta av plogen. Så maken svarade detta och sa att dom gångarna han änddå plogar hos oss själva, då plogar han gärna hos grannen med, men inte annars.

tlover
2014-08-31 08:37
#13

#6 Det är sant att det är svårt att veta hur det är här jag ska försöka att kortfattat förklara.

Grannen jag pratar om bor 1 km bort men han är närmast, näst närmast är byn (på kanske 5-8 hushåll. Nere i byn är det inbördeskrig, med 2 sidor, i gubbe som alla hatar (förutom vår närmaste granne som tycker om honom), och en familj som är neutral.

Vi har hittills hållit oss utanför det där men vem vet om vi börjar utefrysa folk.

Det här huset/gården var min farfar och före det bodde min gammelfarfar här (och före det hans svåger), min pappa bodde också i en stuga på gården. I alla fall min farfar och gammelfarfar var allmänt älskade av alla i byn (förutom gubben alla hatar), så vi har lite "levt" på det.

Däremot så vet vi om åtminstånde en som ville köpa gården billigt då farfar dog (gubben som alla hatar). Min man misstänker att det var därför närmaste grannen och den andra grannen hade bestämt att vi skulle avverka (det kan ju däremot vara så att närmaste grannen missförstod också), han misstänker att det var fler som ville köpa gården billigt (det hör blandannat 26 ha skog till och det är det folk vill åt).

Närmaste grannen bytte vi tjänster med förut då han bodde här konstant men när han flyttade (skedde för några år sen) så började tjänsterna vara mer och mer att vi skulle göra saker men inte han (däremot hann vi inte med en hel del tex att skotta hans gård så han hade andra som gjorde det).

Han har också på senare tid börjat dricka mer (han är alkis) och vi misstänker att hans hyresgäst också är en alkis (däremot vet vi inte det senare) och hon har barn och det gör ju inte det hela enklare.

Så slutar vi prata med honom så dras vi in i kriget nere på byn så det är antagligen många fler som vi förlorar som goda grannar om vi slutar prata med den närmaste grannen.

Det blev en artikel men jag har försökt att förenkla och förkorta det så mycket som möjligt.

l'm back

Annons:
tlover
2014-08-31 08:39
#14

Alla andra: Jag läser men har inte hunnit/orkat svara än

l'm back

Sk007
2014-08-31 09:31
#15

Det är oftast svårt att vara obekväm mot andra människor. Att säga ifrån och tala om att saker är fel är inte naturligt för alla. Men det är ju faktiskt eran granne sommvarit obekväm från första början, och då måste han kunna acceptera ett obekvämt svar tillbaka. Jag skulle fullständigt strunta i om någon blev osams med mig bara för att jag sa nej. Kan dom inte ta ett nej borde det betyda att dom heller inte ger ett nej, och då är det bara att ställa ännu mer orimliga krav på dom. T ex om nu ska ploga den där vägen i vinter så kan han klippa er gräsmatta hela nästa sommar.

Upp till toppen
Annons: