Annons:
Etikettkänslor
Läst 6089 ggr
[weakness]
10/7/14, 5:43 PM

Attraherad av en annan

Hamnade nyss i en situation där jag blivit attraherad av en annan. 

Är lycklig i min relation efter många om och men, och vi har varit tillsammans i många år och jag kommer fortsätta satsa på den relationen vi har.

Men det är väldigt jobbigt att känna sig attraherad av en annan. Direkt jag såg h*n så kände jag  en stark attraktion. H*n är dessvärre också trevlig och min dumma kropp reagerar med hjärtklappningar med mera.
Kommer på mig själv att tänka på h*n, ler åt saker h*n säger och sagt. 

Har aldrig tidigare hamnat i en sån situation, och jag hoppas att någon annan har det och kan säga till mig att detta kommer gå över fort. 

Är livrädd över dessa känslor och vill att dom ska försvinna. Är så förvirrad över att det ens kunde uppstå en sån pass stark attraktion.

Någon som hamnat i en sådan situation?

Annons:
Vyer
10/7/14, 5:49 PM
#1

Eftersom jag är polyamorös och relationsanarkist så…. ja. Jag hamnar relativt ofta i sådana situationer. 😃


pyromanen
10/7/14, 5:53 PM
#2

Ja, varit med om det. Jag lyckades då avladda "det spännande" genom att berätta öppet för mannen om det. Det försvann inte 100% men blev hanterbart.

Honestyisdead
10/7/14, 5:55 PM
#3

Har aldrig varit attraherad av någon annan.

[weakness]
10/7/14, 5:55 PM
#4

#1 Tyvärr något varken jag eller min partner är eller åtminstone inget vi skulle kunna hantera. 
Så nu har jag bara en stark önskan att mina nya förvirrande känslor ska försvinna så det inte förstör. 

#2 Hur tog han det? Jag ser bara en massa skräckscenarion framför mig om jag berättar.

Inkanyezi
10/7/14, 5:55 PM
#5

Jag är mycket ofta attraherad av andra, och jag vet att det också ofta är ömsesidigt. Jag är trygg i förhållandet med den jag är tillsammans med sedan ungefär tolv år, och jag ser inte attraktion som någonting problematiskt, snarare tvärtom. Det är väl ganska naturligt att det förekommer attraktion mellan människor.

[weakness]
10/7/14, 6:00 PM
#6

#5 Härligt att det inte behöver innebära ett problem för dig.
Kanske känns det mer dramatiskt när det är första gången jag blivit så attraherad av någon trots att jag är i en relation. Jag har ju tidigare tyckt att folk ser bra ut, men nu känns det som att hela kroppen dras till den här personen.

Annons:
Zepp
10/7/14, 6:09 PM
#7

Eh.. första gången det händer?

Det är en del av ditt framtida liv.. finns rätt gott om folk att blir attraherad utav!

När man var yngre/tonåring lät man ofta det bestämma.. det innebär att man vinner något, men förlorar något annat, ofta lär man sig att det inte är grönare gräs på andra sidan ån.

Sen så alla relationer har sina toppar och dalar, då kan man ofta vara mer mottaglig för att bli attraherad av andra en ens partner.. gräset verkar såå mycket grönare där på andra sidan.

Till slut handlar det om hur man vill ha sitt liv.. det gäller att bestämma sig.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

obstitant
10/7/14, 6:16 PM
#8

Fullständigt naturligt. För mig var det en av de tydligaste aspekterna av att gifta mig. Jag var medveten om att det kommer att hända, och när det gör det så har jag i förväg lovat att avstå från den där attraktionen. Eftersom jag tror man vinner något annat på att inte springa efter varenda känslofladder utan stanna med en och samma person under lång tid.

Det är bara känslor. Det är ok att känna känslor utan att uttrycka dem utåt. Acceptera att attraktionen finns där, men försök att inte fokusera för mycket på den utan rikta din uppmärksamhet mot saker som är mer konstruktiva att tänka på. Förr eller senare går det över.

Inkanyezi
10/7/14, 6:22 PM
#9

Jag ser det mer som en tillgång än ett problem. Det underlättar också mycket i kontakten med styvdottern och hennes barn. Hemskt vore väl om vi inte vore attraherade av, eller rentav tyckte illa om varann?

Honestyisdead
10/7/14, 6:43 PM
#10

#9 Va? Är du attraherad av styvdottern?

Inkanyezi
10/7/14, 6:53 PM
#11

Hera, jag vet ju inte vad du lägger i begreppet, men visst är svaret ja, och jag är helt övertygad om att vi båda klarar det utan problem. Jag ser det i alla fall mer som en tillgång än ett problem.

pyromanen
10/7/14, 6:55 PM
#12

#4 han tog det bra tycker jag. Jag sa ju att jag berättade om det just för att jag inte ville "göra något" med dendär andra mannen. Hade det varit lite attraktion bara hade det inte ens varit något att nämna, men problemet var att det var så konstigt starka vibbar somom nån drog bort en matta under mig och jag var osäker på om jag skulle kunna hantera det och visste jag skulle träffa på han igen. tror vi hade varit ihop i 10 år när detta var och jag inte inte varit med om liknande innan.

fruktgumman
10/7/14, 7:35 PM
#13

Nej sedan jag träffade min partner har jag inte attraherats av andra. Snygga trevliga människor finns överallt men inte attraheras jag av dom för det.

Annons:
[weakness]
10/7/14, 7:58 PM
#14

#7 Ja första gången jag blir såhär attraherad av någon annan medans jag är i ett förhållande. Eller någon gång alls egentligen. Min partner var först min vän och vi pratade länge innan det blev mer. Det här blev en sån plötslig attraktion. 

Jag vet redan vad jag vill, och skulle aldrig ge upp min relation för att min kropp fått för sig att bli attraherad av någon ny.

#8 Ska försöka att inte koncentrera mig på den, men det är svårt när jag måste träffa personen varje veckodag. Men jag får ge det tid och hoppas det försvinner fort. 

#12 Okej. För jag vet inte hur jag själv skulle hantera om min partner skulle berätta något sådant. Jag skulle nog bli väldigt osäker. Men blir det inte bättre, så kanske jag måste prata med min partner om det. Är bara rädd att såra min partner även om jag inte vill göra något av den här attraktionen.

bouldergirl
12/30/14, 4:48 PM
#15

Det hände mig precis, jag vet inte vad jag ska göra. samtidigt börjar jag tveka och känna mig förvirrad över mina känslor till min partner. 

Det var länge sedan jag kände att mitt bröst bultade så här mycket, samt jag blir upphetsad av att tänka på honom,  något i mig vill träffa honom mer, jag ler när jag tänker på honom,  

Det känns så fel, jag vet inte heller vad jag ska göra!

Skogsraah
12/30/14, 5:21 PM
#16

När jag var tonåring var det lätt hänt. Idag kan jag se personer som ser bra ut, män och Kvinnor, inte mer än så. Men att hjärtat börjar bulta… Nja. Det känns ju lite mer "for real". Det har jag redan med min sambo och vill att det ska förbli så.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

majaliten
1/2/15, 1:41 AM
#17

för mig handlar attacktion om något sexuell Börjar hjärtat bulta och är ömsesidigt känns de lite mer än attracktion (då saknas det kanske något i ens nuvarande?) För attraktion för mig är att tycka Någonnser behaglig ut och sexuellt. Attraherande. Medan ömsesidiga känslor känns som ett annant kapitel

redstaryena
1/2/15, 7:08 PM
#18

*11 "lägger i begreppet" hm… Du skriver att du är attraherad av styvdottern, då lägger man det i begreppet!! Självfallet. Sen förstår jag att det är en vuxen person och kanske ingen som du varit som en fadersfigur åt, för då blir det ju genast lite sjukt. Personligen hade jag aldrig kunnat känna attraktion mellan mig och någon som räknas in i min familj

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

[Eleya]
1/2/15, 10:38 PM
#19

I mitt nuvarande snart 11 år gamla förhållande har jag varit otroligt attraherad och dragen till 4-5 personer, både killar och tjejer. Andra gången det hände var jag nära att lämna min nuvarande make för denna killen, den sexuella attraktionen tog över helt och jag var som förlorad i denna killen, men min lojala läggning satte stopp för något slags otrohet..så för båda våras skull klippte jag kontakten helt. Med vissa jag känner en starkare attraktion till är jag mer flirtig med och karismatisk..men där är mina tydliga gränser. Aldrig fysisk kontakt eller hamna i situationer där man kan frestas till att ta fel beslut, risken är nog inte så stor nu när jag självsäkert vet vem mitt hjärta tillhör. Inget av dethär har nämnts till min make, men han precis som jag har varit attraherade av andra, men hållit oss till våra satta gränser och har full tillit till varandra, men inte ens i ett äktenskap äger du partnern, det var ju ett frivilligt val när du svarade Ja vid frieriet.

[JenniN]
1/2/15, 10:48 PM
#20

18# Jag tycker inte att det spelar roll om han inte varit en fadersfigur till henne, Jag skulle aldrig tillåta eller ens tolerera om min mammas kille kände sig attraherad av mig, inte heller skulle mamma acceptera det. 11# det låter så sjukligt fel i mina öron, inte bara att du öppet skriver att du är attraherad av din styvdotter , ( notera att ordet styvdotter , innehåller ordet DOTTER) men att din fru och dottern accepterar det är för mig helt ofattbart.

Annons:
Zepp
1/2/15, 11:00 PM
#21

Attraktion behöver nu inte alltid vara av sexuell karaktär!!

Likaväl som man kan vara attraherad av vännens partner, grannfrun, hon i kassan på konsum osv!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[JenniN]
1/2/15, 11:07 PM
#22

21# självklart inte, men i min värld är det högst olämpligt när det är mellan döttrar och fäder eller mödrar och söner. Oavsett om Det är biologiskt eller ej.

Inkanyezi
1/2/15, 11:07 PM
#23

Ja JenniN, jag är medveten om att du är fördömande, det har du ju visat förr, så jag är inte förvånad. Jag hade nog inte väntat mig att DU skulle kunna förstå. Jag fattar inte överhuvudtaget varför du blandar dig i det du inte begriper.

[JenniN]
1/2/15, 11:15 PM
#24

23# om du syftar på tråden om torra slemhinnor kanske det är dags för dig att ge dig? Du hade fel, det betyder inte att jag är fördömande. Det här är ett diskussionsforum och jag har lika mycket rätt att skriva som alla andra. Saker som för mig är obegripligt måste jag väl få ifrågasätta? Är det inte så man lär sig? Även om man inte tycker likadant så kanske man lär sig något om andras sätt att se på saker. Och sluta komma med personliga påhopp, är det sådant du vill skriva kan du göra det i PM. tack

redstaryena
1/2/15, 11:16 PM
#25

20 en vännina till mig träffade en man , som sen kände attraktion för hennes mamma. Då det bara är 16 års skillnad de i mellan, och ser båda bra ut, har många män blivit smått "snurriga" . Dock har aldrig något inletts från något håll eftersom it's A BIG no no! Men för mig gör det skillnad på detta , kontra att bli attraherad av någon som man sett växa upp.för då är det incest varning. Och det är obegripligt hur man kan säga orden " attraktion " och " styvdotter " i samma mening

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Inkanyezi
1/2/15, 11:17 PM
#26

Ja, jag hade fel KÖN! Jag har förstått det och håller mig utanför framöver.

[JenniN]
1/2/15, 11:19 PM
#27

26# Men varför kan du inte bara erkänna att du hade fel, svälja det och gå vidare? Istället för att hitta på egna historier.

Annons:
Inkanyezi
1/2/15, 11:21 PM
#28

#27 Jag har gått vidare, du kan ju försöka ta det till dig.

Zepp
1/2/15, 11:23 PM
#29

Attraktion finns i olika plan, det betyder bara att den andre är attraktiv i ens egna ögon.. och det behöver inte ens handla om utseende/kropp/sådant!

Det är inte ens konstigt att man tycker att ens egen dotter som vuxit upp till en kvinna är attraktiv.. och att man attraheras av det, av hennes kvinnliga charm!

Jag börjar fundera på vad du lägger i begreppet attraktion?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

redstaryena
1/2/15, 11:39 PM
#30

29 En utav min morbrödrar som jag inte träffat på ca 15 år, då han bor utomlands, sa till mig en gång "oj, du har ju blivit en ung attraktiv kvinna" och detta sa han utan att det kändes det minsta konstigt. Till en kille hade man kanske sagt " en ung stilig man" . Attrahera har för mig bara en betydelse människor i mellan, och det innebär en slags lockelse. Jäk…fel att känna detta för sitt vuxna barn

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Inkanyezi
1/2/15, 11:53 PM
#31

En fråga som kanske dyker upp är om attraktion är något att känna skuld över eller som man kan styra. Är det något som går att slå av och på? Och är det ändå inte så att vuxna människor har ansvar för sina handlingar? Jag uppfattar inte attraktion som en handling.

Jag har inte heller börjat kalla henne min styvdotter förrän relativt nyligen, och för att hon själv presenterar mig som sin "padrastro", och eftersom jag i många avseenden har tagit faderns plats, så är jag inte obekväm med det. Jag kan inte se det som ett problem att attraktionen finns. Jag ser det, precis som jag har nämnt innan, mer som en tillgång. Jag är inte heller på något sätt svartsjuk på de män som hon har varit tillsammans med under den tid av närmare femton år vi har känt varandra. När jag först lärde känna henne var hon tillsammans med fadern till hennes barn, och sedan han hade emigrerat till USA utan henne och barnet, hjälpte jag henne att också komma dit, för att pojken skulle kunna ha kontakt med sin far.

Och eftersom jag lärde känna henne som vuxen, ser jag henne inte som ett barn, och jag har sett till att inte blanda mig i för mycket. Hon har behövt hjälp med en hel del i samband med emigration/immigration, och jag har skjutit till en del under åren som har gått, men jag är lite restriktiv och begär av henne att ta ansvar själv så gott hon kan. Jag har inte heller minsta tanke på att etablera något närmre förhållande med henne, vilket i och för sig är enkelt att hålla eftersom vi bor rätt långt ifrån varann, hon i Miami och jag på Lidingö.

Och det är inte heller vare sig JenniN eller redstaryena som är min fru, så vilka känslor de tycker sig kunna tillåta har ingen som helst relevans.

[JenniN]
1/2/15, 11:54 PM
#32

29# beskriver det bra, det står för en dragelse människor emellan och det är inte rätt mellan släkt eller ingift släkt, Och exakt vad ordet betyder går lätt att googla på för dom som inte är säkra :) ,

[JenniN]
1/3/15, 12:01 AM
#33

28# Hade du gått vidare hade du inte dragig upp det ifrån början. 31# Jo fast vi har rätt att skriva vad vi tycker om saker, lika rätt som du har. Oavsett vem som är vems fru.

Inkanyezi
1/3/15, 12:03 AM
#34

Ja visst har du rätt att trampa i ditt eget klaver. Jag skulle inte drömma om att  försöka hindra dig.

Annons:
[JenniN]
1/3/15, 12:05 AM
#35

34# Trampa i mitt eget klaver? Jag är inte säker på vad du menar?

Inkanyezi
1/3/15, 12:07 AM
#36

Tangentbordet är ditt, hamra på bara.

[JenniN]
1/3/15, 12:09 AM
#37

36# Äsch, massa meningslösa kommentarer är bara onödigt. Antingen diskuterar man, eller så skriver man inget alls, Tråden blir mer givande på det sättet.

johkru0218
1/3/15, 1:49 AM
#38

Att vara attraherad av en annan är ganska normalt tror jag. Låt det inte lura dig bara att ge upp ett förhållande om du är glad i förhållandet.

Zepp
1/3/15, 2:14 AM
#39

#32

Eng: attraction [əˈtrækʃn], pluralis: attractions.

Dragning till något som man gillar, reaktionsmönster som består i att människor gillar varandra, känner sig dragna till och tycker om varandra. De faktorer som förstärker gillandet av andra, skapar attraktionskraft (eng: power of attraction) är sådant som följande:

• Närhet och kontakt. 

• Släktskap. Om människor (och vissa djur) är medvetna om att de är släkt med varandra, gör redan detta att de känner bindning till varandra. Hur stark släktsammanhållningen är beror dock på många omständigheter. I vissa samhällen betyder klanen eller ätten nästan allt för hur människor reagerar i förhållandet till varandra. I andra samhällen verkar släktmedvetandet endast i mindre, utvalda kretsar av syskon, barn och föräldrar. 

• Likhet. Det sker en ständig anpassning av språk, klädedräkt, frisyr, sätt att vara, åsikter och uppfattningar till s k modeväxlingar. Det kan annars lätt ske en utstötning. 

• Positiva egenskaper. Vissa egenskaper i fråga om utseende och reaktionsmönster väcker gillande, beundran, tillit och så vidare, i fråga personer som har om erotisk dragningskraft sägs de ha sex appeal (på engelska även sexual attraction).

• Vänliga handlingar, vänligt bemötande. Man känner sig attraherad till dem som visar uppmärksamhet, belönar och berömmer en. System med tjänster och gentjänster, bjudningar och bjudningar tillbaka, gåvor och gengåvor har troligen tagit form och blivit sedvänjor bl a därför att människor har känt sig attraherade till varandra när de blivit föremål för beröm, gåvor och tjänster. 

• Känsloaktivering (arousal). I samband med starka känslor, i synnerhet sådana som väcks i hotfulla eller svåra situationer, tenderar människor att inleda vänskapliga relationer med varandra. SeStockholmssyndromet

Enligt existentialistiska teorier är vi människor till vår natur sådana att vi för utvecklingen av vårt jag och vår personlighet är beroende av nära relationer och öppen kommunikation med andra personer. Själva det faktum att man gillar en annan och känner sig gillad av denne leder till "psykisk öppning" och förtrolighet.

http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?Lookup=attraktion

Såå nu Googlade jag det.. är det något där du anser vara fel?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[JenniN]
1/3/15, 2:52 AM
#40

39# Bra länk! Dock så utelämnar den den simplaste attraktionen , den sexuella. Och sen beskriver ingen av de där punkterna den slags attraktion som TS beskriver, som tråden handlar om. Men intressant läsning annars.

Inkanyezi
1/3/15, 8:38 AM
#41

#40 Jag tror att det kan finnas någon brist i din läsförståelse, eller att du kanske läser slarvigt. Läs några gånger till och särskilt den fjärde punkten om positiva egenskaper, så kanske det klarnar lite grann.

Annons:
[JenniN]
1/3/15, 10:32 AM
#42

41# Ja just det, läste såklart slarvigt. Egentligen meningslöst för mig att ens försöka mig på så lång text mitt i natten :) , Men det är den sortens attraktion som TS talar om, därför blir det fel om man känner den till sina släktingar enligt mig. Har jag gjort mig förstådd?

Inkanyezi
1/3/15, 10:39 AM
#43

Och då kommer man osökt in på om vi verkligen ska begränsa begreppet attraktion till att enbart gälla just det? Och så kanske det rentav är rätt suddiga gränser mellan de olika aspekterna?

Däremot tycker jag nog att gränserna för vad som är acceptabelt att göra är tätt mycket mer tydliga. Vad man känner kanske man inte ska lastas alltför mycket för, men man har helt klart ansvar för sina handlingar.

[JenniN]
1/3/15, 10:43 AM
#44

Det handlar om den sortens attraktion som TS känner. punkt. Eller annars kan ju du starta en tråd om andra sorters attraktion :)

ChristineL
1/3/15, 10:48 AM
#45

JenniN och Inkanyezi - Var vänliga och fortsätt diskussionen via PM, den här tråden håller på att spåra ur!

Denna kommentar har tagits bort.
Inkanyezi
1/7/15, 8:41 PM
#47

Jag kan ju fylla i, även om jag inte vet om det kan finnas något intresse.

Moraliserandet över känslor är nog ganska meningslöst, och de känslor som jag upplevde av den här karaktären var innan jag hade etablerat något förhållande med hennes mamma. Jag har kunnat hantera det bra hela tiden, och vi har nu vad jag upplever som en kärleksfull relation, utan några sexuella inslag. Jag har jobbat tillsammans med hennes son dels med musik, dels hjälpt honom med engelska läxor medan jag var i Miami, och jag har nog omsider tagit på mig rollen som styvfar/morfar. 

Jag är helt klar över att man kan uppleva just sådant som beskrivs i inledningen till den här tråden, och det är inte det enda tillfället som jag har varit med om det. Men det är en himmelsvid skillnad mellan vad man känner och vad man gör. Jag tror inte att jag är så himla impulsstyrd att jag inte skulle kunna hantera såna känslor. Men det kan ju vara olika från person till person.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: