Annons:
Etikettadoption
Läst 2016 ggr
Saaara
2014-10-13 15:01

Vill adoptera

Jag har faktiskt så länge jag kan minnas viljat adoptera. Dock har jag inte förens nu, det senaste börjat fundera på det seriöst och ta reda på fakta om hur adoptioner funkar. 

Ser att många länder kräver att man vart gift i x antal år och gifta sej står inte på listan i nuläget iaf. Hehe  ;)  Men vissa länder får man vara ensamstående och adoptera har jag också läst. Vilka länder är det?

Jag är 20 år nu och bor hemma hos mamma fortfarande, har inte körkort eller fast jobb/inkomst så adoption är absolut inte lämpligt i nuläget  enligt mej. Tänkte att det blir nog mer aktuellt när jag är strax innan 30 om jag har lite bättre ställt då. 

Vet att det kostar mellan 100 000 - 200 000 och tror inte jag kan lyckas spara ihop så mycket pengar..  Eller kanske. Men annars undrar jag om man kan ta lån?

Vad har dom för krav för att man ska adoptera? Är det svåra krav?  Hört att det kan ta upp till 7 år, stämmer det?  Får man välja vilka länder man vill adoptera ifrån? Hur går en adoption till steg för steg, någon som kan förklara så enkelt som möjligt?

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Annons:
Fialialej
2014-10-13 15:09
#1

Följer. Jag har också tankar på att adoptera i framtiden.

"På natten är alla katter svarta"

Niklas
2014-10-13 15:18
#2

Glöm inte Adopterade iFokus. Där finns också mycket information.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

ChristineL
2014-10-13 15:24
#3

Du får kontakta socialstyrelsen för att få 100% svar på dina frågor. Men jag har en kompis som har jobbat med det och enligt henne måste man vara gift för att få adoptera, under ansökningstiden och prövotiden får man inte försöka skaffa egna barn. Det är en lång process med psykologsamtal osv. Jag tror inte man får ha tidigare historia med psykiska sjukdomar, ångest och liknande. Man ska vara frisk, ha ett bra boende, fast inkomst och kunna visa upp hur barnet kommer växa upp.

Maria
2014-10-13 16:07
#4

Processen är väldigt lång och olika länder har olika krav. Jag känner en kvinna som adopterat som ensamstående en flicka från Kina och flickan var några år vid adoptionen.

De olika ländernas krav kan säkert variera i tid också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: