Annons:
Etikettfamilj
Läst 3427 ggr
blondiie
2014-09-11 17:27

aspbergers

Vill gärna ha lite tankar av dom som är "frisk" och är tillsammans med någon som har aspberger samt om någon har barn med en som har de? Är nämligen tillsammans med en som har aspberger och jag/vi har börjat fundera på att skaffa barn i framtiden :)

Annons:
Honestyisdead
2014-09-11 17:40
#1

Aspergers är väldigt vid diagnos och problematiken kan variera stort mellan individer. Känner du att ni kommer klara ett barn är det härligt :)

Bara ni är beredda på att det kan gå i arv.

Calcifer
2014-09-11 17:43
#2

Det är helt individuellt precis som med de flesta diagnoser. Både jag och min flickvän har AS och hon har en son. Inga problem här. Det beror på hur det står till med vissa "sideffekter" som kan komma med AS, t:ex depression och sådana saker. Känner man sig stabil och klarar av en stabil vardag så ser jag inga fel med att skaffa barn trots Aspergers.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Praefatio
2014-09-12 12:42
#3

Finns en sajt här på iFokus som heter Bokstavsfolk, där kan du nog få fler svar! Det stavas förresten Aspergers, kan vara bra att veta så får du upp fler träffar när du söker på internet.

Saaara
2014-09-16 20:35
#4

Misstänker att min pojkvän eller numer "kk" har AS (han har dock ingen diagnos) och jag tror aldrig jag kommer kunna ha ett seriöst förhållande  med han igen pga. att han är väldigt annorlunda… Han missuppfattar saker väldigt ofta och säger en sak och menar en annan, han har svårt att förstå, lyssna och få kritik. Han förstår inte när han gör fel m.m. Därför så känner jag att jag aldrig kommer skaffa barn med han då jag är rädd att han ska behandla barnen på samma vis som han är mot mej.

Har jag personligen märkt att aspbergers är väldigt olika på alla. Jag har en jätte nära vän som har aspberger men hon märks det inte alls på förutom att hon går in för sina intressen väldigt mycket och haft problem med deppritioner å sådär. Har en lillasyster som också har AS men klarar sej knappt själv trots hon är 14 år snart.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

[Emma--]
2014-09-16 21:21
#5

Min sambo har aspbergers och jag har också mött många andra med aspbergers och som det redan står här i tråden så är det väldigt individuellt vad det innebär. 

Tycker absolut inte man behöver oroa sig över det, däremot får man ju vara beredd på att ungen kommer att ärva det. Det kan ju hända ändå. 
Jag ser det som att ni är ju extra medvetna om vad aspbergers är, vilket gör att om ungen ärver det så kan en diagnos antagligen ställas fortare.

Candela
2014-09-20 12:13
#6

Som sagt finns det stora variationer av svårighetsgrad, och VAD man har problem med. Du känner din kille och vet vilka problem detta ställer till med i just ert förhållande. 

När man väl har fått en diagnos har man rätt till diverse olika stöd från samhället. Kolla upp vad som finns tillgängligt om det skulle uppstå problem i föräldrarollen.

Annons:
[Torpedtass]
2014-09-20 12:27
#7

Jag har varit tillsammans med en som har asperger, en barndomsvän som numera är mitt ex och en av mina närmsta vänner. Han kommer med stor säkerhet aldrig skaffa barn eller ha ett nytt förhållande, jag var hans första och sista. Men han har då också väldigt grav asperger som även inkluderar vanföreställningar/paranoia och han är oerhört utåtagerande.  Assistenterna kan inte hantera honom, jag kunde det dock eftersom jag känner honom så pass väl. Vi valde dock att gå skilda vägar, efter 4 år tillsammans, då han sa "jag vill inte göra dig illa men jag kan inte garantera din trygghet med mig".

Huruvida det funkar för er vet endast ni, asperger finns i olika grader från mild till grav. Asperger ser olika ut hos varje person, den ena är inte den andre lik. Det ni kan göra är att diskutera detta med psyk, det finns hjälp att få från kommun när en familj med funkationshinder får barn om ni skulle vara oroliga över något.

sons
2014-09-22 05:23
#8

min släkting har Aspbergers och jag kan ha autistiska drag, vi är släkt och mycket märks knappt utanpå.Var gärna tillsammans men dubbla budskap går inte.Öppna relationer, eller liknande som något dubbelt går inte.Raka och ärliga svar bäst

Sitta uppe till 2 på nätterna och mycket fester kan bli svårt för någon att orka med som har diagnosen .Min släkting klarar inte för mycket folk på en gång

Upp till toppen
Annons: