Annons:
Etikettdjur
Läst 5769 ggr
jela96
10/9/14, 7:08 PM

Välja bort djur?

Hej.

Jag har ett problem som för mig är väldigt svårt och jobbigt.

Jag måste ha djur i mitt liv, jag måste ha flera djur annars känner jag mig helt tom.
Grejen är att varken mamma, pappa eller pojkvän låter mig skaffa katt. Bor i en lägenhet och vill skaffa en super underbar inne katt.

Har haft disskussionen med sambon ett flertal gånger men hans svar blir alltid samma. 'Jag vill inte ha katt, de räcker med kanin.'

Hur ska jag göra? Saknaden efter katt är så sjukt stor.
Jag har pengarna, tiden och kärleken..

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Annons:
Honestyisdead
10/9/14, 7:15 PM
#1

Vill inte din sambo så kan du inte göra så mycket.  Eller jo du kan flytta till eget.

Varför köpte du kanin istället för katt?

jela96
10/9/14, 7:16 PM
#2

1# Var ett svårt beslut då katt och kanin är favoritdjuren..

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Honestyisdead
10/9/14, 7:23 PM
#3

Okey.  Man du har åtminstone ett av favoritdjuren.

viktoria91
10/9/14, 8:23 PM
#4

Står du ensam på hyreskontrakten? Då kan du göra som du vill. ;P

Honestyisdead
10/9/14, 8:30 PM
#5

#4 De flesta visar respekt för sin partner.

Sk007
10/10/14, 9:59 AM
#6

Gör slut eller bli särbo. Särbo är nog inget jag tror kommer funka, vill man inte ha katt så vill man inte, det kommer nog att ses som obekvämt även om ni inte bor tillsammans.

Annons:
Rita-S
10/10/14, 10:11 AM
#7

Du har tre val. Gilla läget och respektera din sambo. Flytta isär och bli särbo så du kan ha både kaninen och katten. Eller göra slut och bo själv så du kan ha kanin och katt. Så enkelt är det med vilka alternativer du har. Älskar du honom så du inte vill ge släpp på honom, och du inte vill bo från honom får du alltså vackert bara gilla läget.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

jackiejohn
10/10/14, 10:16 AM
#8

Om en katt betyder mer för dig än din sambo för att du ska känna dig hel, så är mitt råd att ni går isär och du skaffar dig katt istället. Jag är också väldigt djurkär och min man har satt stopp många gånger när jag velat ha nåt mer djur, i ett förhållande och i synnerhet om man bor ihop så får man kompromissa, du har fått en kanin var nöjd då eller lämna om nu en katt betyder mer än din sambo.

sisela
10/10/14, 11:41 AM
#9

Eller så kan du ju fortsätta att prata om katt och hoppas att han ger efter.

fruktgumman
10/10/14, 12:33 PM
#10

Jag skulle inte vilja vara utan djur, men skulle min sambo av någon anledning inte vilja eller kunna ha djur så skulle jag respektera det. Kan du inte leva utan katt så flytta isär som flera sagt.

Katti
10/10/14, 2:26 PM
#11

Fråga din sambo om han kan tänka sig att ni har katt ibland, som en kompromiss. Det är många som har problem med var de ska göra av katten vid t ex resor, så det skulle verkligen kunna bli en win-win-sitauation om ni då kunde ha katt en tid. Det är självklart inte som att ha egen katt, men du skulle ändå få umgås nära med en katt (eller katter) ibland. Dessutom skulle din sambo se hur det verkligen är att leva med katt, något han kanske inte har gjort?

Självklart ska man respektera varandra i ett förhållande, men det gäller ju från båda hållen tycker jag. Där måste man kunna inse värdet för den andra parten och vara beredd att kanske gå i alla fall halva vägen. Samtidigt gäller det så klart att inte be om för mycket, och självklart att även tillmötesgå sambons önskemål i ungefär samma grad.

Lycka till!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[Twiggys]
10/11/14, 11:11 AM
#12

Bor du hos dina föräldrar ?

[Mimsynims]
10/12/14, 12:31 PM
#13

Jobba som volontär på ett katthem kanske?

Annons:
Jessicahagstrom94
10/13/14, 7:31 PM
#14

Jag gjorde slut med en kille som sa att min katt inte passar in i framtidsplanerna, skulle aldrig välja bort min katt. Nu har jag en fantastisk kille som gärna ser min katt i våra framtidsplaner. Bästa valet jag gjort på länge. :) mitt ex var dessutom inte bra för mig på många andra sätt.

thildatessie
11/8/14, 10:25 PM
#15

Var i samma situation som #14 och nu är livet så mycket bättre. Har en sambo som gillar djur som mig.. Det funkar inte annars enligt mig :)

Cindy S
11/8/14, 10:38 PM
#16

Kanske försöka bo i två lägenheter bredvid varandra? Kan bli väldigt svårt att hitta, men kan vara värt ett försök.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

drika
11/10/14, 1:07 PM
#17

Har du ett djur och han inte vill ha något så räcker väl det. Det är ju en kompromiss från hans sida, du kan ju skaffa katt när kaninen gått bort o mett par år.

Hälsningar

Fredrika

Denna kommentar har tagits bort.
[Eleya]
11/11/14, 8:46 PM
#19

Vilken känsla dominerar? Kärleken och respekten för din sambo eller längtan efter en katt? Ett djur kommer aldrig någonsin ge dig samma känslor som en mänsklig partner, djur reflekterar endast en liten del av kärleken du öser över dem, det är bara så det är och en katt kommer inte hjälpa dig att bli en bättre människa och utvecklas. Men sedan skall du heller vara i en relation du inte trivs i. Så du måste välja.. Jag själv valde min nuvarande make framför ett mindre zoo bestående av: Råttor, möss, hamstrar, kanin, marsvin, fiskar, kanariefåglar och illrar. Han gav med sig angående illern och han önskade en katt..så nu är vi 4st och inga fler får flytta in förrän någon trillar av pinnen.

[VampireGirlElvira]1
11/13/14, 8:48 AM
#20

Hehe…. Jag vet hur det känns med att vela ha ett djur som man aldrig kommer att få. (Kanske kommer att få. ;)) Jag har alltid velat att ha en hund, men med tanke på att min man är allergisk mot hundar, och jag har mer ont i ryggen än då när jag hade velat att ha en hund, så fick vi "ta bort den idén" och skaffa oss en katt istället. :) Jag och min man har haft måååånga olika sorters djur på dom här (snart) fem åren vi har varit ihop. Två hamstrar, tre undulater, två nymfparakiter, akvarie fiskar, fem råttor på två olika omgångar och nu en katt och två gerbiler. Så "kanske" någon gång i framtiden så skaffar ni säkert en katt. :)

Annons:
[VampireGirlElvira]1
11/13/14, 8:50 AM
#21

Plus att jag också har haft djur runtomkring mig hela tiden, och kan inte ha djur utanför "mitt liv" så att säga. Oj, nu glömde jag att skriva att jag också hade vandrande pinnar när jag var yngre… XD

Cindy S
11/13/14, 10:03 AM
#22

#17 Kaniner kan bli 15 år, så det kan ta mer än ett par år.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

PennyScarlett
11/13/14, 11:22 AM
#23

Jag hade aldrig inlett en relation mer någon som inte kan deala med mina djur. Och jag köper hästar. Min partner ska alltså inte ha något emot, allra helst, gilla mina fyra hästar, tre katter, två hundar och två råttor. Annars kommer relationen ha ett bäst före datum. Jag förhandlar inte. Därav är jag också singel.

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

zakkris
1/2/15, 7:52 PM
#24

Jag har med haft mkt problem mest med allergi faktiskt. Men nu har jag en sambo som tillåter mig få göra vad jag vill. Men han sköter inte om dem på de sättet, han säger att de är mitt ansvar. Han själv vill inte ha djur för att de är för mkt ansvar

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

jessR
4/21/16, 9:11 PM
#25

Förstår så väl din längtan efter katt och jag hade nog inte stått ut med att inte få skaffa katt. Mitt ex var allergisk men han flyttade ändå in med mig och min katt. Han sa då att : vilken tur för katten att jag tålde den. Jag svarade: mest tur för dig. Min katt hade jag 11 kärleksfulla år och pojkvännen 2 år. Håller inte med tidigare inlägg i tråden. Djurkärlek kan visst överträffa mänsklig kärlek. Då har man nog bara inte hittat "sitt" djur.

Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla” – Platon -

Eliinn
4/21/16, 11:12 PM
#26

Svårt dilemma det där.
För mig hade det vart ett lätt val om man redan hade en katt och pojkvännen ville göra sig av med katten, där väljer jag mina katter för pojkvän… skulle pojkvännen bli allergisk är det en annan grej även fast det skulle vara ett oerhört tungt beslut som jag hoppas jag slipper…
Men i ditt fall så skulle inte jag säga att det är lika självklart. Att bara göra slut med någon för att denne inte vill ha katt låter lite drastiskt, men jag förstår din längtan!
Du tror inte att tanken kan sjunka in för honom, som andra skriver, efter kaninen.

En tanke som jag tänkte på är om han skulle gå med på att ni ställde upp som jourhem för katter via katthemmet?
Ni är då inte bundna till en katt hela dess liv utan väljer själva hur länge ni ska va jourhem. Självklart vill väl katthemmen ha nån garanti att man inte hoppar av efter att ha haft katten en kort period då det försvårar för dem men.
Kanske smälter hans hjärta lite då och inser att han inte är emot en katt i hemmet lika mycket ?
Tricket fungerade på min mamma en gång i tiden när hon absolut inte skulle ha en kanin. Jag lånade en kanin från min skola över sommaren på den tiden jag gick min djurutbildning. När kaninen sen skulle flytta tillbaks så var min mamma redan kär i denna kanin som fick stanna för gott ;) Nu är min mamma en riktig djurvän så det underlättade ju.
Om din kille inte är något djurfantast är det inte lika lätt kanske.
Lycka till iallafall! Jag förstår din längtan!

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Aniara14
4/22/16, 12:36 AM
#27

#25 och #26 Ts har, åtminstone efter vad hon säger i den här tråden, lämnat sin misshandlande sambo för snart ett år sen. Så problemet med djur eller inte borde väl vara över kan man hoppas.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
Eliinn
4/22/16, 6:47 PM
#28

Ojsan, jag tänkte inte på att tråden var ett år gammal, antog att det var ett aktuellt ämne när den låg högt upp.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Upp till toppen
Annons: