Annons:
Etikettbarn
Läst 1491 ggr
Martina6574
9/7/14, 3:40 PM

Fosterfamilj?

Hej, jag är en tjej på 14 år som har det ganska jobbigt i min familj ibland. Jag vet inte om det är värt att bo hos en fosterfamilj eller inte och om mina föräldrar kommer bli arga över det eller så. Jag får ofta höra att jag inte hjälper till hemma, att allt är mitt fel osv. Jag hade gjort allt för att bo hos någon annan men samtidigt vill jag bo kvar, men det kommer inte funka så länge till känns det som för så fort jag kommer hem så blir vi osams, riktigt osams.

Annons:
Cindy S
9/7/14, 3:51 PM
#1

Ring eller mejla socialen anonymt, berätta specifikt vad för problem ni har i familjen och om det finns alternativ. T.ex. familjerådgivning eller fosterhem. Sedan bestämmer du om du vill kontakta dem officiellt.

Om du har tur får du en handläggare som stödjer dig, och ifall de inte vill ge dig fosterhem så kan de ju prata med dina föräldrar.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[Forest]
9/7/14, 11:03 PM
#2

Det kan även vara bra att man pratar med någon som sen kan vara med som stöd till dig när man ska prata med föräldrarna. Vänd dig till Bris kanske kan dom prata och säga vart du bäst kan vända dig. Lycka till jag hoppas verkligen det löser sig.

mieeow
9/10/14, 8:25 PM
#3

Det bästa hade kanske varit om det gick att lösa problemen ni har i hemmet, och det kanske du kan få hjälp med? Det finns ju olika sorters familjeterapi eller bara samtal med någon som kan vägleda. Både socialen, bris och bup borde kunna hjälpa dig med detta. Men du kan även prata med skolsköterska/skolpsykolog på din skola eller kanske kontakta närmaste ungdomsmottagning. 

Du uttrycker att du vill flytta, men ändå inte. Och jag tror att jag förstår dig, det är inte lätt att vara 14. det är ofta väldigt mycket konflikter och bråk inom familjen som tar väldigt mycket energi. Men att du säger att du ändå inte riktigt vill flytta tycker jag låter bra, kanske går det att prata med dina föräldrar? Ni kanske behöver sätta er ner lugnt och reda ut vad som är problemen och hur det kan lösas. 

Kanske kan du försöka att lugnt uttrycka hur du känner? om du känner att kraven att hjälpa till hemma är för stora, fråga om du kanske kan få andra uppgifter, eller be om att få hjälpa till lite mindre ibland, om du t.ex har mycket läxor och uppgifter i skolan.  

Hoppas det löser sig! :)

[JeanetteK]
9/11/14, 9:31 AM
#4

Du har fått många bra tips. Det är jobbigt att vara tonåring och det är också svårt att vara förälder till en tonåring (jag har en 15-årig son). Jag har försökt tänka mig in i situationen om min son kände som du. Jag hade verkligen önskat att han försökte prata med oss. Kanske skrivit ett brev där han förklarat hur han känner och vad som är jobbigt. Jag skulle aldrig vilja att han bodde någon annanstans och det tror jag inte dina föräldrar vill heller. Med allra största sannolikhet vill de reda ut det som är fel och jobbigt. Det finns ju en hel del hjälp att få som det skrivits om i tråden - ibland kan det vara svårt att reda upp saker själva och det kan vara bra att ha hjälp av en utomstående. 

Jag hade själv jobbigt hemma när jag var tonåring och valde att flytta hemifrån alldeles för tidigt. Jag har många gånger önskat att vår situation i stället hade retts ut. Det finns ju möjlighet till stödfamiljer också, dit man kan åka under kortare perioder  tex någon helg i månade och liknande. Önskar dig verkligen lycka till. 🤗

Honestyisdead
9/11/14, 12:15 PM
#5

Jag tyckte mina föräldrar var idioter och hemskt orättvisa när jag var tonåring. Jag ville flytta. Vart bråk hela tiden.

Nu som vuxen och tonåren långt tillbaka i tiden ser jag att det faktiskt var jag som var den jäkliga. Mina föräldrar gjorde sitt bästa men det var omöjligt när jag betddde mig som jag gjorde. Just då kände jag att allt var skit och det måste ha berott på hormoner. Har bett om usäkt för de hemska år mina föräldrar fick gå igenom. 

Säger inte att så är fallet hos er. Men jag tror först att ni ska gå på samtal som familj och försöka lösa det. Det krävs ganska mycket för att få fosterfamilj har jag fattat det som. Jag fick det inye trots att alla i familjen ville ha det. Även jag och i vår situation fanns det mer allvariga saker än det du tog upp.

[Forest]
9/11/14, 10:57 PM
#6

5 Det stämmer man får inte ett fosterhem så lätt. Det krävs mer än bara vara osams.  Socialen måste kopplas in och man bedömer familjesituationen är olämplig och att barnet far illa så kommer barnet lyftas ur hemmet och få ett akuthem om det inte finns passande fosterhem. Det kostar mycket att omplacera barn/ungdom till ett stödhem/fosterfamilj jag tror det kostar mellan 600-2500 kr per dygn.

Annons:
Upp till toppen
Annons: