Annons:
Etikettvänskap
Läst 2707 ggr
_OliVeN_
2014-10-14 18:28

Vänner och lån

Detta kan känns som löjlig tråd men nu vill jag få höra andras åsikter!

Var går gränsen? för hur mycket pengar man får låna ut till vänner, utan att få tillbaka det?

En situation som uppstod mellan mig och en gammal skolkompis för ganska så exakt 1 år sen, som fastnat mig i tankarna, är denna. Vi träffades för att umgås och ta en shoppingrunda. I en av butikerna hade denna vännen hittat en fin klänning som hon skulle köpa, då jag kom på att jag hade ett presentkort på denna butik som snart skulle gå ut. Klänningen kostade typ 500 kr, jag hade presentkort på 200. Jag sa ifall det var ok att hon fick ta presentkortet, lösa in den och betala extra för klänningen för att komma upp till 500, och någon gång senare betala tillbaka dessa 200 till mig kontant? Ja sa hon, det var inga problem.

Vi brukar inte ses ofta då vi allt mer glidit ifrån varandra p.g.a. helt olika sysselsättningar i livet, men har ändå hållit kontakten något. Jag extrajobbar och har en ganska liten inkomst, men jag klarar mig. Jag vet att hon har jobbat mycket nu senaste åren så hon har inte det illa ekonomiskt ställt så att säga.
Och jag har då inte fått pengarna tillbaka, ingen av oss som nämnt något. Hehe javisst, 200 kr är en liten skitsumma kan man ju tycka. Men jag har på sistone rannsakat de flesta av mina vänner och upptäckt att jag många gånger bjudit de/hjälpt/varit snäll utan att få det tillbaka, och då kan såna här saker ligga och tära lite.

Vad tycker ni? Bör man nämna det vid nästa träff? Eller bara glömma?

Annons:
Sarah
2014-10-14 18:43
#1

Jag hade släppt det, men kanske minskat på mitt utlånande och bjudande.

kattöga
2014-10-14 18:46
#2

Klart du ska nämna det. Fråga bara om hon har möjlighet att betala tillbaka dom 200 kr som hon lånade till klänningen. För du skulle behöva dom nu……. Har du lånat ut har du rätt att be att få tillbaka. Har du gett så kan du inte göra det. Men i det här fallet så har du ju inte gett, utan lånat ut. Vilket har varit er "överenskommelse" från början.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Cindy S
2014-10-14 18:56
#3

För det första; låna inte ut/bjud inte de personer som redan nu är skyldig dig pengar. Man ska få lika mycket som man ger i din ekonomiska situation.

Och 200kr är ju ett snyggt linne värt, jag skulle vara riktigt sur om hon vägrar, haha. Ta upp det med henne innan hon helt glömmer bort det.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

OlgaMaria
2014-10-14 19:42
#4

Det kluriga är ju att det är svårt att ta upp när det är ett helt år sen det hände. Det är nog även svårt för henne att betala tillbaka efter så här lång tid. Det blir liksom lite pinsamt att betala tillbaka nu då hon inte gjort det innan. Antagligen har hon glömt eller förträngt det. 

Kan du inte släppa det så fråga om du kan få tillbaka det. Det är ju riktigt drygt om det ska ligga och gnaga i dig ännu längre.

I framtiden, påminn dina vänner om att betala tillbaka mycket tidigare så blir situationen inte så jobbig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

ChristineL
2014-10-14 19:42
#5

Jag har slutat lånat ut för att jag aldrig får tillbaka. Och jag är för snäll (dum) för att konfrontera om det. Nån tia hit eller dit spelar för mig ingen roll.

Cindy S
2014-10-14 19:55
#6

Ja, att det är ett år… På ett år hade en vän jag slutat umgås med efter hon slagit till mig på armen glömt bort det(och våran andra vän som var på hennes sida i bråket hade också förträngt det).

Ett lån är säkert också lätt att helt förtränga.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
JazzBass
2014-10-15 08:08
#7

Frågan är om det ens är ett lån det här, om man bortser från vad ni kom överens om då för ett år sen. Du gav bort ett presentkort som höll på att gå ut och som du kanske inte ens hade utnyttjat själv. Ett presentkort är inte reda pengar, utan endast en form av rabattkupong till en viss butik. Det är alltså inte värt nånting om man inte använder det, och att vilja ha full ersättning för det i reda pengar är inte rätt tycker jag, speciellt om man själv inte hade använt det inom utsatt tid.

Jag skulle lägga det här på inlärningskontot och glömma bort saken.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

OlgaMaria
2014-10-15 10:55
#8

#7 Fast de hade en överenskommelse och det är den som gäller. Men det du säger kan ju det här bidra till att vännen "glömt bort" lånet.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Daisy-Moa-Elsa]
2014-10-15 11:39
#9

#7 Ett presentkort är inte en rabattkupong från en butik, det är något man köpt för reda pengar. Oavsett övrigt i diskussionen.

JazzBass
2014-10-15 13:38
#10

#9 - Bra point. Jag tänkte främst på sådana presentkort man kan få om man  t.ex. handlat över en viss summa och får i kassan ett presentkort värt någon viss mindre summa. Om det däremot är ett presentkort som TS fått som gåva (nån har köpt presentkortet i butiken för reda pengar och givit det till TS) är det ju lite mer som ett lån som man borde få tillbaka, även om det i praktiken är nästan precis samma sak som en rabattkupong som jag nämnde i förra inlägget.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Zepp
2014-10-16 00:52
#11

Till vänner och närstående lånar man ut mindre summor som man kan undvara oavsett om man räknar med att få tillbaka dem eller ej!

Det är lite samma som att bjuda på en lunch/några öl, oavsett om man räknar med att bli bjuden tillbaka!

Är det pengar som man absolut vill/måste ha tillbaka så erbjuder man sig inte utan de får fråga i så fall!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

obstitant
2014-10-16 00:58
#12

Jag är inte så noga med pengar med mina närmaste vänner, men det beror också på att känslan är att det går åt båda hållen och jämnar ut sig över tid. Och gör vi en uttalad överenskommelse ser vi till att betala varann på kronan det vi kommit överens om (möjligen lite hit eller dit om vi inte har växel). 

Jag tycker iofs också att det kan vara lite skillnad på presentkort och presentkort, om det var en sån kupong som kanske annars bara hade legat och blivit gammal i plånboken (händer mig irriterande ofta!) är det kanske en mindre grej än om det var ett presentkort som någon faktiskt köpt och betalat pengar för. Men faktum kvarstår, ni kom överens om att hon skulle ge dig pengar för kortet.

Ett sätt att ta upp det är att låtsas som om du också hade glömt det tills nu, inte som att du har gått och väntat och surat och blivit bitter. Mer "du, det slog mig att du visst aldrig gav mig de där 200 kronorna för presentkortet. Har du möjlighet att ge mig dem nu?". Då blir det inte så stort och anklagande.

Michiis
2014-10-16 22:03
#13

Har varit med om liknande, en vän som jag inte träffar så ofta. Hon hade ofta väldigt lite med pengar med sig när hon kom till mig och jag som är sjysst kompis(tänkte inte så mycket på de, brukar aldrig ha problem med pengar innan med vänner, man ger och man får tillbaka sen på nå annat vis, det gäller så små summor)bjöd såklart na på endel, för jag tänkte ju hon bjuder ju mig sen och var det något annat, så lovade hon att betala tillbaka sen.Mmh, lärde mig ganska fort att detta var bullshit och jag borde ha vetat bättre, för hon har inte så mkt pengar, och när jag kom till henne och man tyckte hon borde bjuda mig var det samma sak, "hon har inte råd, vill inte fråga föräldrarna för dom har inte heller råd och blir bara sura" och skulle vi nästan ens ha något att göra eller ens ha nå att äta, fick jag lov att betala? Japp och små summor blev stora summor.  Denna vännen är nog skyldig mig uppåt 700 +mer.. Och jag har tjatat från och till hela tiden, men hon har hoppat av skolan hon har vart arbetslös och blablabla så inte har hon kunnat betala tillbaka så jag har i stort sätt gett upp. Man får helt enkelt lära sig en läxa när man bjuder fel personer ;) Dock är detta en väldigt bra vän till mig annars, om man bortser från snyltar pengar problemet. Men jag är ingen elak människa heller så jag kan inte tvinga en redan dåligt ekonomisk vän att betala tillbaka, hoppas hon gör det när hon får råd. Annars är det väl så :/ Har inga goda råd mer än att påminna så det inte rinner ut i sanden.

// Michis

Annons:
Kalli
2014-10-17 17:37
#14

Lånar men pengar betalar man tillbaka, oavsett summa och det är absolut inte samma sak som att bli bjuden på någonting. Vill man inte betala tillbaka eller vet med sig att man inte har råd behöver man inte låna pengar, det är högst frivilligt. En vän som medvetet väljer att inte betala tillbaka ett lån är därmed ingen bra vän i mina ögon.

När jag var hemma i somras hamnade jag i en liknande situation, min mormor hade ett presentkort på en affär och eftersom sannolikheten är stor att hon skulle glömt att använda det tyckte mormor att det var en bra idé att jag använde det för mitt inköp. I TS situation kom de överens om det var ett lån och att TS kompis skulle betala tillbaka och då gör man såklart det. I min situation erbjöd jag mig såklart att betala men min mormor ville gärna bjuda, blir man bjuden däremot behöver man såklart inte betala tillbaka.

VästkustFia
2014-10-22 22:38
#15

Är inne på samma linje som #2 och #12. Jag tycker gott du kan nämna det, på ett "snyggt" sätt och absolut inte anklagande. Det kan ju faktiskt vara så att hon glömt det. Särskilt som ni inte träffas så ofta.

Omorika
2014-10-24 08:40
#16

Jag tycker alltid att man ska vara medveten om att folk helt enkelt kan glömma och att som utlånare är det ens uppgift att om betalning dröjer påminna personen inom rimlig tid. Att ha varit tyst om dessa pengar i 1 år känns som lite väl länge men görs det på ett snyggt sätt så kan man iaf försöka.

Jag som själv har ett minne som är ihåligt brukar be mina låntagare att påminna mig och det har funkat bra.

Upp till toppen
Annons: