Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 3595 ggr
[MikaelaR]
2014-09-21 00:29

I ett "vad ska jag göra?" förhållande.

Jag vet inte vad jag ska göra längre, jag är sambo med en person som känner mig väl jag har inga vänner utöver honom så jag känner mig ganska beroende av just honom samtidigt som vi inte passar ihop han vill inte riktigt vara med mig han tycker inte jag ska prata för mycket eller vara nära honom för den delen medans jag känner mig mer och mer ensam i vårt förhållande han har vart för elak mot mig vissa gånger jag är så rädd för att bli lämnad ensam samtidigt som jag inte vet vad jag ska göra. Hur skulle ni göra? och hur bryter man sig fri från ett förhållande som inte funkar? ska man ge det en chans och isåfall hur?

Annons:
annia1
2014-09-21 01:13
#1

Mikaela jag är singel, men för mig personligen så att känna mig ensam fast jag är tillsammans med nån skulle kännas värre. Och det du beskriver låter ju inte som ett bra förhållande.

Hur man gör för att bryta sig fri vet jag inte. Korta varianten. Hitta en lägenhet och flytta och sen försöka hitta vänner, kanske genom nån förening av nåt slag, kanske nån frivillig organisation som hjälper andra tex röda korset eller kyrkan.

.

Honestyisdead
2014-09-21 02:28
#2

Han vill inte vara nära ? Att du pratar "för mycket"?

Man bryter sig fri genom att bestämma sig.  Sedan kan man ta hjälp av psykolog eller liknande. Och ta hjälp av familjen. 

Du kan hitta någon som UPPSKATTAR DIG!

-Aida-
2014-09-21 09:16
#3

Denna person uppskattar dig inte för den du är, de låter som att han inte vill ha dig i närheten alls, häldre ensam än i ett förhållande som man ändå inte är lycklig i, bor du i ditt eget hushåll så kan du i alla fall känna dig lycklig i att du mår bra, dom bästa vänner man kan ha är sin familj, ta hjälp utav dom.
Som #2 säger man bestämmer sig att nu är de nog.
Vet han om hur han behandlar dig? Tala om hur du mår i erat förhållande.

thildatessie
2014-09-21 09:22
#4

Jag tror att du skulle må bättre utan denna personen. Friheten av att ha ett eget hem och egna saker stärker självförtroendet och då är det lättare att träffa nytt folk med. Önskar dig all lycka till!!

pyromanen
2014-09-21 10:50
#5

Oavsett så behöver du jobba på att få ett större umgänge. Ingen orkar i längden vara den enda nära för en människa. det blir för mycket och det är naturligt att dra sig undan så som han gör. Hitta andra att prata med också, så du ibland inte har pratbehov med honom. Att dumpa honom pch hitta en annan under samma förutsättningar ( han ska vara den enda nära relationen för en utan andra vänner) kommer knappast lösa några problem. Så: om det blir slut mellan er, så jobba på att ha ett fungerande socialt liv innan du inleder någon ny relation. Om det inte blir slut mellan er så jobba på att ha ett fungerande socialt liv förutom honom också!

[MikaelaR]
2014-09-22 06:30
#6

#5 Det är inte så lätt för alla att bara skaffa vänner ska inflika att han inte har några vänner heller. Och sen har jag inte sagt att jag vill göra slut heller det finns mycket större anledningar till varför jag funderar på det som jag inte vill ta upp öppet i detta forum. Men ville bara ta upp lite av dem saker som är jobbiga för både mig och honom i denna relation!

Annons:
[JenniN]
2014-09-22 07:54
#7

Det är faktiskt inte så konstigt att man till slut sitter där med en sambo och inga vänner på någon sida, för om man tänker på det så är det så konstigt att man vill umgås mycket med sin partner. 

Jag har bara ett fåtal vänner kvar, har en massa bekanta som jag kan umgås med men jag kallar dem inte för vänner. 
nej det närmaste jag kan kalla nära vänner är min familj och min sambo. Och kanske är det bäst ,för de går verkligen att lita på dem. De ställer alltid upp och vet hur man får mig att le. Och för mig är det de viktigaste. Det är för mig helt oviktigt hur många vänner man har, för när man har massor av vänner så har man oftast inte tid med att ge någon utan av dom en speciellt plats, vilket betyder att man får mer ytliga vänner och färre nära vänner som man kan lita på, så har jag iallafall jag upplevt det. 

Men det enda du och killen kanske borde tänka på, är att för de första ha roligt. Få varandra och skratta mycket, och kanske att ni ibland behöver ensamtid. Om han vill spela TVspel så kanske du kan istta vid datorn så länge eller liknande? Och sen kan ni ju hitta på saker, typ ut och fotografera, ut och vandra, kanske börja campa? 
Ge er ut och fiska eller kanske börja kasta frisbeegolf. 

Jag är helt klart beroende av min sambo, och han är beroende av mig. men jag ser inget fel i det, vi behöver varandra, vi kompletterar varandra samtidigt som vi är väldigt lika. jag ser inget fel i det. :)

[MikaelaR]
2014-09-22 23:08
#8

#7 asså varken jag eller min sambo har haft vänner på flera år innan vi ens mötte varandra vi är inte direkt bäst på att lära känna nya människor…

Gur4m1
2014-09-23 06:12
#9

#6 de tär inte lätt men det GÅR att hitta vänner. Och tror man att "jag pratar för mycket och han vill inte va nära mig" är "vänskap" så kan jag förstå att du har lite problem att hitta vänner. Var bara dig själv och låt folk lära känna dig.  Var även lyhörd, för även om man ska bli älskad för den man är, så ska man inte vara en "bitch" ;) Men även elaka människor lyckas få vänner. Man söker sig till likasinnade. Min poäng var iallafall att….din relation, med den här killen, snarare hindrar dig från att hitta nya vänner/pojkvän, som VILL vara med dig- för du är bekväm och rädd för vad den okända framtiden ensam kommer att ge.

Jag bröt precis med min pojkvän efter 7 år tillsammans. Det är sjukt tungt men det är faktiskt mest skönt. Jag har vänner, men ärligt, även utan dem hade det varit skönt. Vi hamnade i en liknande sits, han ville inte längre umgås med mig, men gjorde inte slut- så då fick jag lov att göra det (han har dock _aldrig_ varit elak mot mig). Som någon annan nämnde, det är mycket värre att vara ensam I ett förhållande än att vara ensam. En ensam människa blir mer driftig, söker sig till nya relationer (Då talar jag om både vänner, släkt, nya och gamla eller en ny kärleksrelation).

Våga och utmana dig själv, utvecklas med det och lämna den där människan bakom dig. När du hittar människor som tycker om _dig_ och behandlar dig med respekt så kommer du att se tillbaka och undra hur du stått ut och varför du inte lämnade snabbare ;)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Yllhilda]
2014-09-23 11:47
#10

Om man inte har några andra vänner och umgås hela tiden så händer det att man blir leds på den andre - ni hinner ju inte sakna varandra. Tyvärr kan sånt också leda till att man undrar om det är fel på relationen och om man kanske tappat känslorna, även om så inte är fallet.

Finns det något utanför hemmet du skulle vilja göra bara för dig?

[MikaelaR]
2014-09-23 21:16
#11

#9 Jag tror inte riktigt jag förstod allt du menade vet inte om jag läste slarvigt eller så…eller att jag bara inte fattar.

#10 Han vill aldrig umgås med mig han sitter vid sin dator dygnet runt typ och vi har inte gjort något med varandra på flera månader känns det som går jag fram och frågar "Ska vi göra något?" så blir han irriterad känns som vi mest umgås när vi går och lägger oss eftersom vi har dubbelsäng. Men egentligen vårt riktiga problem i denna relation  är inte det jag skrivit här eftersom jag inte vill ge ut det öppet vill någon veta och prata om det får dem skriva privat till mig vill helst avsluta denna diskussion nu eftersom jag inte riktigt känner mig hjälpt av svaren jag vet att ni försöker säga era åsikter och så. Jag kommer stanna i denna relation ett tag till sen får vi se vad som händer.

Gur4m1
2014-09-24 00:59
#12

#11 om du inte förstod vad jag menade, så får du nog läsa igen (och läsa din trådstart som är det jag  svarar på och förklara vad du inte förstod. Att du visst kan skaffa vänner men det är svårt, det är det för många av oss.  Den beskrivning du ger av din pojkvän,  ger inte bilden av en speciellt trevlig kille. JAG och många andra föredrar hellre att vara själv än tillsammans med en otrevlig kille, men vi gör alla olika val och prioriteringar. Men ärligt, så tror jag inte att han direkt stärker ditt självförtroende )ditt självförtroende är kanske utmärkt men jag tänkte biten där du är beroende av din pojkvän och inte har några vänner- DIN beskrivning).

Du har en kille som inte vill umgås med dig.  Jag själv lämnade precis en sådan relation, och har varit i en sådan relation tidigare. Men om du vill ha "annan hjälp" så skulle det vara att kanske se över om han blivit deprimerad- om han inte satt såhär mycket vid datorn förut?

Så var fallet med mitt ex. Han gick från att ha ett socialt liv med vänner och skola till att istället sitta vid sin dator coh spela/chatta med folk. Jag blev lixom "i vägen" för hans "nya livsstil". I efterhand, när vi gjorde slut, tog han tag i sitt liv, sökte upp psykolog och sådär och idag är han "on track" igen.  Sen måste man ta eget ansvar också, man kan råka lätt lägga på för mycket på sin partner om man inte har någon annan vän. Det kan kväva eller lägga press på sin partner (om de inte känner att de kan bära upp behovet?). Lite det som jag tror #10 är inne på.

Men iaf, att säga att du inte förstår mitt meddelande bara för att du inte håller med, känns märkligt bara. Den första delen gick ut på att förklara att oavsett hur du är, så kan du få vänner. Du verkade tvivla på att lämna för att han är din enda vän (det kan även vara en orsak till att ni fått problem i relationen) Den andra berättade jag om hur jag gått ut ur en relation som slutade ungefär likadant som du beskriver: Jag blev oviktig och ett irritationsmoment. MEN han var aldrig elak, jag tycker din pojkvän låter elak om han säger att du pratar för mycket och liknande saker.

Det är okej att inte hålla med i vad jag säger, det jag säger är ju bara baserat på det du skrivit här och jag skriver för att jag vill hjälpa. Jag önskar dig lycka till och hoppas ni kommer på rätt köl om du anser att det här är värt att stanna i.

Lycka till!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[MikaelaR]
2014-09-24 02:34
#13

#12 jag var allvarlig i att jag inte förstod vad du menade med inlägget och varför säger du att jag inte håller med dig? jag hade inte förstått inlägget du skrev eftersom jag antagligen missförstod det… jag håller visst med dig på vissa punkter jag blev bara lite förvirrad, för du skrev något om att vara elak vet inte om du menade mig för jag är ingen elak människa jag har bara svårt med det sociala.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Gur4m1
2014-09-24 05:34
#15

#13 aha :) Nej, menade mer att även elaka människor lyckas omge sig med människor. Jag vet ju inte alls hur du är som person, och vad som gör så att du upplever det svårt att skaffa vänner. Själv hade jag jättestora problem förut, när jag mådde dåligt. Inte för att jag var elak, men jag var väldigt känslig.
Men man kan jobba med sig själv, och det finns många sätt att träffa nya människor idag, om man vill det. Mitt "problem" är ju egentligen att jag trivs att vara själv lika bra som att faktiskt umgås med någon. Men jag har upplevt att det sliter mycket på en relation för många, om man inte har ett socialt liv utanför sin partner.

Det tråkiga är ju att du är den som inte verkar ha problemet (förtom att du gör något som stör honom, men det behöver inte vara ditt fel fortfarande)…men du är den som vill jobba med er relation och få den att fungera. Han måste också vilja detta och vilja medverka i det arbetet. Framförallt kanske säga varför han är missnöjd med er relation så ni kan göra en förändring.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Udoon]
2014-09-24 21:36
#16

satt själv i liknande situation tidigare, och tro mig när jag säger det, att vara ensam är sjukt mycket bättre än att vara med nån som får en att må dåligt. Det kan vara tufft att bryta, men när det väl är gjort så mår man så mycket bättre!

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: