Annons:
Etikettkänslor
Läst 1997 ggr
Carolineee
9/5/14, 1:13 PM

Fortsätta träffa kk trots ny partner?

Jag och min nye pojkvän är lite oense så tänkte fråga vad ni tycker.

Tycker ni det är ok att fortsätta träffa sin kk efter man träffat en partner som inte vill att man ska fortsätta träffa sin kk? Alltså menar inte träffas och ha sex då men bio film fika och sådant.

Eller ska man sluta träffa sin fd kk om ens nya partner tycker det känns skumt att man fortsätter umgås med en som man haft en massa sex med tidigare?

Annons:
Surpan
9/5/14, 1:17 PM
#1

Låter jättekonstigt att man skulle fortsätta umgås med ett KK efter man har fått ett seriöst förhållande. Jag skulle ifrågasätta vad min partner får för utbyte av att umgås med den personen.

/Surpan

Portie
9/5/14, 1:20 PM
#2

Jag skulle inte vilja att min pojkvän skulle umgås med sin kk när vi är i ett förhållande, det känns bara skumt och obekvämt. Jag själv skulle heller inte göra det.

Fridaaaa
9/5/14, 1:21 PM
#3

Jag skulle inte vilja att pojkvän skulle träffa en KK, inte själv samma med ex för min del. Med kompisar är en sak men inte helt själva.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kalyptuss
9/5/14, 1:23 PM
#4

Hade min pojkvän umgåtts med en f.d kk, hade jag varit nybliven singel. Förstår inte varför man skulle göra det.

JodineFritzl
9/5/14, 1:23 PM
#5

Självklart slutar en träffa sin KK om en har ett förhållande, så länge inte förhållandet är öppet eller polyamoröst och den andra partnern också träffar sina KK's och är införstådd och delar samma uppfattning.

Saffran0Spice
9/5/14, 1:24 PM
#6

Om man nu inte får ut tillräckligt sexuellt av sin seriösa partner så bör man prata om det, diskutera KK så båda är helt ok med det upplägget, acceptera läget eller helt enkelt välja att avsluta sitt seriösa förhållande och få ut det man vill ha via KK.

Men att gå bakom ryggen på sin partner eller ha KK mot deras vilja är respektlöst och absolut inte ok - enligt min åsikt.

Är man dock vän med sin KK och kan umgås utan att ha sex, då ser jag inget fel i det. Det blir som att umgås med en vän och ingen har rätt att tala om vilka vänner man får och inte får umgås med.

Annons:
Surpan
9/5/14, 1:27 PM
#7

Håller med #6 om att det finns dock upplägg där man kan vara överens om att man kan träffa andra. Men utan att vara överens är det nej.

TS - nu blir jag nyfiken på hur det ser ut för er, hur ställer du dig till frågan?

/Surpan

Carolineee
9/5/14, 1:32 PM
#8

Jag tycker som de flesta av er röstat

Vad han får ut av att fortsätta umgås med henne är att de har blivit så goda vänner under kk-tiden. Och det vill han inte kasta bort. De var kk:s i 1,5 år innan han träffade mig. Jag har även fått träffa henne men jag var så obekväm med henne i min närhet att det har bara blivit en gång.

Surpan
9/5/14, 1:34 PM
#9

Jag förstår dig!

/Surpan

[JenniN]
9/5/14, 3:12 PM
#10

Alltså man får välja, vilket relation är viktigare. Den med kk:n eller den med nya partnern. Är svaret den nya kk:n, så är det nog inte så bra matchat med partnern iallafall.

wingren
9/5/14, 3:20 PM
#11

Det beror väll helt på. Man får prioritera, är den nya pojkvännen värd det? Varför/varför inte? I början kanske ni kan träffas alla tre så din pojkvän kan se att det inte är några varkliga känslor mellan dig och din fd kk. Jag har fortsatt träffa min förra kk, men det var okej från min partners sida så länge vi inte hade sex. Sen när de träffades några gånger så förstod han varför jag fortfarande ville ha kvar honom som vän eftersom vi har så roligt ihop. Tycker din nuvarande pojkvän fortfarande inte att det är okej så får du välja helt enkelt. Pojkvän eller fortsätta träffa din kk. Att ljuga eller gå bakom ryggen på någon slutar aldrig väl, inte för någon. Lycka till :)

Vyer
9/5/14, 3:25 PM
#12

Mina partners får inte bestämma över vilka jag umgås med.


Åsa S
9/5/14, 3:30 PM
#13

#12 älskar man nån som mår dåligt av att man umgås med en tidigare sexpartner så är man ganska empatilös ifall man då envisas med att fortsätta umgås trots att ens partner mår dåligt. Det handlar inte om att partnern bestämmer vem man ska umgås med utan om vanlig omtanke om sin partner som man förhoppningsvis älskar och vill ska må bra.

Annons:
Nelley
9/5/14, 3:31 PM
#14

Men herregud, man ska väl inte behöva överge en bra (eller bästa) vän bara gör att ens partner vill det. Jag hade bara pratat ut med partnern och se vad som var felet. Om han ändå inte kunde leva med det så får vi gå delade vägar, man ska kunna umgås med vem man vill.

viktoria91
9/5/14, 4:12 PM
#15

Jag träffar inte min kk längre då det var vårat arrangemang. När vi träffar någon så träffas inte vi. Dock skriver vi på fb ibland eller sms:ar. Grattis sms på födelsedag, god jul och gott nytt år sms är standard.

Vyer
9/5/14, 4:18 PM
#16

#13 - Förhoppningsvis älskar mina partners mig och vill att jag ska må bra = låter mig själv avgöra vilka jag ska umgås med.


Surpan
9/5/14, 6:14 PM
#17

#16 men om dom använder samma argument emot det då? Att du älskar väl dom/vill att de ska må bra och de blir sårade över att regelbundet träffa någon annan du legat med?

/Surpan

Åsa S
9/5/14, 7:49 PM
#18

I ett förhållande vinner man ofta på att inte vara så egoistisk och hela tiden tänka JAG JAG JAG.

Det är viktigt JAG får träffa vem JAG vill! Det är viktigt JAG mår bra! Det brukar vara väldigt jobbigt ha ett förhållande med nån som bara tänker JAG JAG JAG.  I ett förhållande vinner man på att tänka VI. Mår VI båda bra av detta etc.

Skulle aldrig göra nått jag visste min man mådde dåligt av med flit, jag har för mycket kärlek, omtanke och respekt för honom för det. Är man i ett förhållande är man inte lika fri göra sånt man gjorde när man var singel, vill man göra allt man vill när man vill och sånt som bara gagnar sig själv, passar man kanske bättre som singel.

teddykaniner
9/5/14, 9:02 PM
#19

Håller helt med #18.

Med vänlig hälsning,
Jenny

[Mitzu]
9/6/14, 2:14 PM
#20

Det är upp till var och en. I ett förhållande ska man lita på varandra och är man kk's är det inga känslor inblandade heller för den delen. Skulle min framtida partner ha något emot att jag legat med min bästa vän så är det helt ärligt inte rätt person för mig. Jag tänket inte säga upp kontakten med en vän bara för att vi har haft sex och en partner tycker att det känns konstigt. I ett förhållande jag går in i litar jag på min partner och han får ungås med vem han vill. Skulle han vara otrogen är det hans val, och då är han inte den rätta för mig. Mer komplicerat behöver det inte bli. Sex utan känslor är inget mer än sex. Jag umgås med vem jag vill, och när jag vill. Jag vill inte ha en partner som blir svartsjuk/orolig för att jag skulle vara med någon jag haft sex med. Är jag tillsammans med en person är det DEN personen jag älskar. Hade jag älskat min bästa vän hade jag för det första slutat haft sex med honom och för det andra inte längtat efter någon annan.

Annons:
Vyer
9/6/14, 5:40 PM
#21

#17 - Eftersom jag är tydlig redan från början med hur jag ser på relationer så skulle jag bli ytters förvånad person med sådana värderingar skulle välja att inleda en relation med mig. 

Skulle någon partner be mig att aldrig mer träffa/prata med folk jag haft sex med, då skulle en stor del av mina närmaste vänner bli bortvalda… och jag väljer vänner framför partners med orimliga krav.   

#18 - Eller så är det bättre att du inte lägger dina värderingar/din syn av vad en relation innebär på andra?


[Worain]
9/6/14, 6:08 PM
#22

Väldigt många som väljer sex framför kärleken alltså

Vyer
9/6/14, 6:11 PM
#23

#22 Varför skulle kärleken till en vän vara mindre värd än kärleken till en partner?


Honestyisdead
9/6/14, 6:27 PM
#24

#22 Hur får du till det?

Exemplet i ts gäller fortsatt VÄNSKAP med föredetta kk:n. Alltså inte sex.

Kalli
9/6/14, 6:35 PM
#25

Jag tycker tillit är viktigt i en relation, att min partner litar på mig och att jag är kapabel att själv ta beslut om mina vänner. Argumenten i tråden om att man borde vilja att ens partner mår bra och sätta sin pojkvän först har jag hört förut - av just en svartsjuk och kontrollerande partner. I mitt fall handlade det dock om att inte svara på sms från ett 5 år gammalt ex som undrade hur jag mådde, att inte sova över hos vänner, låta honom kolla igenom min mobil så allt var "ok" och han kunde känna sig lugn. Små saker jag hade kunnat göra för han var väl viktigare? Jag ville väl att han skulle må bra? Det handlade inte om det, det handlar om att kontrollera sin partner. Och ja, jag inser att det finns mer och mindre känsliga situationer och att ett kk som numera bara är en vän antagligen är jobbigt för TS. Frågan är väl varför? Finns där ingen tillit och man tror att ens partner kommer vara otrogen är det problemet snarare än att partnern är vän med en f.d. kk.

Vyer
9/6/14, 6:44 PM
#26

#24 - Jag tolkade TS som att en var vän med kkn och ville umgås med den "vänskapligt"? Således är KKn en vän?


Carolineee
9/6/14, 6:57 PM
#27

Alltså menade ju inte att det gällde ALLA vänner av motsatt kön. Han har ju åtminstone 3 andra tjejkompisar som han umgås flitigt med, smsar osv och det lägger jag mig inte i. Han har ju aldrig haft sexuella känslor för dem. Men med kk:n hade han sex med så sent som 2 dagar innan vi blev ett par. De hade sex på onsdagen och vi blev tsm fredag samma vecka. Det var ju inte att dom slutat ha sex i månader innan. Utan dom slutade precis då vi blev ett par.  Dagen efter vi blivit ihop - alltså lördag , då skulle dom ut tillsammans det hade de bestämt på onsdagen när de hade sex. Sen sov han över hos henne till söndagen för de skulle se film och äta. Måndag träffade han mig igen - tillsammans med henne för att presentera henne för mig, men jag vet inte om jag klarar att träffa henne mer. Inte just nu iaf. 

Innan vi blev tsm "på riktigt" den där fredagen så hade vi dejtat i några veckor men utan att lova varann något. Bara träffats, hittat på roliga saker typ och kramats lite bara. I efterhand har jag nu också fått veta att under dessa veckor som vi dejtat hade han kontinuerligt sex med henne också. Han tycker inte det var fel av honom just för att vi inte sagt något till varann om att vi inte fick träffa andra.  Och han har väl rätt. Det var säkert rätt av honom men för mig var det iaf en självklarhet att när jag dejtar en person har jag inte sex med nån annan parallellt.

Annons:
Honestyisdead
9/6/14, 7:02 PM
#28

#27 Där ser man hur viktig det är att tala om regler direkt. Det kan bli hemskt fel om man inte har samma syn på dejting.

Miniland
9/6/14, 7:49 PM
#29

Jag skulle aldrig kunna va ihop med någon som fortfarande umgås med sin kk. Absolut inte med någon som haft sex med sitt kk två dagar innan man blivit tillsammans. Lite tidigare borde dom ha slutat ha sex tycker jag.

~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~

[Twiggys]
9/6/14, 8:13 PM
#30

En vän har man som kompis. En kk har man väl för att ha nån att knulla med? Behåller man en kk när man skaffat sig en partner - nä, den behövs väl inte längre om man är seriös i sitt förhållande? Jag skulle aldrig ha en vän som kk, jag ser det som 2 vitt skilda saker.

Nelley
9/6/14, 8:18 PM
#31

#30 En kk är en kompis man knullar.

Honestyisdead
9/6/14, 8:24 PM
#32

#30 En del blir kk med sin bästa vän.

[Twiggys]
9/6/14, 9:49 PM
#33

Jag knullar inte mina vänner ^^

Honestyisdead
9/6/14, 9:52 PM
#34

#33 Nehej?  Påstår någon det?

Att du inte gör det säger inget om vad andra gör. Många har sex med vänner.

Annons:
Sarah
9/6/14, 11:27 PM
#35

Jag skulle lämna en partner som försöker bestämma över vem jag umgås med. Antingen litar han på mig eller så gör vi slut. Både jag och min kille umgås med våra ex och det är bra så :)

[FridaGenborg]
9/7/14, 2:31 AM
#36

Jag skulle inte träffa en fd KK om jag skaffat partner, skulle väl inte finnas någon anledning till det kan jag tycka om det inte är ens bästa vän. Då blir det kanske lite klurigare… 

Men jag skulle heller inte tycka om att min partner bestämde vilka jag fick träffa och inte, t ex klargjorde jag för min nuvarande partner väldigt tidigt att jag kommer fortsätta hålla kontakt med mitt ex och träffa honom då och då. Nu blev det ju inte så i slutändan, men min fd svärmor har jag bra kontakt med, pratar i telefon ganska ofta och jag brukar åka dit och hälsa på. Det är bara att acceptera 👍

Rita-S
9/7/14, 2:56 AM
#37

Jag saknade värkligen ett alternativ till här, då jag anser det är olika vad man välger. Jag tillåter inte någon man att diktera vem jag får och inte får träffa. Det är mitt val, och endast mitt, jag har fått mer än nog av att karlar skall bestämma allt jag gör och tycker sen min första psykopatiska man. 

Men valet jag tar beror ju på partnern ifråga. Det är himlavid skillnad på att denna begär och att denna frågar. Jag kan absolut diskutera frågan med en partner och vi kan tillsammans bli överens om en lösning på en sådan fråga, vilket jag är okej med. Om en man skulle fråga mig om jag kan vurdera att inte ha kontakt med ett KK/ex för att denna mår illa vid tanken kan jag ta åt mig av det, och jag tror knappast nån KK/ex är mer värd för mig än en nutida partner,  men ingen person får någonsin mer berätta för mig vad jag ska eller inte ska göra.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Carolineee
9/7/14, 11:30 AM
#38

Sen är det ju inte så att han blev kk med sin vän utan precis tvärtom. Han sökte en kk på "knullkontakt" tror jag det hette, sen blev de vänner medan de var kk:s och lärde känna varann. Så han kände och var ju inte vän med henne innan de började ha sex.

[Mimsynims]
9/7/14, 12:05 PM
#39

#38 Ok, bara så att jag får bilden helt klar för mig, känner du dig obekväm med den här tjejen för att du vet att de har haft sex eller för att du tror att han kommer vara otrogen med henne om de fortsätter att umgås? Eller både och?

Scorpio97
9/7/14, 2:23 PM
#40

För mig är kk någon som man enbart ligger med, alltså inte en person som man räknar som en vän. Jag skulle därför protestera om min pojkvän ville träffa en gammal kk och umgås.

Jag skulle inte hindra min pojkvän från att träffa en kompis, även om han har legat med henne. Men det anser jag inte vara en kk, utan då är det just en vän man har legat med. 

Nu har jag varken kk eller pojkvän, jag har inte ens haft sex än. Men för mig vore det självklart att sluta träffa en kk när man skaffar partner. Däremot skulle jag inte sluta träffa en kompis bara för att vi har haft sex och jag skaffat pojkvän nu, och jag skulle inte heller tillåta att en pojkvän försöker hindra mig från att träffa den vännen.


//Jessie

Upp till toppen
Annons: