Annons:
Etikettkluringar-och-undersökningar
Läst 2164 ggr
teezan
9/18/14, 10:29 PM

Blir du stressad av sociala medier?

Jag själv kan känna mig väldigt "uppkopplad" och tillgänglig och det är väldigt lätt att man jämför sig med andra på olika plan, där det uppdateras till höger och vänster. Jag känner mig ibland lite väl beroende av att kolla igenom alla dessa uppdateringar, det går nästan på slentrian nuförtiden. Har jag ingenting att göra tar jag upp mobilen och lyssnar på någon pod, läser en blogg, Facebookar eller Instagramar. Jag lägger inte alltid upp något eget men jag kollar gärna på vad andra har skrivit eller lagt upp. Detta är något som jag insett stressar mig lite grann, jag läser gärna på forum  i mobilen när jag ska sova och sen har jag svårt att somna till exempel.

Blir du stressad av sociala medier?  Utveckla gärna bland kommentarerna.

Annons:
Scorpio97
9/18/14, 10:46 PM
#1

Jag kollar också facebook då och då utan anledning. Man har tråkigt, och så plötsligt sitter man där igen. Och jag antar att man mer eller mindre medvetet jämför sig med andra (det är nog oundvikligt), men jag upplever inte att jag blir stressad av det. Har jag vettigare saker att göra kan jag lätt glömma bort facebook hela dagen. När jag var utomlands en vecka så kollade jag internet en-två minuter på morgonen, sen rörde jag knappt mobilen. Lägger aldrig upp statusar/annat på facebook i princip, utan har det bara för att hålla koll på släktingar och så.

Jag kollar olika forum och liknande innan jag somnar, men för mig är det snarare avkopplande. I perioder så har jag svårt för att somna, men jag har inte märkt något sammanband mellan det och användande av mobilen. Däremot kan jag lika gärna lägga mig och läsa en stund i en bok, istället för mobilen, det har inte riktigt någon betydelse för mig. Jag vill bara ligga i stunden och chilla en stund med något innan jag faktiskt ska sova.

Kortfattat: Nej, jag upplever mig inte stressad av sociala medier.


//Jessie

_Fisken
9/18/14, 10:59 PM
#2

Jag funderar ibland på orsaken varför jag sitter med datorn. En orsak är helt klart att jag är ganska trött eftersom jobbet är krävande och jag har sociala kontakter där. Så jag är "mätt" lixom. Men jag ska testa att ta med mig datorn till jobbet på fredag och lämna den där samt låta telefonen också ligga kvar där. Få se vad som händer! Ett expriment alltså. Kanske jag storstädar? Läser en bok? Åker på klubben?

ChristineL
9/19/14, 9:16 AM
#3

Nej, det tycker jag inte. Jag hänger "bara" på iFokus och fb. Nu för tiden är det väldigt sällan jag publicerar något på fb men jag använder nästan dagligen chatten för hålla kontakten med mina vänner.

[JenniN]
9/19/14, 9:35 AM
#4

Ja, jag kan säga att jag kände i g stressad av FB innan jag slutade använda det. Men enda anledningen till detta är ju att man har en massa vänner där och det tar ju evigheter att kolla igenom hela nyhetsflödet och man vill ju inte missa någonting. Så ja, jag kände mig stressad över situationen. 
Och sen både instagram och FB handlar bara om att få så många  "likes" som möjligt. Om man lägger upp en status och får massvis med "likes" så blir man jätteglad, lägger man upp en som bara får ett fåtal så blir man lite nerstämd. 
Samma med instagram, så tråkigt att det ska handla om det. 

Och sen de här med FB, det värsta folk kan göra nu för tiden är ju att ta bort en som vän på FB . En av mina vänners flickvän lade till mig på FB i somras som vän, och i och med att jag försökte ta avstånd från FB så svarade inte jag på den, vilket fick henne att tro att jag hatade henne och inte ville vara hennes vän, och det vaar sjukt jobbigt att försöka förklara för någon att hela livet inte handlar om FB, samma med fördelsedagskalas, folk kan fråga mig varför jag inte kom på deras fest och verka lite ledsna, och jag svarar då att jag inte ens visste att det var fest. Då svarar de att "men jag har skickat inbjudan på FB". SUCK 

Nej nu använder jag Dayviews, och iFokus istället. Här är det ett trevligt forum med mycket intressant att läsa och roliga diskussioner, mer som ett ställe man kan logga in på varannan dag och har inte missat något.

Afturelding
9/19/14, 11:34 AM
#5

Nej, jag upplever det inte så. Jag försöker att inte jämföra mig med andra på det stora hela, så det är inte ett större problem än vad det är när jag träffar människor på riktigt.

Jag tittar på facebook och är inne på forum när jag inte har något annat för mig, jag ser det inte som ett måste. Ibland går det ett par dagar emellan besöken.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

obstitant
9/19/14, 12:32 PM
#6

Inte stressad, men jag lägger för mycket tid på det. För att det är kul, och enkelt. 

Facebook är väl mycket vad man gör det till, eller vad ens vänner gör det till. I min värld handlar det inte alls om att få likes utan om att hålla kontakt med personer man annars skulle tappa bort, dela tankar och funderingar och bilder, tipsa om bra artiklar osv. Och ja, några få lägger upp bilder på sin mat och redogör detaljerat för varje löppass och gymträning, men det är ju inte så svårt att scrolla förbi…

Annons:
Lojs
9/19/14, 2:58 PM
#7

Nej, jag upplever mig inte som stressad av det, snarare tvärtom, det är lugnande för mig att sitta och slöa vid datorn här eller vid Facebook. Mejlen är värre, mycket stress och ångest över mejl som behöver tas itu med jämt och ständigt, det känns som en press som man aldrig är ledig ifrån.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

pyromanen
9/19/14, 3:04 PM
#8

Nej, blir inte stressad alls utan använder det tvärtom som avkoppling och småpauser. Ibland tycker jag jag lägger för mycket tid på det, det blir lätt en dålig vana för mig att kolla ofta. Men när jag är utan uppkoppling (t.ex. Senaste veckan i en stuga) då glömmer jag snabbt att nätet finns och trivs bra utan.

fruktgumman
9/19/14, 3:22 PM
#9

Nej jag blir inte stressad. Men jag är ju inte heller med i facebook, instagram och vad det nu finns för olika sociala medier. iFokus räcker för mig.

Namiko
9/19/14, 4:50 PM
#10

Jag trodde inte att jag blev stressad av det. Jag blev irriterad på att det tog upp så mycket tid dock så jag höll mig borta från facebook och några andra sidor under några veckor och blev förvånad över hur mycket lugnare jag blev under den tiden.  Jag är otroligt glad över att jag inte har någon smartphone så jag inte är uppkopplad konstant bara för att jag har mobilen med mig, det hade nog stressat mig ännu mer än att bara slökolla på andras uppdateringar när jag är hemma.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

citytjejen
9/19/14, 8:47 PM
#11

För mig är t.ex. Facebook och Instagram ett tidsfördriv när jag inte har något bättre för mig. Blir in 🙂te stressad av det

/Christina

teezan
9/19/14, 9:38 PM
#12

Vad bra att ni inte blir stressade av det :) jag tycker det är så mycket information överallt som tillsammans kan få min hjärna på högvarv, typ när jag ska sova, och att det i sin tur leder till en form av stress ;) jag kan sitta i timtal vid datorn & läsa strunt och kan bli stressad över att jag inte gjort något vettigt. Haha, är väl bara jag ;)

[Torpedtass]
9/20/14, 1:22 PM
#13

Beror på vilken sida jag är på.
Facebook blir jag inte stressad av.

Vovve.net däremot är helt annat, där undviker jag att skriva saker med risk för halshuggning då det är som att stiga in i en krigszon ibland.

Vissa sajter på iFokus undviker jag också trots att jag besitter kunskap för att medverka i en del av dem, väljer bort dem av samma skäl som vovve.

Kort och gott, sajter som tenderar att blossa upp undviker jag samma sak med diskussioner som tenderar att gå i motvind. Jag hör till den lugna typen personer som för en sansad diskussion, börjar då någon bita en i häcken kommer stressen så för min egen skull väljer jag bort vissa sajter/diskussioner inom sociala medier.

Annons:
[rumelle]
9/20/14, 2:17 PM
#14

Nej, känner jag inte för att vara på internet så skiter jag i det. Om någon vill få tag i mig så får de väl ringa.

Calcifer
9/22/14, 3:14 PM
#15

Jag har känt så när jag var yngre och med ett speciellt forum. Det var inte nyttigt för mig att vara kvar där så jag stängde ner. Internet på det stora hela (inklusive några få forum, facebook, netflix, 9gag, osv) är ganska viktigt för mig. Inte så jag är beroende eller dör utan det, men mycket av mitt läkande kommer från internet och från att ha insett att jag inte är ensam i min situation t:ex. Men i dagens läge när jag precis blivit sambo och har en 3,5 åring hemma så är jag mycket mindre uppslukad i internet eller datoranvändning överhuvudtaget. Men längst inne i mitt hjärta är jag en gamer och kommer nog alltid vara så… ;)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: