Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2638 ggr
[JenniN]
9/4/14, 11:49 AM

Dokumentär ISIS offer

Var det någon mer än jag som såg på dokumentären på fran igår klockan 23? 

Den handlade om ISIS offer och var en av de mest besvärliga dokumentärer jag sett, En stor blandning av illamående, medkänsla och hat vallade ut igenom mig. 
Jag tycker inte att någon alls ska behöva gå igenom något sådant, man vill så gärna hjälpa, men hur? Jag kan inte ta hem dem, hundringen jag skänker kommer knappast att ge dig sina familjer tillbaka. . 
USCH , jag känner mig fruktansvärt maktlös.

Annons:
Mirinda
9/4/14, 4:59 PM
#1

Jag såg den och blev väldigt tagen; arg, ledsen och mycket illa berörd.

 Men det fanns ljusglimtar i filmen också. Tänker bl a på den man de intervjuade som nog riskerade att förlora sitt jobb, för att han gett sig iväg därifrån för att hjälpa de nödlidande. Han kallade flyktingarna för "gäster". Det tyckte jag var fint. Det säger något om hur han värderar sina medmänniskor.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[Tuulikki]
9/4/14, 6:03 PM
#2

Var kan man se denna dokumentär?

[JenniN]
9/4/14, 7:25 PM
#3

2# Jag vet faktiskt inte, den kanske finns på tv4 play. annars vet jag inte

[silkesnosen]
9/4/14, 9:30 PM
#4

Den finns på tv4play

Jag mår fruktansvärt dåligt över det som man kunde utläsa i barnens ögon. De har sett alldeles för mycket, mer än någon borde uppleva.

Wellcraft
9/4/14, 10:16 PM
#5

Rösta inte på SD.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Hayabusa]
9/4/14, 10:28 PM
#6

#5 Fast ISIS framfart har inget med SD att göra, eller hur? Visst ska vi i Sverige, och andra länder, hjälpa de offer som ISIS ger upphov till. Inget snack om det, men i mina ögon är det viktigast att få stopp på ISIS. ISIS är en fullkomligt vidrig rörelse.

Annons:
[JenniN]
9/4/14, 10:49 PM
#7

5# Vänta va? Vad har IS med SD att göra? Haha

[Hayabusa]
9/4/14, 10:50 PM
#8

#7 Nä, exakt. Har svårt att tro att SD stödjer ISIS.

[JenniN]
9/4/14, 10:52 PM
#9

8# Jag har väldigt svårt att tro att något parti öht stödjer IS. Äsch, 5# kanske skrev i fel tråd.

Mirinda
9/4/14, 11:19 PM
#10

#2 Den finns på TV4 play. TV-boxen här hemma fick spader mitt i filmen, så jag fick sätta mig vid datorn för att kunna titta vidare.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Wellcraft
9/5/14, 12:11 AM
#11

"man vill så gärna hjälpa, men hur?".
En liten hjälp kan vara att låta bli att rösta på SD.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[silkesnosen]
9/5/14, 6:07 AM
#12

Tja båda rörelserna härrör ur nationalismen. Vad vet vi var den kan ta vägen. Hittills har SD visat på våldsamheter, förnekande och inhuman inställning till andra. Det här enligt mig. Sedan anser jag att alla partier måste få finnas i en demokrati.

[Hayabusa]
9/5/14, 7:46 AM
#13

#11 Det må så vara, men jag har svårt att tro att de som drabbats av ISIS ser en "ickeröst-på-SD" som någon hjälp.

#12 Du menar att dagens SD mycket väl kan bli morgondagens ISIS?

Annons:
Wellcraft
9/5/14, 8:05 AM
#14

#13 Om SD fick bestämma helst skulle knappast några ISIS-offer få hjälp av Sverige, kanske om de har tur "på plats" vilket enbart är otroligt naivt då inga pengar kommer gå till några offer, utan dem som styr.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Hayabusa]
9/5/14, 8:16 AM
#15

#14 Kanske, men är det inte två olika saker vi pratar om? Det grundläggandet problemet är att ISIS för ett väpnat krig mot Iraks befolkning. Jag anser att ISIS måste bekämpas med alla medel, även om det betyder att ta till vapen. ISIS är ingen naturkatastrof utan ett gäng brutala terrorister. För tankarna till "De Röda Khmererna" eller Sovjets behandling av Polens befolkning våren-45.

[silkesnosen]
9/5/14, 9:19 AM
#16

#13 SD är den mer "politiskt korrekta grenen" av ett antal grupper, av vilka ett flertal inte har några som helst problem med att utrota och köra ut med våld. SD råkar bara säga detsamma på ett mer "städat sätt". Det finns ett antal sajter där de politiskt mer korrekta spyr ut sitt hat anonymt vilket har påvisats ett antal gånger.

[JenniN]
9/5/14, 9:20 AM
#17

Nej men nu tycker jag att ni är otroligt larviga och lite inskränkta. 
Det här är ett RIKTIGT problem, som är där nere. Det är fullt krig, människor dör och kidnappas. Och ni villfå det att verka som att vi kommer att hjälpa dom ifall vi inte röstar på SD. Våran demokrati kommer inte att hjälpa någon där nere, ni vänder på våra I-landproblem så att de på något sätt ska passa ihop med U-landsproblemen. 
Vi kan inte hjälpa alla där nere oavsett vem som får makten. 

Jag som INDIVID vill hjälpa till, jag har redan skänkt femhundra, men det känns som en väldigt liten summa i ett stort krig. 
Och kom igen, vrid inte detta till att vi absolut inte ska rösta på SD, för om vi leker med tanken att SD får makten, och sen går allt åt pipsvängen. Då får vi lära av det misstaget och så kommer de som hade förtroende på SD ha tappat det och ingen kommer rösta på dem igen. Det är det VÄRSTA som kan hända i lilla Ilandssverige. 
Så nej, valet i vårat land kommer inte rädda de döende, svältande, skadade, kidnappade eller avrättade där nere.

[Hayabusa]
9/5/14, 9:34 AM
#18

#16 Jag varken röstar eller stödjer SD, men att jämföra detta parti med ISIS känns helt befängt. Är övertygad om att samtliga drabbade i Irak & Syrien hade tagit SD i utbyte mot ISIS varje dag i veckan.

[silkesnosen]
9/5/14, 9:36 AM
#19

#13 Det finns samband, men ingen här har ju påstått att det har att göra med hur vi röstar här. Dock  så skulle ju SD försvåra avsevärt för de som behöver komma till vårt land för att få skydd, så på det sättet kan de förhindra hjälpen som vårt land kan ge.

Jag tror dessutom att vi ska akta oss för att vara så naiva (vilket vi alla har blivit då vi varit förskonade) så att vi aldrig tror att något liknande som i Norge kan drabba oss. Vi har haft turen att klara oss undan krig i tvåhundra år, men det är ingen garanti för framtiden. Ett tryggt samhälle kräver att vi tillsammans arbetar för det!

[Hayabusa]
9/5/14, 9:52 AM
#20

#19 Det grundläggande problemet för folket i Irak & Syrien är ISIS existens. Inte att SD finns i Sverige.

Naiv är jag verkligen inte. Jag är sannerligen medveten om att potentiella hot & terrorangrepp existerar i vårt land. Dock - enligt Säpo har man avvärjt två attentat. Bra så. Vilket i sig inte innebär att vi "kan somna om". Att det finns personer i Sverige som är beredda att strida på ISIS sida säger en hel del.

En helt annan sak: Vissa trådar på detta forum känns mer som politisk debatt än "Relationer". Kanske dags att styra upp/om?

Annons:
[silkesnosen]
9/5/14, 10:00 AM
#21

#20 Där är vi överens och har inte påstått något annat.

[JenniN]
9/5/14, 10:34 AM
#22

20# Det är människor här inne som skapar debatter från allt till inget. 
Detta inlägg skrev jag knappast för att starta någon politisk debatt. det var aldrig syftet.

[Hayabusa]
9/6/14, 8:55 PM
#23

#22 Ja, det är sant. Väldigt lätt hänt att diskussionen tar andra vägar än det var tänkt. Ingen större fara med det, antar jag. Intressant ämne, dock.

Upp till toppen
Annons: