Annons:
Etikettallmänt
Läst 2909 ggr
[JenniN]
9/1/14, 1:49 PM

Åka ner för att kriga med IS

Hej! Jag har en fundering som kan verka lite konstig, 
Ni har säkert läst i tidningarna att flera svenskar har åkt ner och krigat för den Islamiska Staten och sedan återanlänt till Sverige. 
Jag träffade en av dessa killar på en tillställning för några år sedan och han kom hit som flykting och hade en hjärtegripande berättelse bakom sig med krig och elände, men här i Sverige hade han det fruktansvärt bra och han var så tacksam att han fick hjälp att undgå kriget. Och sedan fick jag veta för ett par veckor sedan att han hade åkt ner för att kriga med ISIS. Jag kan inte förstå detta, han verkade vara som vem som helst, så hur mycket måste han ha dolt egentligen? 
Att ena stunden vara lättad över att slippa kriget till att nästa stund åka ner och delta i kriget. Jag blir nästan lite skrämd över hur lurad man egentligen kan bli av folk, 
Och då börjar man ju såklart att misstro en del berättelser man hör från bekanta just för att det kan dölja sig massor under ytan som man aldrig får se. 
Hur mycket vet era vänner och bekanta om er? Har ni hemligheter som ni kommer bära med er i graven?

Jag har hemligheter som jag kommer bära med mig i graven. Eller ptja, min sambo och jag får bära dom med oss i graven för att han vet nästan allt om mig. ^^

Annons:
Honestyisdead
9/1/14, 1:59 PM
#1

Tror inte jag har några hemligheter för fästmannen.  Inga medvetna i alla fall.

Men han är nog den enda som vet allt om mig.

[Tuulikki]
9/1/14, 2:21 PM
#2

Har inte heller några medvetna hemligheter för min kärlek. Men ingen annan vet allt han vet. Betyder inte att jag håller saker hemligt för dem, utan att det bara inte är något jag pratar om. Men vissa grejer är såklart privat.

[JenniN]
9/1/14, 2:22 PM
#3

1# Nej jag har upplevt att det är så mycket lättare nu när han vet allt, klart i början när vi träffades så visste han inte allt och så. Men jag upplever att det är lättare nu när han vet allt.

[Hayabusa]
9/1/14, 2:51 PM
#4

Hemligheter, eller kanske "förtroligheter", bär nog det flesta av oss på. I de flesta fall tämligen oskyldiga, men möjligen pinsamma.

"Saker & ting är sällan som man tror att de är".

Sedan måste jag personligen säga att det är helt sjukt att svenskar åker ner och strider för ISIS. Vidrigt.

[JenniN]
9/1/14, 5:46 PM
#5

4# Ja där håller jag med dig helt. Jag kommer aldrig mer ens se åt hans håll igen, inte ens för att bara säga hej. Jag ogillar krig, men jag ogillar människor som frivilligt krigar ännu mer.

rudyC
9/2/14, 3:56 PM
#6

men det är ju inte svenskar som åker ner dit ? har inte sätt en enda svensson där nere…

Annons:
Honestyisdead
9/2/14, 4:00 PM
#7

#6 Beror väl på vad man räknar som"svensk".

[silkesnosen]
9/2/14, 6:46 PM
#8

Det är ju inte säkert att den här personen har dolt någonting. Det kan bero på många saker, som att man hamnar i grupper med fanatiker eller beroende på tidigare krigsupplevelser. Personen kan  ha en övertygelse om vad som vore bäst, men kanske en annan syn än andra på vad det är värt i lidande. I Irak är just nu nationalismen stark (ISIS). Den är oresonlig och kommer ofta ur rädsla och kanaliseras genom ledare och sökande efter makt och rikedom. Jag tror aldrig att vi fullt ut kan förstå de  mekanismer som leder till våld eller extremism, även om det just nu finns i vår absoluta närhet. 

Nu är det ju även ett flertal som åker ner för att strida för den andra sidan både där och i andra länder. Jag kan förstå att man vill försöka göra något när ens familj/folk blir slaktat, även om jag inte tror att våld någonsin är en vettig lösning på något. Vi i Sverige är förskonade än så länge, men i vårt land finns just nu obehagliga nationalistiska krafter, liksom i närområdet. Det är viktigt att vi alla står upp för humanism och frihet. 

Hamnade möjligen något OT….

Mirinda
9/4/14, 5:01 PM
#10

#6 Jo, tyvärr åker även svenskar ner och krigar för Is(is). Det nämndes i gårdagens dokumentär.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[JenniN]
9/4/14, 7:26 PM
#11

10# Ja, och det är fruktansvärt. Att någon av de medmänniskor jag träffar eller kanske bara ser varje dag, vill ta del av den förödelse som IS skapar där nere. Det är för mig helt obegripligt.

Mirinda
9/4/14, 11:57 PM
#12

#9 Läste artikeln. När jag såg den operativa säpochefens uttalande om att Sverige nog aldrig haft så bra beredskap kunde jag inte låta bli att tänka på Norge. Kunde Norges säkerhetstjänst missa Breivik, så kan väl svenska säpo missa de också, för att de riskerar att spana "enögt".

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[Hayabusa]
9/5/14, 8:33 AM
#13

#12 Säkert finns det saker som glider under Säpos radar, men att de kunnat avvärja två planerade attentat ser jag trots allt som positivt. Min uppfattning är att Säpo har koll både till höger och vänster. Faktum är att vi i Sverige är och har varit förskonade från terrorattentat. Vill nog tro att Säpo bidragit.

Enligt min mening måste ISIS bekämpas med alla medel, även om det innebär våld. Tyvärr är det sannolikt att det är det enda språk som ISIS förstår. Att exempelvis sända ner Åsa Romson för tala dem till rätta - det vore nog tämligen naivt.

Annons:
[Hayabusa]
9/5/14, 8:37 AM
#14

#8 Ursäkta, men det låter som att du har förståelse för de som vill strida på ISIS sida. För mig är det helt obegripligt. ISIS är ett gäng brutala mördare och skall bemötas & straffas därefter.

[silkesnosen]
9/5/14, 9:16 AM
#15

#14 Nej jag är inte på något sätt för ISIS och de är utan tvekan brutala mördare. Jag anser dock att det är viktigt att försöka förstå mekanismerna bakom, precis som att det är viktigt att försöka förstå detsamma med andra världskriget och vad som ledde fram till det. Om man finner strukturerna så kanske man har större möjligheter att bekämpa och förhindra.

[Hayabusa]
9/5/14, 9:38 AM
#16

#15 Det är sant. Frågan är, enligt mig - hur förhindra rörelser likt ISIS? Jag har själv ingen bra lösning, "våld föder våld", det stämmer men vad är alternativet? De (ISIS) verkar inte direkt mottagliga för diskussioner. Inte ens intresserade.

kallepudas
9/6/14, 7:29 PM
#17

#16 Det verkar som du har rätt…..dom där mördarna är inte mottagliga för diskussioner & dom så kallade svenskar som åkt dit för att strida för dessa bör portförbjudas från sverige för alltid om dom nu kommer tillbaka….hoppas verkligen att obama & andra länder riktigt tröttnar på dessa & gör processen kort med den organisationen men tyvärr daltas det på tok för mycket & väldigt likt andra världskriget där saker får starta & sedan fortgå utan att någon gör något. Världen borde samla sina trupper & gemensamt ge Isis ETT VAL …ge upp eller gå under!

Upp till toppen
Annons: